hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - forrytter og betaling???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 forrytter og betaling???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

alexax

Norway

Skrevet - 04/07/2004 :  18:42:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Heisann, jeg skal ha en forrytter på hesten min.
Jeg skal la henne stelle/ri hesten min 2-3ganger i uka.
Og i tilegg undervisning/ridetime en av dagene.
Når hun steller hesten min når ikke jeg er der,får hun en plan over hva hun skal gjøre.

Planen innebærer at hun må:
-pusse utstyr en av dagene
-ri eller longere
-strigle hesten og visitere den
-fore hesten
-møkke boksen til hesten
-og gjøre litt stallarbeidet.

Hvor mye kan/bør jeg ta i betaling hver mnd???

Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2004 :  00:33:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det finnes en haug av tilsvarende debatter under dette forumet. Sjekk der.. Stort sprik mellom hva hesteeiere og forrytterne selv mener her

I bunn og grunn vil (antall dager/7)*(stalleie + skoing + andre utgifter) være en fornuftig deling. Gitt at forrytter og du benytter hesten på lik linje. Det vil være med hensyn på arbeid som utstyrsvask, stallarbeid, ridning, trening og stevnebruk. Finnes flere syn på hva en forrytter bør og ikke bør gjøre, og det finnes også forryttere som ikke nødvendigvis har de samme ønskene til bruk av hesten som deg. Men skal du kreve "full pris" (som for meg er den rette andelen av utgiftene) skal dere benytte hesten på samme premisser og dele alt likt. Selvfølgelig tatt i betraktning at du i utgangspunktet rir hesten oftere. Men rir du hesten på tur la si to dager i uka, tilsvarer ikke en 2dager/uke-avtale at forrytter skal ri tur fast en dag (med mindre forrytter kanskje ønsker det). Selvsagt går det ann å få en avtale hvor dette skjer, men etter min mening vil da ikke delingen være lik, og forrytter bør kunne kreve en billigere avtale.

Mener jeg som er fortiden er uten hest å ri, men som er mer i forrytterposisjon enn hesteeier.

Pris avhenger uannsett av stalleie og andre utgifter du må ha på hesten (stalleie varierer fra å være gratis, til 7-8000kr/mnd!). Men ønsker du en "slave" som rir på tur etter ditt ønske uten å benytte hesten på lik linje som deg, eller at forrytter faktisk står for trening av hesten (gjør deg en stor jobb) bør forrytter ri gratis, evnt få betalt for det.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/07/2004 :  20:59:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at prisen avhenger vel så mye av nivå på hesten, og hva man kan bruke den til. Det kan være like dyrt å holde en hest som ikke kan noenting som å holde en hest som går M-dressur eller sprang. Og ikke f om jeg hadde betalt like mye for å ri rundt på en hest som ikke kan noe, i forhold til en som kunne endel sprang og dressur.

Så for meg er stall leien så godt som uviktig, det er nivået på hesten jeg ser på når jeg finner ut hva jeg er villig til å betale.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2004 :  11:39:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes at prisen avhenger vel så mye av nivå på hesten, og hva man kan bruke den til. Det kan være like dyrt å holde en hest som ikke kan noenting som å holde en hest som går M-dressur eller sprang. Og ikke f om jeg hadde betalt like mye for å ri rundt på en hest som ikke kan noe, i forhold til en som kunne endel sprang og dressur.

Så for meg er stall leien så godt som uviktig, det er nivået på hesten jeg ser på når jeg finner ut hva jeg er villig til å betale.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Sant nok det Irriducibili skriver her. Men om en hest i utgangspunktet ikke kan noen ting, er det vel ikke forrytter du trenger? Da ville isåfall jeg betalt en berider (om det var min egen hest). Evnt. latt noen med noe erfaring ri gratis, dersom fremtidsplanene ikke var så store at det var nødvendig at en berider må til.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/07/2004 :  15:51:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skrev dette fordi jeg selv leter litt etter hest i dette øyeblikk, og folk ser ut til å forvente samme pris for en hest som går LC som en som går MB. Akkuratt det blir helt feil for meg Synes det er urimelig når folk forventer å få betalt for en hest som ikke kan noenting.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2004 :  16:49:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du har også et poeng med det..

Jeg ser jo også folk som setter bort hesten sin på for. "Søker erfaren rytter, som kan hjelpe til med å ri opp hesten". De er dumme de som biter på. Heldigvis tror jeg de færreste erfarne rytterne biter på også.. Godt er det! Men tror det er mye av uerfarne ryttere som kun leter etter å ri, som synes det er ok å ri en hest uten erfaring, og bli slavet mye rundt på tur og samtidig skal betale sin store andel. For noen er kanskje dette greit, men til en viss grad synes jeg det er mer utnyttelse.

Var i kontakt med endel folk angående leting etter ny hest å ri i fjor sommer. Og fikk mye rart som napp. Det mest "interessante" var en hest jeg kunne ri og starte, men som på daværende tidspunkt gikk LD/LC-dressur (ute av trening), men som de ville få opp til LB. Kravet de stilte til meg var at jeg måtte få den opp på LB, ri den for instruksjon, og samtidig skulle ri en dag på tur og en dag på bane i løpet av en uke. Og betale 1300kr/mnd. Jeg dro aldri og så på hesten Dette var ikke interessant.. Kom heldigvis over en langt mer interessant kremavtale på stallen jeg allerede holdt til på! Men det var flaks.. Noe tilsvarende finnes jeg neppe igjen.

Det er vanskelig å være forrytter, og samtidig kreve å få noe igjen for det. Men det må jo tilsvarende være vanskelig for hesteeiere og på den måten også få erfarne forryttere?

Tror ofte at forrytteravtaler, pris og hva man får gjøre styres litt av sted (jeg bor i Oslo, og her er det relativt greit å få tak i en som betaler for å ri på tur, og da velger hesteeier ofte dette). Kjenner folk som bor andre steder, og omtrent får flotte hesten med god erfaring i sprang og dressur omtrent kastet etter seg. Som de kan ri gratis.. Dårlig gjort

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 08/07/2004 16:52:01 Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 09/07/2004 :  15:18:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
heeeij,takk for svar;)
skjønner hva dere mener=)
takk for hjelpen
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2004 :  15:58:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Sånn jeg ser det er det opp til enhver hva slags hest en vil ta på fór. For mange er det lite interessant hvor høye klasser hesten kan gå, siden de stort sett ønsker å ri på tur med en trygg og hyggelig hest. Da er trafikksikkerhet viktigere for dem enn versader og rene galoppskifter.

Smaken er som baken, men de reelle utgiftene til hesteholdet er der uansett. Og jeg mener at en som vil ha hest på fór faktisk må betale sin andel uansett rase, alder, kunnskapsnivå og gemytt.
Passer ikke hesten, så må de jo finne en som gjør det, ikke sant...?

Å si at en hest med lavt nivå konkurransemessig burde være billigere å ha på fór enn en som går MB, er helt snodig i mine øyne. Den som ønsker hest på fór får heller finne en som passer seg i stedet for å prøve seg på å "prute" på de normale kostnadene... For hesteeier må betale det det koster uansett nivå på hesten. Jeg ville aldri diskutert det engang, ihvertfall... Hverken som eier eller fórrytter. Da hadde jeg simpelthen funnet en annen hest å ha på fór som jeg kunne trives bedre med... Eller forblitt kunde på nærmeste ridesenter..

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/07/2004 :  14:47:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er det opp til hver enkelt hva de vil betale for. Er du ute etter en god turhest så ser du etter en hest med de kvalitetene og betaler ut fra det.

Men når jeg skriver i min annonse at jeg leter etter hest å ri dressur på, en hest jeg kan lære litt av og som jeg kan ri på treninger med, da forventer jeg også å få tilbud om hester som kan nettopp dette. Derfor blir det uinteressant for meg om hesten er verdens mest stødige turhest eller spranghest, om den ikke går litt bra dressur så vil ikke jeg betale for den. Det kommer også ann på hva eieren vil at du skal gjøre med hesten. Om eier også er ute etter en som kan ri dressur på hesten, så sier det seg selv(synes jeg), at eier må være litt realistisk når det gjelder betaling. Vil du at noen skal ri hesten din i dressur, og hesten bare går LC så synes jeg at man bør forvente å få en mindre pris. For ellers blir det som Spoff sier, man rir opp hesten for eiere, og så skal man betale i tillegg. Helt urimelig etter min mening. Da gjør man jobben en berider ville tatt betalt for.

Helt enig i at man skal finne seg en hest som passer til det du vil bruke den til. Man er også avhengig av at eiere vil la deg bruke hesten til det du ønsker. Det koster penger å ha hest ja, men jeg velger fremdeles å være kresen på hva jeg vil betale for en hest. Kan den ikke brukes til det jeg ønsker, så kan jeg like godt finne meg en traver å trene og heller få betalt for det.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2004 :  15:08:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Du sier:
"Om eier også er ute etter en som kan ri dressur på hesten, så sier det seg selv(synes jeg), at eier må være litt realistisk når det gjelder betaling. Vil du at noen skal ri hesten din i dressur, og hesten bare går LC så synes jeg at man bør forvente å få en mindre pris."

Det er klart at om du selv kanskje rir Grand Prix, så forventer du å kunne ri nesten opp mot det samme på en fórhest. Men ikke alle rir så bra, og dressur er for de fleste på et lavere nivå enn ditt når de ikke eier egen hest men ønsker en på fór.
LC kan faktisk høres bra ut i andres ører... ;-)

En annen ting er selvfølgelig hvor man skal kunne finne en slik hest, og om eieren av en slik hest faktisk ØNSKER fórrytter. De målbevisste dressur-rytterne med egen hest kan være veldig opptatt av at kun de selv rir dressur med hesten, og ønsker kanskje en turrytter som fórrytter dersom de trenger en slik av økonomiske årsaker.

En kan jo for moro skyld dra en sammeligning til leie av bil... ;-)
En Ferrari eller Jaguar koster adskillig mere å leie enn en liten Renault.
Og for å dra det enda lenger, en "Renault-hest" står også ofte oppstallet på et mindre kostbart stallanlegg enn "Ferrari-hesten" står...
Ergo ER det ofte billigere å ha en hest på fór som ikke kan mye...

Ønsker deg lykke til i jakten på en god dressurhest du kan ha på fór! :-)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 10/07/2004 :  16:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes denne debatten begynner å bli litt for dum.
Når forryttere begynner å snakke om at de vil ri dressur på dressurheste og i neste setning prater de om å gjøre en beriders jobb og forbedre hesten.
Søker man etter en god dressurhest å være forrytter for så bør man være glad om man får lov til å ri dressur på den,og betale sin del av utgiftene.Jeg har selv 2 dressurhester som går høye klasser en GP og en Int 1,og jeg ville aldri la en forrytter tukle med de innen dressur.Iallefall ikke uten at jeg eller min trener er der og instruerer.
Mener forrytteren at rideferdighetene er av et kaliber som kan ri opp/forbedre hesten,burde "forrytteren" heller søke om å få hest i trening som man faktisk får ca 200 kr timen for.
Jeg tror både forryttere og hesteeiere bør være realistiske.Og bruke litt tid på å finne rett hest til rett forrytter så alle blir fornøyde.
Men sikter man etter en dressurhest som går høye klasser er jeg redd det blir vanskelig å finne en man faktisk får bruke som læremester.
Personlig synes jeg utgiftene bør deles på antall dager mellom forrytter og eier,hvis man ønsker forrytter.
Jeg selv har heller valgt å ha en trener/berider,som rir hestene når jeg ikke kan.Treneren er hos meg 5-6 dager pr uke,og enten underviser meg på time,eller rir gjennom hestene hvis jeg ikke er der.Dette koster meg 400 kr dagen for 2 hester,men er for meg en bedre løsning enn forrytter.Jeg har i tillegg til treneren en hestepasser som kommer og rir begge hestene på skrittetur 1-2 gang pr uke,eller en lett dressurtime med meg eller min trener.Dette koster selvfølgelig ingen ting,men hun må se over hesten,samt pusse før og etter ridning.

Redigert av - Oslojente den 10/07/2004 16:49:03 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/07/2004 :  19:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente da. Det var jo litt overdrevent, for å prøve å få Line til å forstå hva jeg mener. Ikke nødvendig å ta alt så bokstavlig.

Det er ikke snakk om GP hester man vil ri på her, iallefall ikke for meg. Men jeg ønsker en hest jeg skal slippe å jobbe med for å få opp på et ønskelig nivå. Mange kan ri en hest opp til LA, det var det jeg mente med at jeg ikke ønsker en hest som bare går LC og som jeg må jobbe med for å få opp til en nivå som er brukendes for meg. Skal man være forrytter og betale for hesten, er det ikke du som skal jobbe hesten opp til et høyere nivå. Det var der jeg sammenlignet med en berider, da deres jobb er å forbedre hesten.

Det får være helt opp til hver enkelt hva de vil betale for en hest, og helt opp til hver enkelt eier hva de vil at forrytter skal gjøre. Men jeg synes faktisk ikke at man skal behøve å betale like mye for en hest som går LC som for en hest som går middels. Det bryr meg egentlig lite hvor mye det koster å ha hesten, så lenge den ikke kan brukes til det jeg vil. Jeg kan ikke lære noe på en hest som går LC, jeg trenger en hest som går minst LA. Derfor er jeg villig til å betale mer for en hest som kan gi meg det jeg vil, fremfor en hest som jeg må lære opp selv. Som sagt, må jeg lære opp hesten selv kan jeg like godt finne meg en traver å trene og få betalt for det.

Selvfølgelig skal man finne en hest som passer til forrytter, det er hele poenget. Ingen som har sagt noe annet. Men jeg mener at jeg som forrytter skal få lov selv til å velge hva jeg betale for. Og jeg kommer ikke til å betale like mye for en hest som går LC som en som går middels. Kan være at noen synes det er helt fryktelig, men jeg skal tross alt betale for dette, og da vil jeg ha noe igjen for det også selv om det ikke er min hest.

Og for å ha sagt det, joda, jeg har funnet folk som har hest som går LA-MB, og som er villige til å la meg ri hesten deres et par ganger i uka, dressur. Fordi jeg kommer til å ta privat timer med hesten og jobbe seriøst med ridningen. Og fordi da kan eier ri sprang mens jeg hjelper til med dressur delen. Så det er ikke umulig å finne
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2004 :  20:21:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg ønsker en hest jeg skal slippe å jobbe med for å få opp på et ønskelig nivå.

Er ikke det å jobbe med en hest så den blir bedre å ri halve moroa da?

Det er som Line sier, smaken er som baken Noen liker godt skolerte hester, noen liker de treige eller rampete, og noen fortekker at de er fulle av futt .
Det er en gang slik at det er hesteeieren som bestemmer hvor mye en fôrrytter skal betale, så får man velge det tilbudet man synst er best. Man kan ikke kreve lavere pris fordi at man synst hesten kan for lite, da får man enten akseptere det som det er, eller lete videre til man finner en hest man er fornøyd med. Verre er det ikke
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/07/2004 :  20:58:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg har sagt flere ganger allerede, jeg ønsker hest som jeg kan utvikle meg med. Så nei, da er det ikke morro med hest jeg må trene opp selv. Det har jeg gjort nok av. Nå er det min tur til å lære mer

Det er eier som bestemmer hva man skal betale, men om ingen er villige til å betale 1000kr i måneden for å ri en hest på LC nivå, så får man jo heller ikke forrytter da. Så lenge jeg finner hester å ri som kan mye mer, til samme pris, så får heller de eierene med LC hestene sine sitte der, jeg betaler ikke like mye for dem uansett

Slik er det nok bare
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2004 :  12:32:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Diskusjonen her har jo - typisk nok for dette temaet - glidd fullstendig ut.

Har ingen problemer med å se saken fra begge sider (hesteeier vil ha best mulig rytter, kontroll og inntekter, fórrytter vil ha best mulig hest, frihet og minst mulig utgifter), og ser ingen grunn til å repetere mitt eget standpunkt ad nauseam.

Men når jeg nå engang har lest igjennom dette er jeg kanskje ikke alene om å reagere ganske kraftig på denne uttalelsen?

Jeg kan ikke lære noe på en hest som går LC, jeg trenger en hest som går minst LA.

I'm lost for words...
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 12/07/2004 :  15:29:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde vel egentlig sagt mitt nå, men...

Hva er egentlig så galt med å si:
Kopi av melding:
Jeg kan ikke lære noe på en hest som går LC, jeg trenger en hest som går minst LA.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.