hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - forrytter og betaling???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 forrytter og betaling???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2004 :  17:39:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
du lærer noe av alle hester. hesten min er for tiden helt grønn, kan kun start/stopp og holder på å lære inn galoppsjenkel. men likevel lærer jeg noe hver dag.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Torunn & Black Magic
» VIP

Skrevet - 14/07/2004 :  18:39:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg personlig synes det er rart at folk skal ha betaling for å ha en forrytter til hesten sin.. Det er i bunn og grunn eier som tjener på det, i og med at han/hun får hjelp med hesten sin.. De fleste hesteeiere jeg vet av lar forrytteren få alle "drittjobbene" og tar seg av det som er morsomt selv.. Da blir det i mine øyne feil om de attpåtil skal ha betaling for det... Men far eiere sitt ståsted kan jeg forstå at de gjør det slik da.. Det er jo en vinn- vinn situasjon, minder jobb med hesten pluss at de får penger for det.. Jippi!!! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2004 :  21:46:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke lære noe på en hest som går LC, jeg trenger en hest som går minst LA.

Siden det diskuteres.. Selv om det er utenfor utgangstemaet i denne debatten.

Jeg er egentlig mot påstanden her. Selvfølgelig bør man ri en læremester en gang i blant for å få "feelingen" av hvordan ting skal være. Men vel så viktig og vel så lærerikt er det å ri en fersk hest, som er god i hode, er samarbeidsvillig og har en kjemi som passer deg. Om du gjør rett, så gjør hesten også rett. Det er gøy å ri hester som kan sakene sine av og til, men å være passasjer gir deg ikke erfaring i lengden. Selvfølgelig finnes det også hester på LA og høyere som også er vanskelige å ri, og som du overhode ikke kan være passasjer på. Og som krever sitt.. Men igjen kan man ikke si at en LC-hest ikke er noe man ikke kan lære noe av. Det jeg igrunn prøver å si er at hestens nivå avgjør ikke om du vil lære noe eller ikke. Dessuten må den gode rytter også lære å ri den "umulige LC-hesten".

Et annet spørsmål er heller hva slags krav du bør kunne stille til hesten ut fra ditt nivå, ut fra at dette er en ting du som forrytter skal betale for. Skal være enig at jeg neppe hadde giddet å betale for å ri en veldig uerfaren hest, da jeg selv ville sett på det mer som en tjeneste (selv om jeg også hadde lært mye av dette). Med en LA-hest derimot hadde jeg hatt så lite ekstra å tilby hesten, at da hadde det vært på sin plass for at jeg betalte fordi min hjelp ikke vil være av en slik verdi for hesten at det er å betrakte som en tjeneste. Men LC- eller LA-hest.. Jeg ville dratt nytte av begge deler læringsmessig.

Har jo siste året ridd en hest som første gang jeg rei han gikk i skritt og trav rundt firkantsporet, uten kontakt til tøylen, uten å respektere bitt og hånd, med konstant kasting på hodet og med en anelse av usikkerhet. Hesten var ellers lærevillig, god i hodet, men tydligvis feilridd eller veldig uerfaren og usikker fra tidligere (vi kjenner ikke hans fortid). Denne hesten er faktisk hesten i mitt liv som læremessig helt sikkert har gitt meg mest. Jeg har siste året terpet på de mest elementære ting, men likevel hatt en hest som gir respons deretter om jeg gjør ting rett eller galt. Samtidig har hesten vært lærevillig og kjemien mellom oss har vært veldig god. Lærdommen denne hesten har gitt er unik, men samtidig er den fremgangen både hesten og jeg har hatt sammen gjensidige tjenester som har kommet oss begge til gode. Vil si at denne hesten i utgangspunktet ikke var på noe definerbart nivå da vi startet (altså langt fra noe du kan kalle LC iallfall), og jeg hadde neppe giddet å bruke studielånet mitt på å ha en slik hest på for. Men han lærte meg mye, om ikke annet..

Jeg har også lært mye av mer erfarne hester, men hestens nivå er ikke noe som stopper meg for å lære iallfall. Jeg har også lært mye av de mer erfarne hestene, selv om jeg ser på siste året med "fersk hest" som det mest lærerike "prosjektet".

Jeg vil være enig, og egentlig tro at diskusjonen her gjelder mer "hva slags hest gidder man å bruke penger på for å ri". Men å lære deg noe kan enhver hest sørge for..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/07/2004 :  02:23:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, må vel beklage den uttalelsen der litt. Den ble litt feil, men også siden den var tatt litt ut av sammenhengen.

Selvfølgelig lærer man av hest som går LC også. Faktisk så synes jeg man lærer mer av 'grønne' hester, der man virkelig må jobbe med hesten for å få den til å forstå. Det er noe helt annet enn en hest som vet sakene sine. Man lærer av begge to, men det er litt ulik lærdom.

Grunnen til at jeg leter etter en mer rutinert hest enn en 'fersking' er at jeg ikke føler meg istand til å ri en hest som ikke allerede vet hva den skal gjøre. Mitt nivå innen dressur er ikke blandt de høyeste for å si det slik, og da vil jeg ikke ha ansvar for en hest som kanskje kan bli ødelagt av min ridning.

Hesten jeg ønsker å få ri er en som passer min ferdigheter. En som passer meg. Jeg var å prøvde en hest som gikk MB, det funket ikke i det hele tatt. Selv om denne hesten kunne masse, så ville den ikke jobbe for meg. Så da hadde jeg heller valgt en hest som gikk LC men som jeg iallefall kunne fått litt utav, enn denne hesten som gikk MB og som ikke ville gå med meg i det hele tatt.

Alle hestene jeg har hatt har lært meg noe, eller, masse! Men nå må jeg ha en hest som kan lære meg noe helt spesifikt. Og en hest jeg kan lære med. Når jeg blir litt bedre er det bare fint å få ri ferskinger. Så lenge du vet mer hva du driver med, så er det ingenting du lærer mer av enn å jobbe med slike hester!

Ellers, Spoff, det er akuratt som om jeg skulle sagt det selv. Presis det du skriver er det jeg mener, en smule dårligere til å forklare bare
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2004 :  22:51:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En annen ting i denne debatten er jo også litt "hva er en LC-hest?". Det jeg legger i en LC-hest er en typisk "skolehesttype". Men det finnes forsåvidt mange LC-hester som er finere enn det. Og som man også får mer ut av. Vanskelig å skille, men grensen på hva man gidder å betale for når man er forrytter er iallfall meg gitt ved om hesten stort utbytte av at jeg rir den (altså trening) eller ikke. I den grad dette er "likegyldig" for hesten, er det hesten som gir meg noe, og jeg synes deet er rett og rimelig å betale for det. Selv om en "ulært" hest har vel så mye å gi, men da føler jeg mer gjensidighet ved ridningen, og synes ikke det er noe jeg bør betale for. Om noen forstod noe av dette Og det finnes nok LC-hester som også har noe å gi meg, men med litt mer fres over enn "skolehesttypen" jeg definerer som en typisk LC-hest. Selv om det selvsagt finnes mange rideskolehester som går bedre enn LC..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 16/07/2004 :  00:25:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde vel egentlig sagt mitt nå, men...

Hva er egentlig så galt med å si:
Kopi av melding:
Jeg kan ikke lære noe på en hest som går LC, jeg trenger en hest som går minst LA.

Opprinnelig postet av Irriducibili

hvi du ikke forstår hva som er galt med å si det så bör du kanskje finne det ut på en LC hest
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2004 :  02:06:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan vel henge meg på "utstikkeren" jeg også! Jeg skjønner Irriducibuill godt jeg, og det finnes eiere som sitter med gode dressurhester, eller en spranghest, som gjerne behøver en forrytter til å ri dressur!
Noen eiere vil bare ri på banen selv, mens andre ikke bryr seg så mye om det. Og det er ingenting galt i å si at man søker en hest på LA nivå! Mange hester som er det, og trenger man en læremester, er LA et minimum. LC er ikke så mye å utvikle seg på (skritt, trav, galopp, volter og diagonaler...!). Men når det er sagt- søker man en hest på LA nivå, er det ingen grunn til å leie en hest på LC nivå.

Ellers er det ganske vanlig her i Trondheim iallefall at hvis man vil være forrytter, så må man betale alt fra 200-600 kr i måneden for 1 dag i uken, uavhengig om hva man får gjøre med hesten (hestepassere er et unntak). De fleste eiere trenger hjelp med hesten, og samtidig hjelp med stalleien, det er dyrt å ha hest... Jeg har vært forrytter til ganske mange hester oppgjennom tidene, og jeg har aldri tenkt over at det koster penger å leie hest!
Har alltid tatt penger for å leie ut hesten mine, og det kommer jeg nok til å fortsette med, slik er livet som fattig student..:)
(Søker forøvrig forrytter nå!)

Hege Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2004 :  02:08:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og- man kan lære av alle hester, uansett nivå. MEN- vil man utvikle seg selv som rytter, er det vel best å ha en hest som man kan lære av, og ikke en som man må lære opp selv..
Hege Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.