hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forrytter!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Forrytter!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Blessi

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2004 :  18:37:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBlessi  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBlessi  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har ei drektig kaldblodshoppe, som jeg må ha forrytter til pga graviditet! Pga drektighet hos hesten og, må hun jo brukes med omtanke.
I første omgang tenkte jeg på å få noen til å ha henne 2-3 dager i uken, og etter hvert som tiden nærmer seg, gå over til hver dag. På stallen er det slik at man må ta en foringshelg per hest. Dette vil vel si at det blir foring hver 5-6 helg. Disse må også "forrytter" overta. Personen kommer til å få frie tøyler, men selvsagt med visse grenser! Og jeg kommer til å følge med hele tiden hvordan hesten har det å sånt. Det blir vel stort sett som å ha egen hest!
Er det rett av meg å da ta halvparten av de utgiftene jeg har på hesten? Og da tenker jeg på stalleie, for, hovslager, evnt dyrelege (untatt hvis det har noe med føllet å gjøre, vaksine, ormekur...)! Evnt. utstyr betaler jeg! Hva synes du om dette? Burde jeg ta mer/mindre? Kom med din mening om prisen!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2004 :  22:12:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Veldig vanskelig å si. Men i en periode hvor du er såpass avhengig av å få hjelp, samtidig som det sikkert ikke er verdens enkleste jobb å få en til å ha en drektig hoppe på for, ville jeg faktisk vurdert om dette egentlig var en ting du burde tilby en forrytter gratis. Iallfall fryktelig billig.. Forrytter får jo ikke benyttet hesten slik forytter sannsynligvis mest er villig til å gjøre. Samtidig er det veldig viktig for deg å ha noen som kan stille opp. Tror dette er enklere om du tilbyr dette gratis. Etterhvert som føllinga nærmer seg, og etterhvert som føllet faktisk kommer er det jo mer en jobb for forrytter. Selvfølgelig er det naturlig at kanskje forrytter som er i stallen ofte tar seg av foringene som følger med.

Personlig ville jeg aldri betalt for å ha en drektig hoppe på for.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/08/2004 :  12:42:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå kan man jo faktisk bruke drektige hopper i største delen av dreiktighetsperioden, men med omtanke som du sier. Du skriver ikke hvor langt på vei hesten er. Hvis den nettopp har tatt seg, har man mange måneder igjen med bruk, flere med tilnærmet normal bruk.

Det har vært en del diskusjoner her om forrytterpris, om man skal regne faste utgigter pr dager i uka delt på 7, med eller uten veterinær, skoing og denslags. Det er nokså vanlig at man tar disse "faste ekstrautgiftene" på egen regning, selv når man har en ikke-drektig hest, så jeg tror det er naturlig at du tar dette selv.

Du sier at det blir som å ha egen hest. Det er ikke helt riktig, for det blir som å ha en egen hest samtidig som man aler opp en annen persons føll, med de begrensninger som følger med. Hva som er "riktig" pris, er bare en side av saken. En annen ting er hvilke betingelser du kan finne noen som godtar. Halvparten av utgiftene tror jeg blir vanskelig, men en mindre del tror jeg er mulig. Det er nok mest realistisk å ta en fast pris pr dag personen rir, og så kan man evt. justere prisen, eller la den bli 0, når det nærmer seg. Fordelen med å ikke ta noe i det hele tatt, er at flere er villige til å gjøre jobben. Dessuten er du jo nødt til å finne noen du stoler på.

Jeg og en venninne hadde en hest på helfor en gang som viste seg å være drektig. Drektigheten påvirket henne ikke i det hele tatt, vi hadde henne til noen måneder (3-4) før følling. Hester er heldigvis fra naturens side skapt for å klare seg selv. På den annen side, vi hadde neppe tatt henne hvis vi hadde visst om drektigheten..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.