hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - beinbelegg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 beinbelegg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Magette

Norway

Skrevet - 14/02/2003 :  15:33:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei!

Rundt over alt ser jeg hester som går ute i disse frimerka med beinbelegg på seg. Hva i all verden er meningen med det?
Noen som kan gi meg et ærlig svar på det?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:57:00

Anette

Norway

Skrevet - 14/02/2003 :  16:08:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Beinbelegg er til for å brukes på hester som stryker seg. Min hest stryker seg både foran og bak, og hun bruker senebelegg. Senebelegg gir jo ekstra beskyttelse siden de beskytter senene mot slag. Den forrige hesten min gikk også med senebelegg i paddocken, fordi hun klarte å fikse en skikkelig seneskade i sommer ved å sparke seg selv. Beinbelegg er en fin ting så lenge de brukes med måte og kun hvis de trengs. Beinbelegg til pynt synes jeg er noe tull..

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 14/02/2003 :  16:21:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Og da må jeg spør;
Hva er grunnen til at hester stryker seg?

Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2003 :  16:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke greit å si... Noen bare gjør det... Jeg har hvertfall aldri hørt noe konkret svar på hvorfor en hest stryker seg....

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 14/02/2003 :  19:33:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro at hestens beinstilling har noe med om hesten stryker seg å gjøre. Er ikke helt sikker, men synes det høres sannsynlig ut..

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2003 :  20:25:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er beinstilling, kombinert med måten hesten beveger seg på som gjør at en hest stryker seg.

Vet om hester som er eksperter til å trokke seg på beina, og som bruker belegg f.eks. ute i luftegården særlig når de bruker brodder for å unngå broddesår etter at de har trokket seg på beina. Hvordan de klarer det, og hvorfor noen hester aldri klarer det er ikke godt å si. Kanskje litt vimsete hester?

Ved ridning bruker en mest belegg hvis hesten stryker seg. I sprang også som en ekstra beskyttelse i tilfelle slag fra bommen. Dessuten vil jo belegg støtte opp (iallfall noen sorter). Dette vil jo være varmende, og mulig det kan være bra hvis en har en hest som lett fyller i beina ved hardtrening. Isåfall er bandasjer best fordi de sitter mer som støpt for hestens bein. Men det er jo mer styr med bandasjer.. Og de er vanskeligere å legge på. Bedre med belegg enn bandasjer som er for stramme eller for slakke iallfall..

--
spoff
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  20:22:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
bør vel nesten ikke svare på dette, men det er jo som spoff og anette sier. man bruker senebelegg pga. stryking, og stryking kommer av feil beinstruktur eller av at hesten kan være veldig vimsete i beina. vet om noen hester som er sånn, klarer jo omtrent ikke å se hvor de går hen:) mange som også bruker kopper hvis de tråkker seg rundt koden og på hoven.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  22:09:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
En hovslager kan kanskje hjelpe til med noen av disse problemene, da man ved justering av vinkler og grader på høvene samt endring av type sko kan endre noe av hestens måte å bevege beina på.
I enkelte tilfeller har hester endret måten å bevege seg på ettersom de også har fått bedre fysisk form (kondis).

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 17/02/2003 :  10:47:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Huu - senebelegg i paddoc er tull.

Det er så utrolig latterlig å se hester som står helt alene i en liten paddock med grusgrunn og benbelegg.
Det er ikke noe hesteliv i det hele tatt.

Folk pakker in hestene med beskyttelse over alt og lar den stå ute i et par timer - om den er heldig. Ikke rart dyret hopper og spretter - den må jo benytte seg av den lille tiden den har i "frihet".

Har selv hatt en fullblods som ikke var vant til å stå noe særlig ute, og i begynnelsen både tråkket og strøk seg. Men jeg lot henne stå mye ute i en storluftegård med litt bratt terreng og flere andre hester. Etter noen uker med sår og klumsing ble hesten rene fjellgeita. Red masse i terreng og fikk bygd opp muskler og kooridnasjon slik at hun sluttet å tråkke seg og å stryke seg. Fikk også smeden til å skjære henne anderledes.

Jeg vil mye heller la hesten stå ute hele dagen sammen med mange hester og uten noe dill og heller la den få noen sår i ny og ne enn å ha den i en lite paddok alene og kun for korte perioder om dagen.
Jeg rir også hesten mye i terreng for at den skal lære seg å bevege seg, bygge opp muskler og styrke senere og ledd. Sånn sportshestfjant har jeg lite sans for.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 17/02/2003 :  18:39:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Snella; Godt at noen er på mitt spor! Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 17/02/2003 :  21:03:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Ehh..senebelegg i paddock er tull? Kanskje litt dumt å si sånn egentlig, for det finnes faktisk tilfeller hvor det ikke er tull. Et lite eksempel er min forrige hest;
I mai i fjor var hun ute i paddocken. Hun var litt "klønete" av seg og vips, der snublet hun, sparket seg selv på sena og fikk en betennelse i den dype bøysenen. Inn i boksen bar det, veterinæren kom og ga henne smertestillende. Dagen etter dro vi til Bjerke for å scanne beinet. Beskjeden vi fikk var: Total boksro i 2 uker, smertestillende hver dag, så inn for ny kontroll.

Så spør jeg dere: Hva er best? At hesten står med senebelegg i paddocken (noe den absolutt IKKE tar skade av), eller at hesten står innestengt i boksen i flere uker i sommervarmen og går på smertestillende?
Jeg valgte det første alternativet.. Vet ikke hva dere andre mener..

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 17/02/2003 :  21:30:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
jeg er enig med deg Anette!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 17/02/2003 :  22:40:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er somregel alltid en grunn for at hestene gjør skader på seg selv, og da må en begynne å lete på hesten. Det er ikke naturlig for en hest å snubble sånn som dere beskriver. Hva er galt? Noe må det være! Det er ingenting som heter; "sånn er det bare" hesten har alltid snubbla...!! Hestene skal høre til å kunne bevege seg mange kilometer per dag i terreng naturlig, og er det noe som ikke kan avles bort, så er det behovene til hesten! Det er noe vi mennesker gjør heelt galt, det er jeg overbevist om! Slike beinbeskyttelses greier kan faktisk skade hesten (noe med blodforsyningen++). Det hørest kanskje dumt ut? Jeg har lest det svart på hvitt og det hørest ganske logisk ut. Slik som med hovolja, dekkenet, beskyttelser, for lite bevegelse, skoa....

Dette er noe vi bruker fordi "det bare er sånn"..
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 17/02/2003 :  22:57:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Grunnen til at vi bruker alle de tingene du nevner er at vi har avlet hesten bort fra dens egentlige miljø, og dermed endrer hestens behov seg. Den hesten som levde for leeeenge siden skulle kunne gå mange kilometer per dag. Min hest var en svensk halvblods, avlet for å hoppe store klasser på sprangbanen. Ikke for å klatre som en geit i fjellet, eller gå i ulendt terreng. Det var en grunn til at hun var klønete, nettopp fordi hun var avlet for sprangridning. Du sier vi skal begynne å tenke på hvorfor hesten gjør sånn. Jeg VET hvorfor. Vi har avlet hesten til et helt annet bruk. Derfor må vi ta vare på hestene våre så godt vi kan. Jeg slipper min hest med belegg i paddocken. Hvorfor? Det er en billig forsikring mot en skade som kan koste hesten livet..

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2003 :  23:01:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok. Dagens ridehest er ikke hentet rett inn fra steppene og blitt ridehest ut av en temt villhest (slike ting skjer bare i pennybøkene). Dagens ridehest er avlet frem i mange, mange år for å være nettopp ridehest. Ikke for å løpe kilometer på kilometer i ulentterreng som barfothest, uten dekken, uten belegg og uten hovolje. Faktisk ikke.. Dessuten har vi gjerne ikke Andalusierfjellene til rådighet som en kan bruke som paddock. I en liten paddock er det lettere for en sprek hest å tråkke seg. Og det er ofte for tørt til at hestens høver bare pleier seg selv med den fuktigheten de trenger.

Jeg er litt enig i at det er for dillete å ha belegg på en hest fordi det ser fancy ut. Men har en brukt for belegg, så bruker en belegg. Akuratt som at hvis jeg hadde spilt håndball og hadde hatt en kneskade, så hadde jeg også høyest sannsynlig brukt en knestøtte, selv om Adam og Eva i utgangspunktet aldri brukte noe slikt. Belegg kan legges på for hardt, og det er ikke bra. Men heldigvis er belegg langt enklere å legge på enn bandasjer, og det er faktisk vanskelig å legge beleggene på for hardt. Slik at blodtilførselen hindres etc.

Jeg er ikke en som skal dillemikke med porselenhester. Faktisk ikke.. Men senebeskyttere for å unngå at hester tråkker seg i luftegård, sparker seg eller slår seg i bommene under hopning eller stryker seg under dressurtrening er absolutt ikke noe skam. Tvert i mot! Sår en hest kan få pga at den tråkker seg kan bli ganske mye verre den dag i dag. Broddesår er ikke særlig pene.. Men man har jo valget. Infeksjon, eller senebeskyttere. Vi velger jo selv! Og selvfølgelig.. Ikke alle hester trenger, og jeg er enig i at en hest som ikke trenger noe sånt ikke bør bruke det. Men er det et problem at hesten tråkker seg eller styrker så er det en billig løsning på problemet å ha på belegg. Og under sprang så synes jeg en uannsett bør ha senebeskyttere iallfall. Det kan sprette bommer hit og dit, og det er ikke helt utenkelig at det kan skje et uhell som f.eks. kan være langt mindre "farlig" med noe så enkelt som senebeskyttere. Fotballspillere bruker jo leggskinn, selv om mennesker ikke er skapt med leggskinn på beina. Utrolig nok..

Dagens ridehest er ingen villhest.

--
spoff

Redigert av spoff den 18/02/2003 11:45:43
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 17/02/2003 :  23:14:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Bra svart, spoff
Det var vel egentlig noe av det jeg prøvde å få fram i det siste innlegget mitt også. Så spoff, jeg er 100% enig med deg!

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.