hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens farge i forhold til hesten som individ
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hestens farge i forhold til hesten som individ
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mix1

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  15:59:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
  • Mange mener at høver på skimle hester, altså hester med lyse høver har dårligere høver enn andre hester. Stemmer det?

• Det sies også at røde hester ofte er heitere og mer stressa enn hester av andre farger. Stemmer det?

• Det sies også at noen farger er mer utsatt for stikk/insektsbitt enn andre farger. Stemmer det?

Hva er dine erfaringer med hestens farge vs. hesten som individ og dens egenskaper? Er dette totalt oppspinn, eller stemmer dette?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:10:40

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:57:55

Anette

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  18:51:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke lyse høver er dårligere enn mørke. Jeg har selv en skimmel, og har ikke merket at hun har dårlig hovkvalitet. Hester med hvite sokker har også ofte lyse høver, men jeg har aldri hørt om noe problemer om det, heller ikke fra smeder.

Røde hester er hetere enn andre hester. Det er min forrige hest et levende bevis på. De fleste fukser jeg vet om er ganske hete.

Insektsbitt vet jeg lite om, men i sommer var det en svart hest her på stallen som ble helt oppspist. Min røde hoppe fikk nesten ikke ett eneste stikk. Så det har kanskje noe med fargen å gjøre? Jeg vet ikke..

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  19:00:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har skodd litt forskjellige hester. Hvite høver er ofte hardere enn de mørke, det gjør at de er mer sprø og sprekker/brekker lettere. Mørke høver er seigere og mykere. De virker mer "elastiske". På hester med noen mørke og noen hvite høver virker det som om skoene detter fortere av på de hvite hovene.
Det er min erfaring med høver...

Gå til toppen av siden

lm
» VIP

Skrevet - 11/02/2003 :  20:09:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg tror ikke hesten som indivis har noe samenheng med hestens farge. For å ta det litt langt, er ikke hvite mennesker bedre eller dårligere enn svarte, og omvendt. Det samme bør jo da gjelde hester. Jeg har en skimmel hest, og en rød hest. Begge er veldig heite og stressa, men den røde er en nordlandshest og de fleste nordlandshester er kjent for å være daffe og sta. Og faktisk er de fleste nordlandshester røde! Og foresten, høvene til skimmel hesten min er de beste hovslageren min har sett og de er jo hvite.

Det med insektsbitt vet jeg ikke noe om, men jeg synes alt motsier det som jeg kaller "farge - tullet".
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  20:12:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
det høres jo litt teit ut, men dete r ofte at røde(fukse) hester er mer viltre enn andre. De fleste fukse hestene jeg kjenner til er litt viltre av seg...

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2003 :  00:47:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
At rødhåringen min er full av fart og futt tilskriver jeg heller rasen enn fargen. Og hun er ung samtidig, med et stort behov for å få fysiske og mentale utfordringer.
Noen ganger står hun og seeeer på meg med et sånn
"Ååååå, -kan vi ikke værsåsnill å TRENE litt, da!??" -uttrykk i fjeset.... Og da får hun jo trene litt, da...
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 12/02/2003 :  03:06:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg tror absolutt fargen har noe aa si. Jeg saa paa bilder i gaar og la merke til at alle yndlingshestene mine har vaert veldig moorke brune eller svarte. Jeg har ridd mange andre hester og men jeg ser ut til aa falle for de moorke. Og jeg vet selv at det ikke er fordi jeg synes de er penere, jeg faller mest for personligheten. Jeg synes det virker som hvite hester er litt roligere, mer avslappet. Svarte eller moorke hester er som oftest litt ivrige og rakse(nja... kanskje det er fordi de fleste moorke hester er x travere... men jeg har jo ridd noen shettisser og...). Jeg vet ikke helt... Kanskje det er en kombinasjon av rasen og hesten.

En annen ting jeg legger merke til er at de hvite hestene paa stallen alltid henger sammen, og er gode venner...
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 12/02/2003 :  09:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sa ikke at hvite høver er dårlige, men at de ofte er hardere, man merker det når man hogger i dem. Det finnes selvfølgelig unntak. Jeg synes ikke det er så rart at mørke og lyse hover ofte er ulike. Hester ble sammenliknet med sorte og hvite mennesker tidligere. Sort hud tåler jo mer enn hvit hud også... Men hesten kan selvfølgelig ha gode høver selv om de er hvite. Om hvite høver var en kjempe stor ulempe, hadde menneskene avlet vekk hvite høver for lenge siden.

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 12/02/2003 :  15:51:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Ville bare si at jeg har ei hoppe med mørke høver og de er ikke så bra. Har vært borti hesten med lyse høver, de har ikke hatt noe problemer...
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2003 :  21:09:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den ene hesten på stallen har lyse høver, men er alikevel den hesten med sterkest/best høver... Gå til toppen av siden

87modell

Skrevet - 12/02/2003 :  21:16:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!!

tror egentlig ikke at det er så stor forskjell på mørke og lyse hover...
jeg har selv en fuks hoppe og hun er utrolig kald i hode og kjempe kosete+++ hun er den mest avslappa hesten jeg noen gang har hatt!

FARGEN HAR INGENTING Å GJØRE MED HESTENS OPPFØRSEL!!!!

og det med farger og innsekt,noen hester har kanskje en farge som tiltrekker seg innsekt,eller som innsekt får bedre "øye på" enn andre farger....vet ikke helt....
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  23:09:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Min hest har stripete høver. Han har ikke hatt noe problemer med dem.

Det med at røde hester er heitere er jeg ikke sikker på, men jeg har bare hatt røde hester, og de er/var heitere enn fy.

Jeg tror det har litt med fargen å gjøre, men det har mest med blodet å gjøre. Slik er det også med mennesker.
Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 02/03/2003 :  23:19:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har erfart at lyse hester/hester med hvite sokker har vært oftere utsatt for mugg etc. Om det bare er en tilfeldighet, det vet jeg ikke, men det er visst flere som har erfart det samme.

Ang farge og temperament har jeg ingen bevis på at fargen har noe å si. I høst hadde jeg to fukse hester, og den ene var hyper og til tider hissig, mens den andre var snill som dagen er lang. Begge to er oppvokst og trent samme sted, og det var bare ett år mellom dem, så de hadde samme grunnlag for å si det sånn. Men den heite var vallak og den rolige var hoppe... I sammenligning med andre fukse hester (og hester av andre farger) har ikke jeg sett noe mønster i hvert fall!

- Thea
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  11:52:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke hestens farge påvirker psyken. Men min erfaring er at mørke hester plages mer av insekter! Kan det stemme?

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  17:35:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har noe med fargepigmentene! Akkurat som at hvite mennesker blir lettere solbrent enn negre! Og at fregner er et tegn på at alle mennesker har vært negre en gang!

En hvit sokk på en hest er et dårligere bein (dette har jeg erfart!) enn en vanlig bein. Den pådrar seg lettere mugg og annen dritt! Det har jeg erfart. Men jeg sier ikke at det er slik med alle hester, men ofte er det slik!

Men min fullblodshoppe er fuks/rød, og hun er helt rolig. Kan stresse litt hvis det er noen dager siden jeg har ridd hu. Det er mange som har sett/ridd hu som sier at det ikke er mye fullblod over hu(gemyttet liksom). Det kommer frem noen ganger, men hu er ikke heitere enn de fleste andre hester!

Det med insektbitt har også noe med blodet. Det virker som om hester med mye fullbodsblod i seg er lettere utsatt for dette. Har ikke sett ne spesielt med fargen når det gjelder dette. Den svarte dølen min hadde ikke mye stikk og sånn i sommer, mens fullblodsen min var litt plaget med det!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  19:50:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
hesten min har en hvit hov og en stripete hov, den med den hvite hoven er det oxo en hvit sokk og er veldig plaget med mugg på det beinet.. vet oxo om endel andre som har problemer med mugg på hvite bein.. men det gjelder jo ikke selve hoven da..

har ikke så mye erfaring med røde hester men de fleste svarte hester jeg har vert borti har vert "gale" :P

jeg hadde ei mørkebrun hoppe på fôr og ho ble helt spist opp av fluer i sommer.. hadde ei islandshest hoppe som var palomino sommeren før det og hadde ingen problemer, så tror det har mye med fargene og gjøre egentlig..

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.