hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens farge i forhold til hesten som individ
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hestens farge i forhold til hesten som individ
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/03/2003 :  23:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvite høver er hardere og sprøere enn mørke høver.
Har aldri hørt eller erfart at fargen har noen innvirkning på hestens stress-nivå.. Vil påstå at slikt ubetinget er rase- og personlighetsrelatert, og jeg har ingen tro på at farge spiller inn på personlighet.. (Men det er vel ikke umulig heller...)
Angående insektsbitt så har det mye med lukt å gjøre. Søt og salt lukt lokker til seg mygg, klegg, knott o.l. Svette-lukt tiltrekker seg insekter. Svarte/mørke hester blir jo som kjent hardere rammet av sterk varme enn lysere hester, ergo de svetter mer og blir mer plaget av insekter enn sine artsfrender.

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  15:20:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Vi har tre svarte hester. Kan ikke si at de er mere plaget med innsekter om sommeren, det er ikke noe problem i det hele tatt faktisk! Men de blir litt solbleket om sommeren... Svarten får skikkelig rødskjær i hele pelsen og mana lyser opp i en rødgullaktig farge! Nydelig!
Tja, om farge har noe å si om hvordan hesten er. Tja, si det, våre svarte dølehester er rolige, snille og til å stole på, ganske så like alle sammen, en er to år, en er 5 og trejde er ei hoppe på 13år... Og alle med ganske så lik personlighet... Tror det har mest med måten de blir behandlet på jeg!

Men det ble sagt før i tiden om døl( kanskje om andre raser og) at en rød hest var het, en hvit skulle du prøve to ganger, en brun var rolig og snill og den svarte kunne du kjøpe uprøvd... Hadde ikke brydd meg noe om dette utsagnet tror jeg, men jeg har da bare svarte hester!

Klem fra Cecilie

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  10:36:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
begge hestene mine har/hadde mørke høver. hadde ikke noe problemer med dem. heller ikke de lyse høvene til en araber jeg hadde. men det var en annen stor hest som hadde mørke høver, de var ganske sprø, så han mista sko annen hver dag omtrent!

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  19:55:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at røde hester med hvit bles og hvite sokker skal man holde seg langt unna... Vet selv ikke noe om dette stemmer, men har lagt merke til at mange røde hester er ganske heite. De sorte hestene jeg har vært borti er litt sure, litt asosiale, men har jo sett sorte hester som er kjempegode da:)
Hvite eller lys skimla hester blir ofte utstøtt av flokken.
Dette er fordi de vekker oppmerksomhet i mørket.
F.eks. i en hesteflokk er det best å ikke vekke så mye oppmerksomhet for å unngå at rovdyr får øye på de så det er jo ganske logisk egentlig..
Men det med hvite og sorte hover har jeg ikke så mye tro på. Den forige hesten min hadde en hvit og resten sort og den merka jeg ingen forskjell på...

Husk å besøke min VIP

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  01:20:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at røde hester med hvit bles og hvite sokker skal man holde seg langt unna... Vet selv ikke noe om dette stemmer, men har lagt merke til at mange røde hester er ganske heite.

Ja, jeg har jo en sånn en. Og ganske riktig, hun er heit i toppen. Til dels uberegnelig, sur og gretten til tider (ofte), sjefete over andre hester (3 åring som har tatt styring på eldre og psykisk sterke hester). Perfekt konkurransehest når du har "vunnet" henne. Utrolig lettlært og gjør sitt beste. Tror ofte slike litt vanskelige hester blir det beste når du først "kommer" gjennom.

Det sies jo at hestene blir lik sin mor i lynne, oppførsel m.m. Vel, har også en til med samme mor. Mørk brun. Hun er en helt annen type. Rolig, snill som dagen er lang, positiv til alt, forsiktig osv. De to har ingen fellestrekk i utseende og oppførsel.

Alle hovslagere har skrytt veldig av høvene på hestene mine, både mor og barn. Mor er skimmel med hvite høver, 3 åringen har 3 hvite sokker og da 3 hvite høver, 2 åringen har hvite sokker bak med påfølgende hvite høver. Bra kvalitet på alle.

Angående innsektbitt har den røde nesten aldri noe slags bitt. Den mørke brune har mye. Skimmelen hadde veldig mye. Har alltid ansett skimmel som mer "sensitiv" mot det meste angående hud/ pels m.m.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2003 :  00:24:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hesten min er rød, og den mest energiske hesten i bygda. Men om det har noe med fargen å gjøre, det vet jeg ikke.

Har observert at insektene er mest glad i varmblodige hester. De har sannsynligvis funnet ut at de har tynnere hud, og dermed lettere å stikke hull i...

Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 21/06/2003 :  13:32:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en rød hest med hvitt bliss og hvite sokker. Han er rolig og grei og ikke "heit" i det hele tatt (sånn uten videre). En hest blir hva man gjør den til (oioioi, dette har jeg sagt mange ganger...hihi) Men så er jo jeg en ivrig rytter som syns det er morsomt med litt heite hester... Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2003 :  01:47:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Joda, de blir litt hva en gjør dem til. Men min unge, røde dame har nå alltid vært litt "hissig" og vilter. Har hatt henne siden hun var føll, og vi merket det vel tildels så fort hun var stødig på beina. Men, det er slik de skal være. Må være litt liv i dem...

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 06/07/2003 :  15:36:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen tro på at fargen har noe med hestens individ å gjøre.
Har vert borti veldig mange hester med forskjellige farger, og hestens individ varierer veldig på flere hester med samme farge.
Nei jeg har mer tro på at rasen og oppdragelsen til hesten spiller en vesentlig rolle her, ikke fargen. Og jeg vil tro at gemyttet er noe arvlig og.
Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 20/07/2003 :  22:44:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. lyse høver har jeg og hørt at dette er en "dårligere" kvalitet enn mørke. Om det er sant, vet jeg ikke, for jeg har hatt bare hester med gode hovkvaliteter (hvor av en har hatt lyse høver).

Da det kommer til farger er jeg ikke enig i at røde hester er mer heite enn andre. Jeg har hatt en rød hest (med hvitt bliss og fire hvite bein) og hun var så rolig og harmonisk at det var ikke måte på

Ellers har vi en rød nå og (nesten i overgangen mot brun), han er og rolig og fin. Ikke heit i toppen.
Derimot er det en brun hest på stallen som er nokså heit. Tror dette er med individ å gjøre jeg!!
Den skimle ponnien (med svarte høver;)) vår er heller ikke heit i toppen, selv om han er hingst.

Farge eller ei - tror alt "bunner" i individ jeg da!

Allikevel er det gøy å lese om hva araber folket sa om araberen og dens farger. Husker ikke helt hva de mytene sa om fargene jeg da *lete frem den boka igjen*

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2003 :  19:19:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
troultey..du sier at fregner er et tegn på at alle mennesker har vært negere en gang...eeehh???ihvertfall ikke mine "blodslinjer"!
men over til spm.

Insekter tiltrekkes av farger. F.eks flaggermuser tiltrekkes av hvitt!
Brune hester får lett insektsbitt.

Sies at lyse høver er svakere enn svarte,men stripete høver er sterkere igjen...

Hvite hester blir ofte "mobba" i flokken fordi de synes lettest i mørket og gjør så flokken blir lettere oppdaget av rovdyr.

Fuksfargede og svarte hester er mest fyrrige
Blakke og brune rolige
Flekkete og palomino fornuftige
Hvite/skimler og grå årvåkne

Det er hva jeg synes!

Gå til toppen av siden

MariaR

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2004 :  19:57:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMariaR  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMariaR  Svar med kopi av melding
jeg tror ikke fargen på hesten har noe å si på hvordan den oppfører seg, men det med hovene er faktisk sant!! har en døl jeg kunne få sette sko på hvis jeg ville, å han har mørke, nærmest sorte, hover. smeden sa: "hander kar'n træng itj no sko næij! hain klare sæ like gått utn!". men det er også noen skimler som har veldig sterke hover!!
R.I.P. Mr Pilot!

Vil alltid elske deg gutten min! *Borte gjemt, men aldri glemt*
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2004 :  20:32:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lolita har hvite høver, men de plages jeg ikke noe med. de er harde og ikke for sprø, og meget pene

ang. farger så har vel det mer med personlighet å gjøre. at røde hester blir regnet som fyrrige kommer vel at mange fullblodser/vermblodstravere er røde...

jeg vet ikke om det er 'Tips, triks og kjerringråd fra en gammel stallmester' du prater om, Ishwanvile, men jeg skriver nå det som står det alikevel:

Kopi av melding:
vil du ha fyrighet, velg den svarte
de blakke er bra, de er sjelden sarte
skimler er ofte trege født
fukser er vakre, de lyser i rødt
de brune lyser også opp litt
de er pålitelige og spenstige og lyer titt

hihi, Lolita er vakker, hun lyser i rødt

den boka sier også noe om høver:

Kopi av melding:
fire hvite føtter
- ikke kjøp den!
tre hvite føtter
- ikke behold den så lenge!
to hvite føtter
- gi den til en venn!
en hvit fot
- behold den resten av livet!

mvh kristy og vakre lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

R.I.P.

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2004 :  13:43:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, min hæst har nu en vit hov... Da ska æ behåle han ræsn av live dah... Men fra spøk til revolver; særiøst tviler æ på at fargen har nåkka å si når d jeller om en hæst e heit eller ikke... Har ridd mange hæsta i mitt liv, den heiteste e faktsik mørk brun...
Så tviler på at røfargen har nåkka å si sidn æ faktsik har ridd par røe hæsta som har vært di mæst rolie å avbalanserte hæstan æ har ridd hittil...
Mostly e sinnsykt utsatt for myggstikk, han kreperer jo næstn, å myggmiddel funker nu egentli ikke så sinnsykt bra d heller Men egentli tror æ heller ikke fargen har nåkka å si....?! men æ vet ikke...

You are and will always be my little shining star... Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 04/07/2004 :  03:29:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hmmm...kom på en regle vi fikk fra Penny eller noe når vi var små ang hvite sokker på hesten

én: kjøp den
to: døp den
tre: vær på vakt
fire: send til slakt

Kan det være hold i slike gamle "regler"? Er det slik at det beinet med avtegn er dårligere? Om man ser på mange hester og ikke bare "min hest har fire hvite bein - og den har aldr vært halt en eneste dag!".

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.