hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens syn
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hestens syn
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  15:45:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hestens syn er det vedig mye diskusjon rundt. Jeg mener selv at hester ser godt og ser farger.

Noen mener hester har dårlig syn og ser kun svart-hvitt.
Da lurer jeg på hvordan hester kan være redd hinder med en enkelt farge, som f. eks blå?

Og jeg merket at hesten min ser veldig godt da jeg var på ridetur i dag. Det lå en hvit plastpose på snøen, begge så den d vi red forbi den ut på tur, men på vei tilbake igjen tenkte ikke jeg noe mer på den og jeg så den ikke før hesten min skvatt til siden da han fikk øye på den da vi passerte den på vei hjem.
Og jeg ville tro at ser hester kun svart-hvit hadde denne plastposen vært vanskelig å se der den lå på snøen, eller hva?

Det var jo en dokumentar jeg så på tv for noen år siden, der hadde de funnet ut at hunder ser farger, men svakt... Er derfor de gjerne liker godt sin røde ball, eller f.eks er redd folk med jakker/klær i skarpe farger, som gul, rød og pastell farger.

Hva mener dere?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 14/12/2004 :  20:57:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror hester ser farger...kansje de har et litt annet fargesyn enn oss, og kansje blåfargen vi ser på hinderet blir en "skummel" farge i hesten øyne...vet ikke... Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  22:37:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Tror også hester ser farger, kanskje ikke de samme som oss, men farger i alle fall. Har f. eks vert borti hester som er redd for fargen rød, som du nevner.. Om de ser så godt, vet jeg ikke, det varier veldig syntes jeg, hehe.

Hva med nattesynet? Har hørt både at de ser mye bedre enn mennesker og at de ser verre fordi det tar lengre til for øynene deres og venne seg til mørket.

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 15/12/2004 :  10:40:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Ridehesten for november (tror jeg?) var det en artikkel om hestens syn. Var blant annet en utendørs setting slik vi ville sett det og slik hesten ville sett det. Rødt oppfattes VELDIG rødt for hester!!! Likeså er Hvit en veldig tydelig farge for en hest..Blått oppfattes ikke så godt så det være en grunn til at hesten blir usikker...

Hestens linse kan ikke endre form på samme måte som hos oss. Dette gjør det vanskelig for hesten å bedømme avstander.

Synet "regulers" noe utfra hvor hesten har hodet (høyt/lavt) og hester oppfatter bevegelser veldig bra (det har vel de fleste merket...)

Mye info på link under:

http://home.no.net/arnews/eie_sanser.htm

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  14:50:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis jeg ikke husker helt feil nå, så skal visstnok ikke hester se farger så godt, men de ser jo mønstre! Så om en hest stopper på et hinder (kan jo være mange grunner til det da!), men da kan det komme av mønsteret på hinderet blant annet:)
Hege Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 15/12/2004 :  15:12:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sakset:

Å se ting klart
Et stort visuelt felt har klare fordeler når det gjelder å overleve som byttedyr. Ikke bare er det lettere å oppdage rovdyr, men det sikrer også god visuell kontakt med resten av flokken.

Men, dette store synsfeltet kan gå på bekostning av visuell nøyaktighet på nært hold.

Hester hjelper på dette ved bevegelser i nakken og hodet. Dette betyr at om hesten senker hodet, kan han se ting klarere, men om han hever hodet, kan han se godt over lange avstander.

Det er sannsynlig at hodebevegelsene sørger for at det hesten ser på havner på det mest følsomme stedet av pupillen.

Dette fenomenet er blitt tatt som forklaring på hvorfor hester kan bli skremt av noe vi regner med har vært i det visuelle feltet en stund. Sannsynligvis gjør en forandring av hodets posisjon objektet klart synlig, som om det har oppstått ut av intet! ( Vi har alle opplevd hester som ser en tiger i hver busk)!

Hodets posisjon og dets effekt på hestens syn vil selvfølgelig påvirke hestens yteevne. Hvis en hest for eksempel ikke for lov til å heve hodet for å bedømme høyden på et hinder, vil den ikke være i stand til å vite hvor høyt den må hoppe. Hester som holder hodet for høyt på vei mot hinder, kan sannsynligvis heller ikke se skikkelig.

I tillegg vil en hests evne til å se en spesiell ting komme an på faktorer som rase, gangart, trening, og hvor opphisset eller spent den er. Alle disse faktorene vil påvirke hode - og nakke bæring.

Men, når et objekt er i fokus, virker det som om hesten er ekstremt god til å se veldig små detaljerte bevegelser. Vi har alle ridd rolig av gårde, hvorpå hesten plutselig bråstopper og stirrer intenst mot horisonten. Vi ser ingenting, men om vi anstrenger oss virkelig hardt, ser vi kanskje en syklist en mil borte!

Hestens kommunikasjon går ut på å oppfatte veldig små forandringer i kropps holdningen, som en ørliten bevegelse i en annen hests ører.

Nattsyn
Hester har godt nattsyn takket være tapetum, som er et lag med celler som fungerer som et speil, som reflekterer lys tilbake til øyet, så øyecellene kan bruke alt tilgjengelig lys. I tillegg er hestens pupiller rike på rotina, cellene som er mest sensitive for svakt lys.

Selv om hester ikke er nattdyr, er de aktive en del av natta. Hesten har sannsynligvis evnen til å se i svakt lys for å kunne oppdage nattaktive rovdyr. Det er også en ekstremt viktig evne for å opprettholde samholdet i gruppa om natten og i svakt lys.

Fargesyn
Hestens pupiller består også av celler som er assosiert med farge syn. Det er mye diskutert hvilke farger hesten kan se, men det er ingen tvil om at hesten kan gjøre forskjell på enkelte farger. En sannsynlig funksjon er å oppdage rovdyr, som blir gjort mer effektiv om hesten kan se kamuflasjen, - noe de kan ved farge syn.

Pluss link:

http://www.horsewyse.com.au/howhorsessee.html
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  23:02:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hva med nattesynet? Har hørt både at de ser mye bedre enn mennesker og at de ser verre fordi det tar lengre til for øynene deres og venne seg til mørket.

Opprinnelig postet av MissEva

Hester ser iallefall bedre enn oss i mørket! Og de har jo flere sanser enn oss oxo, for da jeg var liten og var på ridetur, red jeg inn i skogen og tenkte ikke på at det ble fort mørkt så da jeg skulle snu hadde det allerede begynt å mørkne og etterhvert ble det så mørkt at jeg så ikke hånden foran meg, og på hesteryggen satt det en nybegynner og jeg gikk å leide... Jeg gikk å holdt meg i manen til hesten for å klare å finne veien hjem, jeg så jo ikke stien eller noe, og lot derfor hesten finne veien hjem!! Og hjem kom vi!! Hestene fulgte stien hjem de!

Hadde jeg ikke hatt med meg hest der hadde jeg seriøst ikke kommet meg hjem!! For dette var tiden før mobil fantes i Norge. (oi, nå hørtes jeg skikkelig old fashion ut.. hehe)

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.