hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor mye utegang???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 hvor mye utegang???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  12:16:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Er enig med Snella.
Hestene bør være ute minst 10 timer per dag.
Hestene trenger bevegelse!!

Gå til toppen av siden

Bonnie

Skrevet - 28/02/2003 :  12:52:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester kommer ut 06.30 om morgenen. Jeg tar dem inn alt fra 5 til 8 om ettermiddagen/kvelden. Det varierer. Altså så får hestene mine masse utegang, det synes jeg er viktig! Om sommeren går de ute hele døgnet på sommerbeite:-) Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 28/02/2003 :  13:21:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Mitt regnestykker er tatt ut i fra hva som burde vært ideelt. Jeg vet at dette vanskelig lar seg gjøre i moderne staller hvor ting og tider går på rutine. Fortår også grunnen til at det blir slik.

Men desverre finnes den ennå mange sportshester som kanskje får stått ute i en liten paddok kun en times tid om dagen. Har selv jobbet på Øvrevoll hvor ingen av hesta gikk ute i det hele tatt. Ble de ikke ridd en dag fikk de noen runder i gåmaskinen. Dette er ikke noe liv for en hest som er skapt for å løpe. Ikke får de bygd opp noen sosiale egenskaper heller. Slike hester skader gjærne seg selv og andre den dagen de blir ridehester og plutselig få gå ute sammen med andre hester.

Jeg jobber med noen hester som er ute fra 8-9 om morgenen. De får gå ute i samme flokk hele tiden på store områder. De blir gjærne tatt inn igjen ved 11-12 tiden på kvelden/natta. De som skal gå kanefart på kvelden blir tatt inn midt på dagen for en ekstra forrasjon. Disse hestene er helt fri for alle lyter, de er trygge på seg selv fordi de kjenner sin plass i hierarkiet og vet hvor de "hører hjemme". De har heller ingen luftveisproblemer (stallen blir bare kostet når hesta er ute så de slipper støvet)

Før jeg møtte denne gjengen med hester var jeg også av den som hadde sportshest (fullblodshoppe) på ridesenter. Brukte masse beinbelegg og dekkener. Og hadde hesten ute i 4-5 timer i en lite paddok hver dag. Når jeg sammeligner sportshesta fra ridesenteret og de som jeg driver med nå ser jeg store forskjeller. Både på psyken til hestene og på dens selvtillit. Okey - skal innrømme at det også er snakk om to vidt forkjellige hestetyper - det er mest kaldblods og ponnier jeg driver med nå, men jeg ser også betydningen av å ha hesten så mye ute som mulig og da sammen men andre hester.

Desverre er dette vanskelig da de fleste som har hester har dem i lokalområdet sitt hvor det ikke er så mye mark å ta av. Men har man anledning til å la hesten gå ute hele dagen bør man definitiv gjøre dette - for hestens skyld.

Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  15:46:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
På min lille stall(to hester) går de inn og ut som de vil. De har fri tilgang på rundballe ute. Når det er rundt 15-20 minus er dem inne om natta(ca 11timer). Eg synes det blir for kaldt og utrivelig da.Hestan stortrives med denne ordninga står ute å spiser store deler av natta. Bruker å gå inn å hvile midt på dagen. Alle hester som står ute hele døgnet vinterstid SKAL ha tilgang på tak over hodet og lune vegger samt den myk "seng".

Gå til toppen av siden

Solmira
» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2003 :  19:45:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den hesten jeg har hjemme hos meg står ute
fra 07.00 om morgenen til 19.00 om kvelden om vinteren.
Vis det er veldig stygt vær
(helt sant hesten jeg har liker kke så godt å være mye ute)
Setter jeg henne ut når jeg kommer hjem fra skolen i 15.30

Står sjelden med dekken og jo lysere det blir ute jo lengre
står hun ute. I mai står hun ute hele tiden helt til september
da det bygger seg opp igjen med mindre tid ute.

Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  11:33:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest står ute 5-6 timer hver dag + at den blir ridd på tur eller i hall i tillegg!
Jo lenger den står ute,jo bedre!

*Sara*
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  15:02:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Hestene våre er ute fra 0700 og så lenge det er lyst hele vinteren. Nå er de ute til kl 1900. Liker ikke å ha de ute i den store innhegningen( med for lavt gjerde, det har nesten snødd ned!) uten å ha full oversikt. Om sommeren er de ute på beite til kl 2200, men da tar vi dem inn av en eneste grunn, vi har bjørn i området og vil ikke ha den inn til hestene.. Litt vanskelig å følge med når vi sover og hestene er ute... Så vi tør ikke å ha hverken hester, geiter eller sauen ute om natta når vi VET at det er en slagbjørn her!

Synes jo egentlig at de kunne ha gått ute hele natta fra mai til oktober. Mener også at hester må ha store innhegninger om vinteren og, 10x10m er ikke nok synes jeg, de får ikke løpt nok da! Våre tre har 5 mål å gå på, nok plass til å løpe og plass til en eller to hester til faktisk! Best med store paddocker og flere hester enn små paddocker med en hest i hver... Men dette er nå min mening, vet at mange er uening..

Klem fra Cecilie

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  15:09:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg Cecilie M !!!

Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 22/03/2003 :  16:05:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
men bedre med paddock enn ingen paddock i det hele tatt!
her hvor jeg står er jeg heldig om hesten kommer ut 4 timer i løpet av en dag, vanligvis rundt 2.. da vil hestene inn, men jeg synes de burde ståt ute litt lenger.. desverre er det ikke stedet (eller hesten) for full utegang her. selvsagt rir jeg hesten og prøver å gjøre slik at den får rørt på seg mest mulig. om den har fri leier jeg ham en tur.

det er ikke mye, men bedre enn ingenting!

*helene*
Gå til toppen av siden

Hilde M

Skrevet - 23/03/2003 :  00:01:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester sover faktisk ikke mer enn 4-5 timer i døgnet, og det er ikke sammenhengende søvn. De sover ett kvarter nå, ti minutter da. Så hester som står på boks over halve døgnet mister mye tid med bevegelse, som er veldig viktig for dem. Det er gjort forsøk på hester, som gikk på utegang, hvor de samtidig la merke til hestens døgnmønster: De har ingen mønster. Hele døgnet spiser ,vandrer og hviler de. De er like aktive på natten som om dagen.

Mine går ute fra tidlig på morgenen til 22.30 på kvelden vinterhalvåret. Så fort været og temperaturen tillater det - da jeg ikke har leskjul, slipper jeg de ut døgnet rundt.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.