hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor mye utegang???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 hvor mye utegang???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

helene2

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  15:24:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
jeg har bare ett enkelt spørsmål:
hvor mye står din hest ute, og hvor mye mener DU en hest bør stå ute???

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:29:43

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:42:28

Mix1

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  15:39:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
En debatt om noenlunde samme tema er allerede i gang.

Debatten: " når tar du ut\inn hesten?".

Ta en titt på denne debatten også..

--
Mix1, Moderator hestemarked.no
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  15:55:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hesten min er ute hele tiden og hele året. morgen og/eller kveld får den/de komme inn et på timer og spise, men så er det ut igjen.. (hesten blir også ridd/kjørt) Viss jeg ikke har tid til at de kommer inn eller at det er så fint vær ute, tar jeg bare med meg høy til dem.(og kraftfòr) (når gresset er "grønnt" er det en annen fòrplan)
Hestene går på et stoort beite! (ikke bare et lite frimerke) Vann finner de på fjellet, og mat nede ved grinda. Da må de bevege seg hele tiden, og det er bra!

Bevegelse er det beste for hesten! Å stå inne i en boks 23timer i døgnet er ikke et bra hesteliv etter min mening!
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  17:28:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene mine går ute hele døgnet. De går inn og ut som de selv vil, og de trives tydeligvis med det. Beite er ganske stort, slik at de kan bevege seg så mye de bare vil.
Jeg mener at hesten skal gå ute hele døgnet, hvis man har mulighet til det da. Det er tross alt ikke naturlig for en hest å stå inne i en stall hele døgnet. Den skal helst ha mulighet til å bevege seg så mye som mulig hele døgnet.

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  20:15:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
På "min" stall står hestene ute hele dagen, og er inne om kvedlin/natten/morgene. Det er 3-4 store fine beiter hvor hestene står. det ene er en "skog" på en måte, og der står de fleste hestene;)

Gå til toppen av siden

lm
» VIP

Skrevet - 11/02/2003 :  20:17:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hestene mine står ute fra klokken 07.00 til klokken 22.30.

Om sommeren står de ute hele døgnet.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  21:56:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
hestene våre står ute fra. 6-8 timer. noen ganger mindre. synes hestene kan få velge selv hvor lenge ute de vil være ute, men synes fra 6-8 timer er greit jeg.. etter den tiden ser jeg at de trøkker ved gjerdet og vil inn...

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2003 :  00:20:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hos meg varierer utetiden noe, alt etter min egen arbeidstid. Skal jeg på jobb kl. 7, kommer hestene ut kl. 6. Har jeg fri, kan klokka bli 9:30 før jeg tusler ut i stallen. Inn kommer de vanligvis ikke før kl. 23 eller senere. Ved sprengkulde blir utetiden regulert ned litt.
Jeg unngår faste tider fordi jeg har erfart at hestene blir mere tålmodige og rolige slik.
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  20:38:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
På våres stall,står hestene ute i ca 1-7 (kommer ann på vær,hva folk skal osv..) timer på hverdagen.. I helger ferier,kan de stå ute fra 1-8 timer hver dag.. Folk slipper ut hestene selv,og hestene blir sluppet ut litt på ulike tidspunkt,så det er litt vanskelig å si. Hestene bør stå ute hele dagen,men d er jo ikke alle plasser det er mulighet for d desverre :(. Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  20:39:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
takk for mange svar! Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  20:42:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Der jeg holder til står hestene ute døgnet rundt.. De har muligheten til å gå i ly men d vil de ikke... står ute uansett vær.....

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  21:50:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
hesten min står ute fra 7-10 til 5-8 tida.. kommer ann på været, om jeg rir eller ikke++ så fort det blir varmegrader om natta er hesten ute hele døgnet.. jeg syns hester bør stå så mye ute som det er mulig.. helst utegang året rundt, men det er ikke alle som har muligheten til dette..

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:22:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg synes at hesten skal få stå så mye ute som mulig. Der hvor jeg har hesten min tar de ut hestene ca kl 9, og tar dem inn kl 1 eller 2 kommer ann på været. Jeg har derfor en spes. avtale som sier at de ikke skal ta inn hesten min, men bare gi den høyet sitt ute.. Det er best for dem å stå ute. Det motvirker også luftveis problemer. Hesten min har nesten astma, og er av hengi av mye luft. grunnen til at han har problemer er at han har stått mye inne tidligere... Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 28/02/2003 :  10:37:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Ett døgn for en hest:

Sove 3-4 timer
Bli trent/stelt 2-3 timer
Spise effektivt 1-2 timer (spising av kraftfor)
Spise 3-5 timer (grovfor)
Sum 9-14 timer(hva gjør hesten de resterende 10-15 timene?)

Dvs at en hest bør stå ute minimum 10 timer i døgnet om den da ikke får for ute. Får den foret ute kan den stå lengre ute.

Og til de som sier at hesten vil inn fordi den står å trøkker ved porten - klart den vil inn, det er jo der den får maten sin. En hest som for for ute vil gjærne være ute. Alle hester lider, mer eller mindre, av klaustrofobi.

Få dem ut på store områder med masse gress, skog, vann, terreng og mange andre hestevenner - det er et skikkelig hesteliv.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  10:47:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg går i stallen ca 8 hver morgen. Da fôrer jeg hesta (har bare to på stallen, og de er mine). Gir dem kraftfôr inne, og legger ut høy på beitet/innheninga. Setter dem ut med en gang de er ferdig med å spise opp kraftfôret. Da står de ute helt til kvelden. I det siste i vinter har jeg tatt dem inn i 6-tiden. Da får de kvledsmaten sin, både kraftôret og høy. Har på lyset til 9-10 tiden om kvelden. Da går jeg opp i stallen igjen og gir dem litt høy og slukker lyset.
De står lengre og lengre ute nå etterhvert. Det blir jo tross alt lysere, varmere.
En ting til, jeg ser ofte på om de VIL inn! Tror det er viktig, jeg!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  10:57:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Må bare kommentere regnestykket til Snella.

Hvis hesten skal stå ute 10 timer per dag. Stå inne og spise, trenes i tillegg, og sove 3-4 timer. Når slipper du ut og inn hesten din da? Midt på natta?

Nå har ikke jeg hest.. Men hadde jeg hatt hest hadde den nok stått på stall om natta. Fordi jeg er menneske og bør sove ca 8 timer per natt, og i tillegg ikke har tenkt til å være i stallen døgnet rundt så vil det være naturlig for meg å la hesten stå inne fra kveldsfor til morgenfor. På de stallene jeg har vært på så har kveldsfor vanligvis foregått kl 2000, og morgenfor kl 0800. Altså er det 12 timer i strekk hvor soving/hviling inngår, og spising av kveldsfor. Siden morgenfor fores kl 0800, vil hesten tidligst være ferdig kl 0900. Da er det altså 11 timer igjen av døgnet. Hvor hesten skal spise midtfor, trenes og være ute. Jeg er enig i at hester bør gå mye ute, men å plassere hesten på boksen i 3-4 timer og vente at den sovner med en gang du setter den der blir jo litt spess da..

Med mindre din hest er av den sorten som kan tas inn kl 0200 om natta for å med en gang gå inn i sovemodus, for så å bli tatt ut kl 0600 om morgenen så er jo regnestykket ditt ok. Men jeg hadde ikke giddet å holde på med slike utslippsrutiner. Så da kan en ikke gå utifra ditt regnestykke..

Kunne jeg valgt utegang for min hest hadde den vært noe sånn som:
9-16: Være ute, og få midtfor ute.
16-18: trening.

Da vil hesten gå ute i 7 timer. Er ikke det bra? 10 timer blir iallfall litt voldsomt, for da får ikke jeg tid til å ri hesten. Tror dessuten hesten trenger mer enn 3-4 timer til å sove. Greit den sover ordenlitg veldig kort, men litt hviling både før og etter den sover skikkelig er vel normalt?

Dessuten kjenner jeg ikke til noen staller som driver med nattrutiner på utslipp. Sikkert greit, da jeg ikke ser for meg at det er noe spesielt lurt heller..

--
spoff
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.