hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er sommeren beitesesong?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Er sommeren beitesesong?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mix1

Norway

Skrevet - 21/03/2003 :  23:53:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Burde alle hester ha krav på noen uker eller måneder totalt fri, og bare få gå på beite og kose seg? Eller er det ok å la de stå ute, og ri dem likevel? Eller bare få gå litt på beite noen timer per dag, eller gresses med grime og leietau eller i hodelag?

Er dette forskjellig for unghester og litt eldre hester (la si en hest på 10-12 år)? Eller for rene hobby-/kosehester og konkurransehester? Skolehester? Hvor lenge, og hvilken beitevariant(totalt fri, beite noen timer per dag, utegang på beite med trening) børr hesten få?

Hva skal hesten din gjøre i sommer?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:53:03

Anette

Norway

Skrevet - 22/03/2003 :  00:14:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hesten min står aldri på beite om sommeren. Da følger den vanlige rutiner som ellers på året. Jeg lar heller hesten min få fri et par uker om vinteren, i stedet for å slippe den på beite midt i sesongen!

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 22/03/2003 :  11:05:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Hei.. Venninna mi slipper hesten sin ut på beite, det er en dansk varmblods på 15 år (også konkurransehest) men hun tar den inn innimellom og rir den.. Beite er bedigent og den får stå sammen med mange andre hester

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2003 :  12:22:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min står på beite hele sommeren,sammen med flere hester. Men jeg rir den som vanlig noen ganger i uken. Men når jeg er på ferie får også den ferie,2 uker. Alle hester fortjener beite.

Gå til toppen av siden

_BUFFY_

Skrevet - 22/03/2003 :  17:40:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
det at hester kan stå på sommerbeite er positivt, men de legger på seg utrolig fort. En hest som står på beite hele sommmeren blir veldig rund hvis du ikke bruker den normalt. Så min personlige meninge er at alle dyr skal ha muligheten til å spise friskt gress. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2003 :  21:39:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min skal gå på stort beite i sommer ,men jeg skal bruke henne som normalt så ikke hesten legger alt for mye på seg og kommer yt av form. Hun er en hest som blir brukt mest til turridning og kjøring Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 22/03/2003 :  22:53:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Hesten min skal være med opp på fjellet i ca 4 uker. Resten går den på beite. Det fortjener den! Jeg mener at alle hester burde ha noen uker fri om sommeren, men kanskje ikke for mange..Sånn som hesten min.. han legger på seg før han ser på gresset han..

---------------------------
lille_troll
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2003 :  10:38:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Hesten min skal ikke stå på beitet uten å bli brukt. Skal på en rideleir med ham. Der står hestene ute hele natten, med stor tilgang til gress. Senere skal jeg ha ham med opp på fjellet der jeg skal ha med meg noen venninner. Er det noen som hvet om noen som ikke har noe sted å sette hesten sin i sommer så kan man bare maile meg..

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 23/03/2003 :  18:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til josefine=)
Jeg har det!!
Sender deg en mail jeg!

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 25/03/2003 :  14:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Hestene våre går på beite fra slutten av mai til midten av oktober. Vi bor på gard og har ubegrenset med beite til våre tre.. Men vi bruker dem nesten som vanlig. Dvs i fjor gikk de uten sko litt for lenge uten å bli verket og da ble de sårbeinte og fikk vel en måneds fri.. I år kommer jeg til å få tatt og skoa i midten av april og verket de hver 4.uke hele sommeren, mest fordi jeg venter barn i ca 1.mai, og da skal hesta ha fri en månedstid til vi kommer i gjenge her, da kan mann min og far min trene hesta etter det. Men det blir mest turer i skogen. Synes de skal få litt fri hver sommer, men de blir jo så fort tjukke at de trenger litt mosjon for å ikke legge på seg for mye!
Men grønt gras er en selvfølge for våre dyr, så lenge det er gras på bakken!

Klem fra Cecilie

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 26/03/2003 :  10:26:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om sommeren går hestene mine ute hele døgnet, ofte fra mai til september. Men de får ikke fri jeg rir dem som vanlig, helst mer på grunn av været. Jeg henter dem på beitet og slipper dem ut igjen etter ridningen. Gir dem heller perioder med fri om vinteren.
Men jeg må legge til at skolehester burde ha fri om sommeren, da de jobber og sliter resten av året.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2003 :  10:47:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
JA, sommeren er beitetid! Alle hester bør få minst fem uker med avslappning. Mine hester skal på hvert sitt beite, og hoppa mi vil bli brukt litt innimellom av en eldre mann... Føllet skal være her hjemme å nyte 10 mål med gress sammen med sauen vår=)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/03/2003 :  23:42:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke for å være frekk Stormy, og ikke at det egentlig har noe med debatten her å gjøre, men hvis du har et føll bør du vel finne litt annet selskap til det enn en sau!? Føll trenger jo faktisk å sosialiseres med andre jevnaldrende, eller i det minste med andre hester!

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2003 :  16:02:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg skal ha hesten min paa et greont, friskt beite i sommer maanedene, men kommer til aa bruke han normalt. Kommer vel antageligvis til aa bli noen late dager i midten av sommerferien, og det blir ikke samme treningen som foer, men han skal jo brukes da!
Skal ogsaa ha han med meg opp paa fjellet, saa jeg regner med han faar brukt seg litt der.

FriK: Mange hester synes det holder med selskap av t.o.m. en liten kanin! Dette kommer seff ann paa hesten, men jeg har hoert om mange hester som trives sammen med sauer iallefall! Men uansett, det beste for hesten er aa gaa sammen med andre hester:)

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2003 :  16:20:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har hestene på beite så langt det går.

Blir myggen eller knotten for ille en ettermiddag, tar jeg dem inn for noen timers fred til kvelden blir kjøligere igjen.

Blir det heidundrende tordenvær gjør jeg det samme hvis jeg rekker det. Grunnen til det er at jeg bor nede i en dal ved ei elv, og lynet slår ganske ofte ned her. Hestene er da tryggere innendørs for de timene uværet varer. Kall meg gjerne hønemor, men lynet tok ei hoppe for noen år siden, og føllet hennes ble totalt døv etterpå (fikk navnet Lynet og måtte gå med bjelle for at eieren skulle finne ham på beite...).

Jeg bruker hestene en gang i blant til en skogstur eller badetur, og deltar også på stevner sommerstid. Men beitet er "fast base" hele sommeren så lenge det finnes næring i gresset.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/03/2003 :  17:04:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Min hest står forsåvidt på beite hele året. Vann finner den i bekken, og høy + kraftfôr får den av meg. Den er ute hele døgnet og jeg tar henne inn nå og da når jeg vil ri (eller av andre grunner). Hun får fri på vinteren, da jeg synest det er den verste tiden på året for trening grunnet snøen og alt isen. I tillegg er det kaldt (for meg). Men er været bra, tar jeg meg en tur.
H

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.