hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan skille Hingst & Hoppe
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Hvordan skille Hingst & Hoppe
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lille_troll
» VIP

Skrevet - 15/02/2003 :  20:52:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har fant jeg på hest. no som jeg har kopiert. Jeg syntes dette var et interresant tema så jeg synes denne diskusjonen burde gå her også.
Så sett i gang:

ps. lurer litt på dette selv

jeg eier en hoppe og har nettopp kjøpt meg en hingst. Jeg har leid et sommerbeite, men hvordan skal jeg skille de to? Holder det med et vanlig strømgjerde?
Hoppa hopper 115 med rytter og jeg vet ikke hvor høyt hun hopper uten, men hvis hun blir brunstig kan hun finne på å hoppe over gjerdet til hingsten?
hingsten har ikke hoppet høyere en 40 cm med rytter.
Å kastrere hingsten kommer ikke på tale! Skjønner ikke hvorfor jeg skal det da han oppfører seg bra og jeg skal bruke han på utstilling...
Jeg er litt redd for at hoppa skal bli drektig siden hun er 16 år! er det farlig hvis hun blir drektig? Kan hun ta en abortsprøyte? Hvor mye koster den? Hvis det blir for sent med den sprøyta og hun må følle vil hun greie det? Hun har ikke hatt noen føll før. ikke det jeg vet. må hun ta keiser snitt? må hun i verste fall avlives etterpå?
Hva hvis hun ikke greier det og må avlives, hvordan går det da med føllet?
Skrevet av lizz.

kopiert av lille_troll fra hest.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:26:11

Magette

Norway

Skrevet - 15/02/2003 :  21:12:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Sterkt, solid, høyt gjerde med så mye strømm at de ikke vil prøve på å bryte seg i gjennom/hoppe over er vel et godt nok alternativ(?) Da har du satt en grense mellom beitene som begge vet om. ("AU" om jeg prøver meg!!) Piggtråd vil jeg IKKE anbefale, da de kan få stygge skader av det om et uhell skulle være ute. Lag gjerde slik at hestene ikke kommer igjennom!!! Og når de prøver seg, sier det "pang", ikke "skjær" (vill panikk og skader...)... Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  15:22:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tviler sterkt på at hingsten din er like rolig og grei den dagen hoppa de blir brunstig. Da burde du ha skikkelige gjerder. Kommer ikke hingsten til hoppa kan det være at hoppa kommer til han. Bruke han på utstilling??? Grunnen til utstillinger er å finne de beste dyra for avl. Får du ikke hingsten godkjent for avl burde du kasterere han. Man har ikke hingster for at det er stilig. Håper du tenker litt over det å eie hingst&hoppe. Hoppa blir brunstig ca hver 28 dag fra april til september. Varierer fra hest til hest. Og tro meg det merker hingsten. Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2003 :  16:00:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke hoppa di hatt føll før,kan det jo selfølgelig være en risiko hvis hun blir drektig.. Men det er ganske liten sjangs for at hun blir drektig da,men det kan jo seff. sje.. En welsh moutain hoppe vi har,fikk føll i sommer,og da var hun 20 år.. Det gikk helt prikkfritt,og føllet stod på beina etter 15 min,halv time (!!) Men hun hadde hatt nermere 10 føll fra før av da....
Få deg et SKIKKELIG,SOLID,HØYT strømgjerde,men mye strøm i!!
Da er d ganske liten sjangs for at de klarer og komme til hverandre!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.