hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bygg-ikke bra for gira hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Bygg-ikke bra for gira hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 03/03/2004 :  22:25:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som er litt tynn (eller var det). Har derfor fora han på bygg og energi(fra felleskjøpet)
Han er i tillegg veldig gira for tida, bukker og steiler med oss når vi rir han! Kan dette komme av byggen? Noen som har erfaringer eller råd?

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 03/03/2004 :  23:18:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
hei!

For å kunne gi deg noen råd er det nødvendig å vite hva du fôrer med og hvor mye du gir samt hestens høyde og anslagsvis vekt. Mener å huske at dette er en kaldblods?? Sånn utenom fôring kan jeg si at dersom han er travtrent så er de ofte vant med mer trening enn ridehester og blir derfor ofte urolige og vanskelige dersom de får mindre trening. Det som ofte da skjer er at rytteren blir redd og så trener enda mindre og man har en ond sirkel som er vanskelig å bryte ut av. Mitt tips sånn i mellomtiden er å holde på treningen og ikke gi opp/gi hanfor mye fri. Dessuten har du kanskje ikke hatt han veldig lenge ettersom jeg husker. kanskje han endelig har energi til å prøve seg på deg??
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  08:30:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Vet du om salen passer?

Har du sjekket om han har vondt noe sted?

Ellers så kan slik oppførsel komme av for mye energi, spiller ingen rolle om denne kommer fra bygg eller andre fortyper. For å kunne svare deg på det, må du oppgi hestens vekt, hvordan den blir ridd/trent og hva den får å spise (antall kilo kraftfor og grovfor + hvilken kvalitet grovforet har).

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  08:32:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Min hest (kaldblods) var også svært tynn tidligere, mens den fikk komplett og havre, begynte så med bygg og energi, og hun har etter det vært i godt hold, har ikke opplevd at hun er blitt sprekere av den pga skifting av for, men bygg inneholder en del havre, og noen hester reagerer på havre og blir sprekere (ikke min, kanskje derfor jeg ikke har opplevd noen forskjell). Er nok riktig som xxxoooxxx sier, mye mosjon er viktig (hesten min får svært sjelden helt fri), men husk også på at dersom hesten har vært traver ligger mye av problemet i hodet, den tror vi alltid forventer at den skal springe, og det er dette man må gjøre noe med for å få en "roligere" hest (er forresten en del debatter ang tema stressa travhester) . Lykke til:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  08:57:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
'bygg inneholder en del havre'

Nei, bygg inneholder ikke noe havre, men både bygg og havre inneholder mye stivelse (energi).

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/03/2004 :  10:20:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Bygg inneholder mye energi ja,prøv heller soya feks.
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  13:43:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey!
vi brukte bygg på ponnien jeg hadde på for før siden hun var så tynn. jeg har aldri hørt det er energi i bygg, mn det er det nok siden resten av folka her sier det:) du kan jo snakke me noen der du har hesten din(noen som kan masse med foring;) å sprø hva du skalgjøre?
klemz

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  14:10:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
sorry, bygg inneholder energi ja,ikke havre,min feil:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/03/2004 :  01:12:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

For ordens skyld; Alt for som er fetende inneholder energi..
Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 06/03/2004 :  18:10:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så hvis jeg vil at hesten min skal legge på seg ennå litt til må jeg bare leve med å ramle av til tider fordi hesten har så mye energi?
Eller...
Lurer på om jeg skal forsøke med soya? Får jeg kjøpt det på Felleskjøpet tro?
Ellers kan jeg jo fortelle at hesten blir nå ridd hver dag, så jeg forsøker også det..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/03/2004 :  00:35:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

He,he,.. neida du trenger absolutt ikke dette av,du må ikke ta det SÅ bokstavelig....Du får kjøpt soya blt. på FK ja...
Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 14/03/2004 :  18:05:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Først må jeg bare si at alt for er energigivende, men enkelte typer mer enn andre. Bygg blir sakte omgjort til energi og blir i "mellomtiden" lagra som fett, så dersom en hest trenger "mer piff" gir du den ikke bygg, men derimot havre som raskt omsettes til energi.
Det er mulig at hesten din heller burdte fått komplett istendenfor energi? Nå hvet jeg jo ikke hvor mye du gir hesten din eller hvor mye/hardt han blir brukt.... Noen hester har jo alltid krefter til overs til å gjøre noen gledes-sprett uansett hvor hardt de går
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 15/03/2004 :  22:18:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Astri:

I dette tilfellet vil jeg ikke anbefale å bytte ut Energi med Komplett. Champion komplett inneholder en relativt stor andel havre, mens Energi er uten havre (eller inneholder svært lite i hvert fall, to-tre prosent mener jeg å huske). Forer du med Energi bør du gi havre eller bygg i tillegg. Komplett og havre/bygg blir litt smør på flesk etter min mening!

Merete :-)
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 15/03/2004 :  22:18:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Astri:

I dette tilfellet vil jeg ikke anbefale å bytte ut Energi med Komplett. Champion komplett inneholder en relativt stor andel havre, mens Energi er uten havre (eller inneholder svært lite i hvert fall, to-tre prosent mener jeg å huske). Forer du med Energi bør du gi havre eller bygg i tillegg. Komplett og havre/bygg blir litt smør på flesk etter min mening!

Merete :-)
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 16/03/2004 :  10:07:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Både havre og bygg virker svært "hetende" på mange hester, fordi energien blir hurtig tilgjengelig for hesten. En hest som blir heit og stressa bruker også mer energi enn en som slapper av, ergo er det mindre energi igjen for å øke vekta. Man må også spørre seg hvorfor hesten er tynn?? Har den problemer med å nyttiggjøre seg av den næringen den får feks? I svært mange tilfeller får man et bedre resultat ved å gi et lett fordøyelig og for, selv om dette kanskje har et LAVERE energiinnhold enn det man forte med tidligere! Når hesten faktisk får nyttiggjort seg av den næringen man putter i den, er sjansene større for at disse næringsstoffene også "jobber" riktig. (enkelt forklart...)

Tonje
Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 16/03/2004 :  20:04:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt råd til alle som forer med felleskjøpet sitt champion-for: gå inn på felleskjøpet sine internett-sider og les om de ulike typene kraftfor som de fører. Der kan dere også lese at champion energi IKKE er tilsatt havre.
De fleste felleskjøp-utsalg har eget forprogram på data, der du kan få hjelp til å sette sammen en fullverdig forplan. Spør neste gang du er innom, hvis de ikke har så spør om de ikke kan skaffe det programmet.

Ang. det at hester blir heite av bygg; det er nok forskjellig fra hest til hest, og kanskje olje passer bedre til enkelte. Jeg har ikke opplevd at hester blir heite av bygg, men avviser ikke teorien heller.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.