hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - föring på "slump"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 föring på "slump"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  22:12:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
ta det med ro, det er ikke så galt som det ser ut til.

på stallen vår må vi måle opp fôret selv, og legge det frem til föring. kraftföret er jeg veldig nøye på at det blir rett, er nesten for forsiktig noen ganger med å øke men med grovfôret er det litt annerledes. jeg har målt opp så mye nå at jeg vet sånn ca hvor mye Lolita skal ha i sekken uten å veie det, så noen ganger veier jeg ikke. da kan det bli en kilo for mye (aldri for lite). det kan det bli når jeg veier det også forresten... er dette farlig? det blir aldri mer enn et kilo for mye i hver pose, altså 3 kilo per dag. dette er rundballe også, så det er litt tyngre enn vanlig høy (tørr rundballe da, vel og merke). det er sjeldent det blir for mye i middagssekken, da dette ikke blir til hennes fordel. hestene får nemlig middagen ute, og Loli er på bånn i rangstigen, så de andre tar föret hennes... men det hender jeg fôrer henne inne, og da blir det ofte en kilo mer med hensikt (to kg til middag til en kaldblods på 1.60, det stemmer ikke helt med mitt hode, så da hiver jeg oppi mer). skaper dette mye trøbbel for fordøyelsen? hun har aldri hatt noen problemer med magen, avføringen er noe jeg holder nøye øye med. rundballen er ikke analysert, men jeg tror den er veldig bra. dyrlegen sa den var av god kvalitet...

og hvordan gjør man når man skal analysere fôr? har litt lyst til å gjøre det med rundballen for å få til en bedre fôrplan til Lolita...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  09:43:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg fórer alt grovfór ad lib. Det vil si at de eter det de orker av det. Det jeg justerer med er kraftfóret. Er hesten begynt å bli rund, så kutter jeg ned på kraftfóret eller tar det helt vekk og bare gir mineraler/vitaminer samt litt gulerøtter og sånt.

Ute har jeg alltid praktisert å legge ut minst en haug mere enn det er hester til. Evt. to hauger mere. Da er det alltid mat til alle.

Hestens fordøyelsessystem er bygd for å kunne utnytte grovfór maksimalt, og hesten vil i naturlig tilstand beite så og si hele døgnet med unntak av sovepauser. Hesten har også et stort insinktivt behov for å spise, og det å spise gir den velbehag og demper stress. Så blant annet av disse årsaker velger jeg å gjøre det slik.

Hvis du vil analysere fóret, må du tenke på at du kan få forskjellige resultater av hver fórball, alt etter hvor de kommer fra og jordsmonnet der. Likeens vil gresstyper, når det er slått, om det har ligget til tørk i sola noen dager osv. spille inn på kvaliteten. Nå husker jeg dessverre ikke hvor man sender inn til analyse, men noen annen vet sikkert det!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  10:42:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vil også helst ha fri tilgang til hesten min, men det blir litt vanskelig når jeg er den eneste på stallen i fjor (da regner jeg skoleår) hadde hestene fri tilgang til rundball ute, men det var ei på stallen som strevde med å få fjordingen til å gå ned i vekt, så derfor ville hun ikke det i år. da var det kommet flere med overvektige hester etter sommerbeite, så da gikk det ikke slik... hestene er nå blit slanke og fine forresten

jeg regnet med at ikke alle rundballene er helt like, men de blir da sånn noenlunde, blir de ikke det da? bonden som eier stallen dyrker alt selv, så alt er hentet fra samme åker.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  10:58:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jo mere grovfor, jo bedre. Det er sikkert bare sundt for hesten din å få noen kg ekstra av grovfor. Blir den feit, reduser heller kraftforet. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  19:05:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kan bare stemme i.... Skal nok mye til før litt ekstra høy gjør skade.
Hvis høyet er godt og hesten ikke sliter med overvekt så er igrunn det verste jeg kan komme på i farten at hesten ikke spiser opp alt og dermed tråkker i maten og "sløser" litt.
Tror nok at alle oss som ikke har mulighet til å gi fri tilgang på høy gjerne hiver inn en kilo eller to ekstra i ny og ne. Mine hester har ihvertfall ikke hatt vondt av det ;)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  20:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ikke problem med overvekt nei, heller det motsatte! hun er egentlig litt for tynn, men begynner å bli fin nå. det sørste problemet er at hun ikke spiser opp alt, så det blir liggende så mye, som hun selvfølgelig roter flis over så det blir uspiselig men det var godt å høre at det ikke var noe farlig, da kan jeg bare pøse på med god samvittighet

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 18/03/2004 :  17:09:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
jeg mener også at det ikke er farlig å gi en kg ekstra. Mye bedre det enn litt for lite. Når det er sagt, så mener jeg at fri tilgang er det aller beste.

Dersom hesten din roter i maten så den ikke lenger vil ha den, hva med å vurdere et høyhjørne i boksen. Dette fungerer altså bare dersom boksen din er tilstrekkelig stor så du kan avse denne biten. Det du da gjør er å sette opp en plate av noe slag i hjørnet slik at du får en trekant du kan legge fôret oppi. Husk å bruke noe hesten ikke kan skade seg på eller henge seg opp i og den må være skikkelig solid. ingen ønsker vel at hesten skal trå beinet gjennom den når den ruller seg. Har sett noen som har brukt gitteret som er på bilder med grønne skiler og to seter liksom. det skillet mellom forran og bak. En slik kan du få tak i på skraphaugen. Vet at det ikke var dette du spurte om, tenkte bare å komme med tips, og alternativer til høynett og høyhekk som du også selvsagt kan vurdere dersom du føler at du må kaste mye nedtisset mat.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 18/03/2004 :  17:09:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
jeg mener også at det ikke er farlig å gi en kg ekstra. Mye bedre det enn litt for lite. Når det er sagt, så mener jeg at fri tilgang er det aller beste.

Dersom hesten din roter i maten så den ikke lenger vil ha den, hva med å vurdere et høyhjørne i boksen. Dette fungerer altså bare dersom boksen din er tilstrekkelig stor så du kan avse denne biten. Det du da gjør er å sette opp en plate av noe slag i hjørnet slik at du får en trekant du kan legge fôret oppi. Husk å bruke noe hesten ikke kan skade seg på eller henge seg opp i og den må være skikkelig solid. ingen ønsker vel at hesten skal trå beinet gjennom den når den ruller seg. Har sett noen som har brukt gitteret som er på bilder med grønne skiler og to seter liksom. det skillet mellom forran og bak. En slik kan du få tak i på skraphaugen. Vet at det ikke var dette du spurte om, tenkte bare å komme med tips, og alternativer til høynett og høyhekk som du også selvsagt kan vurdere dersom du føler at du må kaste mye nedtisset mat.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.