hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Havsalt i fôret?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Havsalt i fôret?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ninja

» VIP

Skrevet - 04/03/2004 :  18:50:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann,

Jeg har en 6 år gammel trakehner på 165, ca 600 kilo som blir normalt trent. Han får 1 spiseskje havsalt i kveldskraftforet hver dag. Er dette mye?

Resten av forplanen hans ser slik ut:

Frokost
1 kg komplett
1 kg hel havre
1/2 kg green power

Kveld
1 kg komplett
1 kg hel havre
1/2 kg green power
Hvitløkspulver
1 dl solsikkeolje
vitamintilskudd

Han får fri tilgang på høy av normal til god kvalitet

Mvh Silje

Lykkeliten

» VIP

Skrevet - 04/03/2004 :  19:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Dersom hesten får saltstein trenger den ikke havsalt i foret, da den klarer å ta til seg det saltet den trenger via steinen. Dersom hesten ikke får saltstein er 20-30 gram salt i foret daglig nok. Du får veie spiseskjeen din
Lene :-)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  20:03:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hvor mye salt hesten skal ha, kommer litt an an på treningsmengden; En hest som blir hardt trent, har et større salttap gjennom svetten, og trenger dermed mer salt enn en hest som blir lite trent. Min hest blir normalt trent og får ce en neve salt per dag.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/03/2004 :  04:06:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

De fleste som har en hest som brukes jevnt så den ofte blir svett,gir ekstra salt i foret,(og særlig sommerstid) da "saltsteinen"faktisk ikke består av bare salt...,men også mineraler, og det er ikke så lett å kontrollere hvor mye saltstein de egentlig spiser.I tilegg inneholder ikke alt foret den mengde salt som det står på sekken,(på endel pellert for.. derfor er det lurt "å safe" litt her.Som regel er en teskje nok om dagen..
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  01:22:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hesten min får en spiseskje havsalt hver dag han og. Hadde han klart å brukt en salstein normalt hadde han fått det, men ettersom jeg på det meste kjøpte 4-5 salsteiner i uka måtte jeg rett og slett kutte det ut. Det ble utrolig stor fare for nyreskader for han drakk - > tisset utrolig mye! Så ja, en teskje er nok! Så sant hesten ikke svetter kjempe mye, den mister jo mye salt da.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  11:52:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Her skjer det samme som hos Kristine- En saltstein forsvinner på rekordtid. Den ene slikker ikke i seg saltstein, hun gnager. Har derfor kuttet ut saltstein og gir havsalt i stedet.

Mine får 1 ms (20 g). De trenes ikke så mye, og svetter derfor heller ikke all verden. Traver'n til sambo har laaang pels, kjøres 3 dager pr uke og svetter veldig mye - den får det dobbelte.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  13:25:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
bare sånn til info. jeg har nemlig veid havsalt. Det tilsvarer sånn ca 1 g pr ml. Dvs at en normal ss skal være 15 ml, dvs 15 g havsalt. Sånne kjøkkenmål til matlaging fåes kjøpt på bl.a IKEA til 10 kr. der er det alt fra kryddermål, ts, ss, 50 ml og 150 ml.. (og flere mellom der) veldig kjekt til blanding av hestens fôr for det blir mer nøyakti enn om man skal måle f.eks 0,5 med litermål. en ss blir og mer nøyaktig med dette.

Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 07/03/2004 :  19:59:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen fôr inneholder nok salt for hester i trening, fordi saltet trekker til seg fuktighet og fôret ville dermed bli ødelagt.

1ss pr dag høres fint ut! Ved å bruke saltstein kan man ikke vite om hesten bruker denne når den har bruk for det. I perioder med svært hard trening eller transport vil jeg anbefale elektrolytter.
Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  12:25:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
Bare et spørsmål: hvor kjøper dere havsalt? er det sånt som man finner i vanlige matbutikker, eller finnes det eget salt-hestefor?

Jeg har til nå bare brukt saltstein, men tanken på å ha litt mer "kontroll" over hvor mye salt hesten får i seg, frister.... ;-)
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  12:34:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
havsalt får du kjøpt på de fleste matvareforetninger. husk at det er havsalt og ikke vanlig salt. Koster under 20 kr for en pose. du får det også på felleskjøpet/andre møller.

en hest i trening skal alltid ha havsalt i tillegg til saltstein, med mindre den slikker opp en stein i løpet av uka ;)
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 15/03/2004 :  21:01:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Fjordingen vår slukte saltsteinen sin, så vi gir han havsalt i fôret. Til vanlig får han en teskje, men ved hard trening og varme (til sommeren) vil han få noe mer. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.