hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jo bedre form, jo mindre matlyst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Jo bedre form, jo mindre matlyst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  01:32:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hesten min er en merkelig skapning.

På grunn av været i vinter (det var ganske mildt og jeg hadde ikke hoof grip på skoene slik at det kladdet så mye at han tråkket over hele tiden) ble det lite med trening i slutten av november og hele desember. Han gikk bare på rolige turer når føret tillot seg det. Ihvertfall, da spiste han utrolig mye høy og han ble ganske vommete. Siden midten av januar og frem til i dag har han blitt bygd opp igjen, og rundt februar var han back in track. Ettersom det er lite treningsmuligheter her (bane/ridehall) så har jeg brukt vinteren til kondisjon og muskler. Nå strømmer hals, lår, bryst og nakke muskler frem som bare det. Krysset er rundere, og den vommete magen er så godt som borte. Problemet er;

Etter at jeg begynte å trene han skikkelig spiser han ikke like mye som før lenger? Han får ca 5 kg kraftfor (pellets, green power, bet fôr, kli osv) om dagen og 7 kg høy. Men han virker like vel fornøyd og yter alltid sitt beste.. Han er verken lat eller alt for heit. Men han er en gå på hest av natur og liker å løpe. Dessuten har han ikke samme sult følelsen som før. Jeg observerte i treningsperioden at han kunne spise 50 % mer enn det han egentlig orket. Nå spiser han til han er mett, og ikke noe mer og det ligger gjerne igjen endel frokost høy..

jeg vet det finnes mange smarte hestemennesker her på hestemarked, som virkelig har peiling på fôr. Så, er det noe galt, eller er det slik at etterhvert som han blir mere trent, spiser han ikke like mye? Nå trener jeg han hardt 5 dager i uka, og en dag rolig + en dag fri. Når jeg sier hardt mener jeg 4 km med intervalltrening, masse klatring, gymnastikkhopping, dressur o.l. Når det gjelder intervalltreningen, pulsen er nede på normal på null komma niks. Håper noen kan hjelpe meg. Vil jo kun det beste for denne skjønne hesten min!

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  01:33:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg observerte i treningsperioden at han kunne spise 50 % mer enn det han egentlig orket. Nå spiser han til han er mett, og ikke noe mer og det ligger gjerne igjen endel frokost høy.. <--- Jeg mente ikke treningsperioden, men da han nesten ikke ble brukt i det hele tatt. Beklager
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/03/2004 :  01:59:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Dette høres ut som om at muligens hesten trenes noe for hardt,og "mister" litt matlyst. Dette er ikke "unormalt",og det går seg til igjen så fort hesten har fått overskuddet tilbake.

Ekstra vansklig er det selvsagt om hesten er "litt framover", da er det veldig lett å tro at hesten orker mer for den virker fortsatt så pigg...

Derfor tror jeg ikke denne hesten er i så bra form som du tror, det er ALTFOR liten tid du har brukt!!! (Fra midten av Januar til nå..)
Det tar flere måneder å bygge opp en hest,så nå har du nok gått litt for fort fram.

Det som da skjer, er at treningen fort kan bli nedbrytende,i stedet for oppbyggende.Du skal IKKE ri hesten sliten hver gang du trener.Du skal gi deg mens hesten ennå har litt mer å gå på,og ikke er for sliten både fysisk/psykisk.

Da får du også en samarbeidsvillig hest.Når din hest er så framover som nevnt,er den tilsynelatende positiv uansett,men det blir egentlig feil med tanke på at da "kjenner den ikke sine egne begrensninger",og jogger på like forb...Ikke la deg lure...

Ro ned treningen/tenk laaangsiktig, og kontroller tempo/viljen til hesten.Den kommer garantert til å spise normalt igjen,når den ikke trenes hardere enn det den har fysikk til.

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  11:11:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Altså, jeg mener ikke i god form. Men sammenlignet med da han sto rolig liksom.. Selvom han blir svett når jeg rir, har han forsovidt enda mere å gå på. Det er jeg som må sitte å holde han ned igjen, og han tripper hele veien. Men noe jeg ikke skrev første gangen at han spiser somregel opp maten sin. Det er kun 1-2 dager i uka. Også gjelder det bare høyet..

Og han er ikke ferdig bygget enda, men han er på god vei. Musklene strømmer inn, men han er ikke på langt nær slik jeg vil ha han, om du skjønner!

Men takk for svar, skal prøve så godt jeg kan å fo ordnet på det her

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  13:34:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Hva med å kutte ut kli??? det er bare vomfyll og gir ikke noe næring.

hvis du gir mye betfôr så er dette ikke mye i tørrvekt men blir ganske mye når det er oppbløtt. Kanskje du kan prøve mer mer konsentrert kraft slik at han har mer plass til høy?
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  18:07:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Men altså, det finnes vel hester som blir mette? Alle spiser vel ikke til de dør? Så noe jge har tenkt på, det er jo ikke sikkert det er noe med han i det hele tatt, bare at han blir mett`?

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  18:08:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Men altså, det finnes vel hester som blir mette? Alle spiser vel ikke til de dør? Så noe jge har tenkt på, det er jo ikke sikkert det er noe med han i det hele tatt, bare at han blir mett`?

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  18:43:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
akkurat det jeg prøver å si.. matlysten hans kan bli litt lavere med høyere intensitet på treningen. derfor det kanskje er bedre å bruke mer energigivende kraft slik at du slipper store mengder.. dette gjelder bare kraft...

de færreste spiser til de "dør".. Gir du hester fri tilgang på høy vil de etter kort tid regulere inntaket selv uten å legge på seg.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  18:49:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ah, da skjønner jeg hva du mener! Takk for svar!
Mente ikke nødvendigvis ¨dør¨, det var bare et utrykk, men kjenner mange hester som har spist til de har fått dødstruende kolikk osv.. Menmen!

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  21:30:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
får spesifisere at jeg mente høy.. de færreste spiser seg syke på det når de får fri tilgang og blir vant til at høyet ikke forsvinner selv om de ikke spiser alt på en gang..

fri tilgang på kraft er ikke akkurat å anbefale nei.. ;)
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/03/2004 :  10:39:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Går green power og betfôr som kraftfôr? Jeg er ikke så god på dette med fôrslag ol. Prøver å lære meg dette her. Mener å ha hørt at dette var grovfôr? Dersom det er karftfôr, er det ikke litt mye kraft i forhold til grov? 5kg/7kg. Trodde at en større anndel burde være grovfôr. Hos oss har hestene fri tilgang. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 09/03/2004 :  17:01:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
det er vel en viss uenighet om det er kraft eller grovfôr tror jeg... altså hvis man ser på grovfôr så er det fiberrikt fôr. Luserne og betfôr (jeg husker ikke hvordan det er med akkurat green power) har begge høyt fiberinnhold. Begge er vel sånn i snitt på over 30 % mens havre vel er ca 10 % og bygg ca 5% (bare rett på meg om tallen ikke stemmer helt... går ikke rundt å husker så mye tall). Sånn sett kan du klassifisere det som grovfôr.

hester som kanskje ikke tåler høy får jo betfôr og da kan du jo virkelig si at den blir brukt som grovfôr. Når man sier kraft om det så er det jo kanskje litt fordi man legger det oppi krybba og da er det liksom kraft..

for å formulere det på en annen måte... jeg vil heller gi 1 kg med fiberrikt fôr enn 1 kg med havre hvis begge deler liksom hadde utfylt fôrplanen min... hestene tar opp fiberen bedre og den har ikke så mye stivelse i seg.

Hun skriver 5 kg totalt på pellets, kli, betfôr og green power... dersom dette er 4,5 kg pellets er jo dette for mye i forhold til grovfôr, men dersom betfôr og greenpower utgjør en reell del av det vil jeg ikke si at det er så galt. Noen måler dessuten betfôr i våt tilstand (FYFY!) og da skal det jo ingenting til før du er oppe i noen kg med det.

for så å ta noe negativt om betfôr... den inneholder stort sett mye sukker.... og det er ikke bra i store mengder. derfor har jeg brukt speedibeet som er 95 % sukkerfri mikronisert betfôr.

Men sånn generelt, mer grovfôr til hestene. jo mer jo bedre!

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2004 :  13:53:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
en ting jeg lurer på, hva er betfor laget av? trodde det var laget av sukkeroer, men 95% sukkerfri kan ikke det stemme
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  10:41:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
xxxoooxxx:

5 kg kraftfôr var en ca sum. Men slik er det: 1,3 liter pellets, 1 liter tørr betfôr (setter altså i bløt 1 liter) 2 store never green power (1 neve fyller et litermål) 1 liter kli + gulerøtter, salt osv. Ca 5 lier kraftfôr fordelt på to fôringer. Høyet gis slik; 2 kg - 2 kg - 3 kg, altså morgen - middag - kveld. Skjønner? Hehe

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  11:52:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
5 liter kraftfor er noe ganske annet enn 5 kg. I det store og hele synes jeg hesten din får forholdsvis lite mat. Så på VIP'n din at han var "Varm/Halvblods" på 165 cm.

I første omgang ville jeg ha kuttet ut kli, og redusert mengden betfor. Den spiser tydeligvis lite grovfor, så mengden Lucerne ville jeg ha økt. Ville også forsøkt å tilsette olje. Gi ham så mye høy han vil spise. Hva slags pellets bruker du? 1,3 liter er en ganske så beskjeden mengde, og kan sikkert økes en del.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  12:36:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hva veier hesten din?

Hester spiser normalt 2 til 3,5 prosent av sin egen kroppsvekt. Det vil si at om hesten din veier 500kg, så vil den normalt spise 10 til 17,5 kilo for i løpet av en dag. Hvilket vil si at du ligger nær opptil denne grensen om du gir 5 kilo kraftfor og 7 kilo høy. Min erfaring er at det varierer litt fra dag til dag hvor mye hesten spiser. Noen dager spiser den ned til lavere grensen, noen ganger under, og noen dager ligger opp mot den øvre grensen. I forsøk, har man funnet variasjoner mellom 8 til 19,5 kilo.

Kvaliteten på grovforet har mye med hvor mye grovfor hesten spiser. Er det av dårlig kvalitet, spiser hesten naturligvis mindre av det. God kvalitet på grovforet gjør også at du kan kutte ned på mengden med kraftfor.

Det er ganske enkelt å beregne behovet for energi. Grovt sett, kan du regne en forenhet per 100 kilo hest, og en forenhet per en time trening. Om hesten veier 500 kilo, og blir trent en time per dag (moderat trening), trenger den 6 forenheter per dag.

For å kunne si hvorvidt forplanen din stemmer, må man vite hestens vekt, samt mer om grovforets kvalitet - da grovforet utgjør en stor prosent av den totale formengden. Noe du sikkert forstår.

Med dette, har du fått hjelp til å vurdere dette selv. Om du trenger mer hjelp, anbefaler jeg deg å ta kontakt med veterinæren din. Denne kan vurdere hestens hold, ta blodprøver for å sjekke om hesten får i seg de nærings-stoffene den trenger, samt vurdere hestens hold og helsetilstand.

Lykke til!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.