hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bygg-ikke bra for gira hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Bygg-ikke bra for gira hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

HanneBF

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  13:47:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Heisann.

Da jeg hadde Satelitt(min forrige ponni) ble de fleste hestene på stallen fôret på bygg. (Noen fikk litt havre også).
Satelitt var en ponni med mye energi, men hvis jeg gav han mindre ble han slapp. Så jeg måtte bare ri og la han gå på 3 l. bygg.
Så begynte noen på Skauen å ta håranalyser av hestene sine og sende det til homeopathuset i Sverige. Nå de fikk svar tilbake sammen med en del piller og dråper, sa homeopathusetat vi faktisk skulle gå over til å gi bare havre til hestene.De sa det ikke var bra for en hest med for mye bygg, og at byggen inneholdt litt mer energi enn havre.
Så etter en lang prosess med fôrskifting står nå de fleste hestene på bare havre (+ litt betfôr,greenpower,gresspellets,soya, eller andre ting)
Satelitt gikk også opp en halv liter på havren og stod på 3.5l havre uten at han hoppet i takett.
Ville bare si det at havre ikke alltid betyr at hesten friker ut!!!

hanne

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 17/03/2004 :  16:23:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg sporer litt av her.. Jeg bruker homeopathusets produkter og har satt meg litt inn i hva produsenten (søderstrøm) mener er riktig foring. Jeg blir selv litt i tvil hva jeg skal tro på, for søderstrøm sier at hestens hoveddiett skal bestå av høy og havre og vann. Han anbefaler mengder som 4-5 kg havre daglig. Det vil si opp mot 10-11 liter havre. Han sier havre skal fores hel. Men hva med all annen lærdom vi får prentet inn om at hesten har probler med å fordøye stivelse? Havre er jo stivelse.. Jeg er enig i at havre er absolutt det beste kornet man kan fore med, men i slike mengder? Hesten min er en trakhenerhoppe på 5 år, fremdeles i vekst, 164 cm, i moderat trening. Hun får høy etter appetitt, 2 kg havre og 0,5 kg betfor i tillegg til de 4 hovedproduktene til søderstrøm (min,ferro,makro,vito-e). Hun er rund og fin, og jeg kan ikke fatte hvorfor han mener hesten skal ha så mye havre!?

Som sagt har jeg vel sporet skikkelig av her, men jeg blir bare så frustrert over spørsmålet: "hva er riktig foring?" Jeg vil jo gjerne gi det beste til hesten min, men får bare motstridende beskjeder overalt!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.