hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - allergisk mot hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 allergisk mot hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  18:11:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
heisann

lurte på om det er noen der ute som driver aktivt med hest og er allergisk mot hest?
hvordan vet du at du er allergisk? får du utslett, pustebesvær?

jeg er kansje allergisk(eller hvordan det nå skrives) nemli
men jeg er fast bestemt på å fortsette med hest(kan jo ikke bare sende hjem hesten heller) men jeg får svar på fredag som kommer, men jeg skal prøve medisin på mandag da legen sa det var greit....

er det flere i samme båt?(hvis jeg i det hele tatt er i båten da)

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99%

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  18:15:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hadde en forrytter en gang som var allergisk. Hun brukte maske ved håndtering av høy og hest (pussing). Uten reagerte hun med rennende øyne, nysing, ble tett o.s.v.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  20:46:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
På vår stall er det en fórrytter som er allergisk. Hun har mest problemer med høy, men reagerer også på hest.
Hun tar medisin før hvert besøk i stallen og har kun litt problemer (nysing, rennende øyne) hvis hun kommer midt i fóringstiden og hesten står og spiser høy. Til og med røytesesongen går ganske bra...
Tar hun ikke medisin kan hun nesten ikke være inne i stallen, får kraftige utslett og blir helt tett. Men som sagt er det nok høyet som er hovedsynderen her.

Min egen mor er også allergisk, men ikke værre enn at hun blir snufsete og rødøyet i røytesesongen. Siden hun ikke reagerer på høy tar hun ingen medisiner. Pusser heller litt raskt og kommer seg ut av stallen og i frisk luft hvis det er ille. Allergien har hun alltid hatt, men det har ikke stoppet henne fra å holde på med hest de siste 25 årene

Håper det ordner seg for deg og at du også kan fortsette å kose deg med din kjære firbente!
*krysser fingrene*
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 23/02/2004 :  10:02:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Tips hvis du er allergisk, enten mot høy eller hest og ikke vil slutte med hest:
Prøv akupunktur! Det hjelper nesten garantert!!
Homeopati kan også hjelpe godt, kombinerer det gjerne med akupunktur.

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

lenejensen

Skrevet - 25/03/2004 :  21:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
heisann

lurte på om det er noen der ute som driver aktivt med hest og er allergisk mot hest?
hvordan vet du at du er allergisk? får du utslett, pustebesvær?

jeg er kansje allergisk(eller hvordan det nå skrives) nemli
men jeg er fast bestemt på å fortsette med hest(kan jo ikke bare sende hjem hesten heller) men jeg får svar på fredag som kommer, men jeg skal prøve medisin på mandag da legen sa det var greit....

er det flere i samme båt?(hvis jeg i det hele tatt er i båten da)

Opprinnelig postet av epetra

Gå til toppen av siden

-MyBaby-

Skrevet - 28/03/2004 :  00:32:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-MyBaby-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-MyBaby-  Svar med kopi av melding
jeg er mest allergisk mot høy/gress og litt mot hest. får skikkelig nyseanfall og til tider pustevansker hver gang jeg børster eller forer hesten, spes i røytesesongen. som har begynt alt :P jeg tar medisiner før jeg drar i stallen, det hjelper litt. men det er ikke værre enn at jeg kan være der liksom ;) hest skal jeg ha uansett så det er jo veldig greit :) Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  13:41:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Jeg drar opp supergammel tråd jeg ;)

I det siste har jeg vært ganske "forskjøla".. Altså rennende øyne og mye nysing. Men det har vært verst i stallen.. Så nå er jeg livredd for at jeg er allergisk mot hest, kanskje også katt (siden jeg nyser og blir rødøyd hjemme også).

Men jeg får ikke pustevansker eller utslett.. Og jeg nyser av og til når det ikke er dyr til stede. Det som gjør meg redd, er at det var så utrolig ille da jeg var i stallen på fredag!

Jeg skal i stallen i dag også, så vi får se hvordan det går..
Håper VIRKELIG at det ikke er hestene..

Men få høre: Høres det ut som jeg er allergisk? I så fall mot hva..? Hva kan jeg gjøre? Eller er jeg rett og slett bare forskjøla..? Bare... hjelp...?
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  16:08:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
For å ta mine "symptomer". Jeg har aldri fått testa meg, men jeg veit at jeg er allergisk mot gress. Jeg kjenner det ved at jeg klør i halsen, får rennende øyne (i verste fall røde), nyser og blir tett i nesa. Det kan også begynne å klø noen ganger, men ikke med utslett. Jeg har fått resept på noen allergipiller, øyedråper og nesespray fra legen min. Så når jeg skal i stallen nå så tar jeg en allergipille når jeg står opp. Øyedråpene har jeg i stallen, og de bruker jeg ved behov, noe som somregel er hver dag, da jeg fôrer med gress og øynene renner som bare det. Nesesprayen har jeg enda ikke brukt i år, men brukte den i fjor. Den er virkelig mye bedre enn den du får kjøpt på apoteket, da den kun kan brukes i ti dager, og at den etterhvert har motsatt effekt (altså at den tetter igjen nesa, og ikke åpner den opp).

Vil anbefale alle som tror de har allergi å ta kontakt med legen sin å få sjekka det fortest mulig, jo fortere man begynner på piller/medisiner, jo bedre er det. I dag har jeg ikke vært i stallen så lenge, men merker ingen ting. Har merka litt når jeg har vært der i ti-elleve timer, men med øyedråpene klarer jeg meg flott.
Hvis noen lurer kan jeg finne ut navnet på de pillene, øyedråpene og nesesprayen jeg går på, men orker ikke gjøre det akkurat nå ;)
Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 03/07/2005 :  19:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også allergisk mot pollen (særlig gresspollen), og tar medisiner mot dette. "Symptomene" er de samme som Ragnhild E beskriver, men god medisinering gjør at jeg stort sett kan gå i stallen, fore og leve som normalt uten at allergien begrenser meg på noen måte.

Akupunktur har hjulpet meg veldig, og i tillegg tar jeg tabletter (Aerius) hver morgen gjennom hele pollensesongen (viktig å begynne litt før pollensesongen egentlig begynner). Har også fått noe pulver (Rhinocort) som man puster inn gjennom nesen, men det tar jeg praktisk talt aldri. På de verste dagene bruker jeg øyedråper: Livostin eller spersadex.

Tror forresten ikke at jeg har greid å stave navnet på en eneste av medisintypene riktig ;)
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  00:41:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg er allergisk mot det meste... Høy, gress, dyr, pollen osv... (Har heldigvis ikke mat allergi lenger)

Og jeg er i stallen for det, og holder på med andre dyr... Tar en allergi tablett daglig og har noe nesespray som jeg kan ta ved siden av om det klør veldig i nesa!!
Så er jeg så heldig da at jeg har astma allergi, så når pollen kommer så sliter jeg litt ekstra.. Blir tung pustet og slik...

Marsvin reagerer jeg veldig på da får jeg utslett i annsiktet, klør skikkelig i nese og øynene renner... Så de må jeg holde meg unna rett og slett!
Det andre bare klør jeg i nesa av, og kan bli noe tung pustet.

Akupunktur fungerer veldig bra på astma og allergi ja!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 04/07/2005 :  10:40:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:o)
Er mange allergikere som tåler curly hester.. såvidt jeg vet er det 2 i norge som avler på curlyer; Bashkir curly og American curly. Leste om det i hestesport ei gang..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  22:05:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er allergisk mot fettet alle pelsdyr har i pelsen, dvs. lanolinen. Når jeg tar i f.eks. hester, får jeg tørre, såre hender, lett eksem og blir seende ut som en "bestemor" på fingrene. Hest er ikke det verste jeg kan ta i, reaksjonene fra ull er mye verre; får eksem over alt, og bør absolutt ikke bruke noe som helst med ull i, langt mindre sitte i et saueskinn :-/

Er også allergisk mot kvae, så en tur i skogen i nærheten av trær, er egentlig utelukket, men jeg gjør det likevel. Får store røde flekker, og nesen renner i ett kjør. Er også allergisk mot høystøvet.

..I tillegg til alt dette, har jeg hypersensitive slimhinner både her og der, så jeg reagerer med å bli tett osv.
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  19:45:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg er allergisk mot hest. Desverre!! Men jeg biter det i meg hver dag. Er egentlig allergisk mot alle slags dyr, og er også allergisk mot støv og pollen!:)
Er ikkje så veldig allergisk nå lenger da, har "vokst" det av meg... Men har alltid nesespray, øyendråper og innhalator(får astmamedisin mot tungpustethet) i beredskap.
Å kvitte seg med dyrene har aldri vært aktuelt for meg!:)
På våren/sommeren får jeg allergimedisin på "blå resept"(gratis av legen) mot pollenallergi, og det hjelper veldig.
Annbefaler alle som har allergi å få legesjekk slik at man kan få allergimedisin på denne måten.. Det er igrunn litt smart!!:)

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2005 :  21:22:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Jeg er ganske allergisk mot hest :S
Men som inga biter jeg det i meg hehe Jeg nyser klør noe forferdelig i øynene og nesen Men men. Det er ikke alltid jeg reagerer nyser som regel litt, men noen dager kan være helt forferdelig og jeg ser ut som jeg har blitt banka opp når jeg kommer hjem (hovne øyne og nesa renner osv hehe) :P
Tar av og til noen allergi tabletter, disse hjelper men jeg liker ikke å ta for mye tabletter da. Vurderte faktisk å prøve akupunktur en gang..

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 06/07/2005 :  23:28:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ixnay: Akupunktur anbefales!! Gå til toppen av siden

lenejensen

Skrevet - 09/11/2005 :  18:42:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også allergisk mot hester (og hund og katt), men har INGEN problemer med Curlyhestene mine, har hatt opptil 14 på gården, har nå ti stykker og koser masse med dem hver dag! Alle som har lyst til å se Curlyhester eller teste allergien sin er velkommen til oss :-)

Lene
www.curly.no
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.