hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kun en testikkel har detti ned!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kun en testikkel har detti ned!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MzBlonde

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  22:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Er det noen der ute som kan hjelpe meg og min lille elskling?

Jeg har en nordlandshingst på tre år som har et problem... Det er at det kun er den ene testikkelen som har detti ned... Er det noe å få gjort med dette slik at den evt kan dette ned? Jeg har spurt både her og der med det ser mørkt ut.. Er det kanskje noen som har et tips eller en ide som jeg kunne ha prøvd? Det hadde i tilfelle vært supert!!

På forhånd takk evt!

Mvh Lill Jeanette (alias MzBlonde)

Tone_

Skrevet - 24/11/2005 :  22:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror desverre ikke det er noe å gjøre med en klapphingst....
Har hesten din smerter pga. dette?

En del klapphingster går og binder seg, og får ikke brukt bakparten sin optimalt pga. at testikkelen ligger og klemmer...kastrering er da ofte nødvendig, en må da operere ut den testikkelen som ikke er kommet fram.. må gjøres i narkose, liggende, og er mer omfattende enn vanlig kastrering... (Den ene hesten vår måtte gjennom dette!)

Andre kan sikkert fungere ok som klapphingster.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  23:37:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Mange som blir ekstra hingstete også, pga at testikkelen som ligg i bukhula ligg varmare enn den andre, og produserer meir hormonar.
Er nok ikkje så mykje ein kan gjere for å få den ned dessverre, det beste er nok å kastrere(operere). Lykke til i alle fall

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/11/2005 :  08:44:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste dyrleger vil nok absolutt anbefale det å kastrere han! Det kan bli meget smertefullt for hesten din, kanskje ikke imorgen eller neste mnd.. men ikke noe å vente på spør du meg. Du kan få en personlighets forandring på hesten din så du ikke vil kjenne den igjen.
Har selv hatt en klapp hingst som jeg fikk kastrert som 2 års, da jeg heller ville være føre var...
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/11/2005 :  10:52:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt det som Gunvor sier, at klapphingstene blir ekstra hingstete...

Ellers er det noen unghingster som "stemples" som klapphingster litt for tidlig. Når min var knapt 5-6 mnd gammel, og jeg hadde dyrlege for vaksine, microchip, hårprøve og alt det der, så dyrlegen at bare den ene testikkelen var kommet ned. Hesten min stod derfor som klapphingst i papirene fram til han var over ett år. Først når han var 1 år kom den siste testikkelen på plass. (heldigvis..) Så noen trenger litt tid på seg...men når de er tre er det nok ikke noe håp om at den gjør det tror jeg..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  12:04:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg husker jeg var litt bekymret for at en åring jeg hadde var klapphingst, så jeg sa ifra til dyrlegen om at jeg hadde mistanker om dette. Da sa han at han kunne prøve å dope han ned for å se om den andre testikkelen kom ned av seg selv.
Kanskje det er en måte? Men nå er jo denne hesten din allerede 3år...

Dette ble ikke gjort på åringen jeg hadde da den andre kom ned uten doping
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  14:24:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
har ikke dyrlegene noe mulighet for å "tvinge"den ned da...? om dette er en flott hingst og beregnet for å brukes i avl, er det jo litt surt å måtte kasterere den...
jeg har ikke spesielt god greie på dette på hester, men vet jo at både på mennesker og hunder kan testikler "tvinges" ned... en kompis av meg måtte gjennom dette når han var 6-7 år... da ble den "tvingt" ned og det ble satt inn en liten dingseboms for å holde den der...
det er vell verdt å undersøke med dyrlege om dette er en mulighet....?
men som sagt har jeg ikke spesielt godt greie på "nøttene" til hingster, tenkte bare å komme med et forslag....

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  22:00:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting jeg lurer på angående klapphingst. En hest på stallen er nemlig det. Jeg spurte om hun ikke kunne få fjernet den siste testikkelen - hun fortalte at det var en veldig omfattende operasjon og at det var kun 10% sjanse for å overleve en slik operasjon.. Synes det hørtes veldig merkelig ut men jeg har null erfaring med klapphingster jeg så... Og når jeg nå leser at flere av dere har operert - med vellykket resultat - begynner jeg å lure(hesten har allerede fjernet den ene testikkelen)...? Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  18:46:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å ta litt kort om hele grunnen til at dette oppstår. For det første er det veldig vanlig, for det andre arvelig(hester som har dette i familen bør ikke brukes i avl)
Under fosterstadiet starter vandringen av testiklene veldig tidlig, men på dette stadiet er også indre organer trangt og smått og passasjen ned i pungen blir for liten slik at kun den ene slipper igjennom. Andre ganger kan testiklen l
kile seg fast i lysken og kan da slippe igjennom etterhvert, men er hesten over 2 år så er det sjeldent dette skjer. I ditt tilfelle så er hesten da klapphingst med testiklene inne i bukhulen.
Slike hester har ofte hormonforstyrrelser og psykiske problemer og mange er vanskelige i tempramentet.
Dersom hesten din har en normal testikel, da en i pungen så er han fruktbar, har hesten derimot blitt kasterert og den andre ligger i buken er hesten ikke fruktbar. Noen ganger kan disse testiklene være oppkom til svulster og bukhinnebetennelser, da de ofte innholder både tenner og hår. Fant engang et eksempel på en testikel sm veide 50 kg.
Opperasjon er fullt mulig dersom testikelen ikke ligger for trang og godt gjemt i buken. Ligger de derimot slik til kan en oppersasjon være vanskelig, dette må en veterinær se på og bedømme.
Uansett, så er det greit å vite at den gjemte testikelen kan føre til flere problemer enn bare at hesten kan være vrien i tempramentet.
Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en tur til Bjerke eller en god hesteklinikk å fått de til å se på han, hva de kan gjøre for deg.

Lykke til....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 27/11/2005 18:48:33 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 27/11/2005 :  19:38:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Vi kastrerte en klapphingst på stutteriet for et par uker siden, han var to år. Dyrlegen sa det var risikabelt, ikke pga selve operasjonen, men pga narkosen hesten måtte legges i. Overlevelsesprosenten er nok litt større en 10%.. Dyrlegen sa at ca 1 av 100, kanskje enda mindre nå til dags, døde etter operasjon, og da som oftest rett og slett av at de prøvde å reise seg for fort etter narkosen, og falt og brakk et bein eller liknende. Får man dette gjort på en klinikk der de har godt utstyr, eller et sted med bra underlag er det ikke noe problem
"Frog" ble operert i ridehallen sånn at vi fikk se, det gikk kjempefint! Han var ganske hoven uka etter sammenlikna med de som hadde blitt kastrert stående siden dyrlegen måtte streve litt mer for å få tak i den som ikke hadde kommet ned, men to uker etter var han helt ok igjen.

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  22:38:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kjenner til en hest som er 1 og 1/2år og denne er klapphingst, men er det noe mulighet for at den andre testikkelen detter ned etterhvert? Eller er han såpass gammel at den vil forbli oppi der? Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  14:47:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjenner til en hest som er 1 og 1/2år og denne er klapphingst, men er det noe mulighet for at den andre testikkelen detter ned etterhvert? Eller er han såpass gammel at den vil forbli oppi der?

Opprinnelig postet av Jack/Casana/Mahjiino

Ingen som vet noe om dette?
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 05/12/2005 :  20:53:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro at så lenge hesten er i den alderen og ingenting har skjedd til nå så spørs det vel om det vil rette seg av seg selv. Men, det beste er å la en veterinær titte på han, han/hun vil kjenne hvor testikkelen ligger og hvorvidt det er noen mulighet for at den vil dette ned.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 06/12/2005 :  10:20:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Høres ut som om hingsten din er klapphingst. De fleste hester har innen 2 års alderen fått ned begge testikklene sine og når det ikke har skjedd i en alder av 3, er det nok ikke noe vei utenom enn å kastrere han.

Det er ikke så veldig usannsynlig at grunnen er at strengen er for kort eller at den har vridd seg og det er grunnen til at den ikke detter ned og da må du bare kastrere. Klapphingster kan få store problemer pga dette, så jeg hadde fått gjort dette inngrepet så fort som mulig. En god dyrlege, men greie på hest!! vil kjenne om steinen har vridd seg. Så få det sjekket og så se hva du gjør.

Lykke til

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/12/2005 :  11:13:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uffda , dette har jeg netopp lest og skrevet om så kanskje jeg kan hjelpe deg litt.
Her har du litt fakta.

Under normale forhold befinner testiklene seg i pungen allerede ved fødselen. I noen tilfeller vandrer testiklene fra bukhulen gjenom lyskekanalen til pungen innen første halve leveår.
I de tilfellene hvor den ene eller begge testiklene tilbakeholdes i enten bukhulen eller lyskekanalen, snakker man om dobbeltsidig eller ensidig kryptorkisme.

En hingst med ensidig kryptorkisme kategoriseres som en klapphingst, mens en hingst med dobbeltsidig tilbakeholdelse av testiklene betegnes som en urhingst.

Dyrlegen undersøker pungen for å sjekke om testiklene er der eller ikke. I noen tilfeller kan hesten trekke testiklen opp i lyskekanalen ved hjelp av en liten muskel.
Dyrlegen vil i tvilstilfeller gi hingsten en muskelavslappende sprøyte slik at testiklene lettere vil kjennes. Hvis testiklen fortsatt ikke ligger i pungen, er hesten kryptorkid.

OBS: Disse hingstene bør alltid kastreres.
Dels fordi de ofte får et voldsomt temperament og en voldsom kjønnsdrift, dels at lidelsen er arvelig belastet.

At hingster med kryptorkisme har en sterkere kjønnsdrift enn andre hingster, menes å komme av at testiklen befinner seg ved en høyere temperatur når den ligger i bukhulen eller i lyskekanalen, enn hvis den var i pungen. Dette forårsaker en høyere hormonproduksjon og dermed en mer aggressiv adferd.

Dette er altså arvelig.Kryptorkisme er den mest alminnelige medfødte lidelse hos hesten.
Som regel er det kun den ene testiklen som tilbakeholdes.
Men i ca. 15 % av tilfellene er det snakk om dobbeltsidig kryptorkisme.
Da kryptorkisme skyldes arv, bør det ikke avles på hverken hopper eller hingster som har fått avkom med erklært kryptorkisme.

Håper dette var til litt hjelp.

Redigert av - xxxx den 06/12/2005 11:25:07 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  11:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når den ene testiklen blir fjernet og den andre ligger "deroppe" er den ikke 100% ufruktbar. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.