hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fullblodshester??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 fullblodshester??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  12:18:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!!
hva syns dere om fullblodshester???
vet de kan være krevende å ri da men.....
de er jo forholdsvis "billige" i forhold til varmblods/halvblods....

newie

» VIP

Skrevet - 09/02/2004 :  12:32:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde fullblods hest en gang. Det er den mest lettlærte rasen jeg noen gang har vært bortig. Høyt pent steg, og en rund galopp. Dessuten er de knall gode å sitte på. Drit kule å løpe fort på, min var en 4 åring som jeg kjøpte rett fra banen for 25.000, det gikk i 65km/t bortover sletta.
Han hoppet også kjempe bra. Hoppet alt. Har nå hoppet et hinder på 1.80m.
Men det som er kjipt er de svake bena dems. De blir lett halte og sliter noe med bukkebenhet. Men det er også ofte veldig individuelt.
Drit kul hest sier bare jeg. Like bra som alt annet, siden de har galoppen inne...
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  13:44:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Fullblodshesten er en allsidig og atletisk hest, og medmindre du kjøper en hest som har vært i trening er de ikke nødvendigvis mer krevende eller vanskelige å ride inn/til enn de fleste andre varmblodige raser.

Noen er selvsagt veldig "highly strung" med atferd som ansees som typisk for fullblodsen (gira/stressa/sart), men det er med denne rasen som med alle andre at hestene varierer voldsomt fra individ til individ.

Det å kjøpe seg en "billig" hest rett av banen kan være krevende, så da bør du være en trygg og rutinert rytter med et solid støtteapperat av trenere og hestekyndige rundt deg.

Vær også oppmerksom på at hester som har gått i trening og løp ofte selges som ridehester fordi de har skader eller slitasje så de er på vippen til å bli kronisk skadet. De blir ridd inn før kroppen nødvendigvis er ferdig utvokst, og livet som galopphest er hardt for kroppen generelt og bena spesielt.

Men ofte holder en hest som ikke er frisk nok til å gå løp bra med den belastningen som ridehester i normal til hardt bruk har, men de kan også ha en svakhet så vær nøye med veterinærkontroll!

Kjenner til mange eksempler på hester som har gått i trening og evt også løp for så å bli "pensjonert". Flere av disse har blitt SUPRE ridehester. Snille og kontrollerbare, men med masser av futt og fart hvis det er behov for det. Som Newie skriver har de gjerne gode bevegelser, og egner seg både for sprang, dressur, felt (også på høyt nivå) og vanlig hobbyridning.

Men det er også dessverre flere tilfeller av hester som tilpasser seg livet som hobbyhester dårlig. Ofte sitter feilen hos eier/rytter, men for en hest som har hatt en såpass ensidig og aktiv start på livet kan tilværelsen som hobbyhest bli understimulerende og frustrerende.

I tillegg er det selvsagt også hester som har blitt så ødelagte i kroppen og bena av hardkjøret at de fysisk knapt tåler å bli brukt som turhester engang.

Men ingen rase har "frisk hest" garanti, og hvis du har forutsetnigner for å takle den utfordringen en hest rett av banen kan være så kan du helt klart få mye hest for pengene!

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  18:08:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
takk for svar.....
ser etter hest, og kunne tenkt meg noe annet.....så på en fullblods, men den virket avskylig billig.....men skal høre litt med eieren......
jeg skal ha hesten når jeg går u som lærling på et ridesenter og for derfor en god del hjelp,.....

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  22:04:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Tja, hvis de feks hevder at den den er skadefri og de skal ha under 15.000 ville jeg nok vært litt skeptisk, men jeg tror at du kan få mye fint for under 25-30.000. Kjenner flere som har brukt mellom 20 og 30.000 og fått FINE ridehester etter litt arbeide. På stallen jeg står nå er det 5 fullblodshester, 3 som har vært aktive løpshester. Alle 5 er forskjellige, men fungerer bra som ridehester selvom de har forskjellige forutsetninger både med tanke på tidligere skader, kroppsbygning mm.

Mange som holder på med galopp er inneforstått med at de må "avskrive" hesten hvis den ikke kan gå løp og vil heller gi den et godt hjem enn å avlive. Og med tanke på at det koster 10.000 eller så i måneden å ha en galoppør i trening så vil man heller selge raskt og for en lavere pris enn å sitte og betale oppstalling over tid, så det er absolutt mulig å gjøre et kupp. Men bruk for all del penger på en skikkelig veterinærsjekk.

En ting å ha i bakhodet er hva hesten har gjort, har den stått på Øvrevoll og bare gått i paddock/walker og på banen hele sitt liv? Eller har den stått på en annen stall og feks blitt ridd på tur endel (om så bare til og fra banen). Isåfall får du en hest som sannsynligvis er (ihvertfall ganske) trafikksikker og litt "coolere" i hodet, pluss at den vet at rytter ikke nødvendigvis betyr at det skal løpes...

Kjenner ganske mange i galoppmiljøet, så hvis du vil kan du sende meg en mail via vipen med navn på hest eller trener så kan jeg forhøre meg litt sånn diskret ;)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 10/02/2004 :  18:23:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
det skal jeg gjøre vettu elx....=)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 10/02/2004 :  22:39:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.. Jeg hadde en fullblods på halvfor for noen år tilbake, tror den hadde gått litt i trening. Det er den hesten jeg har hatt de absolutt verste busheturene med i Østmarka :) Jeg og venninna mi (hun på en varmblods eks-traver) var på de mest utilgjengelige steder med disse hestene, og jeg tror de syntes det var like gøy som oss. Bare sånn apropos fullblods ;) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/02/2004 :  18:30:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er det sant at de fort blir halt?? hva vil dere gitt for en hest som kan gå 110(tørr nok ikke høyere, og e ringne konkurranse rytter), lb eller noe i den duren.....? og den kan ha gått løp, og er mellom 4 og 8 år?? og frisk seff.....
sett på noen da....

Gå til toppen av siden

Cakeman

» VIP

Skrevet - 03/03/2004 :  10:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fulllblodser får ofte et dårlig rykte på seg, og dette kommer selvfølgelig av at man bare hører "skrekkhistoriene". Når en fullblods kommer rett fra banen trenger den et par måneder, gjerne et halv år, på å "roe" seg ned og "omstille" seg i hodet. Når den bare er vant til å tenke framframfram er det ikke så lett å plutselig skulle gå rundt i ring i et ridehus.. Musklene er jo også forskjellige! Mange mener at det kan gå opptil to år fra du kjøper en løpshest til den er "ferdig" ridehest - kommer selvfølgelig ann på hesten! Men man bør iallefall være tålmodig og bruke mye tid!

Grunnen til at mange fullblodser har dårlige ben er at de ofte har trent mye på hardt underlag, og kan av den grunn ha fått belastnings/slitasje-skader. Men fullblodsbena kan være like sterke som andre hesteben - finnes jo mange eksempler på fullblodser som går høye sprang- og feltrittklasser hvor bena må være i orden!

Vurder nøye når du skal kjøpe deg fullblods, men de er herlige dyr!

Er det forresten noen som har noe peil på fullblodsstamtavler og linjer her? Lurer litt på bakgrunnen til hesten min o.l.

heia fullblods!
Gå til toppen av siden

Cakeman

» VIP

Skrevet - 03/03/2004 :  10:50:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fulllblodser får ofte et dårlig rykte på seg, og dette kommer selvfølgelig av at man bare hører "skrekkhistoriene". Når en fullblods kommer rett fra banen trenger den et par måneder, gjerne et halv år, på å "roe" seg ned og "omstille" seg i hodet. Når den bare er vant til å tenke framframfram er det ikke så lett å plutselig skulle gå rundt i ring i et ridehus.. Musklene er jo også forskjellige! Mange mener at det kan gå opptil to år fra du kjøper en løpshest til den er "ferdig" ridehest - kommer selvfølgelig ann på hesten! Men man bør iallefall være tålmodig og bruke mye tid!

Grunnen til at mange fullblodser har dårlige ben er at de ofte har trent mye på hardt underlag, og kan av den grunn ha fått belastnings/slitasje-skader. Men fullblodsbena kan være like sterke som andre hesteben - finnes jo mange eksempler på fullblodser som går høye sprang- og feltrittklasser hvor bena må være i orden!

Vurder nøye når du skal kjøpe deg fullblods, men de er herlige dyr!

Er det forresten noen som har noe peil på fullblodsstamtavler og linjer her? Lurer litt på bakgrunnen til hesten min o.l.

heia fullblods!
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2004 :  14:07:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Tilleto - har litt peil. Hva heter hesten din, hvilket år er den født og hvem er den etter?
Du kan gjerne sende meg denne infoen "privat" via vipen hvis du ikke vil legge det ut her på mixen. :)
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 08/03/2004 :  20:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Informasjon om hvor mange løp hesten har gått og foreldre/avstamning kan man finne ved å søke i databasen på øvrevoll. no eller man kan være så heldig å finne hestens stamtavle på pedigreequery.com Lykke til! Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 21/03/2004 :  22:36:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
en av de beste hestene jeg har ridd var en "billig" hest.. en engelskfullblods som hadde gått galopp løp.. en venninne av meg kjøpte henne for 15 000 (?) hun er kjempe snill og rolig, er ikke redd for noen ting, har kjempe fine gangarter og hopper ihvertfall 1.50.. (må innrømme at venninna mi hadde nok å bryne seg på før hesten ble så fin..) men hun ble veldig fin til slutt da..!
så hvis man har tålmodighet og evner nok så kan en ex-galopp hest bli veldig fin..:) (sikkert mange som er veldig fine fra før av også..!)
Gå til toppen av siden

Lively Lass
» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2004 :  11:14:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hey!!!
har selv ei fullblods hoppe som jeg har kjempe mye morro med!!
det er veldi induviduelt men mange fullblods hester er litt heite... dette kommer ofte av at de har vært vant med å få veldi mye trening på banen å de får ikke brukt seg på samme måten som ridehester.. de trenger mye mosjon men det skal jo alle hester ha.. hoppa mi er utrolig tillitsfull og kosete men kan være litt sær og kranglete.. er blitt det på sine gamle dager men det er snakk om at hu furter et kvarters tid så er alt greit.. det er sant at menge fullblods hester er krevende å ri og jobbe med men for en hest du får når du jobber å får se resultater.. dette er livlige hester som det er mye humør og personlighet i!!!
lykke til meg kjøp av fullblods hest!! klem fra lykkelig fullblods eier..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.