hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fordeler og ulemper med barfot.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 fordeler og ulemper med barfot.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Fröya

Norway

Skrevet - 15/03/2004 :  09:02:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Frøya: Klart såler også kan forverre... Men i de tilfeller jeg har sett, har det fungert utmerket. ALT vi gjør med hesten kan forverre ting og tang...

Opprinnelig postet av Stormy

Du om det
Gå til toppen av siden

viljavilter

Skrevet - 15/03/2004 :  10:59:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm.. stussa litt på det der at 60 % talle ditt....
mener at d må være opp til hver enkelt hva man vil velge.Men barfot har jo visse begrensninger på hvordan man kan bruke hesten,for når man har sko på kan man bruke hesten gjennom hele vinteren, noe jeg mener ikke er forsvarlig med barfot. å d er heller IKKE skadelig og sko hesten om man skor den regelmessig.. så derfor har jeg liten tro på d du kaller fakta..
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/03/2004 :  14:30:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.Men barfot har jo visse begrensninger på hvordan man kan bruke hesten,for når man har sko på kan man bruke hesten gjennom hele vinteren, noe jeg mener ikke er forsvarlig med barfot. å d er heller IKKE skadelig og sko hesten om man skor den regelmessig.. så derfor har jeg liten tro på d du kaller fakta..

Opprinnelig postet av mellem kongen

Om vinteren kan man bruke boots med brodder, så er det problemet løst.

Ang skader av skoing, så ville du bli svært overasket over å se hvor mye "korrekt" og regelmessig skoing påfører hoven av skader. Men den er blindest den som ikke vil se. Skadene er så vanlige at de blir regnet som normale.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2004 :  16:52:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
For en gangs skyld litt enig med begge "parter" . Korrekt og regelmessig skoing er ingen garanti for friske bein. Har benyttet utall hovslagere gjennom årene, og felles for de fleste er at de er misfornøyd med hva den forrige har gjort. Det ser nesten klin likt ut, men de har forandret på noen småting. Hvordan vet man da hva som er korrekt, når flere dyktige hovslagere heller ikke er enige?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2004 :  17:40:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Fröya - skjønner at du blir provosert over "negativiteten" ang barfot. Det er mye usaklighet og manglende innsikt i flere av innleggene fra begge sider av "sko" debatten. Fra dine innlegg får jeg inntrykk av at du har satt deg skikkelig inn i saken, og har gjort et godt og velbegrunnet valg på vegne av din egen hest.

Men sånn som jeg ser det så er det å ha barfot hest faktisk mer krevende (med tanke på utegang, oppfølging etc) enn å ha "vanlig" hest med sko. Pga klima/hestehold i urbane strøk/konkurranseridning og ikke minst tradisjoner etc er det få hesteeiere som har de praktiske forutsetningene for å kunne ha barfothester på forsvarlig vis. Og å gjennomføre barfot på feil premisser er vel - også i dine øyne - skadelig for hesten

Det jeg, og sikkert mange med meg, er bekymret for er de som gjerne vipper av skoene fordi det høres bra ut for hesten uten å legge forholdene skikkelig til rette og følge opp med nødvendig og korrekt hovpleie. Folk som har de beste intensjoner, men ikke nok kunnskap eller tilstrekkelige utegangsmuligheter til å gjennomføre dette på skikkelig vis.

Jeg synes, personlig, at barfot er kjempeinteressant. Stiller meg kritisk til at det kan kurere "alt" (og det regner jeg med at du gjør også ) men informasjon jeg har tilegnet meg fra internett, bøker og smeder (og har silt gjennom normal sunn fornuft) tilsier at det kan fungere veldig bra som "kur" og livsstil for mange hester.

Det er viktig med et åpent sinn, og debattene her kan være lærerike. I en ideell verden hadde de som skriver innlegg ikke utgitt egne meninger for universelle sannheter og kanskje også vært åpne for å se ting fra mer enn en side. Men men, verden er ikke ideell, hverken for oss eller for hestene våre, så da får vi gjøre det beste vi kan utifra situasjonen vi er i og respektere andres valg.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/03/2004 :  21:49:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fröya - skjønner at du blir provosert over "negativiteten" ang barfot. Det er mye usaklighet og manglende innsikt i flere av innleggene fra begge sider av "sko" debatten. Fra dine innlegg får jeg inntrykk av at du har satt deg skikkelig inn i saken, og har gjort et godt og velbegrunnet valg på vegne av din egen hest.

Men sånn som jeg ser det så er det å ha barfot hest faktisk mer krevende (med tanke på utegang, oppfølging etc) enn å ha "vanlig" hest med sko. Pga klima/hestehold i urbane strøk/konkurranseridning og ikke minst tradisjoner etc er det få hesteeiere som har de praktiske forutsetningene for å kunne ha barfothester på forsvarlig vis. Og å gjennomføre barfot på feil premisser er vel - også i dine øyne - skadelig for hesten

Det jeg, og sikkert mange med meg, er bekymret for er de som gjerne vipper av skoene fordi det høres bra ut for hesten uten å legge forholdene skikkelig til rette og følge opp med nødvendig og korrekt hovpleie. Folk som har de beste intensjoner, men ikke nok kunnskap eller tilstrekkelige utegangsmuligheter til å gjennomføre dette på skikkelig vis.

Jeg synes, personlig, at barfot er kjempeinteressant. Stiller meg kritisk til at det kan kurere "alt" (og det regner jeg med at du gjør også ) men informasjon jeg har tilegnet meg fra internett, bøker og smeder (og har silt gjennom normal sunn fornuft) tilsier at det kan fungere veldig bra som "kur" og livsstil for mange hester.

Det er viktig med et åpent sinn, og debattene her kan være lærerike. I en ideell verden hadde de som skriver innlegg ikke utgitt egne meninger for universelle sannheter og kanskje også vært åpne for å se ting fra mer enn en side. Men men, verden er ikke ideell, hverken for oss eller for hestene våre, så da får vi gjøre det beste vi kan utifra situasjonen vi er i og respektere andres valg.

Opprinnelig postet av elx

Takk for et meget godt og klokt innlegg.

Du har helt rett i at det å ha barfothest er mye mer krevende når det gjelder hovpleie enn å ha sko. Fröyas høver "ser" rasp og kniv flere ganger i mnd. Det stilles også store krav til underlaget hesten lever på. Jeg tenker høver hver dag, i motsetning til før da jeg kun tenket høver hver 6. uke ved å ringe hovslageren. Man må også sette seg inn i ting en før ikke behøvde å tenke på.Det er også selvfølgelig mere arbeid å løpe rundt i utmarka og leite etter hesten for å ta en ridetur. Men til gjengjeld er det MYE mindre møkk inne. Jeg bruker kortere tid på å gjøre reint etter tre hester enn jeg før brukte etter èn.

Gevinsten er når du har fått det til og har en hest yter bedre enn den noen gang har gjort. Hesten er klar til bruk til en hver tid. Man slipper å bekymre seg for sko som faller av og hovslagere som "aldri" kommer. Når det gjelder konkurranser, begynner man mange steder i verden og innenfor flere grener nå å se på barfot som en konkurransefordel.

Å gå over til barfot er som du sier noe man må tenke nøye gjennom. For det ER ikke så enkelt som å bare ta av skoene. Men du verden for effekt det har når du legger forholdene til rette! Akuratt det mener jeg har litt med prioritering å gjøre. For noen er det sikkert umulig, men for veldig mange går det ann hvis de bare vil. Selv er jeg nabo med byens ridesenter. De har flere ridebaner og ridehus. Ville jeg gjort det enkelt for meg selv, hadde jeg jo selvfølgelig hatt hesten der. Men i stede velger jeg å sette meg i bilen og kjøre 20 min. til et nedlagt kufjøs som jeg låner av en venn. Der slipper jeg å ha hesten min i "bur" og i noen "frimerker" av noen luftegårder. Så for meg er det snakk om å ofre noe av min egen bekvemmelighet, forfengelighet og snobberi (ja, hesten har MASSE pels osv) til fordel for hestens trivsel og helse.

Når det gjelder kurering, så er det faktisk tilfelle at forfangenhet og hovsenebeinsbetennelse kureres i hopetall ved hjelp av barfotgang. Dette er sykdommer som tradisjonelt blir sett på som kroniske og tildels uhelbredelige.

Hilsen Hilde
Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 15/03/2004 :  22:46:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mente hvert ord Frøya, så bare ta det til deg!

Jeg kommer meg nok ikke til kurset på Fitjar nei Håper at jeg skal få det til enda da
Men har du fått med deg at vi skal ha kadavertreff?? Blir spennende..men skal vel ikke akkurat utdype det her..øhm..men du er seff hjertelig velkommen hvis du har lyst!!

Og til dere som ikke helt tror det som blir påstått i barfot-verden, dette er IKKE noe nytt som plutselig har dukket opp, men som bl.a. Pete Ramey har holdt på med og forsket på i flere år. Han begynte opprinnelig å studere villhester for å finne en bedre måte å SKO på, nettopp på grunn av alle hestene som får hov-og beinrelaterte problemer, men fant da altså ut at sko faktisk ikke var nødvendig. Han HAR kurert flere hester med forfangenhet og andre hovrelaterte beinlidelser, og han HAR stor kunnskap om dette, så stor at han har flere hundre hester som han trimmer regelmessig, og vetrinærer ringer til ham bl.a ved mistanke om forfangenhet for at han skal 'lette på trykket' for hesten. Bare se hvor mye oppstuss det har blitt her i lille Norge, når vi nå altså kommer diltende etter. Det var faktisk nesten like store ramaskrik i USA for noen år tilbake! Dette er en epoke vi må gjennom, før det blir alment godkjent at det faktisk går an å bruke hesten sin like aktivt uten sko som med. Og få alle helsefordelene på kjøpet.
Selvfølgelig må vi være ops på slike som drar av skoene, og tror at alt er helt topp etterpå. Men slike vil også mislykkes, og så sette skoene på igjen, for siden å fortelle gud og enhvermann hvor mislykket barfot er...

Vi følger IKKE strasser's anvisninger men vi anbefaler dog oppegående mennesker å lese boka hennes fordi det står mye om fornuftig hestehold der. Hvorfor kan en hest gå ute om dagen i -5 grader, mens den altså må stå inne i -5 om natten? Hvorfor er det 'alment godkjent' at hestene går ute hele dagen i regn, uten å kunne søke ly under tak? Vi gir dem et valg, om det er dag ELLER natt. Selve trimmingen Strasser beskriver er beregnet på hester som skal rehabiliteres, og som står 'oppstallet' under meget spesielle, og gunstige forhold. Her i Norge driver de fleste med naturtrim, og alt foregår på hestens premisser. P. Ramey sier f.eks at hvis du etter trimmingen opplever at hesten blir sår, har du gjordt FEIL! Hesten skal ALDRI ha det værre etter en trim. I den nye boka hans, forklarer han med meget enkelt hvordan VI kan se tilstanden til vår hest sin hov (Frøya har også skrevet om dette, så her har dere fått mye gratis!)
F.eks:
Det øverste beltet ved kronranda viser vinkelen som DIN hest skal ha, ALLTID. Har den en knekk i denne, HAR hoven en seperasjon, og dette er faktisk smertefullt for hesten. Hvis en hadde rønget denne hoven, ville en sett det med en gang. Dette er forskning, IKKE noe som noen har funnet på bare for å være viktigere enn andre. Flere av de som har barfota hester, tar røntgen av hovbeinet (som befinner seg inni hoven, og således er usynlig for det blotte øye), for å finne ut eksakt hvor det ligger, for å være sikker på at det virkelig er rett slik de trimmer.
Tradisjonelle hovslagere verker hoven etter vinkelen i kodeledd eller sågar skuldre. Spør hovslageren din neste gang hva han tar sitt utgangspunkt i! Og spør ham gjerne også hvorfor denne knekken oppstår..
Jeg tror personlig at de fleste hesteeiere ville blitt temmelig forskrekket hvis de hadde røntget hesten sin, og SETT selv hvor hovbeinet befant seg på deres hest, selvom hesten er 'korrekt' skodd.

En MÅ ikke ha hestene på utegang 24/7 for å få til barfot, men det er selvfølgelig en fordel. Men når vi vet om (som er bra dokumentert både av veterinærer OG hovslagere;- og hvem har ikke hørt hovslageren sin si at joda, hesten HAR det bedre uten sko, men...aktivt bruk..blablabla..) alle de problemene som skoene faktisk skaper for hesten, ville jeg heller valgt å putte på boots de timene jeg var ute å red, enn å sette på sko hver 6 uke., om nå høvene ikke tålte den belastningen.
Og hvorfor ikke lære deg hvordan hoven ser ut BÅDE innvendig og utvendig, hvordan den fungerer, og ikke minst hvorfor? Vi vet hvordan man skal få muskler på en hest, hvordan fore korrekt, hvordan salen skal ligge, og hvilken som passer best, men høver!? Hånei...DET er hovslageren sin jobb..
Å trimme en hest er ingen heksekunst, hvis ikke hesten har veldig spesielle problemer da, og noe som oppegående mennesker ikke har noen som helst problem med å lære, hvis en bare vil. Hestens hov vil vise deg hvordan du skal utføre trimmen på akkurat den hesten.
Vi er vel snart 300 her i Norge som nå trimmer selv, og/eller får trimmeveiledning. (rett på meg om jeg har feil, frøya) og vi blir stadig flere. Dette er ingen halleluja-gruppe, men rett og slett helt vanlige mennesker som gjerne vil vite mer om det som før har gått oss hus forbi. Nemlig hoven!
Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 16/03/2004 :  15:36:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva heter denne boka du snakker om? Det kunne vært interessant å lese den. Alltids kjekt med litt kunnskap og lærdom. Spesielt om noe så viktig som hover!

Hege & Blesi
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  18:21:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Nina74: Håper du klarer å komme til Fitjar. Gleder meg kjempe mye. Har hørt rykter om kadavertreff ja (som vi nok ikke bør utdype nærmere her nei, he he... ). Når var det det skulle være og hvor? Jeg vil gjerne komme.

Når det gjelder anntall, så er du sikkert ikke langt unna. Det passerte jo 200 som var medlemmer på den gamle lista. I tillegg er det jo mange som ikke er med der. Når det gjelder antall hester, begynner vell det å bli et anstendig anntall også. Mange har jo flere hester, f. eks Ellen og Aage her i Haugesund. De har ca. 40! Mest E.fullblods og araber, men også Paint, kaldblods, varmblods, fjording, islandshest, shetlandsponny, sportsponny, angloaraber, andaluser?(hvordan skrives det?) + sikkert noen som jeg ikke husker. Og når det gjelder klimaet som mange bruker som argument, vet vi jo at det finnes vellfungerende barfothester i HELE landet, fra Finnmark til Vestagder. Også i indre Telemark.
Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 16/03/2004 :  21:21:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya: Sist jeg var i kontakt med Inger V. var det snakk om 18.mars, så det er straks...og jeg går utfra at vi skal være hos Anniken i Stavanger. Jeg kan høre med dem i morgen, og så gi deg beskjed

At en velfungerende barfothest ikke er avhengig av rase og klima er bra dokumentert ja, men det jeg stusser (og sjokkeres) over, er alle argumentene som går på barfot v. is/holkeføre.
Her om dagen var jeg på tur med ei venninne, og jeg fortalte om et stykke av veien som jeg møtte på før jeg traff henne, som var dekket av is, så jeg hadde da altså valgt å ri langs hovedveien istedenfor. 'Ja', sa hun da, 'det er akkurat derfor jeg må ha sko og brodder på hesten min, for da kan jeg til og med ri i full galopp selvom det er aldri så mye is på veiene'. Men stoler virkelig folk så mye på broddene sine, at de galopperer på isen!?? DET hadde aldri jeg tort, om jeg hadde aldri så mange brodder på hestebeina.. Jeg har aldri brukt brodder, så jeg aner jo ikke hvor bra feste de gir, men likevel synes jeg det høres sinnsykt ut å galoppere på isen. Nei, da velger jeg heller en sikrere rute (og det hadde jeg nok gjort om jeg hadde hatt sko på hestene også) og roligere tempo!

Blesi: Boka til Pete Ramey anbefaler jeg på det varmeste, og om du nå ikke skulle ønske å ha hesten barfot anyway, får du garantert lære mye om hoven og hovspillet! Send mail til: hanne@hanne.com. Boka heter 'Hvordan få det beste ut av naturlig hovrøkt', og jeg betalte 285,- for bok+frakt sendt fra England. Boka er dog oversatt til norsk, så du slipper å knote med vanskelige begrep
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  17:02:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kan bare svare for meg selv der, og nei - jeg stoler ikke såpass på broddene "mine", men absolutt - jeg stoler mer på broddsko en barfot på isen. Men nå rir jeg stort sett i skritt på tur da, så sant vi ikke er i treningsveien. Og der er det nesten alltid bra underlag.

Akkurat det med isføre ser jeg faktisk på som et ganske godt argument, som jeg har utdypet 45 ganger tidligere... . Treningsmulighetene her er kompliserte nok med broddsko, og unghester som ikke stoler 100% på beina sine er ikke morsomt i trafikken!

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  17:54:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hmm.. Jeg har da altså en barfot hest på prøve som jeg snart skal kjøpe.. Høvene hans ser forsatt veldig bra ut, men jeg har merket at noe av hovveggen har fliset seg opp på noensteder. Dette er fordi han blir leid og trent, litt ridd(er i innridningsdasen) bare på grus. Vi har desverre ingen myk gressvei eller sand å ri på eller lignende godt underlag å ri på.

Derfor er jeg litt i tvil om jeg kommer til å la den fortsette som barfot, når han er skikkelig innridd, og hovene har vært mye å løpt på den harde grusen. Alikevel føler jeg at hvis jeg skulle finne på å sko han(noe som ikke er bestemt enda, tar tiden til hjelp!), så vil jeg ikke hestens beste! Det er selvfølgelig det viktigeste for meg, men som Stormy sier, så har jeg ikke tro på at alle hester kan være barfot. Når de samtidig bare blir ridd på hard grus, som sliter enormt på høvene? Jeg har ikke hjerte til å risikere at hesten blir sårbeint heller.

Hmm.. Dette er innvikla.. Jeg er verken for eller i mot barfot, men jeg er i mot at noen barfot folk setter andre som bruker sko på hestene i "bås" som følge av dette.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 16/07/2005 17:55:11 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  01:09:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Dersom høvene fliser, blir de trimmet feil. Kanten må rundes av med en såkalt roll. Dessuten kan det rett å slett være at de er for lange. Ta kontakt med han jeg har nevnt tidligere, så ordner det seg. Vet at han har svært mye å gjøre for tiden. Så jeg kan også skaffe deg hjelp av andre, eller hjelpe deg selv, dersom det kun er litt roll som skal til. Gå til toppen av siden

zenta
» VIP

Skrevet - 05/09/2005 :  18:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Vil gjerne kommentere dette med at hestens hover var for korte. Jeg er enig med at hovslageren måtte ha litt mer å ta av. Dette er på gr. av at ellers kan det ske at hovslageren slår inn i lamellranden og lamellranden er det som holder hoven sammen på en måte... du kan nesten kalle det skjelettet i hoven:)
Men det meg å la hesten gå med skoene på lengre er IKKE noe jeg er enig med... Skoene blir me slitte og skoen vil heller ikke passe til hoven etter en stund....
Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 08/09/2005 :  14:09:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opprinnelig postet av **Blesi**

[/quote]

GRØØØSS OG GRU!

Hestehøver skal faktisk være korte. Det er velldokumentert de skadevirkningene lange høver forårsaker. Og da mener jeg så lange som det er normalt å se på skodde hester. De lange tærne og høye hælene skaper unaturlige krefter i høver og bein og er svært skadelig. Men skadene er så vanlige at de annses som "normalt". Jeg tørr ikke en gang å tenke på hvor stor skade en sko som er spikret på i 13 uker i strekk gjør med en hov.

Sko gjør at momentet i bevegelsene blir større pga vekten. Tunge sko forsterker denne effekten. Dette er en stor belastning for sener og ledd. Jeg har selv islandshest som har problemer med trav. Men i stede for å sko henne, TRENER jeg på trav. Dersom hesten din ikke klarer å trave uten sko, så er ikke trav en naturlig gangart for din hest. Det å sette sko på en hest som er vellfungerende uten, kun for å tvinge den i en gangart som ikke er naturlig for den, anser jeg for å være stygt gjort mot hesten. Dersom du skal ha den til konkurranse og derfor trenger trav, kjøp deg en annen hest som har trav.

Opprinnelig postet av Fröya

[/quote]
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.