hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fordeler og ulemper med barfot.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 fordeler og ulemper med barfot.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Fröya

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  09:00:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fröya:

Da må jeg bare beklage!
Jeg har selv 2 hester uten sko, som fungerer helt fint, men som liksom har "mer" hov enn dine.. hvis du forstår..?
Nå eg jeg heller ingen barfotekspert, så jeg skal som sagt ikke legge meg opp i hvordan din hests høver ser ut. Jeg har rett og slett ikke nok kunnskap!
Så jeg beklager om jeg formulerte meg feil, det var ikke meningen å kritisere!

Opprinnelig postet av caoperia

Helt i orden

Nå skal det faktisk være kurs med Pete Ramey på fitjar 27 mars. Det er ledige plasser dersom du vil være med. Du kan også få være med når våre blir trimmet hvis du har lyst til å lære mer. Kan sikkert ordne med trimming av dine også dersom det er av interesse.
Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 08/03/2004 :  17:42:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei=)

Da jeg kjøpte hesten min hadde han så sykt korte høver. Jeg snakket med flere hovslagere om dette og de mente det var best å la skoene sitte på såpass lenge.

Nå skor jeg han hver 6-8 uke.

Trener jeg ikke på trav? Joda, det er omtrent det eneste jeg trener på for tiden. Jeg har begynt å ta privattimer i dressur for å finne ut hva som er problemet til meg og hesten min siden han ikke traver.

En "islandshest-mannen" som instruerer oss mener at problemet lå i det at hesten min er så utrolig stressa og anspent. Når jeg fikk roet han ned skikkelig, og fått han til å slappe av, ja, da merket jeg at traven kom mye lettere.

Dressur-treneren vår mener at problemet ikke kun er det som står over her. Hun mente at mye av problemet er at han ikke har nok muskler i ryggen til å få frem traven. Hun mener at all tølt-treningen har ødelagt han litt muskelmessig. Når vi tølter så skal gjerne hestene gå med hodet ganske så høyt. Dette gjør jo at hestene ikke bruker ryggen skikkelig.

Nå trener jeg masse for å få mer muskler i ryggen og han traver mye bedre nå. Men tar jeg av skoene (som er 10 mm foran) tror jeg ikke at han kommer til å trave noe særlig.
Grunnen til at han traver bedre med disse fremskoene er at han får mer motstand og det blir da lettere for han å gå over til trav.

Det var en her som sa at jeg var så slem mot hesten min når jeg hadde på tyngre sko foran enn det jeg har bak. Skoene er godkjente for stevner osv. Disse skoene hjelper faktisk hesten min til å få frem en ekstra gangart...

Hege & Blesi

Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 12/03/2004 :  20:53:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først må jeg bare si, Frøya: Deg har jeg enormt stor respekt for! Det er tydelig at du kan leksa di!! Og veldig bra at du har tid til å skrive her, jeg har ikke...så jeg svipper bare innom en gang iblant:)

Ang hesten med 'yuk' stråle, har du gitt Vixi flere gode råd som burde hjelpe, MEN jeg synes det er litt rart hvis hesten går uten sko, har flat såle og 'råtten' kråke. Er sålen flat, burde strålen få mer enn nok stimuli, for hælene er vel ikke så lange som de en finner på skodde hester? Da går jeg utfra at hesten har veldig feil underlag å gå på, ikke nødvendigvis amoniakk, men kanskje den går på søle? Det er noe som tar kverken på mer enn en hov...
Men å finne en løsning på problemet er ikke lett så lenge det ikke finnes bildemateriale av høvene.
Uansett, finnes det råtne områder i strålen, eller hoven for den saks skyld, må ALT det råtne fjernes først, før en begynner med TTO eller eplesidereddik.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2004 :  21:40:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hei... jeg har hesten med "yuk" strålen. Hun går ute fra morgen til kveld, stort sett isete underlag (men gjørma kommer snart ). Inne står hun på boks, men den er alltid "tørr". Hun er 3 år nå i år, og har ikke vært skodd enda. Hesten har i følge hovslagere/ veterinærer veldig korrekt beinstilling. Hun sliter i mine øyne helt snodig. Sålen er paddeflat, og hovranden rundt ligger pr i dag ca 1 cm "over" på siden, mens hun ikke har noe foran på hoven. Halve kråka har forsvunnet, ser ut som om den er "revet" av. Hun sliter rett og bra i bakkant, men foran så sliter hun dårlig. Blir fort lang i tåa. Vrient å forklare , men hun sliter jevnt "høydemessig".

Ellers er dette en veldig "spesiell" hest - mye er helt "bakvendt" med den.

Vi har fått et forslag fra hovslager om å legge på sko, hele såler og fylle opp med noe (eh.. "silikonmassegreier"?) frem til beiteslipp. Men igjen, dette er jo ikke bare - bare... hesten har ikke verdens beste forhold til hovslagere heller. Denne er grunnen til at vi benytter to hovslagere... og han vi har brukt på denne bruker ofte litt mer enn normal tid før han dukker opp... derfor er jeg skeptisk til å sette på sko - redd hun blir gående veeeldig lenge mellom hver gang. Intervaller på 10-12 uker er neppe en god løsning.

Skal se om vi fikser et digitalt kamera en dag...

Takk hittil i hvertfall...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  10:43:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Å sette på sko og såler vil garantert ikke hjelpe mot den råttne strålen og myke sålen. Det blir bare verre av slikt. Jeg vil foreslå at hele hovveggen blir senket til sålenivå, også drakter og hæler, og at det som er råttent skjæres bort. Dersom du er interessert i å få kompetente komentarer på bildene dine, kan du melde deg inn på gruppa http://dk.groups.yahoo.com/group/barfothest/ Der kan du legge ut bildene og be om komentarer på dem av svært erfarne hovpleiere. Ta bildene vinkelrett på hoven. Både under, forfra, bakfra og fra siden. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  13:12:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Såler kan fint hjelpe. Har hjulpet på en hest jeg vet om. Er også ganske sikker på at en hovslager kan gi like kompetente svar som en "hovpleier".
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  14:57:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Såler kan fint hjelpe. Har hjulpet på en hest jeg vet om. Er også ganske sikker på at en hovslager kan gi like kompetente svar som en "hovpleier".

Opprinnelig postet av Stormy

I dette tilfelle har jo tydelig vis ikke hovslagerene kunnet hjelpe denne hesten. Da kan det jo være en idè å se seg om etter andre muligheter, eller hva?

Når det gjelder å sko med såler har vell de fleste erfaring med at dette kan GI råtten stråle? Å sko på denne måten vil sansynligvis hjelpe eller skjule symptomene, men ikke gjøre noe med årsaken. Så lenge årsaken ikke blir fjernet, vil høvene blir dårligere og dårliger.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  17:56:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Det er to hester på stallen som ikke har blitt skodd siden begynnelsen av desember. Og tro meg, DE høvene er så stygge så du aner ikke. På hoppa har det liksom blitt en spiss ytterst slik at de har knekt. Og skoene har hun mistet for lenge siden. De er så sårbeinte og på vallaken som fortsatt har igjen to sko, har hoven begynt å vokse oppover igjen, hvis dere skjønner. Akkurat som en hoppbakke. Og de snubler hele tiden fordi de ikke løfter beina sine godt nok. De er jo ikke vant til å ha så forømt lange høver. Og uansett hva vi sier til eierne, skjer det ingenting. Heldigvis tok eieren av stallen affære og bestilte smed til dem som kommer på tirsdag. Men når høvene vokser, vokser vel nervene etter (så vidt jeg vet?) så da er det jo gjort. Spikker dem av ei nerve så GL HF (Good Luck, Have Fun - for de som ikke skjønte det). Jeg har aldri gått over mer enn 8 uker med hesten min når han skal skos. Og selvom hoven ser flott ut utvendig, er det ikke sikkert den er like flott inni..
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  18:42:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er to hester på stallen som ikke har blitt skodd siden begynnelsen av desember. Og tro meg, DE høvene er så stygge så du aner ikke. På hoppa har det liksom blitt en spiss ytterst slik at de har knekt. Og skoene har hun mistet for lenge siden. De er så sårbeinte og på vallaken som fortsatt har igjen to sko, har hoven begynt å vokse oppover igjen, hvis dere skjønner. Akkurat som en hoppbakke. Og de snubler hele tiden fordi de ikke løfter beina sine godt nok. De er jo ikke vant til å ha så forømt lange høver. Og uansett hva vi sier til eierne, skjer det ingenting. Heldigvis tok eieren av stallen affære og bestilte smed til dem som kommer på tirsdag. Men når høvene vokser, vokser vel nervene etter (så vidt jeg vet?) så da er det jo gjort. Spikker dem av ei nerve så GL HF (Good Luck, Have Fun - for de som ikke skjønte det). Jeg har aldri gått over mer enn 8 uker med hesten min når han skal skos. Og selvom hoven ser flott ut utvendig, er det ikke sikkert den er like flott inni..

Opprinnelig postet av Kristine-

Huff! Dette hørtes ikke bra ut. Å ha så forvokste høver er forferdelig smertfullt. Dette er regelrett dyremisshandling Tror nok ikke det blir noe problem med nervene. Det er ikke helt det samme som med hundeklør f. eks. Men man skal aldri skjære så mye at det blør. Disse hestene blir nok svært mye mere komfortable etter en grundig hovtrim. Det eneste som kan bli et problem er at muskulaturen kan bli litt øm og støl pga uvandt belastning. Skjer dette igjen burde du kanskje vurdere å anmelde, for dette er fælt.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  18:48:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Først må jeg bare si, Frøya: Deg har jeg enormt stor respekt for! Det er tydelig at du kan leksa di!! Og veldig bra at du har tid til å skrive her, jeg har ikke...så jeg svipper bare innom en gang iblant:)

Opprinnelig postet av nina74

Takker og bukker..... (Rødmer)
Jeg føler meg jo fortsatt som en fersking i faget. Det er jo så enormt mye å lære!
Apropos; skal du på Ramey kurset på Fitjar?
Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 13/03/2004 :  19:26:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt flere hovslagere til å se på hesten min gjennom alle ukene jeg hadde skoene på så lenge. jeg ble rådet til dette av flere forskjellige hovslagere...

Huff, det er følt å høre om hester som aldri blir skodd. Bena er faktisk det viktigste hesten har. uten dem fungerer de ikke i det hele tatt!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  20:14:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kristine-
Hvilke hovslager bruker dere (så du bodde på Br. dal)?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  23:05:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Fröya, enig med deg.

vixi: Jeg bruker Geir Ove Lagmansveen. Men de som har de to hestene bruker en gammel mann som jeg ikke vet hva heter.. Dessuten tror jeg de skifter smed hele tiden. Liker best å holde meg til en ettersom han kjenner meg og hesten så godt. Og ettersom Ibrahim har hatt noen vonde opplevelser med skoingen når han sto i Sverige må jeg stå å holde han. Og han står ikke alltid i ro for å si det sånn.. Menmen.. Det bedrer seg virkelig

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 13/03/2004 :  23:07:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hesten står forresten på Hamar. Vold Gård om du vet hvor det er? Flytter til Doblaug i påsken..

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2004 :  22:42:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frøya: Klart såler også kan forverre... Men i de tilfeller jeg har sett, har det fungert utmerket. ALT vi gjør med hesten kan forverre ting og tang...
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.