hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor i huleste...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hvorfor i huleste...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Fröya

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  22:58:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
gidder de som "nå er jeg så møkka lei disse barfordebattene" å lese dem og blande seg i dem? Er du lei dem, ja så gi F... da vell! La oss som er interessert få lov til å diskutere uten at man får slike innlegg som at "nå er jeg så lei" osv.! Når det står noe om barfot i overskriften vet du jo hva det handler om. Da kan du jo enkelt og greit gå videre til neste. Dette forumet er faktisk åpen for ALLE!

Lene.

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  23:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Muligens fordi man hver gang håper på noen vettige innlegg :)

Ikke misforstå...jeg er for barfot,men har selv valgt å sko hesten min av div grunner jeg ikke gidder gå inn på...
Men er alltid intressert i å lære nye ting om emnet :)
Det triste for min del,er at det er blitt rene "misjoneringen" ang barfot...helt greit å ha meninger,men da bør en også respektere at andre har andre meniger!
Man bør gjerne tenke at det ikke er alle som har satt seg like godt inn i emnet,og unngå uttalelser som at "barfot kurerer den og den svakheten" og "alle hester bør få av skoa" osv,osv...
Det krever mye av heste-eier å ha barfot hest,og også mye av omgivelsene rundt hesten,samt en del mer ettertanke ang trening ol i begynnelsen...og det er ikke alle som er klar over omfanget av dette!
Ser ofte at det er snakk om at en bare kan raspe litt og beskjære litt "her og der",så har en en perfelt barfot-hest...
Hadde det bare vært så enkelt!

Er ikke alle dette passer for,enkelt og greit!
Men honnør til dere som får det til å fungere :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/09/2005 :  23:57:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fröya:..........Kanskje fordi du slakta alle mine påstander og kalte allt jeg sa for tull og vas, i stedet for å forklare ting på en normal måte...?

Er enig med Lene, det blir for mye misjonering for min smak, i stedet for saklig forklaring. Dere nekter å møtes på midten, og diskutere fordeler og ulemper, det er kun det dere sier som er rett.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  05:02:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Når man har hest som er skodd, og trives med det, tror jeg det kan være litt slitsomt å stadig få servert innlegg om at barfot er fantastisk bra og at man ødelegger høvene ved skoing.
Samme som at vi som velger å ha hestene uten sko får beskjed om få skodd hesten hvis vi skulle våge oss frampå med et spørsmål om hvorfor hesten evt er sårbeint eller noe

Når folk legger inn spørsmål om hva som kan gjøres med deformerte, porøse, oppsprukne eller flate høver, så ser jeg ikke noe galt i at de som vet mye om barfot(f.eks. du Frøya) gir råd om å prøve barfot. Vi vet jo at det funker på de fleste hvis man har mulighet til å legge forholdene til rette. Siden de fleste med skohest overlater alt som har med hovkunskap til en hovslager som forhåpentligvis kan jobben sin, blir det kanskje en overvekt av innlegg fra folk som kan litt om barfot eller mener MYE om barfot

Men debatter som f.eks. "ti grunner til å fjerne skoa"(sorry Trine!) tror jeg virker mot sin hensikt. Det funker kun til å terge på seg folk som føler seg kritisert fordi at de velger sko.

Kopi av melding:
Og bare for å nevne det ble åringen min øm i gaffelbåndene av å gå lenge barfot. På med ringsko, og hesten ble bra igjen.
Er dette en dårlig spøk? Håper det.... Regn hvertfall ikke med meg som en evt fremtidig kjøper
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  12:53:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fröya:..........Kanskje fordi du slakta alle mine påstander og kalte allt jeg sa for tull og vas, i stedet for å forklare ting på en normal måte...?

Er enig med Lene, det blir for mye misjonering for min smak, i stedet for saklig forklaring. Dere nekter å møtes på midten, og diskutere fordeler og ulemper, det er kun det dere sier som er rett.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Komentarene om "nå er jeg så lei" kom faktisk før mitt innlegg. Og at jeg ikke har forklart på en skikkelig måte er jeg uenig i. (Ja det var kanskje litt flåsete med tull og vas, men nå hadde denne debatten en sånn "rett frem, gå i klinsj tone" med veldig bastante påstander fra andre enn meg). Jeg har faktisk brukt uendelig mange timer forrann denne pcen med å forklare det på en skikkelig og saklig måte. Også hvorfor jeg er uenig i samtlige av punktene dine.

Det er ikke de som er uenige jeg kritiserer i denne debatten. Bare de som kommer med "nå er jeg så lei disse barfotdebattene" Det er mange ting på dette forumet jeg ikke bryr meg om å diskutere eller er lei av. De tingene hopper jeg bare over, i stede for å kritisere at andre diskuterer det.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  15:31:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
veldig godt sagt lene, jeg signerer på ditt innlegg ;) Men hva Er vitsen med å starte debatt på debatt om barfothester? Ser ddet er en del av de nedover her, og som lene sier blir det ren misjonering. Så jeg gidder ikke gå inn og se lengre nei.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/09/2005 :  15:43:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:Og bare for å nevne det ble åringen min øm i gaffelbåndene av å gå lenge barfot. På med ringsko, og hesten ble bra igjen.

Er dette en dårlig spøk? Håper det.... Regn hvertfall ikke med meg som en evt fremtidig kjøper

Nei, det er ingen dårlig spøk. Hesten min ble øm i gaffelbåndene av å gå for lenge uten sko. Å kjøpe hesten min får du aldri, han er ikke tilsalgs.

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  17:16:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må faktisk si meg enig med Frøya: Om åringen din ble øm i gaffelbåndene av å gå uten sko, så er det nok noe annet galt enn at den ikke har sko på beina...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/09/2005 :  21:10:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg må faktisk si meg enig med Frøya: Om åringen din ble øm i gaffelbåndene av å gå uten sko, så er det nok noe annet galt enn at den ikke har sko på beina...

Mvh Tone Kristin og Lolita

NIKS; er tar du nok grundig feil Tone Kristin, jeg vet da hva jeg snakker om. Det var ingen ting annet galt med hesten min. Åringen gikk for mye på hardt underlag, ble trent mye på asfalt (bor i by) og gik ute i knallhard luftegård på vinteren/våren. Hadd etilslutt så og si ikke høver igjen. de var nedslitte. Øm i såler og etterhvert ømme gaffelbånd.

Fröya

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  00:00:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
øøøø! Hallo! Hvorfor ble åringen trent mye på asfalt? Jeg har selv en åring og eneste treningen han får er div. bakkearbeid dvs. vike for press ol. , tilvenning til skummle gjenstander samt at han er med som håndhest når jeg rir på tur. Han burde faktisk vært ute å gått mere på hardt underlag enn han gjør, for å få gode barfothøver. Men han har selvfølgelig ingen annen belastning enn sin egen kroppsvekt. Det blir det samme som med oss mennesker. Jeg har selv vært trener innen idrett for barn. Og barn skal IKKE trene med andre vekter enn sin egen kroppsvekt! Det tåler ikke kroppen. Så om du faktisk driver å trener denne åringen så hardt at han måtte ha ringsko som åring, trenger jeg ingen krystallkule for å sette penger på at du får langt større problemer enn ømme gaffelbånd etter hvert. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  00:38:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
jeg trente galopphester før, som blir ridd inn sokm åringer, og de blir sakte trent opp på asfalt for netopp å styrke bena mot belastninger.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  09:32:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Ja og hvor lenge holder en galopphest? Dessuten er det litt forskjeld på en fullblods som er avlet for å vokse raskt (selv om jeg mener at 1 år er ALT for ungt for dem også) og en kaldblodstraver. Men et poeng har du, nemmelig ordet "sakte". Tilvenning og opptrening tar tid. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  15:32:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
hehe, galopphestene har ett hardt liv, jeg mener også de blir ridd og belastet alt for tidlig ( hvertfall enige om en ting) ; men galopphester ryker ikke tidlig for at de blir styrket sakte opp på asfalt, dette er jo for å styrke bena til den påkjenningen som venter dem. Men selvsagt, ja, sakte. Men nå har ikke jeg helt fått med meg om faktisk har trent denne hesten hardt i det hele tatt??? Og noen har ikek andre valg enn å ri på asfalt for feks komme til skog, jeg har holdt på med hest ved gardermoen flyplass og vi måtte forbi rullebaner, bilveier, tunneler og alt annnet for å komme til skogen.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/09/2005 :  16:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min ble ikke trent hardt, du anklager meg jo for ting som er totalt feil. Hesten min ble trent mye på asfalt fordi jeg bor i en by, med asfalt overalt. Den bar heller ikke mer enn sin egen vekt. Dro av og til en sulki på maks 10 kg etter seg.

Hehe, jeg må nesten le litt... "Du tror jeg kommer til å få langt verre problemer enn ømme gaffelbånd etter hvert". Hesten min har et veldig bra grunnlag for å bli en sterk hest, han er godt herdet i senefester og ledd siden har er blitt belastet fra han var så ung. Jeg tør påstå at jeg i tillegg har kiropraktor, massør, akupuktør og hovslager som er der hyppigere og stiller kvalitativt sterkere enn de fleste som har hest. At jeg følger opp hesten min med slik forebygging vil jo si at jeg gjør noe med skader før de får tid til å oppstå.

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  16:41:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg skrev at jeg var lei av alle barfotdebattene, det må en vel ha lov til å mene? En kan jo ikke dy seg i å delta med noen ord, når det alltid blir slike debatter utav det!

Dersom noen kommer opp i en heftig diskusjon, er det alltid artig å delta i det, selv om en har ergret og irritert seg over det nok fra før av..

som sagt, de som vil ha barfot, må mer enn gjerne ha det.. Men mine hester fortsetter som "sko hester" vertfall. Punktum!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  16:47:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hihi, festlig. Lage debatt om debatt. Har man lite å ta seg til, eller er man bare skikkelig kranglelysten? Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.