hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor i huleste...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hvorfor i huleste...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  16:53:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
hehe, var det jeg stusset over å formosissima.. Er en del barfotdebatter nedover her, ingen vits lage en egen debatt om debattering om barfothester? :S Vil legge til at vanlig forumvett er jo å søke på lignende tråder før man lager ny? Så hvorfor så mange?

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  16:57:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
kanskje fordi søkefunksjonen ikke virker? eller..? den virker vertfall ikke hos meg..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  17:41:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Man trenger ingen søkefunksjon for å se at det finnes barfotdiskusjoner i "Høver og Hovpleie"-forumet. Man må jo inn i forumet for å lage en ny debatt. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  21:53:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Ja hvorfor lage en debatt om debatt? Man kan jo også selv velge om man vil delta i denne. Men jeg stillte et konkret spørsmål om hvorfor de som "nå er jeg så lei av disse barfotdebattene" gidder å bry seg. Til nå er vel svaret: fordi det er gøy å diskutere. Ja, ja. Men da har dere vel ingen ting å klager over da? Det er jo få ting her inne som får temperaturen til å stige så mye. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2005 :  10:38:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
nei, det stemmer jo det. Men ofte når noen starter en debatt, er det ikke alltid det går an å søke opp tidligere tråder, det er ikke alltid en finner dem. Men i dette tilfelle; barfotdebatter kryr det jo av her sånn sett! ;)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 08/09/2005 :  13:51:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe hva diskuterer vi her a. synes det er bra du gjør noe med åringen din jeg. er ikke alltid ting løser seg av seg selv. kan jo lage debatt om en ny ting nå da hehe RINGSKO bra eller dårlig. ha ha. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 09/09/2005 :  12:09:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe...ja dette har utviklet seg, til å bli en nærmest ringsko/åring-debatt! Dette fordi noen hang seg veldig opp i hvor fæl jeg var som skodde en åring.

Jeg mener at bare det at en prøver å gjøre et tiltak mot det vonde/ømheten, (f.eks. ta på ringsko) sier jo litt om at en vil det beste for hesten sin?

Jeg gjorde noe, og det virket, hesten min ble bedre. Syns det er rart at i stedet for å glede seg over dette, og ta det som et tips, begynner folk nærmest å angripe meg som om jeg skulle gjort noe skikkelig ille noe.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  13:29:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns det er litt trist når man leser her på forumet,hvor mange som rett og slett undervurderer hverandre med tanke på hestehold og kunnskap/evnen til å gjøre det beste for dyrene sine...
Klart,om man skriver inn et spørsmål,må man regne med å få svar..og gjerne ikke alltid de svar man skulle håpe på.
Dette er en positiv ting,ettersom man da kan få flere synspunkt på et problem som man gjerne ikke klarer å se der og da...det er lett å kjøre seg fast i en spesiell tankgang om man ikke finner en løsning selv! Men ettersom vi er så mange forskjellige mennesker her,så er det også nødvendigvis mange forskjellige meninger ute å går... Og om en da ikke prøver ut alle svar en får,men tar et valg(da spesiellt med tanke på barfot) så synest ikke jeg man skal få pepper for det?
Når en person skriver inn for å høre andres meninger på et problem,så vil dette,etter mitt skjønn,iallefall vitne om at man vil hestens beste?

Som jeg har skrevet før,så er dette med barfot ikke en enkel avgjørelse å ta...der er mange forhold som må taes til etterrettning,og mye som må legges til rette... Ikke alle er klar over dette,og da ville jeg tro at for dem som ikke har satt seg inn i emnet vil det være bedre å overlate hovstellet til en kvalifisert hovslager? Heller det enn å ta av skoa,sleppe hesten ut,og si man har barfot-hest på utegang...?

Barfot er klart bra for de hestene som tåler dette,og har eiere som har mulighet til å legge alt til rette,da med tanke på både hovstell(som må gjøres mye oftere) og med tanke på underlag og trening.

Men hvorfor skal det bli slik at vi som har satt oss inn i dette(barfot) og alikevel velger å sko,skal bli uglesett?
Jeg skulle ønske jeg hadde muligheten til å ha min hest barfot,men dessverre så har jeg ikke det. Dette fordi jeg ikke har værken råd eller områdene til å lage til en skikkelig utegang,ei heller treningsforhold eller tiden som skal til for å fjerne skoa... Jeg har traver,og med den treningen han får er det mest gunstig for meg å ha på sko. Vi har stort sett asfalt-veier å kjøre på,og i dette klimaet er det oftere isete veier enn snø,og ettersom min hest stort sett blir trent med vogn,så setter jeg på sko med brodder om vinteren heller enn barfot/boots.
Ja,jeg vet det tar på beina,og ja,jeg vet det hemmer hovspillet etc,etc...og dette er noe jeg skulle ønske jeg kunne vært foruten. Men pga bl.a det jeg allerede har nevnt,så er dette sånn det blir værende her hos meg til jeg evt. får råd/tid til å legge ting til rette...

Villa da tro at hovedprioriteten til hestefolk,barfot eller ikke,er at hesten har det best mulig...? Og så lenge man forsøker å legge ting til rette på alle andre mulige måter,så er dette med barfot/ikke barfot aldeles ikke værdens undergang for hesten... Det finnes da x-antall hester som fungerer flott med sko? Og sikkert like mange som fungerer like bra uten...

Poenget mitt er vel at barfot er en bra ting,for all del,men så lenge man ikke kan legge alt til rette for hesten,så vil det etter min mening være bedre å la en hovslager gjøre jobben... Vil tro det er like så skadelig med halveis,uvitende barfot,som det er med en dårlig skoer...?
Og bedre med sko,enn en dårlig tillrettelagt utegang,og "barfot" uten skikkelig stell...

Eller?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 09/09/2005 :  20:21:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med deg Lene, spesielt det du skrev:

Kopi av melding:
.....mange som rett og slett undervurderer hverandre med tanke på hestehold og kunnskap/evnen til å gjøre det beste for dyrene sine...

Jeg pleier å tenke at heste-eierne (som kjenner hesten sin best av alle, dens livshistorie med skader, og dens sammensatte styrker og svakheter) er den som vet det beste for hesten sin. Det blir derfor litt feil å kritisere andre på et diskusjons-forum alle de som ikke gjør akkurat det samme som deg, og komme med kommentarer som nærmest tolkes som "herremann, hvorfor gjorde du det, det var skikkelig dumt gjort". Jeg tåler å høre ideer og ting jeg kunne gjort annerledes, og er åpen for nye ideer. Men å få høre at et nøye vurdert tiltak jeg har valgt er forkastelig, er irriterende.

Derfor ble jeg ganske provosert over dem som syns det var så "fælt og grusomt" at åringen min ble sårbent -og derfor nødvendig skodd, og endel av kommentarene syns jeg var ganske tankeløst skrevet. Å få kommentarer som "jeg ville aldri kjøpt din hest!" og "du kommer garatert til å få problemer med han senere!" (ikke akkurat ordrett sitert, men det var noe alla det), er ganske usaklig/uvitende skrevet spør du meg.

Fröya

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  21:59:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sakt at folk som skor hestene sine ikke vil det beste for dem. Jeg mener bare at man tar sine valg basert på hva som er viktigst for en selv. Jeg har ingen problemer med at andre tar andre valg en jeg. De fleste av mine hestevenner gjør det. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å hatt hest i det hele tatt om den "måtte" ha sko. Og forholdene som mine hester lever under er ikke optimale i forhold til barfot. Men vi gjør det beste ut av det og bruker boots når det er nødvendig. Ut i fra de kunskapene og erfaringene jeg har ervervet de siste årene, er et liv med "jernhest" utenkelig. Hva andre velger får de stå for selv. Men når man eksponerer sitt hestehold på et diskusjonforum, må man tåle at andre har meninger om det. Og ja, jeg står inne for at å trene en åring sårbeint og sko med ringsko, eller andre sko for den del, er for MEG forkastelig og ikke forenelig med mine valg. Jeg vet at mange er enige med meg i det. Selv folk som ellers skor hestene sine. Av de jeg kjenner i ridehestmiljøet som har skohester, har alle ventet lengst mulig. Tidligst 3 årsalderen. Men selv da er hoven langt i fra utvokst. Sko hindrer utviklingen av hoven. Jo tidligere man skor, jo dårligere utvikler hoven seg og jo større problemer risikerer man å få. Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 09/09/2005 :  22:46:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har aldri sakt at folk som skor hestene sine ikke vil det beste for dem. Jeg mener bare at man tar sine valg basert på hva som er viktigst for en selv. Jeg har ingen problemer med at andre tar andre valg en jeg. De fleste av mine hestevenner gjør det. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å hatt hest i det hele tatt om den "måtte" ha sko. Og forholdene som mine hester lever under er ikke optimale i forhold til barfot. Men vi gjør det beste ut av det og bruker boots når det er nødvendig. Ut i fra de kunskapene og erfaringene jeg har ervervet de siste årene, er et liv med "jernhest" utenkelig. Hva andre velger får de stå for selv. Men når man eksponerer sitt hestehold på et diskusjonforum, må man tåle at andre har meninger om det. Og ja, jeg står inne for at å trene en åring sårbeint og sko med ringsko, eller andre sko for den del, er for MEG forkastelig og ikke forenelig med mine valg. Jeg vet at mange er enige med meg i det. Selv folk som ellers skor hestene sine. Av de jeg kjenner i ridehestmiljøet som har skohester, har alle ventet lengst mulig. Tidligst 3 årsalderen. Men selv da er hoven langt i fra utvokst. Sko hindrer utviklingen av hoven. Jo tidligere man skor, jo dårligere utvikler hoven seg og jo større problemer risikerer man å få.

Opprinnelig postet av Fröya

bla bla bla plata di har hengt seg opp, alle vet va du mener nå, om jernsko osv. ha din barfot da og la andre være ifred,men det greier du nok ikke for etter antall innlegg så liker du nok en diskusjon ja.
jeg synes barfot er greit for de som kan det. nokm om det.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 09/09/2005 :  22:52:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg står inne for at å trene en åring sårbeint og sko med ringsko, eller andre sko for den del, er for MEG forkastelig

Hallooo hvis du har lest innlegget mitt, har jeg ikke trent åringen min sårbent, den ble det av å gå i hard luftegård.

At du synes det er forkastelig å sko en unghest som er så sårbent at han nærmest halter syns jeg er helt merkelig og useriøst.

Du kan kanskje fortelle meg hva du ville gjort i stedet for å sko den?

Fröya

Norway

Skrevet - 09/09/2005 :  23:16:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Du skrev i et tidligere innlegg at han ble øm av mye trening på hardt underlag. Og om den ble sårbeint av kun å gå i hard luftegård, kunne du kanskje se om du fant en årsak til det. Jeg kjenner til flere fullblods, angloer og arabere som blir født og vokser opp på grus og asfalt. Ingen av dem får ømme bein av det. Selvfølgelig må man gjøre noe om hesten er skadet. Men jeg mener at man må gjøre noe med årsaken. Jeg hadde nok heller valgt boots i stede for ringsko i en akutt fase. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 10/09/2005 :  08:48:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg trente den NORMALT på hardt underlag, (det ble tilsammen mye siden det kun er hardt underlag her jeg bor). Du fremstiller det på en måte som fikk det til å høres ut som "jeg trente åringen min sårbent". Men den absolutte hovedgrunnen var den harde luftegården. Begynner å bli litt lei av å hele tiden måtte forsvare meg overfor deg at jeg ikke gjorde noe galt. Er det ikke jeg selv som vet best hvordan tingene var kanskje?

Kanskje fullblodsene, angloene og araberene du kjenner har bedre hovkvalitet enn hesten min, og sto ute en plass der det ikke var så hardt?

Jeg hadde aldri hørt om boots i 2002, tror ikke de solgte det i min lokale hesteutstyrbutikk da, hvertfall ikke den rette størrelsen. Når det skal nevnes, kan jeg si at vi prøvde først provisorisk å teipe såler under høvene dens, men den rev disse av seg etter et par timer. Så sko ble en nødløsning, og jeg angrer ikke på det den dag i dag.

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  09:33:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Her synes jeg ting krisemaksimeres og settes på spissen av alle.
Det er ikke dyremishandling å la en hest gå barfot dersom den ikke blir sårbeint av det.
Det er heller ikke dyremishandling å sko en hest en periode med hålke eller avlaste sårbeinthet med skoning.

Hester med hovproblemer kan ha godt av å slippe sko, det er sant. Men det skal ikke være smertefullt for hesten. Hensynet til hestens velvære må komme før idealistisk tankegang i mine øyne.

Lady får sko over helga etter to år barfot hos andre eiere. Grunnen er at hun ømmer på ujevnt underlag og grusvei, og jeg kan ikke med god samvittighet trene henne når det gir ubehag.
Boots er ikke noe alternativ for meg.
Svarten, Frøkna og Second Chance har gått barfot i hele sommer. De har gode høver og solide såler. Roxette kan ikke gå barfot. Hun bli sårbeint på null komma null.

Når hålka omringer oss så skor jeg alle med broddsko uansett. Fordi å liste seg rundt på hålka både er farlig for hesten og gir muskelspenninger og ubehag.

Jeg er altså ikke konsekvent på noe annet enn at hesten skal slippe ubehag og smerter. Og da må man noen ganger sko den...

Noen ganger oppfatter jeg barfotfolk dithen at de mener det er greit at hesten går sårbeint i lang tid (opptil et år!) fordi målet er å få sunne bein på den. Det mener JEG er dyreplageri...
Og noen ganger synes jeg folk er hysterisk redde for å la hesten gå barføtt selv om den har sterke gode høver og tåler det supert og det ikke er fare for at den skal skli og skade seg. Det er tullete i mine øyne...

Et sted midt i mellom befinner altså jeg meg. Der jeg ser an hesten og hva den trenger her og nå.
Å sko den i 4 uker pga vinterhålke er ikke noe problematisk, og heller ikke la den stå barfot hele sommeren til glatta dukker opp på ny...

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.51 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.