hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor i huleste...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hvorfor i huleste...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tone_

Skrevet - 10/09/2005 :  11:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ahhh..... endelig et fornuftig innlegg, helt enig med alt du skrev Cowgirlchris!!!
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  22:19:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig i det cowgirlchris skriver. Jeg leste også her at sko hemmer hovspill, noe som er tull. Kan man sko riktig hemmer man ikke hovspillet. Synes det er tåpelig å si at skoing er dyreplageri, vi setter ikke på sko for morro skyld. Som line sier, synes jeg det er mer dyreplageri og å la hesten gå sårbeint over lengre tid, og la den gå og skli rundt på holka. Så hvordan det var for hestene som gikk uten sko hos oss i vinter, alle ble halte, og avlshoppene skled rundt og måtte skos i fare for abortering ved fall.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  22:32:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Sko hemmer faktisk hovspillet...
Men du kan redusere hemningen ved å redusere sømmene... Fester du to sømmer på hver side i tåregionen så beholder du evnen til hovspill bedre. Vi gjorde det på Frøkna i vinter siden hun ikke ble ridd men knapt turde røre seg på hålka...

Hovspillet er en viktig faktor i sirkulasjonen av hoven, og sørger for at slaggstoffer ikke blir liggende nederst i beina men pumpes av venepumpa tilbake i kroppen for å skilles ut av lever/nyre.

Rent idealistisk sett burde alle hester være skofri. Da har de best sirkulasjon og bevegelse. MEN; det fungerer ikke for alle hester og alle forhold her oppe i nord...

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  21:21:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Siden det er jeg som er debattstarter her, må jeg presisere at dette ikke er en barfotdebatt, men et spørsmål om hvorfor de som hele tiden maser om at de er så lei barfotdebatter gidder å lese og skrive i dem? Har vel egentlig ikke fått noe ordentlig svar på dette ennå? Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  21:28:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg har aldri sakt at folk som skor hestene sine ikke vil det beste for dem. Jeg mener bare at man tar sine valg basert på hva som er viktigst for en selv. Jeg har ingen problemer med at andre tar andre valg en jeg. De fleste av mine hestevenner gjør det. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å hatt hest i det hele tatt om den "måtte" ha sko. Og forholdene som mine hester lever under er ikke optimale i forhold til barfot. Men vi gjør det beste ut av det og bruker boots når det er nødvendig. Ut i fra de kunskapene og erfaringene jeg har ervervet de siste årene, er et liv med "jernhest" utenkelig. Hva andre velger får de stå for selv. Men når man eksponerer sitt hestehold på et diskusjonforum, må man tåle at andre har meninger om det. Og ja, jeg står inne for at å trene en åring sårbeint og sko med ringsko, eller andre sko for den del, er for MEG forkastelig og ikke forenelig med mine valg. Jeg vet at mange er enige med meg i det. Selv folk som ellers skor hestene sine. Av de jeg kjenner i ridehestmiljøet som har skohester, har alle ventet lengst mulig. Tidligst 3 årsalderen. Men selv da er hoven langt i fra utvokst. Sko hindrer utviklingen av hoven. Jo tidligere man skor, jo dårligere utvikler hoven seg og jo større problemer risikerer man å få.

Opprinnelig postet av Fröya

bla bla bla plata di har hengt seg opp, alle vet va du mener nå, om jernsko osv. ha din barfot da og la andre være ifred,men det greier du nok ikke for etter antall innlegg så liker du nok en diskusjon ja.
jeg synes barfot er greit for de som kan det. nokm om det.

Opprinnelig postet av Tømtern

Herre gud! Hva er ditt problem da? Hvem er det du tror du er som tror du kan komme her og fortelle meg hva jeg får lov til å diskutere eller ei? Dette er faktisk "min" trå. Liker du den ikke, så hold deg borte da! Når du som utgir deg for å være hovslager begynner å svare ordentlig på spørsmål i stede for å slenge dritt, skal jeg begynne å ta deg seriøst. Det er få her inne som har brukt så mye tid på å forklare grundig og seriøst hvorfor jeg mener som jeg gjør og kommet med dokumenterbare fakta. Du har forresten ennå ikke svart meg på hvorfor en fullblods ikke kan være barfot.

Redigert av - Fröya den 11/09/2005 23:12:27 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  22:14:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Siden det er jeg som er debattstarter her, må jeg presisere at dette ikke er en barfotdebatt, men et spørsmål om hvorfor de som hele tiden maser om at de er så lei barfotdebatter gidder å lese og skrive i dem? Har vel egentlig ikke fått noe ordentlig svar på dette ennå?

Opprinnelig postet av Fröya

Trodde det var det jeg kom med?

Har forstått at du kan endel om dette,Frøya...så ikke misforstå og tro jeg er "ute" etter deg,eller helt uenig med deg,for det er jeg ikke!
Det jeg ønsker få frem,er at det ikke er alle dette passer for...så får man heller diskutere om det er pga hesten eller pga eier...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 12/09/2005 :  00:05:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
En fullblods kan såklart gå barfot! El Assuan ( Krølle ) av Jan Gutubakken som ble NM-mester i distanse for få år siden var ( vet ikke hva han er nå ) barfot. En araber til og med ;o)
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 15/09/2005 :  10:03:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Vil bare si at ingen jeg kjenner som har hestene sine barfot synes at det er greit at de går sårbeinte i et år, faktisk så skal de ikke være sårbeinte i det hele tatt, og hvis de mot formodning skulle bli det så putter vi på boots når det trengs.
Ellers er jeg enig i med Frøya her.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.