hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fordeler og ulemper med barfot.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 fordeler og ulemper med barfot.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

fjordig feber

Skrevet - 05/02/2004 :  22:40:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei. jeg har er hoppe som er barfot. det har hun vært i 8 måndter nå, og hun trives med det! før hadde hun tøre og sprokkene hove, men de har aldrig vært så fine som nå!

det begynte egentlig med at jeg fikk høre av en som hoder på anternaltiv vet. at dette skulle vis være veldig bra. jeg tenkte at det var vel vært å prøve.

vi tokk av henne skoene før vi slapp henne på beite. nå vi hentet henne var hovene allerede mye bedre. jeg måtte ta det rolig med henne den første ukene. hun ble lett sår bein på grus og litt på asfalten. jeg rei henne til hun begynte og vise tegn til sårbeit het, jeg hoppet av og leide henne til vi kom til et jorde. sånn holdt jeg på i 3-4uker. etter hvert kunne jeg bruke henne mere og mere. i de 2 siste måntene har jeg både trava og gallopert på grus. uten og mere tegn til sårbeinthet.
hun kladder heller ikke så mye når det er snø, men hun klarer ikke å gå på isen når den er helt blank.

dette har jeg har hørt, erfart og lest:

ulemper:
1. man trenger tålmodighet til å vente på at hovene blir sterkere. det tar 1-1,5 år.
2. heste blir brukt litt mindre på vintere på grund av glatte.

fårdeler:
1.mindre hovslage utgifre. hovene må skjeres og retes litt av og til.
2.finere hover: hesten tråkke riktig på strålen slik at den får en bedre blod sirkulasjon.
3. det er ganske vanelig at man tar av hest skoene på sommeren når den skal på beite. barfot: ingen sko å ta av. og gjør at man kjan bruke heste når den går på beite.

fakta: 60% av heste som blir slaktet er på grund av feil skoing.
og barfot forlenger hestens leve tid.

lure du på noe? det er vært å ta en titt på www.barfothest.com

jeg vill gjeren høre om noen andre som har erfaring med barfot!?

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2004 :  13:47:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har lite erfaring med barfot - har bare skoløs hest. Men det 60% tallet ditt blir i drøyeste laget.
- hvor mye kan man relatere til avl (medfødte anlegg)
- hvor mye kan man relatere til feil foring
- hvor mye kan man relatere til feilaktig trening
- hvor mye kan man relatere til uhell
- hvor mye kan man relatere til hestens daglige miljø
- hvor mye kan man relatere til feil beskjæring
- hvor mye kan man relatere til jernsko

Hva mener du er årsaken til de 60% da, feil beskjæring eller sko?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 08/02/2004 :  15:28:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei=)

Da jeg kjøpte min islandshest gikk han som barfot hest. Jeg har hørt så mye fint om det, så jeg tenkte at jeg skulle fortsette med det. Men siden hesten min hadde litt problemer med å trave ble jeg rådet til å ha tyngre sko foran enn bak. Derfor ble han skodd.

Da han ble skodd så hovslageren at han holdt på å få en knusning i det ene benet. Han sa at dette skjer ofte med barfor hester..

Nå bruker jeg sko på hesten min. Hovene hans ser utrolig friske og fine ut. Skoene hans har faktisk sittet på i 13 uker nå! han hadde så korte hover så de hadde godt av å vokse litt.. Skal sko han i neste uke da..

Jeg har også hørt om en hest som hadde problemer med å tisse for å si det sånn.. Han sto "klar" til å gjøre det i ca 30 min før han endelig gjorde det. han hadde visst mye vondt også. Eieren ble rådet til å la han gå som barforhest, og etter 3 uker så hadde ikke hesten noen problemer med å gå på do...

Jeg er veldig for barfothester, men ikke alle hester kan gå som det!
Barfot er jo igrunnen en veldig fin ting!
Gå til toppen av siden

ker
» VIP

Skrevet - 09/02/2004 :  09:24:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er du gal!!!!!!!
Uansett om skoa sitt på, skal skoa skiftast etter 6-8 veker.
Alle hestar kan gå barfot. Berre for å oppdatere deg litt so vart dei faktisk født uten sko.
Det har med prioritering å gjer, vil ein ha ein frisk/sunn hest eller vil ein ha ein hest med gode balanserte gangartar.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  09:54:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Alle hestar kan gå barfot. Berre for å oppdatere deg litt so vart dei faktisk født uten sko.
Det har med prioritering å gjer, vil ein ha ein frisk/sunn hest eller vil ein ha ein hest med gode balanserte gangartar.

Opprinnelig postet av skhh

Jeg kan ikke allverden om hverken barfot eller skoing, men lurer veldig på hva du mener med siste utsagn her. Jeg trodde en kunne ha en frisk/sunn hest med gode balanserte gangarter både med og uten sko. Hva som eventuelt "ødelegger" for dette vil vel heller f.eks. være dårlig skoing/trimming, hest med dårlige høver, hest som trenes på uegnet underlag eller hest med feil beinstilling. Da vil hverken sko eller ikke sko gjøre underverker. Jeg vil heller tro at det er forholdene du trener på, i hvilken grad du trener, hva slags underlag du benytter og utifra hvor "perfekt" hesten er med beinstilling etc, og hvor flink hovslager eller du evnt er til å sko/trimme som heller gir en avgjørelse om det er en lur satsning å satse på sko eller ikke.

Apopo barfot synes jeg eligj kommer med et bra innlegg i debatten " Den farlige generaliseringen (barfotdebatten)" (på side 4, linken går forøvrig rett til den siden).

Og apropo at hesten ikke er født med sko på beina, så er heller ikke hesten opprinnelig født med asfalt og annet grovt underlag under beina heller. Og ikke for å gjøre "mer nyttige ting" enn å skaffe seg mat. Dagens konkurransehest beveger seg altså på et helt annet underlag, og i et helt annet klima enn hva den er skapt for. Å ha konkurransehester på glattisen og asfalten i Norge har f.eks. ikke vært den opprinnelige villhestens liv.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  11:43:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er du gal!!!!!!!
Uansett om skoa sitt på, skal skoa skiftast etter 6-8 veker.

Hesten var født uten rytter, kraftfor, stall og tepper + div. utstyr også.
Måtte bare kommentere det, ettersom INGEN forstår at LANGT IFRA alle hester kan gå barføtt!

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2004 :  01:21:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er du gal!!!!!!!

Ja takk, begge deler.

Gå til toppen av siden

ker
» VIP

Skrevet - 10/02/2004 :  19:14:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
TIL STORMY!!!
Alle hestar kan gå barfot, men ikkje alle hesteeigarar kan ha barfot hest (mangel på utegang, barfot trimmere og andre årsaker).

Dersom du kan gi meg ein veldig god grunn for at ikkje alle hestar ken være barfot, og samstundes forklare/bevise det, så skal eg vere einig.

TIL SPOFF!!!
Kan ha en hest med gode balanserte gangartar utan sko (og med sko). Eg har sjølv ein islending med balanserte gangartar utan sko. Poenget mitt var at Blesi hadde kjøpt ein barfot hest og slo på sko for å kunne balansere gangartane (tunge sko anten framme eller bak). Det blir for meg feil prioritering i og med at hesten var barfot og sunn. (Forutsatt at den var rett trimma sefølgelig). Ein skodd hov er IKKJE ein sunn hov.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2004 :  00:42:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Skhh:

Trenger du virkelig argumenter for at ikke alle hester kan gå barføtt? ja, da spør du rett person:

For det første: Utallige hester har elendig hovkvalitet, noe vi mennesker har avlet frem. Dvs. de hestene har ingenting uten sko må gjøre, det vil grense mot dyrplageri og i de verste tilfeller VÆRE dyrplageri.

For det andre: De fleste ønsker å kunne bruke hesten sin like aktivt, uansett føre, eller underlag. Dette lar seg ikke gjøre i en såkalt overgangsperiode.

Men, etter to argumenter er det min tur: HVA I ALLE DAGER får deg til å si at en skodd hov er en usunn hov???

Må også få legge til at så mange er blitt så opptatt av dette med et naturlig hesteliv og bla bla... Vel, jeg tror faktisk at hesten ser på det vi mennesker gjør med den som naturlig, ettersom det er det de fleste er vokst opp med. De færreste av nåtidens tamhester ville overlevd for seg selv, men prøv dere, og den dagen dere har kastet alt av utstyr, sluppet hesten fri for så aldri mer ta i den, ja DA kan dere snakke om et naturlig hesteliv. Men spørs om hesten ville l,ikt det så godt...

For all del, barfot passer nok til noen, men IKKE kritiser oss andre som skor hestene våre, kler på de i kulden og lar de stå på boks... merkelig nok foretrekker mange hester å være inne... Eller er det kansje ikke så merkelig allikevel??

Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 11/02/2004 :  19:21:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
STORMY:
Jeg er helt enig med deg. ikke alle hester kan gå som barfot hest.

Hvis litt tyngre sko på frambena kan hjelpe hesten min med å trave, så ja, da bruker jeg tyngre sko.

SKHH:
Du aner ikke hva du snakker om. Selvfølgelig kan hesten min ha skoene sine lengre enn 6-8 uker. Hva får deg til å tro at de ikke kan det?
Da jeg kjøpte hesten min hadde han ikke sko. Hovene hans var utrolig korte for han var ridd mye på asfalt og de hadde da blitt veldig slitte. Da han ble skodd hadde han nesten ikke noe hov å feste skoen i. Jeg ble faktisk rådet til å la dem sitte lenge på før neste skoing sånn at det er litt mer hov å ta av. Nå har han fått så lange hover som jeg ønsker at han skal ha før skoing. Nå har hovslageren en del å ta av. Hesten min skal i tillegg ha litt lengre hover på framhovene enn bakhovene. Dette har med gangartene å gjøre da jeg har islandshest. Jeg regner med at du ikke rir islandshest, så du vet vel kanskje ikke så mye om dette. Jeg skal ikke si at jeg kan så mye heller, men jeg er veldig interessert i dette så jeg spør og graver i alt som har med hov å gjøre.
Hesten min sine bein er noe av det viktigste han har. Selvfølgelig gjør jeg alt jeg kan for at han skal ha det bra!

Jeg må bare få sagt at siden hesten min har hatt skoene sine på i nesten 13 uker så sier dette litt om han som skodde hesten min. Han var utrolig flink! Han brukte vel 2,5 timer på dette, men dette får vi jo igjen for også.

Hesten min skal ikke ha skoene på så lenge denne gangen. Hovene vokser mer disse mnd enn det de gjorde forrige mnd. Nå har han også en del hov, så vi trenger ikke å spare.

Hege & Blesi
Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 11/02/2004 :  19:29:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
SKHH

Jeg så først nå at du hadde en islanding. Jeg bare skumleste dette i stad, så jeg så ikke dette..

Hesten min har som sagt problemer med å trave. Han traver i løssnøen. Det er fordi da får han mer motstand og begynner da å trave. Når jeg har på litt mer tyngde foran, får han da litt mer motstand og har da lettere for å trave.

Skjønner du nå hvorfor jeg bruker sko/tunge sko?

Da jeg kjøpte hesten min gikk han som sagt uten sko. Han travet ikke en eneste gang! Da jeg fikk på sko begynte han faktisk å trave litt av seg selv. Han traver ikke så ofte som jeg ønsker, men med disse skoene har han blitt mye bedre.

Hege & Blesi
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/03/2004 :  11:09:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

SKHH:
Du aner ikke hva du snakker om. Selvfølgelig kan hesten min ha skoene sine lengre enn 6-8 uker. Hva får deg til å tro at de ikke kan det?
Da jeg kjøpte hesten min hadde han ikke sko. Hovene hans var utrolig korte for han var ridd mye på asfalt og de hadde da blitt veldig slitte. Da han ble skodd hadde han nesten ikke noe hov å feste skoen i. Jeg ble faktisk rådet til å la dem sitte lenge på før neste skoing sånn at det er litt mer hov å ta av. Nå har han fått så lange hover som jeg ønsker at han skal ha før skoing. Nå har hovslageren en del å ta av. Hesten min skal i tillegg ha litt lengre hover på framhovene enn bakhovene. Dette har med gangartene å gjøre da jeg har islandshest. Jeg regner med at du ikke rir islandshest, så du vet vel kanskje ikke så mye om dette. Jeg skal ikke si at jeg kan så mye heller, men jeg er veldig interessert i dette så jeg spør og graver i alt som har med hov å gjøre.
Hesten min sine bein er noe av det viktigste han har. Selvfølgelig gjør jeg alt jeg kan for at han skal ha det bra!

Jeg må bare få sagt at siden hesten min har hatt skoene sine på i nesten 13 uker så sier dette litt om han som skodde hesten min. Han var utrolig flink! Han brukte vel 2,5 timer på dette, men dette får vi jo igjen for også.

Hesten min skal ikke ha skoene på så lenge denne gangen. Hovene vokser mer disse mnd enn det de gjorde forrige mnd. Nå har han også en del hov, så vi trenger ikke å spare.

Hege & Blesi

Opprinnelig postet av **Blesi**

GRØØØSS OG GRU!

Hestehøver skal faktisk være korte. Det er velldokumentert de skadevirkningene lange høver forårsaker. Og da mener jeg så lange som det er normalt å se på skodde hester. De lange tærne og høye hælene skaper unaturlige krefter i høver og bein og er svært skadelig. Men skadene er så vanlige at de annses som "normalt". Jeg tørr ikke en gang å tenke på hvor stor skade en sko som er spikret på i 13 uker i strekk gjør med en hov.

Sko gjør at momentet i bevegelsene blir større pga vekten. Tunge sko forsterker denne effekten. Dette er en stor belastning for sener og ledd. Jeg har selv islandshest som har problemer med trav. Men i stede for å sko henne, TRENER jeg på trav. Dersom hesten din ikke klarer å trave uten sko, så er ikke trav en naturlig gangart for din hest. Det å sette sko på en hest som er vellfungerende uten, kun for å tvinge den i en gangart som ikke er naturlig for den, anser jeg for å være stygt gjort mot hesten. Dersom du skal ha den til konkurranse og derfor trenger trav, kjøp deg en annen hest som har trav.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  13:48:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frøya: Vet du hva??? Du ser virkelig ikke at du ikke kan ha rett når det gjelder alle... Jo mer dere forteller oss hvor stygge vi er mot hestene våre vi som skor og bruker tepper, jo mer får vi imot alt som har med barfot å gjøre. Fordi mange av dere er utrolig PEDANTISKE.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  17:33:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Æh... tror jeg vil slutte meg til Frøya her (Nei, undrenes tid er ikke over ). Jeg synes 13 uker er sinnsykt lenge. At skoene holder er en ting, værre er det med hvordan høvene vokser. Hver 6-8 uke kan være passe intervall, skal hesten gå lengere bør man i hvertfall ha av skoene og justere litt om nødvendig.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/03/2004 :  17:48:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns også 13 uker med sko hørtes litt lenge ut, her ville faktisk jeg også tenkt på muligheten for boots el, slik at hoven kunne vokse.
Forøvrig bare litt kverrulering: om sko gjør momentet i bevegelesen større grunnet vekt så vil boots gjøre det samme...eller!? (altså falt bootsargumentet mitt muligens ut!?!)

Guro
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  20:09:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Joda, 13 uker er for lenge, det var ikke det jeg mente...
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.