hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fordeler og ulemper med barfot.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 fordeler og ulemper med barfot.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Fröya

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  20:32:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Guro: jo du har rett i det ang boots og tyngde (de bør derfor brukes minst mulig) Forskjellen er at hesten kun går med boots under trening og da sansynligvis ikke hver gang, i motsetning til påspikrede sko som er på 24/7 og gir belastningen hele tiden. (I tillegg til andre de andre skadevirkningene med sko)

Stormy: Nå er dette faktisk en barfot debatt - Fordeler og ulemper med barfot. Så å kritisere meg for å komme med barfotargumenter i denne debatten er HELT BAK MÅL!! Trodde du var så lei av barfotdebatter jeg? Hvorfor i Hel.... gidder du å lese denne debatten da og ikke minst kommentere den? Nå har dere innstendig bedt om å få slippe barfotargumenter i andre debatter og henvist til de som omhandler barfot. Skal vi ikke få lov til å debatere dette i det hele tatt nå? Nei nå må du legge av, for dette blir for dumt.
Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 06/03/2004 :  21:31:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fröya:

Nå må du ikke bli sint på meg, men vi var faktisk innom stallen deres en dag her, for vi har noen greier stående oppe på låven til Mortensen.
Vi hilste selvsagt på hestene, som stod og humret til oss ved gjerdet, og jeg må si at høvene på noen av hestene var i litt snaueste laget!
Varmblodshesten (?) hadde fine høver(etter mitt syn...), men Sortina og Fröya sine var litt tvilsomme...
Nå skal jeg ikke legge meg så mye borti akkurat dette, for jeg aner ikke hvor langt dere har kommet i "overgangsperioden" eller hva det nå heter, men sett med mine øyne, var det ikke mye hov igjen på de hestene!
Mener ikke å kritisere, for jeg vet jo ikke så mye rundt, så tilgi meg om jeg tar feil nå! :)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  21:33:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frøya:

Det jeg mente var utsagn som: takke meg til jernfri hest o.l. Jeg har ikke noe imot argumentene dine, men at du mer enn gjerne hinter til at vi som skor vi driter i hvordan hestene har det. Du mener det kansje ikke sånn, men det virker slik. Alle vi som skor har også ment at barfot passer til noen, men ikke alle... Det som var poenget mitt var at du innser liksom ikke at noen hester har det bedre med sko... Kansje jeg har missforstått, men det er iallefall min oppfatning

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  21:34:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frøya:

Det jeg mente var utsagn som: takke meg til jernfri hest o.l. Jeg har ikke noe imot argumentene dine, men at du mer enn gjerne hinter til at vi som skor vi driter i hvordan hestene har det. Du mener det kansje ikke sånn, men det virker slik. Alle vi som skor har også ment at barfot passer til noen, men ikke alle... Det som var poenget mitt var at du innser liksom ikke at noen hester har det bedre med sko... Kansje jeg har missforstått, men det er iallefall min oppfatning

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  21:50:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det er utført en undersøkelse på hestens steg i Sverige med sko kontra barfot - muligens med flere skotyper. Jeg leter, og leter... men finner den ikke igjen - noen som har lest den?

Mente den lå på hippocampus, men...

Forøvrig MYE annet bra å finne på http://hippocampus.slu.se!!!! Selv om alt ikke har noe med akkurat sko vs barfot å gjøre...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  09:44:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fröya:

Nå må du ikke bli sint på meg, men vi var faktisk innom stallen deres en dag her, for vi har noen greier stående oppe på låven til Mortensen.
Vi hilste selvsagt på hestene, som stod og humret til oss ved gjerdet, og jeg må si at høvene på noen av hestene var i litt snaueste laget!
Varmblodshesten (?) hadde fine høver(etter mitt syn...), men Sortina og Fröya sine var litt tvilsomme...
Nå skal jeg ikke legge meg så mye borti akkurat dette, for jeg aner ikke hvor langt dere har kommet i "overgangsperioden" eller hva det nå heter, men sett med mine øyne, var det ikke mye hov igjen på de hestene!
Mener ikke å kritisere, for jeg vet jo ikke så mye rundt, så tilgi meg om jeg tar feil nå! :)

Opprinnelig postet av caoperia

Du tar nok feil ja. Fröya ble faktisk RASPET for en uke siden. Da var tærne hennes for lange. Det er uvant for folk med skodde hester å se barfothøver fordi skodde hester går rundt med alt for lange tær og hæler. Nå begynner vi å få den fasongen vi vil ha på Fröyas høver. Hun fungerer fint på alle underlag. Vi bruker boots på lange turer, men det er pga lavtliggende hovbein. Det kommer av at når hun hadde sko, ble lammellene strukket pga bla lange (normale) tær. Da synker hovbeinet ned og sålelærhunden blir litt øm. Strukket lamellrand er faktisk også "normalt" på skodde hester. Men ikke desto mindre smertefullt. Du kan se det på at det blir gliper mellom hovvegg og såle. På utsiden ser du at hovveggen forandrer vinkel. Eneste måten å fikse dette på er å vente til ny hovvegg med tett forbindelse har vokst helt ned fra kronranda. Underveis må du gi hoven mulighet til å vokse rett ned hele veien. Det gjør du med å holde tåa kort (samme vinkel som øverste del av hoven, det er den som viser vei) og hælen lav - slik de skal være. Samtidig skal man ikke skjære i sålen - slik som tradisjonelle hovslagere gjør. Denne skal bygge seg opp og bli hard og slitesterk. Når hoven er klar, blir hovbeinet presset opp dit det skal være, og man får en nydelig konkavitet i hoven. Da har man en perfekt hov som tåler "alt". De fleste skodde hester er faktisk næmest "plattfote" og har derfor problemer uten sko.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  09:53:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Frøya:

Opprinnelig postet av Stormy

Jeg har da ikke sakt det i denne debatten? Hvorfor angriper du meg her da? Og hvorfor gidder du å lese og diskutere i en barfotdebatt når du er så lei av dem?

Jeg har aldri sakt eller ment at dere driter i hestene deres. For det vet jeg at dere ikke gjør (da hadde der ikke giddet å diskutere her) Dere handler ut i fra det dere har lært. Jeg gjorde det samme før jeg fikk ny lærdom. Det jeg prøver å formidle (kanskje på en litt klønete måte så tilgi meg) er at det i de senere år har kommet ny forskning og viten som forteller oss at det vi gjør ikke er bra for hestene våre og at det finnes en annen måte som er bedre. Ta f. eks det med hovsenebeinsbetennelse. Mange ser på dette som en dødsdom. Akkuratt nå sitter jeg med den nye boka til Pete Ramey, en av de store innen naturlig hovrøkt. Han beskriver hvordan han med meget enkle metoder har kurert hundrevis av "hovsenebeinshester". Han har faktisk ennå ikke kommet over en hest han ikke har klart å kurere. Noen blir haltfrie etter første beskjæring, noen trenger litt lenger tid, men alle blir friske. Det samme med forfangenhet. Å legge om livstilen med mere bevegelse, margrere kost og naturlig hovrøkt gjør underverker.
I norge er dette fortsatt ganske nytt. Men etter hvert vil dere se at det dukker opp vellfungerende og høytytende barfothester over alt.

Redigert av - Fröya den 07/03/2004 10:11:31 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  11:16:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Joda, mer enn greit nok, men til og med en av disse barfotguruene sa faktisk en gang at ikke alle hester kan fungere barfot. Strasser sin trim er visst heller ikke bra i dette klimaet elle5r hva det når var. Du virker bare veldig nyfrelst, hehe. Kan godt forstå du gjerne vil formidle det du har lært, MEN skal man drive med dyr generelt, KAN man ikke henge seg opp i EN ting og bli hengende der, for da er det garantert at veldig, veldig mange av disse dyrene vil lide...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  12:07:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Joda, mer enn greit nok, men til og med en av disse barfotguruene sa faktisk en gang at ikke alle hester kan fungere barfot. Strasser sin trim er visst heller ikke bra i dette klimaet elle5r hva det når var. Du virker bare veldig nyfrelst, hehe. Kan godt forstå du gjerne vil formidle det du har lært, MEN skal man drive med dyr generelt, KAN man ikke henge seg opp i EN ting og bli hengende der, for da er det garantert at veldig, veldig mange av disse dyrene vil lide...

Opprinnelig postet av Stormy

Helt greit Det kan godt hende at noen har sakt at ikke alle kan fungere barfot, men det er i så fall snakk om unntakene( ingen regel uten unntak )Her inne får jeg en følese av at det finnes ekstremt mange unntak Pete Raymey skriver faktisk i sin helt rykende ferske bok om en hest han har slitt med i mange år. Han var på nippet til å konkludere med at denne hesten nok var et av unntakene. Men "plutselig" bare skjedde det. Hoven "bestemte seg" for at det var på tide med forandring. Må legge til at denne hesten ble brukt med godt tilpassede boots under arbeid for å skåne den for smerte. Å sette på sko hadde bare ødelagt høvene ennda mer.

Når det gjelder Strassetrim er denne nok beregnet for å rehabilitere hester i en klinikk hvor alle forhold blir lagt 100% tilrette. Den vil da fungere meget effektivt. Nå er det slik at de fleste av oss ikke klarer å lage så optimale forhold. Da fungerer ofte naturtrimmen bedre. Den er også mye enklere å få til. Den innebærer f.eks. ikke invasiv trimming slik som strassertrimmen gjør. Det medfører at man vanskelig kan gjøre noe som direkte skader hesten. (Nå får jeg vell alle "strasserianerene" på nakken sorry)

Når det gjelder å henge seg opp i en ting, er det det som er så fint med naturtrim. Vi sier ikke at høver SKAL ha den og den vinkelen og den og den lengden her og der, slik som man tradisjonellt gjør. Vi må lese hver og en enkelt hov og gjøre de grep som den forteller oss. Hver hov blir behandlet individuelt.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  12:14:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

De fleste skodde hester er faktisk næmest "plattfote" og har derfor problemer uten sko.

Opprinnelig postet av Fröya

Mulig det er der Rosinbollens problemer på isen ligger. Hun er paddeflat under høvene sine. Dog, hun er ikke skodd da.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  13:45:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

De fleste skodde hester er faktisk næmest "plattfote" og har derfor problemer uten sko.

Opprinnelig postet av Fröya

Mulig det er der Rosinbollens problemer på isen ligger. Hun er paddeflat under høvene sine. Dog, hun er ikke skodd da.

Opprinnelig postet av vixi

Høres svært sansynlig ut. Uskodde høver kan faktisk få de samme problemene som skodde dersom slitasjen ikke er stor nok og vi samtiding ikke sørger for god nok trim og nok mosjon. Derfor trimmer vi høvene på hestene slik at det skal ligne på den naturlige slitasjen. Vi lurer hesten til å tro at den sliter mer enn den gjør og den begynner å bygge bedre horn.

Muligens har hesten din strukket lamellrand. Det trenger ikke vises ved sprekker under. Se helt oppe ved kronranden. Se og følg den vinkelen som hoven har her oppe. Det er denne hoven hesten prøver å vokse. Når du så følger hoven nedover, har den da på eller annen plass en slags knekk el. som viser at hoven forandrer vinkel? Det trenger ikke å være så mye. Men uansett så er det den vinkelen som hoven har oppe ved kronranda som er den korrekte for denne hesten. Ikke hva som står i en bok om så og så mange grader osv.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  16:06:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Njae.. hun har ingen knekk nedpå. Men "knekken" kommer fort hvis hovslager'n ikke kommer når han skal. Kjent og kjært (?) problem... vi må vente på en "spesiell" da hesten har hatt en mindre god start på forholdet til hovslagere...

Høvene hennes ser helt "yuk" ut under. Kråka er myk og smuldrer (type "råtten" hvis du skjønner).

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  18:24:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Høvene hennes ser helt "yuk" ut under. Kråka er myk og smuldrer (type "råtten" hvis du skjønner).

Opprinnelig postet av vixi

Hmm. Vanskelig og skummelt å kommentere høver en ikke har sett. Jeg er da heller ingen ekspert.

Hvor høyt står hovveggen i forhold til sålen (når du holder hoven oppe)? Hva sier hovslageren? Hvilket underlag lever og jobber hesten på? Det kan virke som om høvene trenger mere stimuli på hardt underlag. Dersom det er soppinfeksjon i strålen kan det hjelpe å sette høvene i 50/50 eplecidereddik og vann (kun høvene, ikke over) ett par ganger i uken. Tetre olje er også et effektivt middel mot sopp.

Nina74: kanskje du kan svare mer på dette?

Redigert av - Fröya den 07/03/2004 21:42:33 Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 08/03/2004 :  08:49:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fröya:

Da må jeg bare beklage!
Jeg har selv 2 hester uten sko, som fungerer helt fint, men som liksom har "mer" hov enn dine.. hvis du forstår..?
Nå eg jeg heller ingen barfotekspert, så jeg skal som sagt ikke legge meg opp i hvordan din hests høver ser ut. Jeg har rett og slett ikke nok kunnskap!
Så jeg beklager om jeg formulerte meg feil, det var ikke meningen å kritisere!
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  08:55:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Vixi: er det den samme hesten som du har snakket om før? Tidligere i vinter skrev du om en unghest (2år?) som ble så lett sårbeint. Nå har jeg ikke sett disse høvene, så jeg kan egentlig bare utale meg på litt generellt grunnlag.

Alle føll (finnes sikkert unntak for dem som vil kverulere) blir født med anlegg for "perfekte" høver som er beregnet på å følge flokken over flere mil daglig i tildels røft og steinete terreng. Vi har ikke avlet på hester lenge nok til at vi har klart å forandre dette. Men når et føll blir født i fangenskap, lever de som regel sine første år på et mykt underlag som er inntrukket i amoniak og har svært begrenset plass å bevege seg på. Det er ikke mange som drar føllet sitt med på et par mils tur til dagen. Situasjonen vil hjelpe en del dersom føllet vokser opp i utegang sammen med andre hester og føll. For at høvene da skal utvikle seg ordentlig er det viktig å starte opp med kompetent hovpleie så tidelig som mulig. Man beskjærer høvene til føllet for å simulere den naturlige slitasjen. Blir dette ikke gjort vil høvene ganske snart bli forvokste og utvikler problemer som f.eks. strukket lamellrand og forsevrede hæler.

Når det gjelder flate såler, finnes det som regel strukket lamellrand. Dette kommer av at når høvene blir for lange, oppstår det mekaniske krefter i hoven som haler og sliter i lamellene for hvert skritt hesten tar. Dette i seg selv er smertefullt. Etter hvert vil lamellene bli så strukket at hovbeinet siger ned i hoven. Den blir liggende å irritere sålelærhunden som kan bli svært øm. Sårbeinthet kommer ofte ikke av slitasje av hovveggen men pga lavtliggende hovbein eller såle som ikke er herdet. Forvokste hjørnestøtter kan også skape problemer.

Veldig mange skodde hester (og uskodde som har fått de samme skadene) har så strukkede lameller at det oppstår sprekker mellom hovveggen og lamellranden. Dette er så vanlig at du sansynligvis ikke vet om det en gang. Hovslagere tetter igjen med f.eks tjære el. og slår på sko. På denne måten blir sprekkene/seperasjonene bare opprettholdt og forverret - ikke helbredet. Det kan kun fjerning av årsaken gjøre. Årsaken er at hoven får vokse i en annen vinkel enn hovbeinet og de oppstår unaturlige krefter. Enkelte høver blir kun holdt på plass av skoen etter hvert. Problemet er IKKE dårlige høver, men dårlige hovslagere (nå får jeg vel de på nakket også...)

Hva gjør man så med dette? Jeg har ikke lyst til å gi en detaljert trimmeanvisning, til det er jeg for fersk i faget. Dessuten ønsker jeg ikke at folk som leser dette setter i gang med kniv og rasp på egenhånd etter mine anvisninger. Men jeg kan ta en kortversjon. (Dere andre barfotere må bare rette på meg dersom jeg skriver noe feil. Det er det man lærer av)

Tåa må kortes inn til den hvite linjen. Ta utgangspungt i hovbeinets vinkel. Dette må gjøres forfra (viktig!) og ikke under ifra slik som det er vanlig at hovslagere gjør. Man kan kutte med hovtang vertikalt eller raspe. Man må raspe inn all sleng i den nederste 1/3 del av hoven. Hovveggen skal være i sålenivå. Ikke mer enn et par millimeter over (når du ser hoven under). Levende såle skal ikke skjæres i. Man skal kun fjerne det døde pulveraktige eller løse sålehornet. Dette er spesiellt viktig i tåpartiet og et par cm fra hovveggen og inn da det her skal bygges opp hard og slitesterk "tåtræl". Hjørnestøttene skal være i samme nivå i forhold til sålen som resten av hovveggen. Hælene bør senkes så mye som hoven tillater. Draktene skal følge sålen og ikke raspes rette slik som man gjør når man forbereder for skoing. Det betyr at de buer litt opp mot kronranda. Til slutt en svært viktig men undervurdert "operasjon". Man runder av kanten rundt hele hoven. Denne skal ikke være flat men rund. Dette kalles mustanroll.

Vixi: Dersom du virkelig ønsker å gjøre noe med dette, er det fult mulig. Siden hesten ikke går på utegang, tar det litt lenger tid enn ellers. Men dersom du sørger for så mye utegang og bevegelse som mulig går det nok bra. På østlandet finnes det flere svært erfarne og kompetente hovpleiere som jeg kan sette deg i kontakt med dersom du ønsker det. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gjort noe med det nå mens hesten er så ung og alikevell ikke går med sko. Dette problemet løser seg ikke av seg selv. Det er heller ikke vanskelig å fikse det, men man må vite hvordan.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.