hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Gira" energibunt!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "Gira" energibunt!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 05/02/2004 :  16:06:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva gjør jeg med en hest som har stått etter en opr for griffelbeinsbrudd i 3 uker, skal nå begynne å ri han om en uke, men hesten er helt gira og heit!
Har begynt med litt leieturer,men de ender med at hesten må ha kjetting i munnen og går på "tverra" hele veien.
Har forsøkt med litt "øvelser" som jeg har lært av å se på videoene til Ellen Ofstad, det gikk bedre da men syns ikke jeg får gjort noe særlig med det at hesten er stressa og gira!
Ps. Dette er en hest som til vanlig "samler" energi hvis han ikke blir brukt hver dag.
Ps2. Hesten er helt ny for meg, har bare eid han i 4 uker

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 06/02/2004 :  09:24:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Hvordan er foringa di? Den får ikke like mye nå da den står som når den ble brukt?
Magnesium er fint, finnes i bananer, det virker beroligende...
Du sier det går bedre når du utfører øvelser fra Ellen O videoene, fortsett med det da! Vær tålmodig så skal du se det går bedre og bedre. Du har jo ikke hatt hesten lenger enn 4 uker og det gjelder å ikke stresse...

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/02/2004 :  04:07:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Til det beste for både hesten og deg,er å kontakte vet.å gi den noe beroligende.Det gis som pasta i munnen,akkurat som markkur,og det gjør du selv ca.1 og en halv time før du skal ut med hesten.

Det er mange som bruker dette etter skade/gjenopptrening,ved transportering,skoing osv.Etter et griffelsbeinbrudd,er det viktig at hesten ikke stutser og hopper rundt for mye.Og når den i tilegg er en "krutt-tønne" fra før av,er dette den raskeste og beste løsningen.Du kan ikke begynne å trene lydighet/korrigering nå med en skadet hest allikevel.Det er for sent,eller "bad timing" for å si det sån...

Gå nesten helt ned til 0,på kraftforet,og gi heller masse høy(det kan også virke beroligende på hesten å ha noe å fordrive tiden med.)

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 09/02/2004 04:10:10 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  11:24:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Har ikke hørt om den type beroligende som Chess snakker om, og selvom jeg ikke er stor fan av å dope hester virker det som en OK (og praktisk gjennomførbar) løsning hvis veterinæren din også kan anbefale dette.

Ihvertfall nå i overgansfasen. For det er jo stort sett en overgangsperiode at hesten er helt overgira og ustyrlig før den så stabiliserer seg i både hode og kropp.

Synes Chess' forslag om fri tilgang på høy og minimalt med kraftfór er fornuftig. Hvis det er andre hester på stallen lønner det seg å gi den bittelitt, samtidig med de andre sånn at den ikke girer seg opp fordi den IKKE får. Gi feks en håndfull med alfa/chaff eller det minst energi-givende fóret den får til vanlig sammen med feks gulrøtter.

Selvom timingen nok ikke er optimal for å trene "ordentlig" på NHS øvelser etc, så vil jeg tro at både du og hesten kan ha glede av litt mental stimulering. Så generell lydighet og andre øvelser som ikke belaster hestens kropp/ben og ikke krever at den skal bevege seg så mye er sikkert en god ide. Hvis hesten er av den litt nyskjerrige og oppmerksomme typen kan det være morsomt og avvekslende at dere holder på med litt lydighetstrening og lek...

Lykke til og god bedring til krutt-tønna di!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.