hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vintertrening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 vintertrening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lucen
» VIP

Skrevet - 22/01/2004 :  20:39:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan trener dere hestene deres på vintertid? Da tenker jeg på oss som ikke har ridehus, men bare knallharde utebaner og veger å ri på...
Hvordan skal jeg forhindre at hesten mister alt av muskler og mykhet i løpet av vinteren? Det blir jo mye skritteturer i skog og mark, dressur på rette spor osv men det er ikke det samme som å trene i ridehus og jeg føler at hesten "forfaller"!!

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/01/2004 :  20:45:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sliter med det samme . Her på vestlandet er det lite snø og frost, men vi har til gjengjeld stormer og regn nesten dag ut og dag inn, ikke så lett å holde hesten i form da heller. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  21:15:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
her har vi litt av det samme problemet, men heldigvis ikke i så stor grad som på vestlandet (bor i nord-trøndelag). nå har jeg bestemt meg for at jeg skal ri på banen på lørdag, men så melder de regn!! noe som betyr isete bane og null trening på meg... vi har heldigvis mye åker og skog å ri på, der tar det lengre tid før snøen forsvinner, men det er ikke så morro å ri i bløtsnøen for så å komme ut på veien med meterhøye klabber

for å holde hestem min i form på vinters tid så klatrer jeg en del. for å trene mykhet så rir jeg slalåm mellom trær og busker... bare bruk fantasien, det er utrolig hvor mye skogen kan gi egentlig

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  21:58:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey! vi er så heldgige at vi har ridehus
men i hverdagene er det skoletimer og priv trening å da er det ikke så god plass akuratt(d vill si vi kan ike ri inne)dere kan jo prøve og kjøre til et ridehus.....? viss drere har tid og mulighet ellers er det sikekrt smart og ri på skritteturer..... det fins jo folk som står oppstallet på feks rideskoer bare om vinteren å sånt da...
koooz

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  09:23:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
På stallen hjemme, hvor jeg hadde hesten de første 9 åra har vi kun utebane, men jeg har alltid klart å holde hesten i form likevel. For det første finnes det ikke dårlig vær, kun dårlig klær, så jeg trente hesten stort sett hver dag. Jeg bodde i en dal, med høye fjell omkring, så jeg rei en del i fjellet (i peridoer med mye snø, kom vi ikke alltid hele veien opp, men hesten fikk ihvertfall trimmet seg), og ellers så kjørte jeg mye, hvor hesten dro et dekk bak vogna, tungt arbeid.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 23/01/2004 12:23:29 Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  12:40:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Der jeg bor på vestlandet er det masse snø og ganske kaldt. Vi hadde det ganske mildt og fint fram til jul, men etter det har utebanen vår vært ujevn og hard. Heldigvis har vi et nydelig turterreng og mange flotte skogsveier. Dessverre er det ligger stallen et godt stykke ifra veier med lys, men på kveldene har vi måtte ridd på asfaltveier fordi det er helt svart i skogen. Men nå når vi har snø og hodelykter kan vi gå på skogsveiene hele døgnet...

Vi har av og til mulighet til å ta ned oss hestene og kjøre en time til en annen klubb som har hall, men det er sjeldent vi har tid til det. Skal ha med meg fjordingen på kurs der neste helg! Så vi rir mest på turer. Så lenge bakken ikke er for hard og det ikke er kjempekaldt så kan man jo trene mye i trav og galopp, og det er jo super trening. Så er det kjempebra for hestene å gå i terrenget, og vi klatrer mye. Men når det har vært på det kaldeste og rideveiene har vært bare og harde, så er det ikke så mye annet enn skritteturer som går an... Men vi har vært ganske flinke til å jobbe på tur i forskjellig gangarter og med endel øvelser. Så kjører vi med to av hestene våre, og det er jo super trening.

Det er ofte lite motiverende å gå ut på tur i ekstreme værforhold (vestlandet er forferdelig til tider...), men vi har noen kjempefine vinterdager med masse snø og måneskinn som kan varme litt på kalde dager...! På vinteren er vi uten sol i tre månder i vår stall, og det er veldig seigt...Men etter vinteren kommer det alltid en vår da...det kan være greit å huske på!
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  13:21:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Utrolig at vinteren kan virke så laaaaang... Når man ser tilbake på det har jo tiden løpt av sted
Selv er jeg heldig nok til å være oppstallet nær et ridesenter. Hesten jeg har nå rider jeg på timer med to ganger i uken, men hesten jeg hadde tidligere var deltidspensjonist og det var utaktuelt å betale ridehusleie for å putle rundt i de korte periodene det ikke var rideskole eller privattimer.
Gamlefar var avhengig av helt perfekt underlag for å trave eller galoppere så du kan trygt si at jeg fikk ridd på MANGE skritteturer.
For å stimulere både hesten og meg holdt jeg på med mye forskjellig lydighetstrening (vekt, stemme, håndsignaler mm). Og som mange av dere andre la jeg inn dressurøvelser (særlig tempovekslingere, holdt, sidebevegelser) for å holde hesten oppvakt, myk og smidig.
Variasjon i rideveier, klatring der det var mulig, stier hvor hesten måtte se seg for og alt annet jeg kunne komme på for å stimulere hesten både fysisk og mentalt til tross for alle begrensninger.
Problemet er ofte at man blir litt sløv selv, særlig når man rider sammen med andre og bare skritter og skravler eller rider den samme runden for n'te gang, så for å ta meg selv i nakken laget jeg ofte "temaer" for turene våre.
Kanskje bestemte jeg at jeg ikke skulle ta opp tøylen en eneste gang men forsøke å styre alt gjennom vekt, eller at vi skulle gjøre en dressurøvelse hver gang vi så en hund, ride gjennom alle sølepytter vi så, ride sikk sakk (sjenkelvikninger) langs skogsveier, ta en halvparade ved alle telefonstolper, gjøre et perfekt holdt hvis vi møtte noen når vi skulle krysse en vei mm.
Vi lekte indianer og stifinner (meg på eller ved siden av hesten, følge små stier, stoppe og stå helt stille mens jeg undersøkte noe "mystisk"), dette utviklet seg til skyggeleken hvor jeg hadde hesten bak meg og han fulgte etter meg som en - nettopp - skygge. Til siden når jeg gikk til siden, bakover hvis jeg rygget, stoppet når jeg stoppet.
Skyggeleken utviklet vi videre til at han skulle følge hånd- og verbale signaler sånn at han gikk der jeg pekte, stoppet når jeg ba om det og oppførte seg som jeg ba om uavhengig av hva jeg gjorde.
Riktignok hjalp dette mer på min enn hans kondis, men den mentale treningen og stimuliet er uvurderlig og gjorde ham utrolig oppmerksom på meg og det som kunne vært kjedelige turer ble mye morsommere både for ham og meg.
Og selvom jeg rider på time med min nye hest er det tross alt mest turridning, i all slags vær og føreforhold, og her skal vi bygge både muskler og kondisjon.
På perfekt snøføre kan vi ofte trene aktivt på tur, med trav og galopp, men når det er steinhardt eller gjørmete må jeg sørge for at det blir minst mulig "tassing" uten mål og mening så da kommer "gamle triks" godt med.

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 24/01/2004 :  16:08:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei! Hvis man har snø rundt seg er det kjempe fin trening(og gøy!) og ri på jordene i snø :) Her har vi både ridehus og mange jorder med masse snø, noe som er kjempe greit Fins det noen bratte bakker med urent tereng, er det oxo kjempe fin trening...

Lykke til med treningen!

~Camilla~
Redigert av - Camilla & Honey <3 den 24/01/2004 16:09:36 Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 25/01/2004 :  23:30:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Hei!!
Eg kjem og frå vestlandet, og hadde same instilling til riding om vinteren. Dårleg vær, føre osv. Men det finnst mange ting ein kan gjera har eg funne ut.

- tempovekslingar i trav og galopp
- sikk sakk mellom trærne i ein skog (løsgjerande t.o.m)
- galoppera i nysnø (GØY!)
- finna dei brattaste bakkane(lett på vestlandet) ri opp...og ned igjen(musklar!)
- ri i ulendt terreng, opp ned hit dit
- sjenkelvikningar i sikk sakk langs vegen(ikkje på E6 selfølgelig, men bygdevegar el lignande)
- leietur (el joggetur me hest så kjem du og i form)
- slangelinjer langs vegen
- versader/travers langs vegen
- skrittetur
- finna eit jorde dykk fer lov til å ri på og galoppera non rundar viss det ikkje e for kaldt(sammen me andre blir det vertfall gøy)
- ta ein langtur ein dag
- finna ein passe bratt grusveg å galoppera opp..

sjølv pleide eg legga opp veka med for ex: klatring - roleg - dressur - galopp/trav - roleg. då syns eg vekene vart meir meiningsfulle, sjølv om det lett vert endringar vinterstid pga is eller kulde, eller allerhelst nysnø:)
mye ein kan finna på om ein berre kler seg for forholda.

lykke til!
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 07/02/2004 :  09:14:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har det samme problemet.. Vi har en ridebane, men det er liksom ikke nok.. Heldigvis har vi mange km med jorder rundt stallen.. På vinterhalvåret har jeg satt kondisjon og muskler som første prioritet.. Her er ting jeg har gjort:

Ridd han på jordet.. Ikke sporene, men rundt omkring der det er masse snø.. Jeg har ridd mye volter og vendinger. Jeg har også latt han trave kjempe masse. Ikke samlet, men litt ettergiven i nakken.. Deretter har jeg travet endel oppover bakkene som er på jordet.. Men det er viktig at man ikke løper for langt om gangen..

Også har jeg laget et rett spor over jordet, gått tilbake, og ridd versader hele veien over.. Det er en veldig løsgjørende øvelse..

På tur har jeg brukt lange strekninger til å øve på overganger.. Skritt-trav, trav-galopp, skritt-galopp osv.. Dette har styrker konsentrasjonen ettersom jeg hele tiden spør om noe nytt.. Jeg har også skrittet opp bratte bakker.. Det har gitt utrolig ryggmuskulatur..

Vel, det er masse muligheter på vinterstid og! Det er bare å bruke fantasien og gjøre det morsomt for både deg og hesten!

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.