hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av delta
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bruk av delta
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  12:41:35  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har kjøpt meg ny longeringsline,skal også kjøpe meg delta,men så var det noe ei venninne av meg sa at hun hadde lest; nemlig at man aldri skal bruke delta på en hest når man longerer fordi det legger press feile steder på hesten, og den kan bli skakk.. Noen som vet noe om dette??? Stemmer det??? Hvor mye koster en kapsun?

Så en annen ting: prøver å longere litt på hesten "min" avogtil, og det går fint mot venstre, men straks jeg skifter hånd så går han en halv runde og stopper opp, som om det er slitsomt for ham å gå den veien. Han er ganske "stiv" på den siden, noen idèer til hvordan få ham mykere og til å gå hele runden??

"I find it kind of funny..
I find it kind of sad..
When the dreams in wich I'm dying, are the best I ever had..."

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  12:52:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg bruker å trekke lonsjeringstauet gjennom bittringen og over nakken, festes dermed på utvendig. I.o.f.s. en grei løsning. Event kan du jo forsøke å nærmest tømmekjøre i lonsjering - krever litt trening, men kanskje den beste metoden for lonsjering. Tror jeg ga ca 250,- for kapsunen min, men den er dårlig (derfor den ikke brukes). Vanskelig å få til å sitte skikkelig på hestene, bare sklir rundt. Men en god kapsun er gull verdt...

www.stallbua.no har i hvertfall kapsuner ser jeg (måtte sjekke). 219,- for en i nylon, 798,- for en i lær.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  16:45:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Kan ikke skjønne at dette skal være noe problem?
Man holder jo ikke akkurat hesten på kjempestram line når man longere den, eller
Om du har en hest som "henger" i lina vil vel de fleste løsninger gi feil utslag...

Jeg bruker delta når jeg longerer i hodelag.
Da er hesten fri til å snu når jeg ber den om det, uten at jeg må stoppe den løsne line og feste den på motsatt side.
Trener en del på å vende hesten i skritt/trav/ galopp ( longere i 8-tall og slikt)
Synes derfor delta er en fin løsning.

Longerer/ tømmekjører også en del med sele og tømmer.
Og da blir jo ting helt annerledes.
En morsom avveksling for hest og rytter om man har det utstyret man trenger da.

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  17:08:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har også lest at longeringsdelta er lite hendig ved longering, fordi du gir feil signaler i hestens bitt. Tror det var i "Hestehold i praksis" jeg leste det (ikke helt sikker). Pleier å longere med longetauet festet slik vixi gjør. Og har nå kjøpt kapsun fordi jeg leste at det kanskje kunne være bedre. Du kan ta en titt på debatten: "Kapsun og bitt ved longering" (om bruk av kapsun).
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  19:25:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
har stort sett longert slik som spoff og vixi... men en dag lånte jeg utstyret til en vennine, og hun brukte delta, greit da bruker vi delta idag da.
Men, eieren av stallen (som kom inn litt uti longeringen) ble forferdet. Du kan ikke bruker delta.
Hukser ikke hele forklaringen, men det som bla. skjer er at når du longerer "drar" du i yttertøylen istedenfor innertøylen og du presser bittet inn. hmm, vet ikke om du skjønte det, men man "knekker" kjeven. Da hun viste meg det på hesten skjønte jeg det iallefall. Og det var ikke snilt. Synes du bør unngå delta :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  21:30:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg longerer også som vixi og spoff, syns det er den greieste måten å gjøre det på. Unghingsten min har linen festet på siden av grimen, fordi jeg vil ikke røre bittet enda.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/01/2004 :  00:07:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg er ingen tilhenger av å bruke Delta ved longering.Ikke ALLE hester er så sterke og velbalanserte at de ikke "sklir ut/inn på volta,og da blir beskjedene feil ved å bruke delta.Da dras nemlig hodet på hesten utover,(utvendig bittring)og ikke inn som det bør.

Kjøp deg en kapsun du,den er lagd for netopp dette.
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  17:58:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Det er gjort mye undersøkelser mht longering, og vi har vel alle lest om at det er en stor belastning på sener, ledd etc.
Har ikke satt meg så nøye inn i dette i og med at jeg longerer såpass sjelden at jeg ikke har bekymret meg for belastningen.
Men nå i julen leste jeg noen interessante studier (haug med dokumenter fra Texas A&M University) og deler av en debatt (kyndige hestefolk, veterinærer og representanter for "Intelligent Horsemanship" fra USA) som fulgte.
Undersøkelsen gikk ut på at de tok røndtkenbilder av bena til en gruppe hester før og etter 6 uker med lett arbeide i longe, og alle viste merkbart økt kalsifisering (heter det det på norsk?) i leddene. Etter bare så kort tid. Urk!
De avskrev ikke longering som djevelens verk eller noe sånt, men mente det var viktig å informere hvilken enorm belastning det faktisk er for hestens ben.
Det "debatten" fikk frem var at longering kan være svært nyttig, men at hesten må gå så rett i kroppen som mulig, altså stoooor volte og aller helst to liner (long reining).
Anyway, i debatten ble kapsun også diskutert og kritisert. Overraskende nok var de fleste enige i at den var til ulempe (!) for i og med at den er såpass tung "foran på nesen" er den med på å gjøre hesten ubalansert. Spesielt ved "en-line" longering anbefalte de faktisk longering i grime, og at man festet linen bak på grimen (der man har leietau).
Ved bruk av feks strikk har man hodelag på under grimen.
Selv er jeg eier av en fin-fin kapsun, som har blitt brukt m hodelag eller alene, men argumentene her var såpass sterke at jeg jammen tror jeg kommer til å la den samle litt støv...
Investerer nok heller i en longeline til og prøver meg på "long lining" som høres ut som et morsomt alternativ for både hesten og meg.
Har dessverre ikke funnet noe link til undersøkelsen, og jeg orker simpelten ikke skrive den inn...
Men avdeling for Equine Science på Texas A&M virker som et rimelig oppegående sted å studere http://animalscience.tamu.edu/ansc/equine.html
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  12:50:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Takk for fint innlegg ELX.

Longering er et omfattende emne, som krever kunnskap skal man gjøre det korrekt. Hvorfor longere? er vel det første spørsmålet man bør stille seg. Normalt longerer man unghester som en del av den første treningen, og hensikten er da å oppnå respekt og autoritet. Tilvenning av utstyr er en annen ting som det er fint å gjøre på longe.

Ønsker man å utdanne hesten fra bakken (styrke den uten ryttervekt), går man videre fra å longere til å arbeide den for hånd, og/eller på lange tøyler. Dette er en viktig del av den klassiske ridningen.

De fleste kapsuner man får kjøpt er som regel ubrukelige til å longere med, da passformen er dårlig, og de virker gjennom å påføre hesten smerte (klemmer sammen over nesen). Det beste er å bruke enten en med fast jern, eller en som er helt myk (taukapsun). Har man ikke noen slik, er det like greit å longere i en grime (som ikke må være for stor). Man fester longeringstauet på siden, eller i den midtre ringen som det er kapsun med tre ringer. Ikke under, da man her drar panneaksen skeiv, og grimen rundt. Samme vil skje om man longerer med delta. Forøvrig bør man aldri feste longetauet direkte i bittet, eller til noe som er festet i bittet (som f.eks. et longeringsdelta).

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/01/2004 :  13:52:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Elx og Destrier: Dette var jammen noe å tenke litt over. Man vet jo at longering er belastende, men at det er så påviselig etter bare 6 uker med lett longering, hadde jeg nok ikke trodd. I alle fall hvis man antar at hestene ble longert på en måte som de fleste vil karakterisere som fornuftig arbeid i longe, og at undersøkelsen er nogenlunde pålitelig. Hadde de for eksempel en kontrollgruppe med hester som ikke gikk i longe, og som ble undersøkt på samme måte?

"Hvorfor" er også et poeng. Jeg longerer lite nå, men tidligere har jeg gjort det som avveksling på en hest som var vanskelig å ri, men som gikk ganske bra i longe, og av og til når jeg ikke var i ridehumør. Det siste er jo en ganske egoistisk grunn egentlig..

Men hvor ofte og hvor lenge mener dere at man bør longere? Jeg har tenkt at 1 gang i uka i ca. 30 min må være passe på en hest som er i god form og vant til longe. Jeg antar også at den ikke er spent inn for mye, og at man varierer arbeidet så mye som mulig. Men hvis man tenker "hvorfor", så er det vel kanskje ikke noe poeng å gjøre det så ofte en gang, og kanskje aldri når hesten er voksen og grunntrent..
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  14:07:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Enig med Eligj, en skremmende tanke. Til tross for at jeg vet lonsjering belaster mye, så har jeg alltid lonsjert ganske mye. Vel, alt er relativt selvsagt - men...

Har mer og mer gått over til lonsjering med tømmer det siste året. Egentlig veldig greit det også, og lettere å innvirke. Men, hesten går jo fortsatt rundt på volte da.

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  14:35:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Etter min mening, er det fire gode grunner til å longere:

1) Få nødvendig respekt (unghest). Dette tar noen dager...

2) Tilvenning av utstyr (unghest dette også). Gjøres sammen med 1.

3) Forbedring av sits (rytter). Glimrende - forutsatt at hesten selvsagt går i rett form.

4) Innlæring av bøyning. Her er metoden til Pluvinel enestående (se www.klassiskdressur.com).

Av og til synes jeg også det er greit å longere hesten, for å se hvordan den beveger seg. Det er kun på longe at jeg får den på såpass avstand at jeg kan bedømme overtramp og balanse ordentlig. Longerer aldri lenger enn max 20-30 minutter. Som regel 15-20.

En annen grunn til å longere, er å få av overskudds-energi. Når jeg eventuelt gjør dette, slutter jeg så snart hesten er rolig, d.v.s. etter 5-10 minutter. Det er ingen hensikt å holde på lenger.

Som nevnt ovenfor, er det å kunne bygge opp hesten uten å belaste den med ryttervekt en viktig del av treningen (iallefall for meg). Dette gjør jeg gjennom å arbeide for hånd og på lange tøyler. Her går hesten 'bøyd rett frem' (versade), hvilket vil si at den ikke går 'rundt og rundt' på volte, og man unngår dermed den belastningen longering gir. Piaff og overganger til/fra piaff er også utmerket trening fra bakken.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  14:46:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Den oppbygningen uten ryttervekt har vært en faktor for meg også. Og jeg mener det MÅ være bedre.

Unghesten min lonsjeres selvsagt, av de grunner Destriere nevnte + få av henne litt overskudd. Det holder ikke å skritte henne på tur, og det å sitte å "ri av" overskudd på en 3 åring er ikke aktuelt. Den skal bygges opp, ikke brytes ned.

Lonsjerte også forrige hesten mye. Den hadde veldig lett for å bruke seg feil under rytter en periode. Livredd for bitt og sjenkel - og bare løftet og bøyde nakken. Den trengte rett og slett trening hvor den slappet 110% av - og det gjorde den ikke med rytter i starten. Etter lang tid med dressur på hengende tøyle ble ryggen til slutt sterk nok til å bære igjen.

Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  20:35:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også temmelig overasket over "skaden" longeriung påfører!
Jeg lopngerer en del, mest for å få energi ut av fullblodsen min. Har longert han endel i grime!
Dere snakker mye om kapsun. Men hva er deres meninger om innspenningstøyler eller chambong?

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/01/2004 :  13:03:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Både innspenningstøyler og chambon er hjelpetøyler. Alle hjelpetøyler har det til felles at de kan være til hjelp i treningen, forutsatt at de brukes korrekt. I likhet med andre hjelpetøyler, har de sine fordeler og ulemper.

Det er vanskelig å beskrive bruken av hjelpetøyler slik at det ikke misforstås, spesielt på et forum som dette. Jeg anbefaler derfor at man får det demonstrert i praksis av noen som kan forklare og samtidig vise, da det er mye lettere å forstå det gjennom demonstrasjon enn ved kun tekst.

Som med alt annet, er det veldig mye som 'kommer an på', derfor er det vanskelig å generalisere. Man kan gjøre stor skade gjennom feil bruk. Paradoksalt kan man også påføre (ung-)hesten alvorlige skader ved å ikke bruke innspenninger.

Den viktigste funksjonen hjelpetøyler har, er å skape et positivt treningsmiljø. både for hest og rytter. Brukes de korrekt, gjør de treningen lettere for både hest og ikke minst trener. Det er ikke uten grunn at de er oppfunnet. Som regel er det hesten som avgjør hvilken type hjelpetøyler som skal benyttes. Her er kunnskap viktig, for å kunne lese seg til hva den enkelte trenger. Normalt er det en kombinasjon mellom hensikt, eksteriør og temperament som avgjør.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2004 :  13:45:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke de fleste typene av innspenningstøyler - vil ha mye elastitet. Mine har bare gummiringer... gamle sådan, og "sitter" i munnen som jernhånd. Vil heller at hesten skal søke seg inn i rett form selv fremfor å plasseres der. Men for all del, det finnes sikkert bedre innspenningstøyler - ei på stallen har noen med masse spenst i.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.