hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av delta
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bruk av delta
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Destrier

Norway

Skrevet - 04/01/2004 :  14:09:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hesten skal jo arbeides bakfra og frem, ikke kortes inn foran. Selv om den er innspent, skal den gå med lang hals, slik at den lærer seg å (selv) søke fram til tøylen.

Enkelte trenere mener at de beste innspenningstøylene er dem helt uten elastistitet. Dette for at hesten ikke skal lære seg å legge seg på foran ('bær meg'). Andre foretrekker innspenninger som er som en grammantøyle, denne gir hesten mer frihet fortil og egner seg for følsomme, vare hester. Som nevnt ovenfor, de ulike variantene har ulike kvaliteter - og det er hesten som først og fremst avgjør hvilken som er rett.

Formgivningen kommer av at hesten arbeides inn i rett form bakfra, med eller uten innspenninger. Man trenger ikke innspenningstøyler for å arbeide hesten i rett form, men enkelte hester er lettere å arbeide med når de er innspent. Derfor er innspenningstøyler med på å skape en positiv arbeids-situasjon.

Til Jorunn
For å få hesten din mykere, kan du arbeide den for hånd, i versade. Du arbeider den mest til den siden den er stiv, men pass på å bytte hånd ofte, slik at den ikke begynner å protestere fordi det er tungt. Lykke til!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 04/01/2004 14:27:00 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2004 :  15:53:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det er de følsomme og ultraømfintlige jeg har hatt da.... Litt trykk i kjeften, og bang så er de i superholdning fra manken og opp. Men det var det med bak-kjærra da....
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/01/2004 :  19:48:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes faktisk de gode gammeldagse innspenningstøylene er ok. Ikke noe fancy-greier, bare lærremmer med en gummiring på midten som gir litt etter. De kan festes lavt nede på gjordten, eller høyere opp alt ettersom hva som passer hesten og hva man vil kreve av den.

Strikk for eksempel, synes jeg er for elastisk, blant annet fordi den som Destrier nevner, kan tillate hesten å legge seg på. Etter min mening, egner den seg best som halsforlenger, altså at den festes i gjordten mellom bena, ganske løst, slik at den bare leder nesa til hesten fremover og nedover. Men selvfølgelig: Har man en hest som går ganske lett i riktig form uten å legge seg på, så kan det være at man ikke trenger noe annet enn en strikk for å oppnå det man trenger i longe.

Destrier: Sånn apropos longering: Hva mener du om stilling med innspenningstøylen? Jeg har lest og hørt både at man skal spenne inn hesten helt rett, og at man kan spenne den noe strammere på innvendig side. Har til og med hørt noen som sier at den utvendige skal være strammere, men dette synes jeg høres ulogisk ut.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/01/2004 :  22:28:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Om stilling.

Jeg har alltid innspenningstøylene like lange på hver side. Når jeg longerer, bruker jeg alltid kapsun (ridekapsun eller taukapsun). Tyngden av linen (til den ene siden) er nok til at hesten går innvendig stilt. Mer stilt skal den ikke være, den skal m.a.o. gå nokså rett.

I begynnelsen lar jeg innspenningene være nokså lange, så lange at hesten ikke 'møter' dem. Når jeg korter inn, korter jeg alltid den innvendige før den utvendige. og kontrollerer alltid at hesten aksepterer den nye lengden før jeg spenner den utvendige tilsvarende. På denne måten unngår man situasjoner hvor hesten reiser seg, og går bakover (noe som alltid er longørens 'skyld').

Denne metoden brukes også av beriderne på Spanske Rideskolen i Wien, og er således utprøvd over lang tid.

Som sagt, innspenningene er spent helt likt - og det er tyngden av longelinen som sørger for korrekt stilling.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  15:26:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey! jeg suns det er greit me delta for du slipper å løsne linen +++++
men jeg longerer ikke så mye da:D

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  16:49:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
En annen ting å tenke på, angående dette med å feste linen til bittet (eller delta).

Hestens underkjeve er leddet, den sitter m.a.o. ikke 'fast'. Det er derfor lett å 'dra' den ut av sin posisjon, i beste fall krysser hesten underkjeven, i værste fall.... (vil egentlig ikke tenke tanken, men der er fort gjort!)

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2004 :  11:52:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så en annen ting: prøver å longere litt på hesten "min" avogtil, og det går fint mot venstre, men straks jeg skifter hånd så går han en halv runde og stopper opp, som om det er slitsomt for ham å gå den veien. Han er ganske "stiv" på den siden, noen idèer til hvordan få ham mykere og til å gå hele runden??

Hadde samme problemet, og hovedgrunnen viste seg å være at hesten var usikker på hva den skulle gjøre når alt ble omvendt. Det gikk som smurt å longere han mot høyre, men andre veien stoppet han bare opp og titta på meg. Rart med hester, hvis de lærer en ting fra en side godt, så er lærdommen av og til som fordufta når man skal gjøre det samme fra andre siden.... Da er det best å begynne fra bunnen av og sette lave krav og gi mye ros! Og etterhvert fant hesten ut at det ikke var så veldig vanskelig å bli longert "motsatt vei" likevel
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/02/2004 :  00:51:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Må si jeg kjenner meg igjen i innlegget til Destrier..kjekt å bruke longering til de punktene du nevnte, og ikke for å "slite ut hesten"..

At longering er belastende,har jo vært sagt i "alle år",men du begynner å tenke litt allikevel..

Selv lager jeg mange rette spor og vendinger,når jeg trener unghesten min i longering, og spenner ikke inn før helt mot slutten, står aldri lenge på en volte slik jeg ser mange gjøre.

Kapsunen har jeg som nevnt tidligere,bare gode erfaringer med.Bruker den 2-3 ganger i mnd.og hesten min er lett og lydig i hodet,og "sytråd"-lett i munnen.Ihvertfall enn så lenge..
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  10:16:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
veldig bra innlegg fra mange her:)
Jeg bare lurer på om dere som bruekr kapsun kan annbefale en kapsun som fungerer bra? siden det ble sagt her at ikke alle er like bra.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Pila-Mor

Skrevet - 09/02/2004 :  19:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan fungerer egentlig "longe reining"? (var det det det het??), hørtes ut som et godt alternativ til vanlig lonering, da jeg har ei drektig unghoppe som tidligere har hatt senetrøbbel. Kan jo være greit i stedet for bar å leie på tur som vi gjør per i dag! Hadde vært flott med svar!! Gå til toppen av siden

Pila-Mor

Skrevet - 09/02/2004 :  19:30:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså longering med to liner!! veldig klønete innlegg!!! hehe Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.