hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et godt tips:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Et godt tips:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Stjernekar

Skrevet - 10/03/2008 :  22:50:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm ja det er mye snakk om fett, og det kan den kanskje også danne under dekkenet, (det har jeg ingen erfaring med) Men en ting som ikke har blitt tatt opp her, og som dekkenet hemmer, er bevegligheten i pelsen. Når det er kaldt vil pelsen reise seg og lage isolasjon og når det er varmt vil det legge seg ned. Blodårene ytterst i huden trekker seg sammen når det blir kaldt og vider seg ut når det er varmt. Greit nok at den kanskje ikke trenger den funksjonen når den har dekken, men musklene som brukes til å bevege håra, og blodårene lager en god blodsirkulasjon som igjen styrker hestens imunforsvar.

Igjen vil jeg ikke rette dette mot dere som må bruke dekken, som det har vært snakket om før her. Men det er for de som har en hest som ikke absolutt trenger det. -Hesten din kan til og med få bedre helse av å gå uten dekken...

Om vinteren - med snø og sno - er tegnet på at pelsen er god nok, at det blir liggende snø på ryggen dens - dvs. at hesten ikke slipper ut varme fra huden som da smelter snøen. Så hvis "nakne utegangere" har et hvitt dekken på ryggen i snøvær - ja, da er pelsen god nok.

Han har bra nok pels:-)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/03/2008 :  23:29:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herlig :) snøbamse :)

Kopi av melding:
Det er ikke "bare-bare" å ha en hest som ikke trenger dekken, heller - nemlig. Man må være sikker på at hesten er frisk og at pelsen er godt holdt. Jeg er derfor stolt

Det er helt sant. Dessverre tenker ikke alle over det ... og lar hester som overhodet ikke har godt av det stå ute i allslags vær og er bare fornøyde for at hesten er naturlig ...

forøvrig er ikke kulde noe problem. Ikke kald tørr snø heller. Det er sånn mellom pluss fem og minus fem og nedbør og vind som gjerne lager problemer . MAnge bor i deler av landet hvor det faktisk er VINTER... altså kaldt, tørt og snø. Dette har sjelden hester noe problem med.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/03/2008 :  02:54:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehhh - ja hesten til "Stjernekar" har tydeligvis god nok vinterpels - og beskriver nettopp det jeg sa om at pelsen isolerer mot kulde. (Sånn ser min ut også etter en snøværsdag.) Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 11/03/2008 :  11:49:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilgang på ly er superviktig!
Et skur, trær, en vegg, fjell... hva som helst bare det ikke er helt åpent.
Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2008 :  15:13:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ha hesten min på utegang der det er masse trær også skal vi ha et skur til og gå inni så han for nok og søke ly under:) Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 11/03/2008 :  21:16:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe! utrolig søt hest! Sånn blir den som står sammen med min hest i paddock. og den har også hvit man, så den blir nesten usynlig :) Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 12/03/2008 :  21:42:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe takk:) Han er litt tynn der da.. Er fra i fjor og han hadde akkurat vært syk. Men pelsen var bra:) Og er enda bedre nå!

Det var en dag jeg var ute å rei. Vi hadde galoppert masse og han var IKKE svett. Jøss, tenkte jeg. Er det mulig? Men så skritta vi sakte hjemmover og etter 10 min var hesten kliss våt! Kjente inn i pelsen på han og der var han helt tørr. Det ble ikke synlig før det hadde trekt ut. Og det tok bare 10 min for han å bli tørr innerst!
Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 31/03/2008 :  15:04:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg forstår ikkje slike debatter eg. Noen hester tåler helt fint å gå uten teppe og noen bruker teppe med henhold til at hesten står i hard trening og ikke skal bruke unødvendig energi på å holde seg tørr.(feks konkurranse hester). Noen bruker teppe for å slippe at hesten skal bli stiv og få låsninger og spenninger. Eg bruker teppe på begge mine hester. Og eg skal ærlig innrømme at fullblodsen min går med tykkere tepper enn kaldblodshoppa mi.
Hvilke kriterier legger så eg til bunn når eg kjøpe et teppe?:
1. Det skal ha god passform
2. Det skal være et slitesterkt teppe som tåler å bli nafset i av nabo hesten
3. Det skal aller helst puste i tilfelle det plutselig blir væromslag

God passform; Eg har prøvd forskjellige "billig tepper" fra Horze og Hööks og andre plasser og min erfaring er at de ikke ligger bra nok på hesten og skaper gnag.

Slitesterkt teppe: Måles i Denier. Denier er tykkelsen på tråden som selve stoffet i teppet består av. Jo større tall det er på denier, jo mer slitesterkt er det.(jo mer tåler det)

Væromslag; Teppet må være designet til å tåle væromslag. Plutselig regner det, plutselig er det sol. Noen tepper har pustende egenskaper slik at du kan sette ut en svett hest og teppet puster. Dette beskrives som regel i omtalen til dekkenet. (feks bucas power turnout)

For å tilfredstille disse kravene må eg som regel kjøpe et skikkelig teppe. Ikkje nødvendigvis det dyreste, men som regel så får du det du betaler for
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.