hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stående kastrering?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Stående kastrering?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

McOogCo

» VIP

Skrevet - 04/04/2008 :  00:00:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har erfaringer med stående kastrering hvor begge testiklene har blitt tatt ut av kun ett hull?
Hvor det ble gjort en feil fra veterinæren sin side, så det kun dreneres fra ene siden isteden for 2 snitt som dreneres samtidig?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/04/2008 :  02:21:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, dette må du nok spørre en - eller flere - veterinær(er) om.
Har ikke studert anatomien til "gutta" godt nok, til at jeg vet hvor og hvordan blodårer, nerver og vevet er konstruert, for en så skånsom kastraksjon som mulig. Men sånt bør jo enhver veterinær vite, siden ca. 9 av 10 hingsteføll bli (bør bli) kastrert - og i de ALLER fleste tiofeller går dette helt utmerket.
Av de tre hingsteføll jeg har fått, ble en solgt som avlshingst til Sverige, en ble solgt som føll, men den tredje - ja han fikk jeg kastrert som 3-åring. Det foregikk stående, men om det var et eller to kutt, det husker jeg ikke. Han ble ihvertfall helt OK i løpet av få dager. - Ja, han var så pigg at han prøvde seg på en bedekning bare et par dager etterpå....
De fleste kastraksjoner foregår helst stående - såsant det ikke er en klapp- eller ur-hingst, hvor inngrepet er større, og vet'en må "lete" etter en eller to steiner oppe i bukhulen.
"Dessverre" er det viktigere å få slike hingster "satt ut av spill" enn de som har begge steiner nede. Det er fordi hormonene til disse kan "forsterkes", og man ønsker absolutt ikke at klapphingster "går løse", både fordi de er mer "hingstete" OG fordi de er istand til å bedekke - OG - ikke minst, fordi dette er arvelig - og høyst uønsket. (Ur-hingster, dvs. de som ikke har steiner nede, er ikke i stand til å befrukte - men desto ivrigere på å bedekke.)
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 06/04/2008 :  21:01:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært med på tre kastreringer, og ingen har vare hatt ett kutt. Alle sammen har hatt to kutt, hvor hver balle er tatt ut. Har alddri hørt om at begge ballene er tatt ut av samme hull. Men som Trine sier, snakk med veterinæren... Det er nok det aller lureste :) Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 07/04/2008 :  00:02:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja alle kastreringer skal være slik at hver balle er tatt ut av hver sin "sekk", men som jeg skrev så har det vært gjort en feil. Har snakka med Vet. masse om dette, men de har aldri opplevd at noe slik har blitt gjort feil tidligre, så dermed lurte jeg på om noen andre i norges land har opplevd dette?
Vet alt som skal gjøres, hvordan vi skal få drenert osv, men selve spørsmålet er vel om noen andre har opplevd noe lignende, og eventuelle erfaringer de har med det

Alt virker fint med hesten og det er ikke noe veskeoppsamling eller betennelse, alt virker i skjønneste orden, men er likevel nygjerrig
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.