hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et godt tips:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Et godt tips:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 06/03/2008 :  20:58:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Meldte meg inn i "fjordhestklubben" og fikk da medlemsbladet ikke så lenge etter..
Det var en kjempeintr artikkel der, "Når fryser hesten?".

Litt av teksten:
"Hesten er vårt ansvar og vi ønsker å gjøre det mest mulig behagelig for den. Om vinteren er vi redde for at hesten skal fryse. Vi setter den på stall og pakker den inn i dekken både inne og ute - Men er det nødvendig?"

Det fikk meg virkelig til å tenke!
Eller hehe, jeg bruker så og si aldri dekken på hoppen min, men alle de menneskene som pakker hesten inn UNØDVENDIG?

"Vinterpelsen tørker innerst men forblir våt ytterst fordi den tørre pelsen isolerer slik at kroppstempen ikke tørker pelsen lengre ut, men hesten fryser ikke."

Og en litt artig ting som sto:
"Vi kan ikke pakke hesten inn fordi VI synes det er kaldt."

Håper alle dere der ute som pakker hesten inn med de nye designerdekkene deres bare for å holde moten leser litt her, og prøvd å forstå litt!
Er det noen som ikke forstår, skriver jeg gjerne inn hele artikkelen!

Janita og Rosa Lind <3

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/03/2008 :  22:50:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi pakker ikke inn hestene med vinterpels, men de vi har barbert. Selv har jeg en av hver =)
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 06/03/2008 :  23:42:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
og hva med de som stivner så mye i krysset at man ikke kan bruke dem om vinteren hvis man ikke legger på et dekken... er enig i at det veldig ofte er totalt unødvendig, men ikke alltid. hesten min blir ikke svett om vinteren og er ikke barbert, men dersom han står noen dager uten/med for tynt dekken blir han stiv og pådrar seg låsninger. jeg skulle gjerne hatt han uten dekken... jeg liker ikke dekken. de blir skitne og lukter kjempevondt ofte, men hva kan jeg gjør?

vurderer å forsøke meg på et barfotprosjekt nå til våren. og hvis han fungerer barfot så kan han kanskje også fungere uten dekken til vinteren. men hvis han ikke kan, så bruker jeg heller tid og penger på et dekken enn massevis av penger på behandling på han. hvor går grensa sånn etisk sett? kan jo ikke behandle hesten hver måned heller....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/03/2008 :  04:53:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Av en eller annen grunn har jeg "klart" å holde mine hester i live og i ganske aktiv bruk uten dekken i 24 år - uten en eneste dag med sjukdom.
Aldri har de frosset eller blitt våte "til skinnet", aldri har de vist noe som helst ubehag ved å "leve" med den pelsen som naturen har utstyrt dem med. Selv når de har deltatt i stevner og har blitt svette, så har de raskt "tørket opp" - og ikke en eneste gang hatt noen ulempe av å gå med "naturens egen bekledning".

Vel, akkurat i disse dager opplever jeg "naturpelsens mareritt", dvs. at gampen røyter som et uvær. Det ligger et tjukt lag av hår under gampen hver gang jeg spanderer en halvtime med gummiskrapen - og hun nyyyter å bli skrapet rein. Dette pågår i flere uker, men hesten har det tydeligvis aldeles uuutmerket, og "godfølelsen" mellom hest og eier bare økes i denne perioden, ja, det er SLIK man skaper et samhold med sin hest.

Kanskje det er ved disse tider hvert år at en heste-eier har sjansen til å skape "det GODE samhold" med sin hest..... - Altså ikke ved å ta av et svettedekken, men ved å kooose seg sammen med den, med en gummiskrape som "felles venn".....

"Hestehold " er ikke bare premier og konkurranser - det er et "liv" i stallen, hvor nettopp hesten din merker og opplever hvor MYE du bryr deg om den. Er det bare å hiva på og av dekkener og "timer" i trening - eller at du bruker timene til å børste den fra topp til tå....?
Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 07/03/2008 :  10:15:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Det var et flott innlegg Trine!
Har også ei hoppe som "røyter som et uvær", og dermed bruker jeg mere tid hos henne.

Jeg snakker til alle de der ute som bruker dekken UNØDVENDIG!
En venn av meg har en fjording, og hun bruker dekken for at hesten ikke skal røyte - bare fordi det blir mer arbeid med hesten.

Det står i bladet at en hest som har ridd seg svett, klarer seg ute i kulden!

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 07/03/2008 :  11:40:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det var bra Trine! Helt enig. KOSER meg med hestene om dagen.

Selvom jeg bare har gode erfaringer uten dekken, både med varme og kalde raser, unge og gamle, vil jeg ikke legge meg oppi om andre mener hesten deres må ha det pga ett eller annet. For SÅ lang erfaring har jeg ikke, og unntak finnes helt sikkert.

Men mange bruker det veldig unødvendig. Og hvorfor bruke så mye penger og tid på det??
Har ei venninne med en døl som brukte dekken på hesten sin bare fordi hun HADDE DEM og det var synn om de ikke ble brukt....!!!
Tenk om hun hadde solgt dem og brukt pengene på noe hun trengte!
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 07/03/2008 :  12:43:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
men... hestene får da virkelig vinterpels selv om de bruker dekken?? min har vertfall noe helt enormt mye! men hvis hestene i tillegg står inne i stallen i lyset - da får de ikke så mye pels. men dersom de er ute hver dag får de jo like mye pels som en hest uten dekken... Min hest har begynt å miste pels den også og jeg koser meg med pussestein og våt gummirundbørste akuratt som dere :) Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 07/03/2008 :  12:45:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din har så mye pels, hvorfor bruker du dekken?
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/03/2008 :  14:59:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
det samme om og om igjen :)

Hvorfor iallverden skal man ikke kunne bruke mye tid på å pusse hesten fra topp til tå om den har dekken ???? Jeg har en hest med dekken og en uten ... og jammen bruker jeg ikke nøyaktig samme tid på stell på begge to ???? Hvorfor er det sånn at hvis man har dekken på hesten så er man motefreak, konkurransemenneske og tenker ikke på hesten ????

je har startet to ganger i mitt liv, og ikke på noen av hestene jeg har nå ... ikke er jeg motefreak heller, dekken kjøpes etter lommeboka, ... og jeg kan love at hestens beste er i hodet mitt hele tiden.....

Og en annen ting er at : hest MED dekken har like mye vinterpels som hest UTEN dekken ... kanskje fordi hestene faktisk er ute størstedelen av døgnet, og resten av døgnet er oppstallet på kald stall ...

MANGE misbruker dekken: JA. MEn det er ikke dermed sagt at alle som bruker dekken havner i den kategorien ...

Je har, som nevnt før, en hest med tidligere ryggproblematikk som stivner opp veldig i ryggen når det blir kaldt, og når det blåser skarpt, vinter høst og vår. vinterlig nedbør gir henne regelrett smerter i ryggen .... MED dekken, tilpasset vær og temperatur ... fungerer hun strålende hele vinteren. UTEN dekken, har hun smerter, og kan ikke brukes til annet enn leieturer ... og sannsynligvis kunne jeg bare satt en kule i panna hennes. Jeg har ikke tenkt å la henne stå en vinter uten for å se hvorvidt hun KAN brukes til leieturer, eller om ikke det går heller. Vi bor på en forblåst øy på østlandet, og med milde SURE vintre.

Min andre hest har ikke dette problemet selvsagt, og går derfor også uten dekken.

Det er like galt å la en hest gå uten dekken, som faktisk trenger det, som det er å stappe fire dyner på en frisk hest !!!!

Alt til sine behov. Det er galskap og la foreksempel en giktisk hest gå og spenne seg opp og få låsninger i hytt og gevær, med de smertene det følger med seg, i stedet for å legge på et teppe. Det har ingenting med dyrevelferd og gjøre faktisk . Hester som klarer seg fint uten dekken, bør selvsagt også gå uten.

Det er ofte litt flere sider av saker vet dere ... man er ikke lat eller dyreplager eller slikt bare fordi man gjør ting innimellom ....
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 07/03/2008 :  22:45:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Signerer Summer - glimrende innlegg! jeg kjenner jeg blir litt provosert når du, rosamaddefallon spør hvorfor jeg bruker dekken på en hest med vinterpels! ALLE hester får vinterpels hvis de ikke

1. bare/eller nesten alltid står inne
2. Er barbert

Jeg har også skrevet hvorfor min hest må ha dekken, hvis du gidder å lese hele tråden... Jeg blir litt oppgitt av sånne som mener at "mitt hestehold er det beste - alle må gjøre som meg ellers er de motefreak eller dyreplagere". Våkn opp folkens!
Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 07/03/2008 :  23:07:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Hæ? Blir du provosert av mitt emne?
Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 07/03/2008 :  23:15:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding

Jeg prøver å få fram mitt budskap.. Ikke pakk inn hesten med dekken, det er overhodet ikke naturlig for hesten!

En hest får jo selvfølgelig mindre pels når den bruker dekken.

Men hvis du blir så provosert, så trenger du jo ikke å bry deg om meg.
Du kan jo heller bare tenke med deg selv hvor gal hun der er som legger ut emne om dekkenbruk!

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 07/03/2008 :  23:19:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo hundrevis av slike dekken diskusjoner her inne, og vi kommer ALDRI til å bli enig.

De aller fleste kjenner sin hest og sitt hestehold og vet hva som er best for sin hest. Ingen er like.
Men så er det en liten prosent som trenger å lese slike diskusjoner for å skjønne at de kanskje bruker dekken unødvendig.

Jeg blir veldig glad om jeg kunne hjelpe noen til å ta av dekkenet på en hest som ikke trenger det, men jeg vil ikke legge meg oppi hva dere gjør, dere som føler at dere gjør rett for deres hest, for da tror jeg dere gjør det.

Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 08/03/2008 :  07:52:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Men er ikke "Mix" et diskusjonforum?
Jeg la jo ut dette emnet for jeg ville ha min mening fram, og ja.. Da er det opp til folk selv om de vil tro på det eller ikke.

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2008 :  11:32:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen mener at dekken er noe drit andre mener at hesten dems trenger det andre bruker det for og bruke det... Jeg bruker dekken på min fordi han er barbert og grunnen til at han ble barbert var at han svettet mye når han fikk andre oppgaver enn det han var vant til i polen.. og jeg synes det var riktig av de og barbere han da...

Andre mener sikkert at de ikke hehøvde, men alle som bruker dekken gjør det av en eller annen grunn,
Akkurat som at de som ikke bruker dekken gjør det av en eller annen grunn

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/03/2008 :  11:41:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En hest får jo selvfølgelig mindre pels når den bruker dekken.
Opprinnelig postet av RosaMaddeFallon

Hvorfor skriver du dette? jeg sier jo at de får AKURATT like mye pels som når de går uten...

Jeg er helt med på ditt budskap. Jeg vet at mange bruker dekken unødig. Men, jeg MÅ bruke dekken eller så kan jeg bare skyte hesten min (som summer skriver). Verden er ikke sort hvitt vet du.

Jeg ble provosert fordi du spør om noe jeg allerede har svart på høyere oppe... Er absolutt ikke noe galt med emnet ditt.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.