hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et godt tips:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Et godt tips:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

summer

Skrevet - 08/03/2008 :  18:30:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En hest får jo selvfølgelig mindre pels når den bruker dekken.

LAngtderifra. Min dekken hest har levd mesteparten av sitt liv som ikkedekkenhest. Det er temperaturen som bestemmer hvor mye pels hun får. Jeg har hest uten dekken sammen med henne , og har hatt det i flere år. Begge har samme mengde pels, og den pelsen varierer i tykkelse etter hvor kald vinteren er. I år har ingen av dem noe særlig pels å snakke om, har det vært 10-15 hele vinteren er begge teddybjørner ...

Det er fint at man vil opplyse om at dekkenbruk kan være unødnvendig. Men problemet er faktisk at det begynner å helle mot det motsatte : Altfor mange hester lider regelrett, fordi eieren ikke er i stand til å se problemene den har, og fordi eier lar hesten gå ute, foreksempel på utegang, uten dekken. Noen hester fryser faktisk i enkelte værtyper .. og hvis den da går uten dekken, er resultatet låsninger i kroppen. MAnge hester stivner i ryggmuskulatur mer enn normalt ved isregn.. noe som ikke blir tatt hensyn til, hesten blir ridd som normalt, og man har problemer ... og noen har faktisk gikt, andre ryggskader, osv osv osv ... i mine øyne kan man ikke være enten mot eller for dekken. For om en hest trenger dekken, så må den faktisk få det på .... men man skal være nøye med å tenke gjennom behovet, om det er der eller ei .

Min hest hadde ikke dekken på seg i gamle dager ... men nå må hun ha det. Min unge hest trenger ikke dekken, men kanskje gjør hun det når hun blir eldre. Da skal hun få dekken på seg.

Når været på høsten tilsier at jeg må begynne med dekken på natten foreksempel, så er ikke det fordi jeg ser på temperaturmåler og vær. Jeg ser det på hestens rygg. Først får hun dekken på ved nedbør .Fordi regnet har blitt så kaldt at jeg ser hesten har kjempevondt i ryggen når det regner ... på sommern har hun ingen problemer med å stå ute i regn. da får hun på regndekken, tynt sådan, ved nedbør. Når jeg kommer på morgenen (hestene går da ute ) og jeg finner hesten dag etter dag med øm stiv og vond rygg, og jeg VET av erfaring , at om hun går sånn, så låser ryggen seg ... og hun må behandles. da får hun dekken på om natten, men går uten om dagen. Når jeg opplever når jeg tar henne inn til trening at ryggen er stiv og støl ... da får hun på tynt dekken også på dagen, og dekken sesongen er i gang.

Jeg følger altså hestens kropp.... skal jeg virkelig la denne hesten gå hele vinteren uten klær på ???? FOrdi det er mest naturlig ?

INGENTING vi gjør med hestene våre er naturlig. INGENTING !!!

Så lenge vi har tatt hestene inn i fangenskap, er det vår jobb og passe på at de har det så bra og optimalt som mulig. For min voksne hest innebærer det klær på vinteren. Og kom ikke og tro at det er enklest. Ingen ting her i verden irriterer meg mer enn å ha stallen full av bløte dekken ... men jeg har faktisk ikke noe valg. Ikke om hesten min skal ha det bra, og fungere i hverdagen.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/03/2008 :  23:45:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så UTROLIG totalt enig med Summer sitt syn på dette. På den stallen jeg står er det 3 hester som går med dekken pga nettopp dette med låsning. så har vi noen som bruker det unødvendig, og så har vi ca 5 stk som ikke bruker dekken. Den hesten som står sammen med min hest er en ung nordlands/kaldblods. Eieren eier ikke et eneste brukbart dekken (hun har ett, men det er ikke vanntett, så...) hun har mange ganger sagt: "huff, stakkars hesten min... jeg bør nok kjøpe noen dekken slik som de andre" . Da sier jeg; for noe tull! han trenger ikke dekken. han har gått hele vinteren uten et eneste tegn til ubehag. Man skal IKKE bruke det bare fordi alle andre gjør det! Det handler om å kjenne sin hest! Lese den, se når den har det vondt og SÅ legge på dekken for å forebygge låsninger og lammelser!

Jeg prøver hele tiden (fordi jeg som skrevet tidligere) EGENTLIG ikke liker dekken - og ønsker at min hest skal gå uten... Men, når han gang på gang får låsninger i rygg og nakke. Ser på meg med sitt triste blikk... så MÅ jeg ringe equiterapaut, og det koster penger å gjøre dette ofte! Men ikke minst; det er ikke etisk forsvarlig ovenfor min beste venn å la han gå slik!

Hadde vært så deilig å EN GANG få høre disse "naturlig" hestehold folka si: Ja - jeg er enig!

Dere har kanskje aldri sett en dekkenhest med vinterpels? kom på besøk å se en deilig ragget en hos enten meg eller summer! Vinterpels er tommelen opp! Jeg tror jeg også kan BANNE PÅ at begge oss steller, koser og på denne måten kommer nærmere vår hest like mye som dere andre. Jeg vet med meg selv i alle fall at det er ikke bare når pelsen skal av at jeg står å børster å koser hesten min i timesvis - det er faktisk mange ganger i uken. Om vi velger å bruke dekken eller ei har vel ikke noe å gjøre med hvor glade vi er i å kose med hestene våre igrunn?

vil bare legge til (slik at ikke det blir feil i andre retningen) at jeg forstår de som barberer hestene sine også. De hestene som går i konkurranse og blir klissblaute etter trening og bruker hele natta med full energi på å bli tørre - barber dem :).
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 09/03/2008 :  00:32:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du hører det fra meg royal-x. Jeg er ening:-)

Det jeg syns er veldig vanskelig med dekken er tykkelsen. Og hadde bekymra meg ihjel om jeg måtte ha brukt det. "er det for tykt? Eller for tynt??"
Det er kaldt og surt på morgen når man setter hesten ut, reiser på jobb og så kommer sola fremo og hesten må stå ute med altfor varmt dekken i mange timer...

Og et annet dillemma. Er det bra for hester å plutselig ha på dekken i tilfelle det skal begynne å regne, for så å stå uten dekken igjen neste dag? Eller burde de ha dekken hele tiden bare forskjellig tykkelse?

Jeg tror (bare tror) at barbering av hestene er mere stil. Du kommer liksom ikke på et sprangstevne med en hest med lang lurvete vinterpels. Tror nok de fleste hester, om de ikke sliter med et vektprolem, kan avse litt energi for å tørke uten å ta skade.
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 09/03/2008 :  00:34:04  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det jeg syns er veldig vanskelig med dekken er tykkelsen. Og hadde bekymra meg ihjel om jeg måtte ha brukt det. "er det for tykt? Eller for tynt??"
Det er kaldt og surt på morgen når man setter hesten ut, reiser på jobb og så kommer sola fremo og hesten må stå ute med altfor varmt dekken i mange timer...

Og et annet dillemma. Er det bra for hester å plutselig ha på dekken i tilfelle det skal begynne å regne, for så å stå uten dekken igjen neste dag? Eller burde de ha dekken hele tiden bare forskjellig tykkelse?

Jeg tror (bare tror) at barbering av hestene er mere stil. Du kommer liksom ikke på et sprangstevne med en hest med lang lurvete vinterpels. Tror nok de fleste hester, om de ikke sliter med et vektprolem, kan avse litt energi for å tørke uten å ta skade.
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 09/03/2008 :  00:34:10  Vis profil  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2008 :  09:05:12  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg har hesten min uten dekken og det går veldig bra:
Men en ting som er at hvis ikke hester hadde blitt brukt som de blir brukt nå og hadde fått låv til og hatt det 100% naturlig så hadde nok ikke hestene hatt problemer med at de var stive og sånn, alså det er da min mening;P
Noen forskere har forska på hester som er barberte og de har finni ut at en hest som er barbert fryser ikke selv om det er 4-5 -grader så da kan man jo tenke seg når folk hiver på masse dekken. jeg var selv i en stall som noen hadde tykke termodekken på varme vår/høst dager. Når man tok av dekkna på de så var de jo helt svette under.

Redigert av - Haugestad-Spretten den 10/03/2008 18:16:44 Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 09/03/2008 :  11:33:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. Jammen meg fikk jeg utrykt meg der ja:-) Data'n klikka litt...

Det er helt riktig at i et 100% naturlig hestehold trenger ikke hesten dekken fordi den ikke hadde vært stiv. Hadde den vært det hadde den ikke overlevd.
Eller for å si det på en annen måte.. Det finnes nok hester med slike skavanker i det fri, men de overlever ikke lenge.

Og skulle vi ha hatt et sånt hestehold hadde vi ikke trengt å ha hester for da hadde vi ikke fått gjort noe med dem...
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 09/03/2008 :  13:17:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
quote: "Det finnes nok hester med slike skavanker i det fri, men de overlever ikke lenge."

VELDIG viktig poeng! regner med at ingen mener at jeg burde avlive hesten min, så lenge det fins dekken. Han hadde desverre ikke klart seg hvis han var villhest slik han er nå. Men, han har gått nesten hele sitt liv som aktiv spranghest - og det er nok slik han har fått sine skader.

Ingen har et 100% natulig hestehold - det er ikke naturlig for en hest å bli ridd på f.eks...
Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 09/03/2008 :  13:29:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av RosaMaddeFallon

Hvorfor skriver du dette? jeg sier jo at de får AKURATT like mye pels som når de går uten...

Jeg er helt med på ditt budskap. Jeg vet at mange bruker dekken unødig. Men, jeg MÅ bruke dekken eller så kan jeg bare skyte hesten min (som summer skriver). Verden er ikke sort hvitt vet du.

Jeg ble provosert fordi du spør om noe jeg allerede har svart på høyere oppe... Er absolutt ikke noe galt med emnet ditt.

Opprinnelig postet av Royal-X

UNNSKYLD Royal-x, for mye bokstaver, trur ikke jeg hadde peiling på hva jeg skrev..

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 09/03/2008 :  13:33:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Men kan godt skrive hele innlegge, som ble skrevet i fjordhestbladet.
Det var virkelig intr :)

Men på slutten av innlegget i bladet står det:
Til slutt var svaret på spørsmålet: Når fryser egentlig hesten?
En fjordhest med vinter pels vil ikke normalt fryse om vintern i norge, men er hesten klippet vil et vinterdekken erstatte vinterpelsen.

JEG forstår jo de som må bruke dekken, f. eks med ryggproblemer, men alle som bruker dekken - desginerdekkener bare for å være med i moten, er totalt unødvendig.

JEG skjønner også de som barberer hesten sin, for som regel har de en grunn for det!

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 09/03/2008 :  15:29:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hvorfor skriver du dette? jeg sier jo at de får AKURATT like mye pels som når de går uten...

Jeg er helt med på ditt budskap. Jeg vet at mange bruker dekken unødig. Men, jeg MÅ bruke dekken eller så kan jeg bare skyte hesten min (som summer skriver). Verden er ikke sort hvitt vet du.

Jeg ble provosert fordi du spør om noe jeg allerede har svart på høyere oppe... Er absolutt ikke noe galt med emnet ditt.

Opprinnelig postet av Royal-X

UNNSKYLD Royal-x, for mye bokstaver, trur ikke jeg hadde peiling på hva jeg skrev..

ok, hehe! altid lurt å lese sine egne innlegg før man poster dem, slik at man ikke plutselig skriver motsatt av det man mener eller noe...
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 09/03/2008 :  15:43:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

1. Det jeg syns er veldig vanskelig med dekken er tykkelsen. Og hadde bekymra meg ihjel om jeg måtte ha brukt det. "er det for tykt? Eller for tynt??"

2. Og et annet dillemma. Er det bra for hester å plutselig ha på dekken i tilfelle det skal begynne å regne, for så å stå uten dekken igjen neste dag? Eller burde de ha dekken hele tiden bare forskjellig tykkelse?

3. Jeg tror (bare tror) at barbering av hestene er mere stil. Du kommer liksom ikke på et sprangstevne med en hest med lang lurvete vinterpels. Tror nok de fleste hester, om de ikke sliter med et vektprolem, kan avse litt energi for å tørke uten å ta skade.

Opprinnelig postet av Stjernekar

1. Dette er nesten sånn man lærer etterhvert i grunn. I.o.m at min hest har vinterpels i tillegg, så vil sjeldent dekkenet bli for tynt. Det er nå når det begynner å bli vår at det kan være litt vanskelig å vurdere noen ganger. sånn som i dag (på sørlandet) er det strålende solskinn. da står han bare med et foret regndekken som puster. I går og dagen før var det iskaldt og mye vind - da har han et vinterdekken, som selvsagt også puster. han har aldri vært svett på innsiden av dekken noen gang... Kvaliteten på dekkena har ALT å si egentlig. og det er vel her man muligens blir beskyldt for å være motefreak osv.. men prisen er da ikke altid et issiue... jeg har et weatherbeta dekken som kosta meg mellom 6 og 7 hundre. det er det beste vinterdekkenet jeg har. har også ett som kosta 500 brukt,som blir brukt på de kaldeste dagene. MEN så har jeg et bucasdekken som kosta en god del over tusenlappen, og det er det dårlig passform på, gnager. ja dette ble jo OT, men jaja..

2. jeg tror ikke at en "ikkedekken hest" ville tatt skade av å gå med regndekken nei. jeg tror ikke på det derre med at fettet i pelsen forsvinner osv... men det betyr ikke at det er nødvendig for det! hesten min går uten dekken om våren, sommeren og tidlig høst og da preller regnet av han. kunne ikke falt meg inn å legge på dekken da liksom.

3. dette vet jeg lite om i grunn. har aldri vært noen stevneperson. Det tar seg jo bedre ut om de er barberte sikkert. men jeg syns ikke en hest skal bruke så lang tid på å tørke og stå å puste og pese i mange timer... Men det er min mening :). men... ser også mange som legger på fleecedekken på sine hester om kvelden når de er svette og da må de stå hele natta med et vått håndkle på seg - det er enda værre! enten må det være ingentingen, eller ull.
Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 09/03/2008 :  16:28:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
"2. jeg tror ikke at en "ikkedekken hest" ville tatt skade av å gå med regndekken nei. jeg tror ikke på det derre med at fettet i pelsen forsvinner osv... men det betyr ikke at det er nødvendig for det! hesten min går uten dekken om våren, sommeren og tidlig høst og da preller regnet av han. kunne ikke falt meg inn å legge på dekken da liksom."

Nei, fettet på hesten forsvinner ikke så fort, t.o.m jeg bruker regndekken på hesten min på ufyselige dager, da hun er stk unna på beite.
En hest klarer seg selvfølgelig ute i forferdelig vær, men er jo behageligere for hesten når de får på seg et dekken.

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/03/2008 :  23:19:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan igrunn bare svare ut fra det jeg mener og praktiserer altså :) men som jeg tenker:

Kopi av melding:

Jeg bruker regndekken på min unghest. Litt klok av skade mtp min eldre hest, og her jeg bor er det stort sett isvann som kommer fra himmelen, i tillegg til sur vind. Jeg har hatt endel forhester i senere år, og min erfaring er at med vårt klima, er det MANGE hester som blir stive i muskulaturen i ryggen . Ikke alle, men mange. Og der vil jeg faktisk forebygge framtidige problemer ... isvann på ryggen i mange timer nekter jeg og tro er bra, og iallfall ikke å skulle gå ut og trene etterpå. Jeg setter aldr på henne dekken om jeg tror det blir nedbør. Hun dør ikke av å stå uten. Er det en og annen byge går hun også uten. Og det går helt fint. Hun bruker et høst/vårforet regndekken. Tynne sommerdekken mener jeg vil gjøre at hesten fryser, da dne ikke får reist hårene og isolert under dekken, og det tynne stoffet med is og snø oppå vil gjøre hesten kald. 2-300 grams dekken mener jeg blir altfor varme til å bruke innimellom. Det er for hesten som står med dekken. Men et foret høstdekken som puster godt fungerer bra.

Kopi av melding:
Det er kaldt og surt på morgen når man setter hesten ut, reiser på jobb og så kommer sola fremo og hesten må stå ute med altfor varmt dekken i mange timer

jeg har god mulighet til å reise ut og fikse dette ,men jeg kler på etter forventet vær på dagen. Og tynnest mulig dekken. Det skal være temmelig kaldt ute før jeg setter på min voksne hest tykkere enn høst og vår dekken.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/03/2008 :  01:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er blitt diskutert oppad stammer og nedad stolper - og hver og en må finne ut av hva som er "best for egen hest".

Jeg kan gi velmente råd til de som spør om hvordan de skal ha en hest som ikke bruker dekken - og så kan andre gi råd om hvilke dekken man kan/skal bruke under de ulike værforhold, bruk av hesten og pelshold - dvs. evt. klipping og sånt.

Altså: HVIS du skal holde en hest med naturlig pels og uten dekken, må du passe på at pelsen utvikler seg og fungerer som den skal. Om høsten skal hesten sette en tett og litt lengre pels enn om sommeren, og den bør ikke børstes for "mye" - men slik at det naturlige fettet fordeles godt, og at skitt og støv tas vekk. En VÅT og leirete hest må IKKE børstes - vent til den er tørr, så detter søla av - og trenger ikke inn til huden. (Sånn har jeg unngått mugg i alle år - dvs. ikke spyling av leirete bein.)

Om høsten - ved regn og blest, må man sjekke at ikke fuktigheten kommer inn til huden. En hest med naturlig pels har en effektiv regnfrakk.

Om vinteren - med snø og sno - er tegnet på at pelsen er god nok, at det blir liggende snø på ryggen dens - dvs. at hesten ikke slipper ut varme fra huden som da smelter snøen. Så hvis "nakne utegangere" har et hvitt dekken på ryggen i snøvær - ja, da er pelsen god nok.

Det er ikke "bare-bare" å ha en hest som ikke trenger dekken, heller - nemlig. Man må være sikker på at hesten er frisk og at pelsen er godt holdt. Jeg er derfor stolt av å ha hatt hester i 24 år uten at de har trengt dekken - ved at de har vært friske og blitt gamle - sånn som det passer MEG og mitt hestehold.

Og for all del: Hester som er blitt vant til dekken må "reorganiseres" i pelsen før de kan gå "nakne" ute igjen. Så hva som er lettest, vet ikke jeg....

Et sikkert vårtegn: Meisene kommer flyvende når jeg børster min røytende hest utendørs - for da får de så fine og varme reder av hestehår.....
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.