hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klumper på hesten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Klumper på hesten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 26/03/2008 :  19:08:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har fått 3 små klumper/kuler på ryggen på den ene siden, rett ved hverandre, og 2 på forskjellige steder på den andre siden, en ved skulderen og en lenger bak.
Det startet med 1, og etterhvert har de andre kommet.. Vet noen hva dette kan være, hva det kommer av og hvordan jeg kan bli kvitt dem?
Hesten reagerer ikke når jeg tar på dem, men vil få dem vekk..
Håper noen kan hjelpe;)

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2008 :  21:00:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Først må du finne ut hva årsaken kan være. Har du f.eks. endret forplanen nylig? Kan dere ha byttet høy?

Det er mye det kan være.. Enten nytt høy. Evnetuelt en høyballe som har innehold noe hesten din ikke tårler. Utslett som kommer pga svette, nå som vinterpelsen også felles. Om endring i forplan, har du f.eks. hatt økning i proteininnhold i foret (noen hester reagerer med kuler om de får for mye proteiner)?

Egentlig mye det kan være.. Om du ikke ser en opplagt grunn selv, ville jeg sett dette ann. Og eventuelt kontaktet veterinær dersom du ikke ser årsaken. Om du har mistanker om at det kan være foret, forsøk å sette tilbake foret til slik det var før kulene kom. Og se om det kan bedre tilstanden.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 26/03/2008 :  21:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
min hest reagerte slik når jeg kjøpte meg en sekk med spillersfor :x... han reagerte antakeligvis på melassen som det drittforet er satt inn med... *sur* kulene forsvant med en gang jeg slutta på det foret. så er sikkert forallergi din har... kan også være våteksem... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/03/2008 :  01:26:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor store er disse klumpene?
I tillegg til allergi-reaksjon, kan det også være insektegg - lagt der i fjor sommer - som nå skal ut i friluft igjen. De er ofte ikke ømme - i motsetning til hårsekkbetennelser (= kviser).

Hvis det er insektstikk (altså gamle), bør du nok ikke "tukle" for mye med dem, da det fort kan bli betent.
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 29/03/2008 :  18:07:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun går på spillersfor, og det har hun gått på i noen måneder nå, så tror nok ikke det er grunnen;) Hun går også på golden grass, som hun har gjort i over et halvt år uten noen reaksjoner..
Størrelsene er forskjellige, den største er litt under 1cm i diameter, de andre er mindre
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 29/03/2008 :  19:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt historier om slike klumper som viste seg å stamme fra salen.
Bak stoppen i salbommen var det en liten ujevnhet som ikke kunne oppdages ved ytre undersøkelser av salen. Hesten hadde en helt uforklarlig klump som de vurderte å operere bort. Til slutt fikk de en salmaker til å åpne og se under stoppen i salen og da oppdaget de ujevnheten som hadde forplantet seg og laget en trykk skade som førte til denne klumpen. Når de fjernet ujevnheten i bommen forsvant klumpen på hesteryggen.
Så undersøk utstyret også. Se om du kan ri med en annen sal (eller uten sal) en stund, og se om det hjelper? En annen hesteeier som oppdaget klump under salen klippet hull i en tykk pad der klumpen var for å prøve å avlaste, men det vil jeg ikke anbefale. Da er det bedre å skifte sal kanskje?
Klumper som kommer fra foring kommer ofte av for mye stivelse og sukker i foret så du bør kanskje vurdere en periode med et for med ekstra lavt stivelsesnivå og ikke gi noe "godbiter" en stund for å se om det kan hjelpe. Champion Ekstrem er et for med mindre stivelse.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/03/2008 :  01:31:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, den minste ujevnhet i det hesten har på ryggen, kan virke på en hest som en ert på en prinsesse....

Ja, selv vi merker vel omtrent den minste stein i skoen, og tømmer den ut.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 30/03/2008 :  19:46:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
min hest får også sånne små kuler, det har jeg funnet ut er fra den ene shabrocken min. Når jeg har den på salen får hun kuler... Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 30/03/2008 :  19:46:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
min hest får også sånne små kuler, det har jeg funnet ut er fra den ene shabrocken min. Når jeg har den på salen får hun kuler... Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 31/03/2008 :  00:11:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror egentlig ikke det er pga salen.. Den ble omstoppet for 2-3 måneder siden, og jeg tar godt vare på den slik at den holder seg godt og ikke blir utsatt for fall/el. I tillegg er den ene klumpen foran ved skulderen, og der ligger jo ikke salen..

Forresten, nå er det kommet en til, slik at det er 3 inntil hverandre på den ene siden, og den som var lenger bak på en andre siden er borte..:S
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.