hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mugg.. ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Mugg.. ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 20/03/2008 :  19:41:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg pusset hesten min i dag merket jeg noe som mistenkelig var mugg på begge bakbeina hans. Spurte også en annen på stallen som har hatt problem med mugg på hesten sin tideligere, og hun mente det var mugg. En ting som fikk meg til å undre var at det var ikke noe mugg i kodeleddet på hesten, men muggen befant seg lenger opp på beinet(bakpå) oppe ved pipa. Hesten er en kaldblodstraver med mye hovskjegg og denne muggen lå innenfor alt hovskjegget. Tror mest sannsynlig at den har kommet iløpet av de siste ukene da alt har vært veldig vått og da jeg har hatt så liten tid pga lekser, prøver, framføringer, prøvemuntlig, innleveringer osv. så har jeg ikke hatt tid til å være i stallen noe særlig i det hele tatt under den gjørmette perioden, og jeg har da ikke fått tid til å vaske av gjørmen som har kommet på beina hans..
Har dere noen anbefaleringer på hvordan jeg kan bli kvitt muggen?
Har fått så mange forskjellige anbefalinger at jeg ikke vet helt hva jeg skal prøve. Noen har bedt meg om å vaske beina med grønnsåpe, noen har sagt at jeg skal smøre på hipposan, noen har sagt at jeg burde klippe vekk alt hovskjegget og bare passe på at det er tørt mens en annen sa jeg bare burde la beina være siden det er tørt ute nå. Har også fått beskjed om unngå at han står noe spesielt ute under de våte periodene, at jeg skal smøre med lactacyd et par ganger i uken og deretter smøre på med en feit krem(f. eks spenefett). Da det er så mange forskjellige anbefalinger blir jeg veldig usikker. Har aldri hatt mugg på hesten før og har relativt lite erfaring med mugg på hest så er usikker på hva jeg skal gjøre. Hva mener dere? Og er det noe jeg kan gjøre for å hindre muggen å komme tilbake?
I dag har jeg bare latt benet stå da beitet er helt tørt og jeg ikke vet hvilken behandling jeg burde bruke.. Håper på svar så fort som mulig!!

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 20/03/2008 :  21:54:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Har en rase som er endel plaget med mugg og raspe. Det er nok raspe det hesten din har, siden det sitter lenger opp i beinet (ellers det samme som mugg). Den ene hoppa mi har fantastiske mengder med raspe (pga foring under drektighet - ellers har ho ikke raspe). Jeg klipper bort håret der hvor raspen sitter, slik at det bare flasser av uten å sette seg fast i håret. Ellers har jeg ikke gjort noe som helst med det. Det går over av seg selv når jeg slutter å gi henne kraftfor. I mellomtiden lindrer jeg det verste ved å klippe bort litt hår.

Jeg ville aldri i livet ha vasket bort gjørme!! La det heller tørke, og så kan du børste det av. Hovskjegget har et fettlag som holder gjørmen borte. Om man vasker, så blir det fettlaget borte og da har man virkelig en ond sirkel på gang.

Ellen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/03/2008 :  03:04:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilslutter Hirsaluohkka - tross all gjørme, har den aldri blitt vasket av, bare tørket og ramlet av.
Får riktignok "skjeve blikk" når min møkkahaug av en hest tas ut på ridetur "på beste vestkant", der de fleste rir rundt på skinnende rene hester - MED mugg....
Gampen er nå 24 år og har kun en gang hatt mugg, og det var da en forrytter hadde begynt å vaske beina. Det ble det fort slutt på da jeg oppdaget det, og nå er det minst 15 år siden hun hadde mugg.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 21/03/2008 :  07:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke bruk grønnsåpe! Det er et utdatert kjerringråd som mange fortsatt tviholder på.
Mugg liker ikke lav ph og tørre omgivelser.
Det er fint å vaske med Lactacyd og andre underlivssåper, men jeg ville ikke bare smurt det inn, de må skylles vekk igjen. Da er problemet at det blir vått da - og mye jobb med å tørke bena fortest mulig igjen.
Jeg bruker Optima-ph hudspray. Det er et økologisk norsk produkt som gir lav ph og dårlige levevilkår for sopp, mugg og bakterier. Det hjelper huden og selv bekjempe problemet og brukes på alle typer hudproblemer for alle typer dyr og mennesker. Veldig enkelt siden man sprayer på og gnir det inn, men ikke trenger å skylle av igjen.
Jeg fikk en ny hest for litt siden som var nokså hardt angrepet av mugg og jeg kjøpte også en krem som het Fungatrol. Denne fungerte utrolig bra! Det mest effektive jeg har vært borti! Inneholder Aloe Vera, Tee Tre Oil og noen andre oljer og noen soppdrepende stoffer. Optima-ph er veldig mild og fungerer kanskje best som forebyggende?
Nå som hesten er så godt som kvitt muggen merker jeg at han fremdeles klør, og huden i koden er rød og litt irritert, så jeg smører med Optima-ph og Aloe Vera gel.
Jeg har ikke vasket bena hans en eneste gang....!
Gå til toppen av siden

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 21/03/2008 :  09:53:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle svar. Nå som han har fått mugg der så er det for sent med det forebyggende.. Tror jeg skal prøve ut det med å først vaske med lactacyd og deretter smøre det inn med spenefett til ku, men ikke vaske mer enn et par ganger i uka(ca. annenhver dag, ikke noe mer). Har fått det sterkt anbefalt fra stall eier.. Men kan man bruke spenefettet også vis man bruker f.eks opthima-ph ? og hvilken av de to metodene ville dere anbefalt?

Nå har det i natt begynt å snø igjen, noe som betyr at snøen er gjør beitet vått og når snøen igjen smelter vil det komme en ny gjørmesesong.. Burde jeg ikke vaske av gjørmen som kommer på beina hans nå som han har mugg? eller kommer ikke gjørmen "inn" til muggen? Og hva med snøen? Gjør ikke snøen hestebeina våte? Må jo iallefall sette han tideligere inn enn han pleier(hesten pleier å stå ute fra morgen til kveld). Får håpe det er en annen på stallen som kan hjelpe meg med tideligere innslipp.. Har selv egentlig for dårlig tid til hest med alle leksene, prøvene, framføringene, tentamner, eksamner osv. så da er jeg avhengig av at noen møkker for meg, får bare håpe de kan ta han tidligere inn og tørke beina hans også.

Har også fått anbefalt at jeg enten burde klippe bort alt hovskjegget eller tynne det ut, jeg holder mest til å tynne det ut. Når jeg gjør dette så blir det jo samtidig lettere å tørke beina hans, men er dette noen god ide? Har ikke lyst til å gjøre noe som kan gjøre slik at det blir vanskeligere å bekjempe muggen.

Hesten min har aldri vist noen tegn på å klø noe særlig på beina.. Det er noe jeg har blitt litt skeptisk til med tanke på muggen, eller raspen som Hirsaluohkka mente det kan være(jeg har som sagt lite peiling på det med mugg så det kan godt hende det er raspe. Spesielt med tanke på at det er det samme som mugg bare at det ligger høyere oppe på beinet). Er det normalt at hesten ikke viser tegn til å klø på beina? Han viste mer tegn på at det var litt småvondt der muggen var, løftet opp beinet og ømmet seg litt når noe av muggen ble fjerna.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 21/03/2008 :  10:09:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
kaldblodshoppa mi er ekstremt plaget av mugg... Hun har faktisk ikke fått mugg enda ... Hadde dyrlege på det, det føste han sa var, få vekk hovskjegget, det gjør så muggen trives deg. Når hesten blir tatt inn vask det grundig med en såpe med lav ph, jeg brukte asan. Så smurte jeg det med hipposan etterpå. Muggen var borte på 3dager...

Nå har jeg fortsatt og ikke ha hovskjegg fordi hun faktisk kledde det Hun har ikke hatt mugg etter dette... Går sikkert ann og gjøre det samme med hovskjegg, jeg gjorde bare som dyrlegen da

snøen er ikke noe farlig, bare at du må tørke beina godt under hovskjegget når den kommer inn...
Gå til toppen av siden

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 21/03/2008 :  10:23:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar
Men nå blir jeg litt forvirret.. Av flere har jeg fått beskjed om å ikke vaske for ofte, maks annenhver dag - et par dager i uka. Men så har du fått beskjed om å vaske hver dag? Har hipposanen samme virkning som spenefett til ku? Eller hva er forskjellen og hva fungerer isåfall best?

Det jeg vet til nå er at jeg må få vekk hovskjegget, iallefall tynne det ut. Jeg må holde beina tørre hele tiden så sant det er mulig. Vaske beina med en mild såpe, som f.eks lactacyd og deretter smøre på en feit krem der jeg har fått anbefalt spenefett til ku, og nå også hipposan(er litt usikker på hvem av de som skal brukes).
Vet også at jeg ikke skal vaske beina under gjørmesesongen igjen, pga. fettlaget forsvinner. Kan være dette som er grunnen denne gangen? Beina har blitt vaska noen dager, men ikke andre.

Har også fått beskjed av en venninne om å holde flisen i boksen så ren og hvit som mulig. Dette fordi flisen er tørrere da?

Da står jeg igjen med spørsmålene jeg har stilt over i innlegget og spørsmålene her.
Men kan man bruke spenefettet også vis man bruker f.eks opthima-ph ? og hvilken av de to metodene ville dere anbefalt?
Er det normalt at hesten ikke viser tegn til å klø på beina? Han viste mer tegn på at det var litt småvondt der muggen var, løftet opp beinet og ømmet seg litt når noe av muggen ble fjerna.
Burde jeg ikke vaske av gjørmen som kommer på beina hans nå som han har mugg? eller kommer ikke gjørmen "inn" til muggen?
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 21/03/2008 :  10:46:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hipposan er til for å bruke på blant annet mugg og funker genialt bra synes jeg i hvert fall. Gå til toppen av siden

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 21/03/2008 :  10:51:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk
Men burde jeg bruke hipposan istedenfor spenefett? Har fått sterkt anbefalt spenefett også skjønner dere. Det er det som gjør meg forvirret der..
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 21/03/2008 :  15:11:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville brukt hipposan.. men det er fordi jeg ikke har noen erfaring med spenefett og vet ikke noe om det. Dessuten er jo hipposan beregnet på mugg, som jeg sa i forrige innlegg;) Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 21/03/2008 :  17:14:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Ærlig talt, jo mer vi mennesker knør med ting og tang, jo verre blir det som regel! Har dere sett hva slags hester jeg har? De har enorme mengder med hovskjegg, og er MUGGFRIE hele gjengen! Hovskjegget beskytter foten fra å få all slags dritt inn til huden. Hvor tørt klarer vi mennesker å holde en hestefot? Vi har ikke sjangs, så da gjør nok hovskjegget og pelsen en mye bedre jobb enn vi.

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 21/03/2008 :  19:20:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men Hirsaluohkka, nå er jo muggen her allerede. Er det ikke bedre da å få fjernet hovskjegget, eller iallefall tynne det ut slik at det er lettere for meg å få det tørket. Jeg må jo vaske beina hans med lactacyd et par ganger i uka, og da blir jo hele beinet vått, er lettere og få tørket beinet da med lite hovskjegg enn med mye. Er det ikke?
Nå som snøen har kommet(igjen..), gjør ikke snøen hovskjegget vått? Slik at muggen blir våt? Liker ikke det med den snøen.. Fått anbefalt av mange nå å ikke spyle av gjørmen selv om han blir leirette selv om han allerede har fått mugg da dette bare gjør at beina blir våte igjen. Men gjør ikke leira hele hovskjegget vått? Og blir det ikke fuktig ved muggen da? Det tar jo tid før leira tørker..

Er også litt usikker på hva jeg skal bruke av krem/salve etter jeg har vasket med lactacyd. Har til nå fått anbefalt Hepposan, Spenefett til ku og fungatrol. Har de alle samme effekt? Blir usikker på hvilket av produktene jeg skal bruke... Har noen av dere noe erfaring med noen av produktene? Fungatrol fikk jeg anbefalt av en venninne som har hatt god erfaring med det på sin hest og her inne av frkelin,
spenefettet fikk jeg anbefalt av stall eier. Hipposan var det jeg først tenkte på selv, og det har jeg fått anbefalt her av Tina_Marie og mariakaogcindy.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 21/03/2008 :  21:01:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
To av hoppene mine var endel plaget med mugg da de kom til meg. Jeg gjorde ingenting, annet enn å la det være og ikke pirke borti det. Fokus på foring gjorde susen. Som sagt, nå er det kun en som får raspe pga foring i forbindelse med drektighet.

Sa ikke du at muggen var oppe i foten? Hvordan i alle dager mener du at det blir vått da? Står hesten til knes i gjørme?

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 21/03/2008 :  21:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Muggen ligger bak på bakbeina, ca. 4 cm over kodeleddet. Jeg er egentlig usikker på hvordan det skal ha kommet dit.. Har vært mye og dyp gjørme i år og han har hatt masse gjørme der, stalleier har hatt mugg på samme sted på hestene sine tidligere, men er fortsatt usikker på hvordan muggen kom der, og ikke noe i kodeleddet.. Gå til toppen av siden

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 21/03/2008 :  21:40:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Muggen ligger bak på bakbeina, ca. 4 cm over kodeleddet. Jeg er egentlig usikker på hvordan det skal ha kommet dit.. Har vært mye og dyp gjørme i år og han har hatt masse gjørme der, stalleier har hatt mugg på samme sted på hestene sine tidligere, men er fortsatt usikker på hvordan muggen kom der, og ikke noe i kodeleddet.. Gå til toppen av siden

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 21/03/2008 :  21:40:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.