hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mugg.. ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Mugg.. ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 21/03/2008 :  21:42:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
oida.. kom litt mange ganger... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/03/2008 :  02:28:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, her kan jeg sitte på min høye hest og råde om mugg - dvs. jeg har en liten hest og har ikke mugg.....
I fjor var det jo et forferdelig "mugg-år", vått og fælt hele året, liksom. Jeg var da hele tiden spent på om min hest ville holde seg muggfri - som den eneste av 15 hester i stallen - og den eneste som ikke ble spylt og vasket. Min hest er altså en nl-hest (nordlandshest/lyngshest), som om vinteren har bein som en raggete geit, mens de om sommeren er helt glatte og uten hovskjegg. Jeg sjekket og sjekket, og det holdt. Ikke antydning til mugg, mens andre hester hadde mugg opp til øra.... Jeg syntes synd på de som måtte vaske, klippe, smøre og bandasjere, i håp om å bli kvitt fanteriet.
Har noen teorier om at enkelte hester er mer utsatt for mugg enn andre pga. at deres "kropps-syre" eller annen motstandskraft mot infeksjoner kan være nedsatt, av ukjente grunner. Dessuten er nok pelsens naturlige fettinnhold av betydning for om muggen "kommer til".

Jeg vet nesten ikke om jeg "tør" å si at "i gamle dager var alt så meget bedre", men altså i den stallen jeg begynte som stalljente på 1970-tallet var det 16 ponnier og hester av alle størrelser og fasonger (fra shettis til fullblods), og i løpet av de 15 år jeg var der, hadde de aldri mugg.
Det samme gjalt den stallen jeg jobbet i på 80-tallet, hvor vi hadde tungdøl, halvblods og araber. Ikke mugg her heller. Fellesnevner: Ikke spyling av hestebein.
Og - bare så det er nevnt: Det var minst like mye gjørme "den gang", og hestebeina ble sjekket omtrent hver eneste dag.

Men såklart jeg er "heldig" som har hatt muggfrie hester i 24 år, for jeg har sett noen skikkelig fæle mugg-bein på andre hester i årenes løp, og såklart det må behandles - det er ikke det jeg mener.

Som fysioterapeut har jeg også lært at "forebygging er bedre enn å måtte reparere".

Hehh - kom på en "metode" som kanskje kunne være noe: Lær hestene å gå med truger (som skogshestene gjorde i gamle dager), så synker de ikke ned i gjørma - men det er vel ikke heeelt realistisk......
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 22/03/2008 :  09:04:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du lurer på om snø vil gjøre muggen våt - se etter. Min erfaring er at snø og kulde er supert. Men - det er klart, det vil jo komme en ny periode med gjørme etterhvert.
Jeg skjønner godt at du er forvirret, fordi alle har sine erfaringer og metoder for å bekjempe mugg.
Jeg har hest med mye hovskjegg, og det er frustrerende og vanskelig noen ganger å smøre inn og få oversikten over "hva som skjer der inne"... Men, hovskjegget beskytter uten tvil.
Jeg husker jeg et tidligere år spylte bena til hesten min GRUNDIG! Etterpå så jeg inn mot huden hennes og delte hovskjegget til siden. De innerste 2 mm var helt tørre! Vannet hadde ikke klart å trenge seg igjennom.
Om hesten står med gjørme til leggen hele dagen vil det sikkert trenge igjennom etterhvert. Men om den plumper uti gjørme en gang i blant og er skitten på bena, men gjørma stort sett ikke når lenger enn kronranden - så er nok huden tørr. Men undersøk og finn ut hvordan det er for din hest.
Ellers tror jeg at mye av det vi masserer inn i huden virker fordi vi masserer. Det er veldig bra å øke blodsirkulasjonen i bena. Gni og masser bena og la hesten bevege seg mest mulig av døgnet. Jeg ser ingen grunn til å ta den inn tidligere om den ikke står til midt på leggen i gjørme.
Å bekjempe mugg kan kreve vanvittige mengder tid til stell, vask og tørk - men , som Trine sier, det er ikke alltid det fungerer bedre enn dem som bruker hestens eget forsvar og hjelper dette.
Optima-ph hjelper hestens eget forsvar. Ellers bør du kanskje se om foringen kan være en del av problemet. Mye stivelse og sukker i kosten kan være et problem, og noen har godt av tilskudd som skal styrke pels og hud. - Dette er faktisk også relevant for mugg.
Kan trang skoing eller mye stilleståing eller andre ting føre til at hesten din har dårlig blodsirkulasjon i bena? Da er det også endel av problemet. Hester med god blodsirkulasjon i bena har varmere ben som tørker raskt og immunforsvaret til hesten vil i større grad klare å bekjmpe muggen innenfra. Jeg er sikker på at det hjelper hoppa mi å være barfot - hun har ikke hatt problemer med mugg siden skoene kom av for noen år siden.
Nå blir du sikkert ikke mindre forvirret, men det er ofte mange brikker som danner hele sykdomsbildet.
Gå til toppen av siden

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 22/03/2008 :  09:33:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble ikke mindre forvirret nei..
Men at det er mange brikker som danner hele sykdomsbildet har jeg skjønt... Nå har jeg fått beskjed om både å fjerne hovskjegget, tynne ut hovskjegget og å beholde hovskjegget. Hva er riktig?
Hesten har fullt av hovskjegg, og det kan jo hende at dette beskytter mot fuktighet, men kan ikke også hovskjegget føre til at fuktigheten holder seg der?

Hadde tenkt å ta den inn tidligere de dagene det var vått i bakken slik at beina hans ble våte oppe der muggen er, og ta han inn tidligere de dagene det er mye gjørme slik at gjørmen får tørket og jeg får børstet den av. Tenkte også å la han stå inne resten av kvelden etter jeg har "behandlet" beina hans. Virker dette som en god plan?

Det med om hesten står mye stille er jeg litt usikker på. På tidligere staller har han vært veldig aktiv ute i luftegården og gått rundt og lekt. Dette er desverre ikke noe jeg har sett tegn til på denne stallen..(flyttet hit i september pga. tidligere stall stengte for en stund) Her har han heller stått stille på samme plass på beitet og ventet, ventet på å få mat, ventet på å bli henta inn. Har vært veldig skjeldent jeg har sett han gjøre noe annet enn å stå stille, spise og drikke på beitet... Hestene blir også hentet inn ganske tidlig(i 6-7 tida på kvelden, de kommer ut rundt 8) i forhold til hva som ble gjort på tidligere stall. Men kan det at han ikke står mer ute enn ca. 10 timer og at det virker som han kjeder seg og bare står stille når han er ute føre til dårlig blodsirkulasjon?
Han viser også en gang i blant en "trang" for å ikke gå ut på beitet. Når jeg da leier han ut så stopper han et par meter før uten noe ønske om å gå inn i luftegården. Han går jo inn, men viser på en måte at han ikke har noe stort ønske om det..

Et av mine problemer med at dette kommer til å ta lang tid og kreve mye ekstra arbeid er det med at stallen ligger så langt unna.. Jeg bruker nesten en og en halv time bort til stallen når jeg reiser kollektivt(er ikke 18 så det er det jeg må gjøre) og med alle leksene jeg har får jeg veldig dårlig tid til å være der lenge, og i flere perioder og i det hele tatt reise bort.. Har sett etter stallplass nærmere uten hell, så fram til da får jeg håpe på at andre på stallen er så snille at de vil hjelpe meg å hente inn, tørke bein og en veldig sjelden gang i blant(kommer til å vaske beina med lactacyd tre ganger i uka tenkte jeg. Men blir dette for mye?) "behandle" beina hans om det er en av de "faste" dagene det kommer opp noe.. Så får jeg håpe det går.. En ting har jeg iallefall lært ut av dette, ikke vask beina til hesten og begyn med forebygging mot mugg tidlig, er ikke noe gøy å ha mye mugg på en hest man har så dårlig samvittighet for allerede pga. dårlig tid og ikke finner noen fôrrytter til..
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 22/03/2008 :  16:51:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, ikke enkelt, mange dilemma her og jeg skjønner deg godt. Dårlig samvittighet blant hesteeiere pga dårlig tid og lang reisevei er svært utbredt!
Om du klipper hovskjegget og vasker ofte er det viktig med tett oppfølging. Da gir du deg selv kanskje mer jobb enn du klarer å følge opp.
Det med å ikke vaske bena er jo for at det skal være et naturlig fettlag i pelsen som holder vannet vekk fra huden. Slik vannet preller av på gåsa - fett/olje kan beskytte mot fukt.
Men, hipposan og spenefett brukes jo også for å gi huden fuktighet og holde huden myk og smidig slik at den ikke sprekker opp. Om huden er sår og sprekker opp blir den lettere angrepet av mugg.
Om hesten blir våt på bena så husk at den kan tørke innenfra mot huden først - særlig om blodsirkulasjonen er god. Massasje, bevegelse er bra.
Om du barberer av alt hovskjegget mister den all beskyttelsen hovskjegget kan gi, og en barbering kan jo også irritere huden.
Men, noen har ikke noe valg og må barbere for å bli kvitt skiten. Noen barberer også for å vise verden og sin egen samvittighet at de iallefall GJØR noe! Men muggen forsvinner ikke før det blir kaldt og/eller tørt uansett alle anstrengelser for mange.
Jeg ville kanskje heller klipt hovskjegget litt kortere før jeg hadde barbert. Beholde 5 cm pels innerst mot huden. Klippingen gjør det lettere å behandle, men hesten har fremdeles litt pels som beskyttelse.
Så må jeg jo si at Fungatrol som jeg kjøpte fungerte fantastisk! Uten noe vasking.
Midt i behandlingen ble det fryktelig sølete her og jeg gjorde faktisk ingenting med muggen på noen dager. Var redd for å gjøre det værre ved å vaske eller gni når bena var fulle av gjørme. Men, Fungatrolkremen er VELDIG vannavvisende og etter gjørmedagene var bena blitt bedre enn like før gjørma kom da jeg satte inn bena med Fungatrol krem. Kremen kostet ikke så mye og jeg har brukt den en håndfull ganger og nå er hesten bra. Nå fortsetter jeg bare med Aloe Vera og Optima-ph siden huden ser litt rød og irritert ut.
De selger Fungatrolen iallefall på Øvrevoll hestesport. Tror de også har mulighet til å sende pr post hvis du ringer dem og ber pent. Snill dame som jobber der.

Hvis det blir veldig ille finnes det midler du kan få fra veterinærer, men det kan være sterke saker, giftige soppdrepende midler, eller en type antibiotika som man helst ikke vil bruke annet enn som siste utvei.
Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 28/03/2008 :  11:18:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en hest som fikk rasp på beina. Fikk gode råd om linimenter og salver og gudene vet hva, men ingenting hjalp. En dyrlege rådet meg til å gå på apoteket å kjøpe renset parafin, smøre beina i 2-3 dager for deretter å vaske det vekk. Vips! Raspen var borte =) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/03/2008 :  02:15:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - prøvde å finne ut litt av hvor du holder til på VIP'en, siden du bruker 1 1/2 time på å reise til stallen, og bor i Oslo. Hadde du bodd i nærheten av Bærum, skulle du gjerne fått plass i vår stall.
Kom på en ting som kanskje kan spille inn på sirkulasjonen i beina når hesten står på stall, og det er underlaget. Hvis det er for tørt og hardt, dvs. helt ren flis på betonggulv, kan det være ubehagelig for hesten. Har selv brukt talle i alle år, og det har fungert meget godt. Underlaget er da elastisk og lunt, og gir "naturlig mosjon" til hestebeina.
Ellers er det også sant at sopp (= mugg) liker sukker, men ikke surt. Kanskje det er sånn som med mygg, nenlig at enkelte folk blir stukket i massevis, mens andre omtrent ikke får et stikk - og folk sier da at de som blir stukket har "søtt blod", mens de som går fri har "surt blod".
Kanskje muggen liker det samme?
Gå til toppen av siden

Siri_og_Løkkenarr

» VIP

Skrevet - 29/03/2008 :  12:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ut som behandlingen har begynt å hjelpe nå iallefall.. Noe mindre mugg der av det jeg finner. Om det blir verre eller absolutt ikke forsvinner får jeg prøve det med parafinen.
Kan veldig godt hende mugg liker det samme. Gode teorier du har.
Har aldri flisa helt ren og hvit, men talle er noe jeg aldri har prøvd. Har vært så redd for å ende opp med og ikke lage ordentlig talle, da dette er så lett, men kan jo hende det kan hjelpe..?
T.Boysen: Står på en stall på leirsund forbi lillestrøm der. Fant ingen ledige staller i oslo da jeg så etter stallplass etter at tidligere stall ble "lagt ned" for en stund. Det er jo ikke så langt til skedsmo og leirsund om en kjører med bil, men når man først må ta buss til oslo s og tog derifra + gange til buss og stall og venting på tog tar det en stund. Men men..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/03/2008 :  01:28:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje det kalde været noen dager hjalp litt - men yækk, nå er det "drittvær" igjen!
Hesten min var ren og pen i påsken, men i morgen tør jeg ikke teeenke på hvordan hun ser ut....
Men jeg passet på å sjekke kodene og beina mens de var rene og tørre, og heldigvis ikke antydning til mugg.
Det med talle er noe man må "lære", føst av noen som kan det, og så ved litt prøvig og feiling. Det krever litt ekstra arbeide i begynnelsen for å få det til, og den må holdes nøye ved like. Det skal ikke lukte av en talle, og den må være helt jevn, og ja, den må rengjøres hver eneste dag.
Jeg lærte å lage talle i min første stall på 70-tallet, og har brukt det i alle år siden.
Av alle de hester jeg har hatt med å gjøre, var det bare en eneste en, en Trakhener, vi ikke fikk til å lage talle for, for hun grisa i hele stallen og rulla seg, så alt lå opppetter veggene - hver eneste morgen.

Ehh - hvis du ser Sissel F. når du er på EKT, hils fra meg. Har kjent henne siden 1976, siden vi er kolleger som driver med terapiridning.

Håper det går bra med hesten din.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.