hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stram nesereim ødelegger når man leier hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stram nesereim ødelegger når man leier hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

frkelin

Skrevet - 03/09/2007 :  17:29:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en tanke som dukket opp her om dagen. Vi ønsker at hesten skal være følsom og vike for press, bl.a når vi leier i grime og leietau.
Hester som ris med stram nesereim venner seg jo til press over nesa, og vil de-sensitiviseres for press på dette området.
Da er det jo ikke rart at mange av disse hestene bruker grima som trekksele med den som leier hengende som et slips - de har jo vent seg til å ha press over nesa i lange perioder av gangen uten å kunne vike fra det.

Jeg rir hesten min nå med Bittless bridle noen ganger, da vil jeg jo at hesten skal være veldig oppmerksom på signaler over neseryggen.
Om jeg f.eks lar hesten gresse med nesereim på da vil jo hesten venne seg til å ignorere signaler fra Bittless bridle.

Jo mer bevisste forsiktige signaler vi gir - jo bedre lytter hesten.
Men vi må sørge for at hesten ikke blir "døv" pga støy fra signaler og press som ikke betyr noe.....

Trollungenmin

Skrevet - 03/09/2007 :  17:38:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir ikke med nesereim jeg! Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 03/09/2007 :  20:12:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri hatt noe problemer med det. Hesten min går med neserem på hodelaget, og er verdens snilleste å leie.. Virker for press (ved trening i taugrime og slik..) så ser ikke problemet helt..:S Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 03/09/2007 :  23:06:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke kalle nesereimen for press selv om den er strammet.
Om jeg har et belte rundt livet, så er det jo bare der uten å bevege seg. Men om noen drar bak i beltet mitt, så strammer det jo til framme rundt magen. Samme med nesereimen, den er jo bare der når man rir, uten bevegelse. Når man napper i grimen så blir det jo bevegelse, og press, og hesten stopper opp. Synes ikke disse to tingene påvirker hverandre. Jeg har alltid ridd med nesereim på mine hester, men likevel aldri hatt problemer med hester som leker elefant når de har grime på...

Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 04/09/2007 :  10:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir også med nesereim, men uten grunn... jeg har den bare der fordi den er en del av hodelaget, men den er slakk, ikke sånn at den henger og slenger, men heller ikke så stram at den "strammer" Gå til toppen av siden

Miss_Sunshine

Skrevet - 04/09/2007 :  13:22:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du ikke rir med veldig stram nesereim, tror jeg ikke det er noe problem.. Hesten jeg rir hadde hodelag med normalt stram nesereim før, nå rir vi han med bittløst. Da er det jo viktig at han gir etter for press, og det gjør han jo.. Merker ikke at jeg rir uten bitt,jeg Gå til toppen av siden

*sandra*

» VIP

Skrevet - 04/09/2007 :  14:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nesereimens opprinnelse!
I riktig gamle dager (sikkert 1000 år) så fannt de opp nesereimen for bruk i krig. For da gikk de ganske så hardt for seg. Den skulle forhindre at hesten knakk kjeven/haken i fall. Ved å klistre på denne reima ble hake-nese partiet mer robust. I harde fall rett på tryne, vil underkjeven "graves" ned i jorda.

For dere som ikke bruker nesereim til daglig, så er det jo lov å tenke på dette nestegang du rir sprang ;) Det gjør i allefall jeg.
Gå til toppen av siden

Trollungenmin

Skrevet - 04/09/2007 :  16:26:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi, det visste jeg ikke! Men, det gjør ingenting, hopper ikke;) Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 04/09/2007 :  23:17:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nesereim er til for at hesten ikke skal gape.... det er jo ikke noe pent! Det er bedre å ha på nesereim slik at hesten ikke får gapt for da å vise deg at du er for hard på hånden din. Jeg er hard på hånden, hesten gaper og jeg løser det med å sette på nesereim. Hvordan hadde de fleste hester gått uten nesereim tro?

Jeg har ikke vært borti at hester generelt er vanskeligere å leie hvis de har stramme nesereimer... Men det er jo positivt at du tenker i de baner i alle fall! Noen hester som drar og holder et press på hodelaget mens man leier kan kanskje være påvirket av effekten nesereima gir under ridning, det kan tenkes. Jeg synes i alle fall det er drit-irriterende når hesten ikke går ordentlig når de blir leid. Hestene min har gått bak og til nød litt ved siden, aldri forran. Jeg bare stopper opp, så stopper de også, ikke nødvendig å dra i leietau.
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 05/09/2007 :  11:16:38  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å ri med nesereim, men den er aldri så stram at den ligger å strammer og presser på nesebeinet til hesten. Har egentlig ikke noen særig grunn til å ri med nesereim, men den er jo en del av hodelaget;o) Men når jeg kjører har jeg ikke nesereim. Men det er vel kanskje "sant" at noen hester reagerer mer på stramme nesereimer enn andre, og de blir kanskje litt vanskelige å leie til tider!! Jeg har ikke vært borti så mange av dem. Men det bittløse hodelaget jeg har pleid å brukt er en reim som går under haken og over nakken på hesten. Det strammer derfor ikke rundt nesepartiet til hesten da ivertfall....
Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2007 :  11:59:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg tror absolutt du kan ha et poeng, men personlig tror jeg heller det er respektproblem at hestene suser avgårde med eier på slep enn det kommer av stram neserem.
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 05/09/2007 :  17:23:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenker jo på dem som strammer nesereima så hardt det går - og så ett ekstra hull for sikkerhetsskyld. Og så leier de ofte med en hånd under haka på hesten slik at grima også hele tiden ligger mot nesa og presset ikke er logisk.
På mitt bittløse hodelag er det en neserem-lignende rem og jeg begynte å tenke på at jeg ikke ville ha den stram dersom hesten fikk gresse noen munnfuller på tur. Den må være så løs at den ikke strammer over nesa når hun tygger - dersom den gjør det må hun jo kunne bli de-sensitivisert over nesa?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/09/2007 :  19:06:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nesereim er til for at hesten ikke skal gape.... det er jo ikke noe pent! Det er bedre å ha på nesereim slik at hesten ikke får gapt for da å vise deg at du er for hard på hånden din. Jeg er hard på hånden, hesten gaper og jeg løser det med å sette på nesereim.
Opprinnelig postet av Nikita

mente du dette seriøst??
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/09/2007 :  19:10:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

På mitt bittløse hodelag er det en neserem-lignende rem og jeg begynte å tenke på at jeg ikke ville ha den stram dersom hesten fikk gresse noen munnfuller på tur. Den må være så løs at den ikke strammer over nesa når hun tygger - dersom den gjør det må hun jo kunne bli de-sensitivisert over nesa?

Opprinnelig postet av frkelin

Skal hesten din spise lenge når du er på tur??

Og hvis den ikke tåler såpass at en grime ligger på neseryggen uten å klemme tror jeg du må slutte å berøre hesten over neseryggen og.. For da kan den jo bli desentivisert over nesa..

Og så vil jeg anbefale å slutte å ri, for når den bli vandt med vekt på ryggen så merker den kanskje ikke at du sitter der en dag..

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/09/2007 :  06:48:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er på kose-turer og stopper gjerne og går av hesten noen minutter om vi kommer til en fin eng i skogen. :-)
Om en rem ligger rundt nesa så stramt at hesten får problemer med å åpne munnen nok til å tygge synes jeg ikke det er så bra, nei. Hesten trenger å kunne åpne munnen en del for å spise gress.
Når det gjelder grime bruker jeg oftest taugrime. Den merkes ikke av hesten når leietauet er løst, men gir tydelige klare signaler når jeg letter press på tauet.
Når jeg sitter på hesten er jeg også bevisst på at hesten får masse signaler gjennom sete og bena mine hele tiden. Mange sitter på hesten og gjør masse rart helt ubevisst og da lærer hesten seg etter hvert å ignorere disse signalene. Hester kan bli skjenkeldøve om man sitter og dunker bena inntil siden på hesten hele tiden uten å "mene" noe med det. Hester blir harde i munnen om man holder balansen ved hjelp av tøylene og stadig nykker eller drar hesten i munnen uten å gi bevisste signaler.
Hester er utrolig følsomme, men de lærer seg hvilke press de skal ignorere og hvilke press de må vike fra. Jeg vil at det skal være lett for hesten min å vite hva hun skal høre etter så jeg kan gi små lette signaler. Da virker det som om hun nesten leser tankene mine etter hvert fordi signalene blir så umerkelige.
Jeg synes jeg skylder hesten min såpass at jeg er tydelig og konsekvent og bevisst på hvilke signaler hun får.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/09/2007 :  08:03:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja jeg forstår hva du mener, men jeg tviler på at noen hest blir "døv" over nesa hvis den gresser på tur med neserein og kjenner at den er der.. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.