hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HJELP!! Gå på tøylen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 HJELP!! Gå på tøylen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

frkmonsenNL

Skrevet - 22/08/2007 :  22:40:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei noen som kan hjelpe MEG!!
jeg har ridd i mange år nå som jeg har kjøpt ennå en hest er det noe jeg har funnet ut som jeg kanskje gjør feil.

På min tidligere hest kunne jeg bare leke litt med tøylene (bevege litt på fingrene sånn at hesten kjente det i munnen) Og da bøyde han hode find og gikk pent hesten kunne jo mye noe som gjør det litt rart når jeg ikke får det til på ny hest

Hva gjør man? og hvordan får man hesten på tøylen egentlig???
Virker som ett nybegynner spørsmål men må spørre dere som vet

Redigert av - frkmonsenNL den 23/08/2007 19:17:46

Miss_Sunshine

Skrevet - 23/08/2007 :  19:51:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du skal få hesten til å gå skikkelig på tøylen, må den trå bakbeina godt under seg, og søke ned mot bittet. Jeg tror det er sånn at punktet rett bak ørene skal være hestens høyeste punkt(?) Hvis en hest skal gå ordentlig på tøylen, må den jo være sterk nok til å bære seg selv skikkelig, er den det??

Iallefall, jeg ville ikke annbefale å bruke noen form for innspenning på hesten. selvom den bøyer nakken vil det ikke si at den nødvendigvis går på tøylen, og da bare ødelegger du for deg selv.. Den enkleste måten jeg vet om, for å få hesten til å trø bedre under seg med bakbena, er ganske enkelt en halvparade. Hvis du liksom gir bittelitt sjenkel på slutten av halvparaden, tror jeg det burde virke bra..:)

Kan hesten din en del dressur? Hvis dere jobber litt med det, så har jeg en artikkel fra et engelsk hesteblad hvor det står en del øvelser du kan gjøre.. Noen av dem er såpass enkle at jeg kan gjøre dem med min forhest og (som ikke kan noe særlig dressur) , så bare si ifra hvis du vil at jeg skal legge dem ut.

Det du kan gjøre uansett er, som sagt, og ta masse halvparader, og ha riktig kontakt med hestens munn, altså få den til å VILLE søke ned.

Hehe, håper du får mange svar, er nok mange her som kan mye mer enn meg om temaet;)
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 23/08/2007 :  21:20:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lærte mye ved å lese på www.sustainabledressage.com
Mange ting er veldig grundig forklart, men dessverre på engelsk - nokså lettlest tross alt.
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2007 :  22:02:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Hvis du går inn på hest.no--gamle svar fra kielland/ dressur ekspert kan du lese en del om ettergift og forskjellig.
høres ut for meg som den forrige hesten din kanskje brukte å "gå i form" som ikke nødvendigvis er det samme som å gå i ettergift ( på tøylen). Det skal stort sett til litt mer jobb fra rytterens side enn litt fikling med tøylene for å få en hest til å jobbe skikkelig.
Dette er ikke ment negativt i det hele tatt- og fra min side antakelser for jeg vet jo ikke hvilken hest du har/hadde kapasitet på deg/hest..

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

frkmonsenNL

Skrevet - 24/08/2007 :  13:28:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar ;) trenger all hjelp jeg kan få ;P Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 25/08/2007 :  09:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg har hørt fra alle at man ikke skal bruke noen form for hjelpemidler for å få hesten til å gå til tøylen.
Men jeg har erfart det motsatte. Jeg klart ikke få hesten i form og valgte å prøve glidetøyler. Etter et par gangers bruk hadde jeg ikke lenger noe problem med å få han ned og i form. Han klarte vel og merke ikke å holde seg i form, så det har vi jobbet masse med og nå går han stabilt til tøylen i skritt. Går til tøylen i trav også, men der går han ikke stabilt så der må det jobbes mer.
Poenget mitt her er at hjelpemidler kan være greit å prøve for å få hesten til å skjønne hva du vil den skal gjøre.
Vi kuttet ut glidetøylene med en gang han forstod hva jeg ville.
Og, ja, han jobber godt under seg med bakparten.
Gå til toppen av siden

frkmonsenNL

Skrevet - 26/08/2007 :  19:25:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
så bra tror jeg skal prøve glidetøyler ;) Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 26/08/2007 :  19:42:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare husk at du blir VELDIG sterk når du har glidetøyler. Hesten klarer ikke å dra imot glidetøyler og blir låst i et begrenset bevegelsesområde. Vær veldig lett på hånden og varier mye slik at hesten får lange tøyler og mulighet til å strekke ut ofte. Da unngår du motstand i hesten som får melkesyre i musklene og smerter uten å kunne kjempe imot. Du skal bare hinte med glidetøylene for å hjelpe hesten å tenke i riktig retning.
Korte glideløyler som holdes korte lenge er et torturredskap som låser hestens hode fast og om hesten prøver å bekjempe dem skjer det motsatte av det du ønsker deg.
Gå til toppen av siden

HennyogVira

» VIP

Skrevet - 20/09/2007 :  21:39:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg helt enig med sniff2.
Har erfart akkurat det samme jeg å.

Pluss en ting til som ikke jeg kan se er nevt ennå, som har stor betydning, å det er sitsen din. Tenk godt etter hvordan du sittet.
Å husk att du samler med sjenkel, ikke tøyler....
Gå til toppen av siden

SonOfSongcan

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2007 :  12:49:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSonOfSongcan  Svar med kopi av melding
Masse bra som er skrevet over her:)
Glidetøyler og andre former for hjelpetøyler kan være bra det, men etter det jeg har erfart skal dette begrenses. Det er et hjelpemiddel, ja, men ved for mye bruk kan det heller bli en motsatt effekt. Viktig å huske på at selvom hesten går pent og bøyer nakken, betyr det ikke at den går "riktig". Alle hester kan krumme nakken, men det er arbeidet som teller:)

Mitt råd er å trene opp muskler, og ta det pent og rolig:)
Lykke til:)
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 24/09/2007 :  20:08:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
IKKE bruk hjelpemidler hvis du ikke vet hvordan du gjør det! huff, kjenner jeg får helt vondt!! skaff dere en ridelærer! hvis hesten ikke er sterk nok til å gå på tøylen, så skal den tvinges med en hjelpetøyle? tenk dere litt om!! Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2007 :  10:03:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kunne ikke vært mer enig Royal-X, har sett hjelpetøyler blitt misbrukt så utallig mange ganger (tror faktisk aldri jeg har sett noen bruke det riktig i det hele tatt), at jeg blir kvalm bare ved tanken.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Don_Raul

» VIP

Denmark

Skrevet - 25/09/2007 :  13:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv hatt problemet med at hesten min kastet med hodet istedet for å akseptere bittet. Fikk satt på henne kun en enkel martingal og da fikk hun ikke kaste med hode og begynte ettervært å lystre halvparadene. Glidetøyler har jeg også ridd litt med, men som flere sir her så rir man ikke med det hvis man ikke kan. Har bare ridd med glidetøyler for instruksjon og da når man bruker de rett så får man en del hjelp av de. Grunnen til at jeg måtte ri med glidetøyler en stund var at jeg hadde brukket armen og da jeg så skulle begynne å ri igjen var jeg ikke sterk nok i den armen og hesten min lurte seg unna hele tiden.
Hjelpemidler fungerer hvis du bruker de rett, kan du ikke, ri for instruksjon!
Noen ganger går hesten ikke på tøylen rett og slett fordi rytteren tenker for mye på det og dermed ikke klarer å slappe av og følge hestens bevegelser. Ofte kommer også blikket ned når man konsentrer seg mye om det og da blir hele sitsen feil, lett for å tippe fram f.eks.
Til deg frkmonsenNL så kan du prøve å bare ri helt avslappet, ikke tenke noe på formen, men stille og bøye godt inn og ut. Gjerne ri skjenkelvikninger(løsgjørende) og så trur jeg det vil løsne med dere ettervært. Ridetimer for instruktør er heller ikke noen dum ide :)

~Cecilie&Don Raul~

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.