hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sirkuskunster =D
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sirkuskunster =D
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

silje+skati

» VIP

Skrevet - 17/08/2007 :  19:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg har lyst til å lære hoppa mi å ligge på komando, hvordan gjør man det? Hvordan lærer mann hesten og fks. sitte?

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/08/2007 :  17:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
meld deg på kurs med alexandra myhren :O) http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=4006&temasider.tid= Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2007 :  22:22:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
finnes en bok som heter " LÆR HESTEN NYE UTFORDRINGER" ( lanbruksforlaget..) Har den selv, og der er det diverse øvelser, og treningsmetoder.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/08/2007 :  23:58:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
husk at disse kunstene kan bli uvaner.
jeg har lært hesten min og hilse ved og nikke med hodet på komando.
men han gjør det gjerne når han ikke vil rygge osv.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 06/09/2007 :  11:39:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk nettopp en melding fra Julia Thut via. facebook om at hun ville komme til Norge å undervise i sirkus og sirkustriks. se hennes hest.no artikkel fra i sommer: http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=4070 . Jeg skal hjelpe henne å organsere litt - noe som er HELT nytt for meg. men det kan bli kjempespennende da! jeg har veldig tro på denne typen trening/leking fordi den kan hjelpe oss til å forstå vår hest bedre og få evnen til å kommunisere med den + at det virkelig bygger opp hestens selvtillit. Skal jo si at det er litt tøft å ha en hest som kan litt triks :). Usikker enda på akuratt hva programmet blir og om Alexandra skal være med også - men jeg vet at det vil bli 3-4 dager ca. Spør hvis noen lurer på noe i forbindelse med kurset. mailadressa til Julia er: it's julia.thut@gmx.ch Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 11/09/2007 :  05:28:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjempe moro!
Kan noen si i fra til meg når det kommer slikt kurs i nærheten av Oslo?

Er det noen begrensning for hvor stor hest det er "forsvarlig" å lære slikt? (hovedsak å ligge)
Kan det noen gang komme deg til ulempe, slik som med foreksempel å lære hesten å steile eller bukke på kommando?

Har sett at å lære hesten å ligge gjøres ved å binde opp et av bena, for så å velte hesten over.
Er det slik det faktisk gjøres? Hvordan utføres det på en "ferdig utlært" hest? Man sier jo ikke "ligg" også legger den seg!

Jeg driver nemlig med modelling og det er så mange fotografer som vil ha en shoot med hesten!
Men det er ikke så mange muligheter med en stående hest, det blir liksom bare å sitte oppå eller stå ved siden av. Men derimot med en hest som ligger er det så mye mer man kan få ut av poseringer :)

Dessuten så syntes jeg det er en veldig flott trening OG LEK ikke minst (!!) som gjør at du og hesten får enda nærmere bånd. Setter det litt på lik linje med Horsemanship trening, all god håndtering og kommunikasjon er godt for samholdet!
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 16/09/2007 :  17:58:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis jeg var deg, ville jeg sendt mail til julia thut om dette (på engelsk). det kurset vi skal ha blir i arendal høyst sannsynlig.

Det er virkelig ikke alle hester som BØR lære seg å steile på kommando. en veldig sjefete hest f.eks. kan det være direkte farlig å lære dette til. mens kanskje en hest som er svært lav på rangstigen og som stoler veldig på sin eier + trenger et selvtillitsboost, kan det gå an å lære slike triks. Jeg mener at man ikke skal rushe det å lære hesten å ligge ned. hvis man skal klare dette på kort tid - MÅ man bruke makt (tau rundt beinet osv) - mens hvis man tar seg god tid vil hesten gjøre dette av egen fri vilje når den sjønner hva man vil (man bruker da en komando som betyr "legg deg ned". kommandoen kan f.eks være at man berører hesten på et spesielt sted på kroppen). send en mail til julia du, så får du et mye bedre svar enn det jeg kan gi ;)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/09/2007 :  16:58:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har sett at å lære hesten å ligge gjøres ved å binde opp et av bena, for så å velte hesten over.
Er det slik det faktisk gjøres? Hvordan utføres det på en "ferdig utlært" hest? Man sier jo ikke "ligg" også legger den seg!

NEI!

I mine øyne er dette tvang, selvom det påstås og ikke være det. Er ikke hesten i stand til å holde beina oppe selv, så er den heller ikke klar til å legge seg ned. Å velte den over er jo faktisk å regelrett superdominere den, og det har ingenting med lek og mor o og gjøre. Vet dette beskrives i bok som er veldig populær osv , men jeg får helt vondt i magen av det. Klarer man ikke lære hesten dette uten andre hjelpemidler enn godbiter, da får man la være ...

Beste måten i mine øyne å lære hesten å legge seg ned, er å lære den å bukke, for deretter å gradvis få den mer i liggende stilling. Helt på hestens eget initiativ og tid. Jeg mener faktisk at en ferdig utlært hest, skal du kunne gi et signal, som du sier, foreksempel ligg , jeg foretrekker et fysisk signal) ogsåskal hesten legge seg. Da kan den det GODT. MAnge løfter beinet og trekker det bakover også legger den seg. Det er også greit nok.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 19/09/2007 :  22:49:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
totalt enig med deg! og fraråder herved folk fra å forsøke å lære hesten dette uten hjelp fra noen som kan det! bra skrevet summer Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.