hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stram nesereim ødelegger når man leier hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stram nesereim ødelegger når man leier hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kjersti+Cometen

Skrevet - 06/09/2007 :  09:27:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne noen " oppgradert " meg på betydningen/ hensikten med de forskjellige neseremmene? Har inntrykk av at svært mange bruker nesereim fordi det følger med hodelaget, ikke fordi de har tenkt over hensikten med det. Husker fra rideskoledagene at folk snakket om å prøve en annen nesereim for å oppnå en annen effekt, på samme måte som å bytte bitt, prøve med martingal, hjelpetøyler og alt mulig sånt.

Det er vel snakk om " forsterkninger " av hjelpere,- eller undertrykking av et problem ( jeg er kanskje litt sær der, mener mye av dette er unødvendig krimskrams ).

Kanskje litt OT, men hvis man MÅ ha nesereim så skal den vel ha en hensikt..

" Problemet " med gressing på tur kan du vel løse enkelt med å spenne av nesereima under pausen? ;o)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/09/2007 :  09:43:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
nesereimer kan f.eks ha noe å si ifht til tenner og tannfelling. Da er en lav nesereim bedre. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/09/2007 :  20:19:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lærte masse om de ulike nesereimene på www.sustainabledressage.com
Der har de en lang side om ulike hodelag, bitt og nesereimer og virkningen av de ulike typene.
Det er en dressur rytter som skriver på siden og hun er ikke imot nesereim, men mener den ikke skal være for stram, og hun liker egentlig den lave vi stort sett ser brukt på islandshester best faktisk. Den som sitter rett under bittet tror jeg.

Hesten min pleide å gape så snart man tok i tøylene når jeg kjøpte henne. Jeg ville aldri stramme nesereima, men har den mer som "pynt" - såpass løst at hun kan gresse med den..... Nå har hun fått tillitt til tøylene og forstått ettergift og går litt i holdning når jeg ber forsiktig om det. Gapingen dukker bare opp når hun stresser og vil ignorere alle mine signaler. Så lenge vi samarbeider er munnen lukket - uten nesereim. Så gaping kan trenes bort uten nesereim, men det tar tid og tålmodighet.
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2007 :  00:53:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
jeg må nesten le...men seriøst- en hest som er oppdratt, har respekt osv oppfører seg i leietau. Og hvis hesten skal få drive å spise, klø seg i hytt og pine og masse sånne ting tyder jo det på at den får bestemme....jeg rir med nesereim, hannoveransk på dressurtrening iallefall på den ene, og vanlig engelsk nesereim m og uten den nederste nesereima på sprangtrening ( kommer an på om jeg hopper på trinse eller pelham) på tur bruker jeg litt forskjellig, men uten å fornærme noen; jeg velger ikke utstyr utifra at hesten skal spise o.l - det kan den da virkelig bruke resten av døgnet til og ikke den timen jeg rir. tror ikke akkurat at valg av nesereim har så mye med leiing osv å gjøre. rir kun uten nesereim hvis hesten enten nettopp har vært hos tannlegen eller at det er tannproblemer vi vet om ( og venter på behandling) evt bruke hack.
nå står jeg ikke akkurat å tar i med full makt når jeg strammer nesereima, men f.eks en hannoveransk skal være stram-det er liksom det som er poenget! - hesten skal ikke få opp munnen, og det er også viktig at nesereimene er såpass stramme at de ikke ligger å gnisser- for da blir det gnagsår da- ike for slakk og ikke for stram sier jeg.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/09/2007 :  08:43:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ja, hvis neseremmen skal være så løs at hesten kan spise med den, da har den vel strengt tatt mistet sin funksjon. Den skal jo hindre hesten i å gape, hvis ikke kan man jo bare ta den av. Den skal være festet slik at hesten ikke merker at den er på når den har lukket munn, men at det strammer når den åpner munnen. Og er det strengt tatt veldig behagelig for hesten å gresse med bitt i munnen?
Jeg kan aldri tenke meg at en stram neserem ødelegger for hestens følsomhet for press. Da handler det om andre ting, slik som respekt.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2007 :  23:07:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
de fleste hester gaper ikke med mindre rytteren gjør noe den ikke liker med hånda. jeg rir uten nesereim, og har ikke noe problem med gapende hest.
jeg tror du kan være inne på noe frkelin. jeg var i alle fall positivt overrasket over hvor følsom og lydig hesten min var da jeg red han med dually halter (kun press over nesen - han har brukket kjeven, så kan ikke ha bitt, eller noe som strammer under haka...). er redd han fort vekk kunne klart å ignorere presset fra grima hvis han hadde vært vant til alltid å ha press der mens jeg red...

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 20/09/2007 :  07:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man bør da kunne ri hesten sin på rolig kose-turer uten nesereim? (evt med en så løs en at den ikke har noen funksjon). Om hesten gaper masse på rolige koseturer så har man vel et problem med munn, bitt og tøylebruk. Hodelaget mitt har nesereim, så jeg KAN ta den inn et par hakk så hesten ikke kan åpne munnen mer enn litt, men vanligvis har jeg den helt løst. Så er det opp til meg å ri på en slik måte at hesten aksepterer tøyler og ikke gaper.
Hesten min gapte ALLTID når jeg kjøpte henne og alle anbefalte nesereim. Men, det går an å få en hest til å lære å gå på tøylen uten stram nesereim også. Og det har kanskje noen fordeler?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.