hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Markkur!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Markkur!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  16:29:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hva er praksis med markkur hos dere? Når, og hva slags typer brukes mest rundt om i landet.

Tar dere noen spesielle forholdsregler.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Redigert av - vixi den 05/01/2004 16:36:09

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  17:07:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Vi gir faktisk bare markkur to ganger i året, vår og høst, til tross for at hestene har utegang hele året. På høsten gis det riktignok i 2 "runder" med noen ukers mellomrom, så da blir det vel tre?!?!?
Vi gjør som anbefalt, bytter "merke" hvert eller annethvert år for å unngå immunitet. Og vi sørger for at alle hestene på stallen får kur samtidig (ihvertfall innenfor en 24 timers periode).
Faktisk er jeg litt "sløv" på markkur, for vi har en innmari effektiv dame på stallen som henger opp oppslag med info om når vi skal gi og sørger for å bestille og hente sprøytene.
Så jeg bare betaler og sørger for at hesten får det i seg til riktig tid...
:)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  17:16:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Normalt gir vi også "bare" tre ganger, så sant hestene ikke går på beite. Men gir i april/ mai, august/ september samt en midtvinters. Slik sett gir vi altså Banminth, Panacur og Ivomec.

Det som ikke skjer her er at alle får samtidig. Noen greier aldri innrette seg etter "oss andre" - og følgelig er det alltid noen som henger etter, eller som plutselig har gitt.

Ellers et spørsmål... en venninne har hest på en annen stall i nærheten. Der ble de nærmest peppret for å gi markkur på kveldstid, i tilfelle hesten fikk kolikk. Noen som har hørt om slike tilfeller? Må si jeg aldri har tenkt muligheten, og aldri hørt om andre som har gjort det heller. Men er det fakta, eller oppspinn?

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 05/01/2004 :  20:29:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir alle hestene på stallen samtidig, eierne trenger kun å betale. (Hadde jeg ikke gjort det slik, hadde det lett blitt rot...)

Jeg gir fire ganger i året, med Ivomec ved juletider. Det jeg ikke helt har fått med meg, er hvilken "tidssone" man må gi Ivomec i. Jeg vet jo at den tar en viss type parasitt, og skal gies innen et visst tidsrom, men har ikke helt satt meg inn i det ennå.
(Det er et lite nyttårsforsett; å sette opp en skikkelig plan over når jeg gir ormekur, og hvilket merke.)

Jeg møkker de nærmeste paddockene for hånd så ofte jeg rekker, og får naboen til å komme og slå det høye gresset som møkken ligger i (da dør jo larvene som sitter på gresstråene).
I tillegg skal jeg til sommeren prøve å få lånt meg en møkkaspreder. Det er en maskin man rett og slett slår i stykker haugene med møkk med, for så å spre dem utover. Dette bør gjøres på en dag med stekende sol, da overlever ikke larvene.

Jeg har aldri hørt om kolikk i sammenheng med ormekur, kun med antibiotika.

Er det forresten noen som vet hvor bra ormekurene fra Sverige er, de man kjøper reseptfritt?
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  20:48:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
En på stallen pleier å kjøpe markkurer i Sverige, virker rimelig identisk med de vi har... bare reseptfritt og halve prisen....

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  21:25:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
hei tjolahopp!
I utgangspunktet skulle alle hestene på stallen ha markkur samtidig 2-3 ganger i året. Men det har sklidd litt ut, så det kan gå flere uker fra førstemann får, til den siste får kuren sin Ingen av hestene har bæsjet ut mark, untatt hesten min da. Han har vist seg å være veldig mottakelig for spolorm, så heretter skal han få en dose annenhver måned. Og kommer det ut marker, får han en ny etter 10-14 dager. Tror kanskje han har så lett for å få mark pga at han var utmagra og veldig "markspist" da jeg fikk han, og at derfor tarmen har svekket immunforsvar. Ikke vet jeg, men fra nå av skal det ikke bli lett å være spolorm i magen hans

Redigert av - Asbjørg den 05/01/2004 21:27:50 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  21:51:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Gir også 3 ganger i året: 1 ivomec på høsten (sept/okt) etter sommerbeite, deretter 2 bahnmint i januar (det er visst det eneste som tar en spes type mark/parasitt, husker ikke hvilken), og 1 bahnmint i mai/juni (før sommerbeite). Nå har ikke jeg særlig peiling på disse periodene man skal gi de ulike typer kurer, men jeg gjør det slik etter råd fra både dyrleger og erfarne hestefolk. Heldigvis har aldri hesten min hatt mark!:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  22:21:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Å ! Vi gir Ivomec midtvinters etter råd fra dyrleger o.s.v. vi ... fordi den skulle være den eneste som tok ... eh... blodorm tror jeg?!!?? Husker ikke for å være helt ærlig.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/01/2004 :  23:06:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ellers et spørsmål... en venninne har hest på en annen stall i nærheten. Der ble de nærmest peppret for å gi markkur på kveldstid, i tilfelle hesten fikk kolikk. Noen som har hørt om slike tilfeller? Må si jeg aldri har tenkt muligheten, og aldri hørt om andre som har gjort det heller. Men er det fakta, eller oppspinn?

Opprinnelig postet av vixi

Mener du om hesten kan få kolikk av markkur eller ikke?
Det kan de nemlig..
Astor fikk kolikk i høst etter å ha fått dobbel dose Banminth. Dobbel dose er jo anbefalt på høsttid for å ta bendelormen, og det har alltid gått bra før.. Men denne gangen fikk altså hesten kolikk. Markkuren ble også gitt på kvelden, og hesten har vært ille syk om natta, og ble ikke oppdaget før om morgenen..
Det gikk heldigvis bra med ham etter en hel dags leiing, men jeg gir ikke dobbel dose igjen! (Og i hvertfall ikke på kvelden!)
Har i ettertid hørt om fere andre tilfeller av kolikk som følge av dobbel dose Banminth.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  23:57:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har ingen aning jeg... har bare aldri hørt om noen tilfeller - før nå da . Har heller aldri hørt at dette kan være tilfelle tidligere, selv om noen har nevnt muligheten hvis hesten har mye mark. Ingen vet. som har anmerket noe heller...

Men, da kan altså hester få kolikk av markkur, men hvorfor?

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  00:09:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi gir ormekur tre ganger i året; en gang på sen vinter/tidlig vår, rett før de slippes ut på sommerbeitet og når de ta's inn. er ikke helt sikker på hva vi tar, det er de som eier stallen som skffer det (og krever inn penger).

kolikk av ormekur? hvorfor det (hva skjer)? nei, dette var skummelt, dette vil jeg komme til bunns i...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ambra

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  09:57:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Jeg gav hesten min Banminth i vår, men det så ikke ut som den tok noenting. Hun ble tynn og hadde et par små kolikkanfall. I senere tid har jeg hørt at hester fra trøndelag ofte er resistente mot Banminth på grunn av overforbruk. Er dette bare en myte eller? Hvis dette er sant, hva i all verden skal jeg variere med? Så vidt jeg vet er det bare tre forskjellige ormekurer på markedet i Norge. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  10:08:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har hørt det skal komme en ny type som skal ta alt... vet imidlertid ikke om det er 100% sikkert, noe navn eller når...

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/01/2004 :  20:57:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men, da kan altså hester få kolikk av markkur, men hvorfor?

Opprinnelig postet av vixi

Markkur er jo kjempehardt for magen da - er jo tross alt gift.
Men det er mulig at de lettere får kolikk hvis de har mye mark - og når markene dør, så hoper de seg opp, og det blir en slags 'propp'.. Dermed blir det forstoppelse - kolikk.
Høres veldig sannsynlig ut spør du meg..

Men altså; jeg fant ingen mark i avføringa til Astor, så når det gjelder ham var det sannsynligvis påkjenningen for magen med dobbel dose som ble for mye..(?)
Et annet moment i denne konkrete hendelsen var at fôrverten dagen i forveien hadde glemt å gi Astor kveldsmat (kraftfôr). Nå aner ikke jeg hvilken konsekvens dette kan ha hatt positivt eller negativt, men det kan jo tenkes at konsentrasjonen av markkur av den grunn ble høyere i forhold til hva den ville blitt om den var 'blandet med mat' - høres jo logisk ut..
Veterinæren mente derimot at det var heldig - positivt - at hesten ikke hadde fått kveldsmaten. Hun mente hesten ikke ville blitt noe mindre syk med mer mat i magen, og at når den først var syk, så var det jo bedre jo mindre mat det var i tarmen - med tanke på forstoppelsen. Høres jo logisk ut det også...

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  21:42:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ja, hvis de har mye mark kan det jo selvfølgelig (antar jeg ) bli som du sier. Er i hvertfall slike muligheter vi har tenkt...

Flere som har opplevd kolikktendenser??? Og i såfall i sammenheng med hvilke type markkur?

Frik... har aldri hørt noe om dobbel dose på høsten jeg. Er det noe som er allment kjent som bare jeg ikke har fått med meg? Eneste jeg har gjort er å gi to markkurer slik som Elx beskrev - med noen ukers mellomrom. Eneste anbefalingen jeg har fått fra vet. i slik forbindelse.... forvirret jeg nå.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/01/2004 :  23:43:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det står på pakkene.. (Til Banminth)
Og dessuten har jeg ('stallen') blitt anmodet å gjøre det av veterinær.
Samtidig har jeg blitt advart mot det i ettertid, når jeg har tatt det opp med andre veterinærer...

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.