hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor sunt ER et naturlig hesteliv???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hvor sunt ER et naturlig hesteliv???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  14:03:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Nå har det gått ørtenhundre debatter om sunne og naturlige hester... uten sko, uten dekken, uten stall og så videre... Men kan dette fungere for hesten med dårlige høver, dårlig immunforsvar? Jeg personlig har mine tvil, og dessverre lider alt for mange hester idag av både dårlig immunforsvar og har dårlige høver.

Hvis hesten skal leve et naturlig liv, betyr det egentlig at man ikke skal røre den, DA kan vi snakke om et naturlig hesteliv! Og at man skal kommunisere på hestens premisser... Det har da mange mennesker gjort nå i århundrer, men at man ikke kan gi den en lusing når den er stygg, at det ikke er hestens premisser??? Hvor naturlig er det??? En hest som ypper seg mot lederhesten får jo skamdeng!

Tror dere dressurhestene som hevder seg i toppen hadde tålt å løpe rundt uten sko og uten hus eller godt grov- og kraftfòr??? Hvor naturlig er det å legge på sal og hodelag å ri ut på tur??? Hva skulle mange av de gode supertraverne gjort uten belegg??? Eller spranghestene???

Jeg bare lurer på folks synspunkter, og håper ingen nå har missforstått innlegget til at jeg mener alle som ikke mener det samme som meg er teite eller mangler erfaring og innsikt;)

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  14:36:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg visste det!!!

Nei, jeg tror ikke alle hester har godt av et naturlig liv. Tror mange hester har best av å leve det livet det er vant til å leve, noe som går begge veier selvsagt. Enkelt forklart tror jeg ikke f.eks. hesten Arwen har nevnt tidligere (gamlefar med gikten) ville hatt godt av et liv uten dekken, sko o.s.v. På den annen side, en hest som pr i dag lever nær "naturlig" ville neppe hatt så godt av å plutselig bli puttet på stall med dekken og sko heller.

Et naturlig liv for hesten innebærer vel at den rører på seg når den har lyst, og når lederen vil at den skal gjøre det. Nå er vel idellt sett "vi" lederen da... i og med at vi påberoper oss å være leder skal vel våre undersåtter settes på plass? Innenfor rimelighetens grenser selvsagt... og på en måte hesten forstår. "Sjefer" gir også gjerne en advarsel før det virkelig smeller. Man lærer mye av å se hvordan hestene kommuniserer med hverandre. Mennesket misforstår og feiler ganske grovt til tider vil jeg påstå - både ved at vi er for harde og for milde.

Sal og hodelag er ikke spesielt naturlig... et nødvendig "onde" kan man vel kanskje kalle det - men er glad det finnes jeg. Samme med beleggene, kjekke å ha - billig forsikring.

Jeg tror alle hester kan leve uten å stå på stall... men da må man ta konsekvensen av det. Ser f.eks. debatten om islendingen med pelsen og problematikken med svetting under trening innendørs.

Jeg tror ikke f.eks. Rusty hadde vært der den er uten alle disse unaturlige greiene. Ei heller Varenne (bare for å ta "toppene"). På den annen side, vi har vel ikke akkurat hester i slik klasse heller.

Uansett valg skal det være gjennomført, og forandringer skal skje over tid. Det krever mye å gi en hest et naturlig liv - forutsetninger de fleste av oss ikke har mulighet til å tilby. Ja, vi er kanskje late (what ever, kall det hva dere vil) - men en viktig ting for at vi i det hele tatt skal kunne ha hest er at hesten lever "unaturlig". Følgelig har jeg alltid valgt det "unaturlige" for hestene mine; de får det de er vant til, og det som egner seg best for våre forhold og min bruk... de har stall, sko, dekken, kraftfor, høy, vitaminer m.m. og trenes på tur og i ridehall. Skal legge til at de er friske og virker tross alt ganske så fornøyd. Den største misnøyen de har er at de ikke kommer inn tidlig nok... resten av stallen kommer desverre inn tidlig - og mine vil selvsagt inn til resten av flokken.

Ellers....
Det med utegang er noe som kanskje i mine øyne blir litt urettferdig mot mine hester. Resten av flokken kommer inn, og de blir igjen. Er ikke sikker på om de "tenker" om hvorfor de blir "stengt ute" fra de andre. Men det må nå bare være slik. 4-5 timers utegang er for lite, spes. for unghester. Hva mener dere?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/12/2003 :  15:51:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Dette har vi diskutert mye før,så jeg gidder ikke skrive så mye om det.

Etter over 20 års erfaring med hestehold (på godt og vondt),har jeg ingen sans for utegang uansett rase og bruk.Dette landet her tilsier overhodet IKKE at slikt kan la seg gjenomføre på et vettu vis,slik at det er sundt for hesten!

Bakgrunnen for det er blt.at det har aldri vært sundt og trene en hest hardt,(og feks.i oppvarmede ridehus o.lign.) som har like tykk pels som en grizzlybjørn,og det får de her pga.klima vårt.

Og så kommer alt annet som fukt-eksem,stive ledd/muskler,ømme høver pga.mye ridning på grusbaner,sand osv.++++++++++
Nei takk.....!!

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  01:02:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
For en gangs skyld fatter jeg meg i nogenlunde korthet:

Desto mer "unaturlige" krav vi stiller til hesten, desto mer "unaturlige" behov vil den få.

Med unaturlige krav mener jeg livet som sportshest med trening, konkurraser, transportering mm.
Med unaturlige behov mener jeg tilleggsfor, ridebane/hall, benbeskyttere, beskyttelse for vær og vind mm

Og, for å forhindre flere misforståelser så er min mening at det er vår plikt å tilfredstille disse behovene som best vi kan

Redigert av - elx den 17/12/2003 22:34:00 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/12/2003 :  10:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

elx...

Da kan vi jo bare slutte å ri og slippe hesten løs ut i det fri på gress,og ikke gi den mat eller noen annen form for ekstra pleie...

HELE hesteholdet vårt er jo i bunn og grunn unaturlig, da de fra begynnelsen av ikke er skapt for å ha rytter på eller bli håndtert...

Det går ikke å tenke slik desverre.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  12:00:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med deg jeg elx:
Så lenge vi ønsker å fortsette å ri så får vi heller ta "konsekvensen" av det, og gi hesten noen "goder" som den ikke vil hatt behov for i fri og naturlig tilstand.

Slikt som stall etc. Iallfall i vårt klima.
(Eks: Jeg bor i Trondheim og i går var det ca +2 grader, og det pøsregnet...og blåste...da er kanskje ikke et sunt uteliv på utedrift så gjennomførbart (jf det Chess skriver))
Jeg tror vel at visse forholdsregler må tas, og visse personlige tilpasninger er nødvendig.

Jeg tror faktisk at et lite poeng her er at akkurat som med mennesker har vi nå også oppnådd at ikke bare den sterkeste hesten overlever, vi flasker dem opp, kjører dem til dyrlegen, vi setter dem alene hvis alle de andre føllene er slemme mot dem.
Det er vel heller ikke så naturlig!?!?
Det naturlige ville være at disse hestene ikke klarte å følge flokken, og derfor døde.
Simsalabim så har vi voksne hester som kanskje har litt spesielle behov!? Kanskje en ikke har det beste imunforsvaret, eller som Arwen sin, den er giktisk, men da holder vi dem i livet...og da syns jeg kanskje det er like greit om vi også tar konsekvensen og kanskje legger på den lille pinglete et dekken, eller lar kløna få ha på seg sko!! Og ikke la dem få lide for at de "absolutt" skal leve...

Guro
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  12:19:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Chess - her feiltolket du meg fullstendig.
I dette tilfellet var "unaturlig" IKKE negativt ladet... Nettopp derfor jeg satte på gåsetegn
Mitt poeng er det samme som ditt, at hesten ikke kan fungere som en aktiv og moderne sportshest uten justeringer i forhold til et "naturlig" liv.
Så får det være opp til den enkelte (hest og eier) hvilke krav som stilles og hvilke justeringer som gjøres slik at hesten har forutsetninger for å klare det vi ber den om å gjøre.
Hvis alt man ønsker er en turkamerat i ny og ne, så er det færre justeringer (stall, sko, dekken, barbering, kraftfor mm) involvert enn hvis man har en aktiv konkurranse- eller løpshest.
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 17/12/2003 :  20:39:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her kommer man igjen tilbake til det viktigste innen hesteholdet; å gjøre det man må utfra betingelsene man er gitt.

Klima, hesterase, hestens alder og helse, samt treningsnivå spiller inn.
Hadde jeg hatt en gjeng med fjordinger, kunne jeg drevet løsdrift.
Men med de hestene jeg har, må jeg moderere meg litt.
Jeg har alltid det ene for øyet å gjøre livet til hestene mine mer og mer naturlig, samtidig som hestene fremdeles skal trives. (Og mine hester står og henger ved porten sent om kvelden, og ber så pent om lov til å komme inn.)

Elx nevnte et sted den engelske dressurrytteren Lucinda McAlpine, som rir GP dressur, og har ALLE hestene ute i flokk (inkl. hingst) året rundt. Hun bruker ikke dekken, klipper ikke, skor ikke. Og bor ikke like langt nord som oss...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/12/2003 :  08:21:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

elx..

Den er grei, ikke helt våken der.....he,he.
Gå til toppen av siden

Aase_79

United Kingdom

Skrevet - 18/12/2003 :  12:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et vanlig problem:

I naturen vil hester med daarlige hever, tenner, ben etc etc ikke leve lenge og ikke faa reprodusere seg. Men vi mennesker tar ofte ikke hensyn til dette og avler paa "daarlige" hester. Og har hesten problemer som dette saa lar vi den jo ikke bare doe slik den ofte ville gjort i naturen. Sa derfor vil ikke et veldig naturlig hestehold passe til alle hester. Men jeg synes absolutt man boer prove aa tilpasse ting saa godt som en kan, mye utegang, fri tillgang til grovfor etc.
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  21:15:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey jeg suns atte vi skal bruke belegg,dekken+++++ ettter hva den blir brukt til... f.eks en super spranghest kan ikke komme inn på f.eks ohs me DEN vnterpelsen,uten sko å barbak;) men når du bare rir på tur o kozer deg så er dete sikekrt bra=) men jeg suns ikke att alle ehster skal gå uten sko f.eks.
det er min mening
kelmz

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  13:26:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig for at hesten skal ha det så naturlig som mulig!
Men tenk etter litt,hestene blir født i fangenskap og trent opp av oss mennesker,så de ville aldri kunne overlevd like bra som ville mustanger hvis vi plutselig bare hadde sluppet hestene våre løst ut i skauen. De ville sannsynligvis vendt tilbake til stallen,for de vet de er trygge der og får mat og stell.
Men jeg synes jo at de skal få gå ute mest mulig og ha det gøy rett og slett.
Angående debatten om man bør la de gå med sko eller være barfothester får være opp til hver enkelt! Slutt å klag på hverandre!
Jeg kunne tenke meg å latt hesten min være barfot,men han blir trent på utebane med is og holke og han går mye på tur på veier og i skog! Jeg føler ikke at jeg kan nok om barfot ennå,til å la han bli det. angående det med å ri uten/med bitt synes jeg også skal være opp til hver enkelt..jeg skulle gjerne ridd uten bitt, men føler ikke at det er forsvarlig å ri hesten min uten bitt ennå, dessuten er jeg usikker på bruk av f.eks hackamore og vil da ikke bruke. Det er altfor mange uerfarne som kjøper hackamore f.eks. og som kanskje tar i litt hardt, og vips så er neseryggen knekt!
Det jeg bare vil si er, la hver hesteeier gjøre som de vil,trenger de hjelp så svar på spm.og ikke begynn å hakke på hver enkelt. Respekter at alle har forskjellige meninger! Og tilslutt,la hesten få leve så naturlig som mulig,men husk at hestene vi har er dyr som er oppvokst i "fangenskap", så vi er ikke "slemme" selv om vi har på dem dekken, eller de står litt mer inne i stallen enn andre,dette er hva hver enkelt hest er vant til!Så respekter det!
Lykke til alle sammen med hestene deres!!!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/12/2003 :  01:00:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med de fleste innspill her.
Mener vi bør bestrebe å ettergi flest mulig av hestens naturlige behov, fysiske såvel som psykiske.
Men et sted går det en grense, og vi må ikke bli helt blinde i forhold til også våre egne praktiske behov og ikke minst praktiske forutsetninger.
Jeg er for et mest mulig naturlig hestehold, men vi kan jo ikke 'ta helt av' heller.
Vi kan ikke greie å etterligne hestens 'ville natur' 100%, og om vi hadde greid det, så ville det likevel neppe passet overens med vårt formål med hesten idag.

Men selvsagt, det er klart vi må gjøre hestens liv mest mulig forenelig med dens naturlige behov, bl.a ved å la den få tilstrekkelig med utegang, selskap av sine artsfrender osv.
Vi bør også gjøre vårt beste for å forstå hesten, og være en god leder for den - sette den på plass når den oppfører seg uakseptabelt, og vise den på en måte den forstår hva vi ønsker oss av den. Dette går også under kategorien 'naturlig hestehold', og det er slik får vi en tillitsfull, trygg og harmonisk hest.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  15:49:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
I vill tilstand ville ikke noen av hestene mine overlevd veldig lenge, tror jeg... Den ene er sånn som fryser fort (står og hutrer som en skjelvende muskelknute og liiiider... Gjør ingenting for å få opp varmen selv), og blir dårlig om hun ikke blir pakket på med regndekken osv. Ergo ville hun blitt syk ganske fort i vill tilstand, og antagelig røket med.
Den andre ville nok ikke blitt født engang, fordi moren var blind. Og da hun vokste opp, kunne hun ikke kommunisere med andre hester fordi hun ikke hadde lært det av sin mor som hun stod alene med... Ergo ville hun blitt jaget vekk av andre hester og dødd ganke raskt. Det tok MYE tid, planlegging og tenking før vi fant en måte å hjelpe henne til å lære hestespråk på uten at hun skulle bli skadet i prosessen...

Som Aase sier; naturen er hard, og dødsprosenten blant villhester er høy. Slik vil ikke vi ha det, fordi hester er dyre i innkjøp i tillegg til at vi ikke ville hatt samvittighet til å stå og se våre egne hester bli syke og dø, fryse ihjel, eller gå skadet og lide. Med statusen som "husdyr" fikk hestene en trygghet de ikke hadde før. De fikk et trygt liv med mat og sikkerhet for rovdyr og skader.
Se bare på reaksjonen når en hest sulter ihjel eller fryser ihjel... Det blir et ramaskrik uten like...

Nei, vi har selv temmet dem, og må derfor ta ansvaret også. Det finnes ikke sneven av "naturlig" over det norske hesteholdet... Nærmeste man kommer blir sommerbeite i flokk på fjellet... Og selv der får de tilsyn og stell etter behov.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 06/06/2004 :  01:40:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Det meste jeg ville sagt er igrunnen sagt, så jeg skal ikke si så mye.

Jeg har hesten min på utegang og bruker han helt normalt(tur, kjøring, dressur, sprang) på alle underlag(han er barfot). Det går kjempefint! Hittil har han gått uten dekken, men til vinteren igjen skal jeg bruke dekken. Dette pga at han taper musklene når det blir kaldt. Han kan gå inn når som helst, men velger å være ute selv i de verste stormene. Det er ikke før det blir sol og varmt at han går inn. Hesten er super blank, frisk og stortrives.

Ellers vil jeg si at man ikke kan forvente at en utegangshest skal yte like mye som en hest som står inne 21 timer i døgnet(bare et eks).

Jeg kan ikke klare å innbille meg at feks en dansk varmblods opprinnelig var en villhest som ble fanget inn...

Jeg mener det at hestens trivsel er det viktigste, uansett oppstallingsforhold.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.