hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nå er sommeren her, og insektene..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Nå er sommeren her, og insektene..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sinnerud gård

Skrevet - 19/05/2004 :  17:40:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har et mega problem!! Hesten min blir helt oppspist av insekter om sommeren. Hun får blodige sår, og alle vet vel hvordan insekter blir når det er blod tilstede.. det kommer flere.. Jeg har begynt med hvitløk i fôret og sprayer henne med fluespray(både kjøpt og hjemmelaget). Det funker litt, men ikke mye.. Nå vurderer jeg å kjøpe fluedekken til henne, men har hørt mye negativt som feks. at det er vondt for hesten å gå med det ol. Hva er deres mening? er det ikke bedre at hesten ikke blir oppspist enn å gå med et lett fluedekken? Har dere noen andre råd for å holde fluer/insekter unna så blir jeg kjempe glad! Dette er et stort problem...

Klem fra Camilla

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2004 :  19:33:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
syns det er mer dyreplageri uten dekken om det blir bedre med!
det er en sårsalve i hööks som funker veldig bra på fluer, skillinggard eller no, husker ike helt, men den er SUPER!!!!

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2004 :  19:55:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
I fjor brukte vi et vidundermiddel mot insekter Desverre husker jeg ikke hva det het, men det var egentlig for behandling mot lus, og man må få resept hos dyrlegen. Jeg brukte 10ml eller noe sånt og la en stripe langs hesten ryggrad med 2-3 ukers mellomrom. Hesten min er varmblodig, tynnhudet og med blodårene "utenpå", så insektene er veldig glade i han Men når han fikk på seg dette middelet lot de han stort sett være

Angående bruk av fluedekken så lever jeg i den tro at det stort sett er best for hesten å slippe dekken i det hele tatt. Vondt er det kanskje ikke, men det ser jo mye herligere ut å rulle seg i blomsterenga uten innpakning... Men er alternativet å bli oppspist så ville jeg nok fortukket et dekken likevel om jeg var hest!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2004 :  01:02:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har med stort hell brukt et flytende middel som man legger i en stripe langs hestens rygg.
Middelet heter Switch... Og fungerer faktisk! ;-)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 20/05/2004 03:04:28 Gå til toppen av siden

Sinnerud gård

Skrevet - 20/05/2004 :  09:15:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar! hvor får man kjøpt Switch?? Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2004 :  09:50:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei. Switch får du gjennom din veterinær. Vær obs på at du ikke får middel for ku som heter Cooperfield (? usikker på navnet). Det er for sterkt for hest... Enkelte veterinærer vet ikke om Switch, og kan komme til å si at det ikke finnes ;-) men det gjør det altså. Veterinærene her i distriktet kjenner produktet, heldigvis.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/05/2004 :  13:59:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror det var samme saken som ble benyttet på hester der jeg oppholder meg om sommeren, i fjor, og det fungerte iallfall helt utmerket..Bare sånn at dere har enda en i lovprisningsrekken

Guro
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2004 :  17:14:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Bruker også Switch, sammen med hvitløk, funker bra, hesten min har aldri vært særlig plaget av fluer:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  18:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, hvor mye ca koster Switch? Hesten min er ekstremt plaget av insekter om sommeren og hvis det virker er det jo verdt å prøve =)
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2004 :  20:46:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
switch koster omtrent 400 kr! dyrt (men jeg måtte bruke det pga lus)
skoies har faktisk switch - ulovlig, men sant!
ellers får du det kjøpt i sverige, sikkert billigere - så er du i sverige; nytt sjansen til ormekur også!!
Gå til toppen av siden

Lively Lass
» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2004 :  17:24:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en ponni son er veldi plaget med innsekts bitt å hu har nå fått fluedekken... hun klør seg så ekstrent at det blir digre sår så det er derfor hun har fått deknet... den skåner hud og hår når hun klør seg... hun trives me det å jeg har ikke sett noen gnagsår på henne!!! en annen ting som er både billig og effektivt er solsikkeolje.. tro d eller ei.. smør hesten på de plassene som tiltrekker seg mest fluer.. olja får du kjøpt i matvare butikker å den er helt ufarli mot hud og hår.. takket være solsikke olje kan min fullblodshest kose seg ute om sommeren.... Gå til toppen av siden

Ingrid Julia

Norway

Skrevet - 07/06/2004 :  21:24:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også gode erfaringer med Switch. Har også prøvd Alo Vera spray, funket også bra og er litt billigere enn Switch.
-Ingrid- Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2004 :  12:42:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
switch er knall brea... men det skal ikke i sår er det ikke slik?
bare tenkte på at du da må passe på at det ikke kommer i åpne sår, men det står det sikkert på pakken.

dekken eler ikke dekken, som noen andre og har sagt bedre med dekken enn at hesten blir oppsist og nedklødd :) som islandshestmenneske har jeg mye kontakt med eksemhester som går med dekken fra mai til september/oktober. Noen av dem hater det, mens noen ikke bryr seg og noen igjen skjønner at dette dekkenet er bra og stikekr frivillig hodet inn i det (ok , den kan være med vaner å gjøre også).

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

rotedyret

» VIP

Skrevet - 11/06/2004 :  23:47:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en passe morsom hest når det gjelder insekter og midler mot det. Der jeg er er det en del mygg (uheldigvis så er det ekstremt mye mygg). Jeg fikk kjøpt et insekts middel, men så viste det seg at sprayflakser er "livsfarlige", så da var det bare å dra fram svampen. Hesten hater virkelig den flaska og begynner å slå seg vrang bare ho hører lyden fra innsiden av huset. Så vær gang jeg nå drar fram svampen ser ho skikkelig fornærmet på meg (jeg har en følelse av at hun tenker "jeg vet hva det gule monsteret der er til ditt ondskapsfulle møkka menneske). Hun er ganske søt siden myggsprayen er den eneste sprayen hun ikke liker (hun har heller aldri hatt noen vondt opplevelse med de heller). Jeg må nok bare konstantere at jeg rir en utrolig sær hest. Gå til toppen av siden

MariaR

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2004 :  20:51:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMariaR  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMariaR  Svar med kopi av melding
har også en hest med slike problemer! prøvde flue-dekken på han en gang, men d hjelper lite på ham, for han bli stresset bare han SER fluene eller hører dem! så nå har jeg kjøpt hørehette, sånn trav-dotter til å ha i ørene hans, Fly Spy (et innsekts middel som funker supert) og han er mindre plaget. Pilo som stakkaren heter hatet også spray flaskan og var LIVREDD den. men etter hvert virker det som om han skjønner den ikke er farlig, for nå kan han stå løs, uten å bry seg. før ble an helt vill, og sparket ol, så d ble en del blåmerker, men han er "kurert"
R.I.P. Mr Pilot!

Vil alltid elske deg gutten min! *Borte gjemt, men aldri glemt*
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/06/2004 :  04:37:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Vi sliter med insekter hele aaret vi Har proovd alle fluesprayene her. Fant ett produkt som het Y-itch. Det var vist imot lus eller noe. Her staar det om det http://www.pegasusfirstaid.com.au/prod315.htm.

Copierer det som staar inn hit jeg;)

Y-ITCH LOTION 500ML

"Medicated skin lotion for treatment of mange, lice, ticks, Queensland Itch, girth itch, summer itch, mane and tail eczema and other skin conditions. Has insecticidal and bactericidal properties.

Directions:
Can be used direct or diluted and applied as a shampoo wash.Shampoo coat and rinse thoroughly. If possible clip hair around affected parts. Then apply to the affected parts.

First pre-test on a small area of skin to check for possible skin irritation.

For treatment of Mange (Psoroptes hippotis), Girth Itch (Tri Chopytosis), and QLD ITch (Culicoides and Sandfly dermatitis), repeat treatment morning & night for 3 days.

For treatment of lice, repeat treatment every 7 days for 6 weeks.

Contains:
Zinc oxide, sulphur, lanolin, menthol, camphor and carbaryl in a water-resistant ointment base."

Lurer paa om jeg kan bruke det mot fluer, eller om det er for sterkt?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.