hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - foring av hest på beite
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 foring av hest på beite
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/05/2004 :  10:15:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei...
hvor mye kraftfor burde en hest som blir ridd kanskje litt hver dag ha når den går på beite om sommeren??

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2004 :  10:31:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det spørs helt hvordan hesten nyttiggjør seg av gresset den spiser, har opplevd hester som blir tynnere av å stå på sommerbeite. Jeg gir hoppa mi 2 l kraftfor i tillegg hele sommeren, dette fordi hun trenes regelmessig.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2004 :  12:03:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
i fjor ga jeg ikke Laura noe tilleggsfôr, og har ikke tenkt å gi Loli det i år heller. skal gi til den siste fôrsekken er tom, og så får hun klare seg på grønt gress. nå er det imidlertid kommet litt uenighet på grunn av prisen på beitet hvor jeg skulle ha hsten min i sommmer, så to av venninnene mine flytter kanskje hestene sine (den ene gjør det helt sikkert), og da blir det vel til at jeg og flytter etter (gidder ikke å stå alene hele sommeren). så da vet jeg ikke hvordan kvaliteten på gresset er. men skal begynne med at hun ikke får noe.

hvis hesten ikke skal trenes hardt (og det regner jeg med siden hun skal ha føll) så tror jeg nok hun klarer seg uten noe i tillegg, hvis gresset er sånn noenlunde.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

*GuroL*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2004 :  14:31:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
viss ho ska ha føll burde ho få litt ekstra... d e viktig etter at ho har følla siden ho da spis får to!!

værden e ikke sorthvit, men den har mange forskjellige grånyansa Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 29/05/2004 :  00:06:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding

Hesten din trenger OPPDRETT eller tilsvarende!!!! og du bør vurdere å gi kraft i tillegg til beite på føllmerrer. hesten skal tross alt produsere melk til folungen og trenger derfor MASSE proteiner. kommer mye ann på beitet og hvor mye hun spiser, men jeg hadde absolutt gitt henne det, spesielt siden hun ikke har fått hestekraftfôr tidligere. mengden kommer ann på beitet pluss hold på mor og føll. og så bør du ikke akkurat tenke så mye på å ri henne med det første... folungen vil den første tiden følge etter moren sin konstant.. den vil ikke orke å bli med på rideturer den første tiden i tillegg til leking i luftegården. leieturer er tingen, evt longering.

men når kommer det føllet egentlig?? Synes det er lenge siden du skrev en mnd til..
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 29/05/2004 :  17:46:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hu føllet i går...var ikke helt sikker....
men nå kom det...og jeg har ikke muligheten til å se til dem før på tirsdag....

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2004 :  08:33:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Om en hest trenger kraftfôr i tilegg til å gå på beite kommer an på hvor bra beitet er og hvor mye mat hesten trenger. En ponni som går på frodig og næringsrikt gress vil ofte bli temmelig rund selv om den blir brukt omtrent daglig. Slipper man en varmblods på et skrint beite så må den sannsynligvis fôres ekstra med kraftfôr for å ikke skrante. Se an hesten, om den blir tynnere eller om flesket disser
Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2004 :  13:27:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Min vbl hoppe med føll på 3 uker går på bra beite (nåja, akkurat nå er de på stall/luftegård, men det er en annen historie- de skal egentlig være på beite)
Gresset er bra og jeg begynnte med 2 liter pellets (oppdrett), hun fikk 6,5 liter oppdrett (norgesfor) og 12 kg høy før beiteslipp. Dette er en stor vbl på 600 kg når hun var i rideform, veier iallefall ikke mindre nå.
Har stort føl ved foten.

Kommer til å øke oppdrettsforet om jeg merker det blir for lite mat til de.

Hun sto på samme beite ifjor, da var gresset dårligere (første år med hest på det beitet på 3-4 år)- hun var "ny-drektig" da jeg slapp henne og fikk 2 liter energi hele sommeren. var flott da hun kom hjem.

ville aldri latt en vbl hoppe med føll gå på beite uten tileggsforing, da skal det være BRA gress og man skal kjenne hesten og beitet godt for å vite at det er riktig å ikke tileggsfore.

Husk saltstein!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.