hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens oppdragelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hestens oppdragelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

xxxx

Skrevet - 27/08/2004 :  06:55:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
He,he. Den var god Line!

Kanskje vi skulle fokusere på "Rytterens oppdragelse" i stedet....

Redigert av - xxxx den 27/08/2004 07:06:39 Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 29/08/2004 :  22:57:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uffda..."A bad hair day"..? He,he.

Det er et gammelt godt ordtak i hestefag-språket som sier: "Hesten blir hva DU gjør den til.." Alt har med holdninger å gjøre, jeg sier ikke mer..

Og at du ikke kan skrive så folk forstår det, bør du ta opp med lærer,n din..

Nei ærlig talt lille venn, slapp litt av, jeg ville vært mer bekymra for blodtrykket mitt akkuratt nå hadde jeg vært deg, enn hesten faktisk.....
hesten blir hva jeg jør den til? nei...det jørr den ikkje.. rart at den andre ponnien er KONGE DA!!!! for jeg jør jo d samme me den!! å jeg har 5i norsk muntlig å skriftlig<!!! så jeg tror ikke jeg trenger å ta noe som helst opp me læreren..å eg kan nok om hester.. trenge ikje å veda kor lide eg vett.. eg vett ka eg trenge å vita..ikke mer ikke mindre.. å vis den ponnien blir hva jeg jør den til var det merkelig.. for en hest kan ikke omstilles på så kort tid!!!!! å jeg bryr mg ikke om den ponnien!! eller jo jeg er veldi gla i henne men!!! jeg vil heller konsentrere mg om den andre ponnien og kvalifisere mg til oslo horse show en å holde på å tulle rundt me en dum ponni som ikke gidder å hjelpe til i det hele tatt! å vis jeg behandler ponnien så drit så var de merkelig at magic går så bra som han gjør!! aldri har jeg gjort han noe vondt!!! å d har jeg heller ikke me den andre... jeg gir va hun gir... jeg gir magic hjelp for han hjelper mg, jeg gir ard motstand fordi hun gir meg motstand...å jeg har ALDRI denget løs på henne.. sånn føler jeg ikke att hestesporten fungerer.. å vis dere kaller det denging så er dere ikke helt friske i hodet...magic ble denget på...arr på hele seg.. har prøvd å finne ut hvem d var.. ringt til gamle eiere i irland å greier mn finner det ikke ut.. sånn som han ble behandla d var denging.. å få ett par smekk i bena me longeringspisken er ikke denging...ikke når hun er frekk, vis hun hadde vert redd eller hatt vondt en plass så greit..mn ikke når hun er frekk...å bad hair day har eg allti... å oppdragelsen min mg i rauå!!!
Opprinnelig postet av Gr 8 ride

Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 29/08/2004 :  22:57:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er et gammelt godt ordtak i hestefag-språket som sier: "Hesten blir hva DU gjør den til.." Alt har med holdninger å gjøre, jeg sier ikke mer..

Nei ærlig talt lille venn, slapp litt av, jeg ville vært mer bekymra for blodtrykket mitt akkuratt nå hadde jeg vært deg, enn hesten faktisk.....
hesten blir hva jeg jør den til? nei...det jørr den ikkje.. rart at den andre ponnien er KONGE DA!!!! for jeg jør jo d samme me den!! å jeg har 5i norsk muntlig å skriftlig<!!! så jeg tror ikke jeg trenger å ta noe som helst opp me læreren..å eg kan nok om hester.. trenge ikje å veda kor lide eg vett.. eg vett ka eg trenge å vita..ikke mer ikke mindre.. å vis den ponnien blir hva jeg jør den til var det merkelig.. for en hest kan ikke omstilles på så kort tid!!!!! å jeg bryr mg ikke om den ponnien!! eller jo jeg er veldi gla i henne men!!! jeg vil heller konsentrere mg om den andre ponnien og kvalifisere mg til oslo horse show en å holde på å tulle rundt me en dum ponni som ikke gidder å hjelpe til i det hele tatt! å vis jeg behandler ponnien så drit så var de merkelig at magic går så bra som han gjør!! aldri har jeg gjort han noe vondt!!! å d har jeg heller ikke me den andre... jeg gir va hun gir... jeg gir magic hjelp for han hjelper mg, jeg gir ard motstand fordi hun gir meg motstand...å jeg har ALDRI denget løs på henne.. sånn føler jeg ikke att hestesporten fungerer.. å vis dere kaller det denging så er dere ikke helt friske i hodet...magic ble denget på...arr på hele seg.. har prøvd å finne ut hvem d var.. ringt til gamle eiere i irland å greier mn finner det ikke ut.. sånn som han ble behandla d var denging.. å få ett par smekk i bena me longeringspisken er ikke denging...ikke når hun er frekk, vis hun hadde vert redd eller hatt vondt en plass så greit..mn ikke når hun er frekk...å bad hair day har eg allti... å oppdragelsen min mg i rauå!!!

Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 29/08/2004 :  22:57:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/08/2004 :  07:35:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
He, he, he...

JEG har ennå ikke brukt ordet; "Denge"....har du problemer med å LESE også kanskje...?

Og du trenger ikke lagre innlegget ditt mer enn 1 gang...Vi kan LESE vi andre her inne ihvertfall...

Og en ting til: siden du har problemer både med lesing og skriving, IKKE post/rediger innlegg med MIN signatur som du selv har skrevet, det er faktisk straffbart. Få hjelp til å sende inn innlegg, om du føler deg usikker....

Beklager at det er vansklig å ta deg seriøst, det du skriver gir meg en god latter på morran!!

Redigert av - xxxx den 30/08/2004 07:45:13 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2004 :  10:11:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg sliter litt når innlegg består av kopi av andres innlegg og er endret til å inneholde eget innlegg i tillegg... Men jeg fant da ut av det...
Og det skriftlige språket ditt er virkelig ikke lett å lese, må jeg innrømme...

La oss nå si det sånn at ponnien din ER dum, Supreme Magic. Hvorfor beholde den? Stallplass og stell/oppfølging koster MYE i måneden, og det blir jo nærmest økonomisk tap å sitte og beholde en ponni som ikke passer din bruk i det hele tatt.

Jeg er litt nysjerrig på hvilket prisnivå du har tenkt å legge deg på ved salg. Slik du framstiller henne vil jeg tro slaktepris er korrekt? Tross alt er dette en mindre intelligent ponni (faktisk hjerneskadet etter dine egne uttalelser) som er ustabil å forholde seg til mentalt og har "en dag av hvert"...

Du nevner både at du skal "senne henne tilbake jah" og selge henne: "by høyt nok får du henne". Det får meg til å lure på hvor lenge du har hatt hesten? Etter det jeg vet finnes det returfrister også ved hestehandel...? Det hadde vært interessant å vite litt mere om hvor lenge du har hatt henne, hva selgeren sa om hesten da du kjøpte henne osv.

Også litt spennende å høre hva hesten har prestert før, som gjorde at du kjøpte henne i utgangspunktet...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 30/08/2004 :  12:09:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Supreme Magic; For at folk skal kunne forstå hva du skriver, så er du nødt til å skrive på ei dialekt som alle skjønner. Dvs bokmål. Man har 3-5 timer i uka med norsk, og med dine femmere skal ikke det være noe problem.

Ang dette med denne hjerneskadde hesten din. Har det noen gang streifet deg at det kanskje er eieren som er hjerneskadet? No affence, men hesten får aldri noe hjelp virker det som, den får bare det samme tilbake. Det virker som om hesten ikke gidder å gjøre noe bra, fordi det kommer ikke noe godt ut av det i det hele tatt. Og hester er faktisk ikke som mennesker, det er ikke bevisste ¨dumme¨ som du sier. En hest vil alltid gjøre så godt den kan, og om den ikke gjør det så forstår den nok ikke hva du mener. Jeg kan se for meg at du kanskje sitter å rir den ¨dumme¨ ponnien din på samme måte som den andre? Sier ikke at du gjør det, men det er faktisk en feil mange gjør. Av de som har to hester. De glemmer at ingen hester er like, og ingen snur like lett, stopper like lett, hopper like godt og løper like fort. Tror du burde ta deg tid til å bli bedre kjent med den hesten som ikke alltid går så bra, istedet for å dytte den unna. For i dette tilfellet er det faktisk den hesten som trenger mest hjelp.

Hvis hesten er så fæl som du sier - hvorfor kjøpte du? Det kan hende hesten trives bedre med andre ting, eller andre ryttere så hvorfor ikke selge den til noen som har tid til å videreutvikle? Så kan heller du cruise rundt på hester som gjør alt du ber deg om.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 30/08/2004 :  13:16:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hmm. No offence skulle det stå, ikke affence : D

Ble avbrutt på forrige melding, derfor to innlegg.

Du sier du behandler hestene slik som de behandler deg. Det trengs ikke mye hjernekapasitet for å skjønne at om du behandler hoppa di som hun behandler deg, så er du inne i en ond sirkel du aldri kommer ut av. Hvordan skal ting bli bedre når du ikke gjør en innsats en gang? ¨ Du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg ¨. Hørt det før? Selv om ordtaket tar for seg mennesker, betyr ikke det nødvendigvis at det bare gjelder mennesker.

1: Gi meg tid til å forstå hva du forlanger av meg
2: Gjør meg tillitsfull, du er hele livet mitt
3: Snakk med meg. Selvom jeg ikke forstår ordene dine, så blir jeg glad over å høre stemmen din
4: Husk at jeg aldri glemmer hvordan du er mot meg
5: Før du gjør meg noe vondt: Husk at bena mine kan knuse deg, men jeg bruker ikke styrken min mot deg
6: Når du blir irritert på meg fordi du har mye å gjøre, så tenk på at jeg kanskje har vondt i magen, sto for lenge i sola eller er trett og lei meg
7: Ta deg av meg når jeg blir gammel, husk at du også blir gammel en gang
8: Vær hos meg når jeg har det vanskelig. Alt blir lettere å bære når jeg har deg
9: Ikke bli sint om det er noe jeg ikke klarer, jeg gjør så godt jeg kan

Denne hestebønnen tror jeg sier akkurat hva din hest prøver å fortelle deg. Og det som irriterer meg er at du gjentatte ganger sier du ikke gidder å bruke tid på en så dum ponni etc. Skulle ikke forundre meg om hesten ikke gadd å bruke tid på en så dum rytter heller. Dette sier jeg ikke på grunnlag av hvordan du er, men på grunnlag av hvordan du behandler hesten din utifra det du skriver her. Jeg kjenner deg ikke, så jeg kan ikke si hvordan du som person er. Og du vet, man trenger ikke slå hesten sin for å være slem mot den. Det er nok ikke å bry seg. En hest er ikke så dum som du tror. Om den aldri får hjelp, ros, kos, oppfordring til å holde på med noe så kan du bare glemme det. Prøv å gi ponnien en grunn til å ville hoppe! Istedet for å kjefte hver gang hesten gjør noe galt, så prøv heller å ros de gangene den gjør som du vil. La hesten hoppe et bitte lite kryss og la den få KJEMPE ros. Som om den skulle ha hoppet skyyhøyt! Ikke fokuser på hvor høyt hinderet er, for om hesten ikke vil hoppe så spiller ikke det noen rolle! Gjør noe annet en par uker. Ri masse på tur, dressur, longering etc. Legg sprangtreningen til en gang i uka, hvor du gir deg når hesten gjør som du skal. Det er ikke noe vits i å mase hesten rundt. Da får den ikke noe annen ettergift enn den hesten gir seg selv, altså ifa stopp etc. Hopper jeg hesten min mer enn 4 ganger i måneden synes han det ikke er noe moro. Men om jeg konsekvent hopper med han, storkoser han seg! Det gjelder bare å kjenne sin egen hest. Kanskje det er hesten din sin måte å si at nok er nok?

Om du og hesten har et så dårlig forhold som dere har, så synes jeg virkelig må gjøre noe med det. Du trives tydeligvis ikke med din hest, og det er ingenting i veien for at du kan selge den til et hjem som tar seg tid til å forstå hva hesten sier. For deg virker det som om jo høyere, jo bedre. Og det er jo i og for seg greit nok om du virkelig satser. Men er vel kanskje ikke denne hoppa den rette hesten for deg.

Så istedenfor å si at hesten din er hjerneskadd, dum og det som verre er fordi den ikke hopper alt du vil, så innrøm heller at det er du som har problemer med å ri hesten skikkelig. Det er absolutt ikke flaut å si noe slik, for det er ikke alltid hest og rytter går som hånd i hanske. Da er det bedre å få en knekk på stoltheta enn å behandle en hest på denne måten. Og hadde din hest vært dum, hadde den nok antageligvis gjort alt du ville, fordi den ikke visste bedre.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 30/08/2004 :  16:39:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jaja sorry for dn dr kopieringen, dataen klikka litt så jeg trykka litt vel mange ganger... å jeg er fra stavanger..å her skriver alle sånn.. jeg har faktisk gjort ganske mye innsats, jeg sa ikke at du brukte orde denge,det var en kommentar tidligere i debatten, jeg har hatt henne i 5 måneder,,bytterett på 3.mnd men jeg får låv å senne henne tilbake mn har helst lyst å selle henne å få penga i stedet for hest, å hun får det ikke så veldig godt vis jeg senner henne tilbake... jeg har havna inn i en slags sirkel ja.. mn jeg gjorde en god innsats først! å den bønnen? er ikke noe vondt i magen eller stått ute for lenge i sola....for hun er sjekka av dyrlegen å hun er kun psykisk syk.-.. å ute i sola kan det ikke være for her i stavanger er det aldri sol.... jeg skal ha en del for henne ja.. veldig mye faktisk... jeg vet at vi ikke er det beste paret, å hun bruker kraften i bena sine ,prøver hvertfall.. jeg kjøpte henne for at hun hopper konge... gå inn på www.ridehesten.com å søk på gamble så skal dere se... men hun gjør alt jeg ber henne om på trening...mn ikke på stevner, å hun behandler ikke meg som jeg behandler henne.. ikke i det hele tatt....jeg har prøvd og prøvd mn det nytter ikke.. så da er det mer sånn....vill hun krangle så la oss krangle.. men begge er like stae så ingen gir seg... hun er blitt ridd av en ganske så god rytter før, stor å sterk å greier å jeg er klar over at ponniene mine ikke er like også!!! rir dem helt forskjellig,mn likevel rettferdig. jeg skal kvitte meg med henne ja.. på onsdag faktisk..mn jeg er veldig gla i henne... dere skulle bare visst....jeg klarer ikke å ri henne frem til onsdag for da blir jeg bare lei så andre må gjøre det..å ikke alle hester har en grunn til å være frekk...mangen har men ikke alle.. hun har ingen grunn.. hun er bare tøff i tryne!! å når hun bare gjør det på stevne så kan jeg ikke piske henne for mye heller.. sånn hun får respekt...da ryker det opp i dommerboden med ett gult kort.. å når hun aldri gjør det på trening får jeg aldri gjort sånn at hun får respekt... sorry for at jeg trykka litt for mange ganger da Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2004 :  18:16:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hmmm... Det høres ut som du har en smart ponni der... Har sett det mange ganger... "Show-smart" heter det... De utnytter faktum at det er en dommer der og du ikke får korrigert hesten slik du pleier på trening hjemme... He-he-he... Dum, du, liksom! Nei, den der vet akkurat hva hun skal gjøre og når det er på tide og gjøre det! ;-)

Dersom du skulle ha beholdt henne tror jeg at det ville vært best å startet på nytt for dere... Med endel bakketrening og lederskapstrening... For hun sier jo rett opp i ansiktet ditt at hun ikke "kjøper" at du skal bestemme... Lurt av deg at du tar avgjørelsen om å finne en hest som samarbeider med deg slik du ønsker så du slipper de diskusjonene hele tiden! Man kan nemlig diskutere i månedsvis med ei hoppe av rette slaget før man kommer til enighet... Og da må det diskuteres på rette måten også... :-)

Men nå går hun altså i retur... Jeg håper neste eier får mere samarbeid med henne enn hun ville gi deg. Ingen dum hest det der, men ingen enkel hest heller... Har en sånn en her hjemme... ;-)

Mvh Line.

PS; veldig lettlest innlegg! Happy-happy! Takk skal du ha!!

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/08/2004 :  19:55:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det KAN være som Line sier, at hesten er klar over at den ikke blir korrigert på stevne, og da gjør den mer som den føler for.Nokså velkjent, og derfor rir mange innimellom på mindre stevner for å få skolert på plass igjen.

Et annet alternativ, (som også er et velkent "problem" i konkurransesammenheng)....er at det SKJER noe med oss ryttere når det blåses i fløyta...Selv har jeg aldri vært plaget av særlige "start-nerver", for jeg har vel egentlig aldri hatt så rutinert/erfaren hest at det virkelig har vært grunn til å være skikkelig nervøs pga. forventningspress eller å ha sjansen til å virkelig gjøre det stort og knive helt i toppen om best plassering på store stevner.

Du derimot, sitter på en meget rutinert og god ponni, som du vet at BØR fixe dette greit, og du rir helst for å vinne, og f...meg vise de andre ja...

Det KAN faktisk sitte mye i hodet ditt, helt ubevisst. Kjenner flere som blånekter for at de er spente/nervøse før de rir inn. Hesten går shitbra på oppvarminga, og så rir du inn, og så får du "plutselig" en annen hest...det er spenninger i deg som overføres til hesten, og at vi kan helt ubevisst, bli mer passive som ryttere enn det vi var på oppvarminga for 5 min. siden. Dette merker hesten tvert, og vips så har du i et brøkdels av et sekund, gitt den litt mer "spillerom", og da kan det være kjørt...

Tenk litt på det, noen hester "fanger" opp dette, andre ikke.Uansett er du i så fall ikke alene i "den båten" kan jeg love deg, om de vil innrømme det eller ei...
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 30/08/2004 :  20:38:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Flott at du innrømmer og gjør noe med at dere ikke går som hånd i hanske! Det med at hesten har stått for lenge i sola etc var ikke noe som trengte å være et tilfelle nå, men det er greit å huske på til en annen gang også. At hester kan på lik linje som oss ha en dårlig :D Men, flott at skriver lesbart : D Om du skal ha igjen en hest så håper jeg at du finner en hest som du passer godt sammen med. Bruk heller litt ekstra tid på å lete :D Alltid kjedelig å måtte selge en hest (Vel, har aldri solgt noen hester, men kan tenke meg) !

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 30/08/2004 :  22:28:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja...det kan jo være det...for jeg er av og til veldig nervøs,hvertfall på elitestevner ol. og fe.ks i glavaen så i kvalifiseringa så skulle jeg bare ri for det var ikke nok med på laget og så trekke meg fra glavaen hvis jeg ble kvalifisert, å da var jeg ikke noe nervøs å vi vant, å i glavaen var jeg kjempenervøs, å da diska hun seg på 3.hinder. hehe...ja får håpe på en 6. i norsk nå da hehe...ja jeg vet godt at hun trenger en veldig god rytter. så jeg får ha magic en stund alene så får jeg finne meg en til

det kan være jeg skriver dette mange ganger, for dataen er litt rar
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/08/2004 :  09:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er ikke unormal om du har litt start-nerver nei...

Jeg vil heller si det er noe galt om du IKKE hadde hatt det. Hvem er det som rir på store stevner og ikke føler noen ting?? Ikke så mange tror jeg....

Man kan heller ikke forvente i så ung alder, at du skal ha full kontroll på psyken din.Det har ikke de "store gutta" en gang..

Prøv å fokuser på tekniske gode rideveier inne på banen, å "glem" hesten/publikum/konkurrentene litt, (den vil automatisk gå dit du har fokusen og rir med jevn rytme) Rytme er kjempeviktig, da en hest faktisk er noe av det mest rytmiske som finnes.

Når jeg red selv på sprangtrening , fikk jeg klar melding fra trener,n: "Slutt å tell, og ri i for lavt tempo igjenom svinga mot hinderet."
Det skal være en jevn flyt og rytme hele veien, rytter skal ikke kontrollere for mye heller...

Den siste hesten jeg hadde når jeg hadde min "totale" overgang til westernridning, var en stor spranghest på 7 år etter Egerlender. Jeg red på trening for Ann C. Selleg, (Feltrytter på elitenivå), og om jeg fixa og ordna for mye mellom hinderne, ødela jeg det! Han måtte nesten bare "slippes" å få gå i et nokså stort, men kontrollert tempo.Planla jeg rideveiene godt, og hadde rytmen, hoppa den hesten nesten hele banen "av seg selv".Først DA skjønte jeg hvor viktig det var....Man må ha litt "is i magen", og fokusen på rideveiene, ikke alltid hesten, den går... Det sitter som regel alltid noe feil i hodet vårt, om du er nervøs, "kontrollfreak", ukonsentrert,passiv osv.osv.

Får du fokusen på rett ting, får du ubevisst mer flyt, treffer riktig på stega, har planlagte gode rideveier som ikke kommer brått på hesten, og slipper da å måtte korrigere i mellom hinderne.Det er DA det skjærer seg, og rytmen og flyten er borte, og du må ri som om det var hinder nr. 1 igjen..

Når man har en rutinert hest, og vet hvilke knapper man skal trykke på, og når, kan man egentlig dr... i hesten og kun konse på å ri bra! Det er slik det SKAL være....

Lykke til, dette fixer seg.Det største problemet har du allerede nå trolig løst, og det sitter i hodet DITT, ikke hestens...

Redigert av - xxxx den 31/08/2004 15:56:35 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  17:43:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Puh... dette var maange laaaange innlegg...

Kunne ikke hjelpe for at jeg hang meg litt opp i det Supreme Magic skrev... "hesten min er dum"
Jeg har til dags dato aldri (!) støtt på en dum hest, bare dumme eiere!(Som f.eks tror hester er tankeløse maskiner)

Hestene finner fort ut hva rytterens svakheter er, og er det en smart hest utnytter den gjerne disse svakhetene. Så den hesten du kaller dum er kanskje like smart (eller smartere? ) enn deg selv lille frøken!

Å selge hesten kan være en løsning hvis man ikke klarer å ri den riktig, men hvis den er så super som du sier, hvorfor ikke prøve å lære deg å ri den?

Du gjør forresten ikke hesten noe godt ved å pakke den inn i masse dekken ol, du tar bare ifra den dens naturlige beskyttelse og hardførehet. Behandler du hesten som en svak liten dukke, så er det det den blir! Tror nok hestene er gladere uten masse bevegelseshemmende dill dall De er tross alt hardføre dyr laget for et tøft utdendørsliv.

"å når hun bare gjør det på stevne så kan jeg ikke piske henne for mye heller.. sånn hun får respekt" Du får ikke respekt fra hesten ved å piske den by the way. Ved å slå hesten viser du bare din egentlige fysiske underlegenhet.

Og en liten ting til; Du skriver mye om konkuranse og å vinne og sånn (ikke at det er noe galt med å konkurere!!!) Men du liker vel å være sammen med ponniene dine utenom konkuranser og? Det er vel ikke bare "vinn eller forsvinn" ?

Selv om man kun har hester for å konkurere bør man da i det minste sette seg LITT inn i hvordan hester fra naturens side fungerer mentalt....

Redigert av - Skogstroll den 02/09/2004 18:01:35 Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.