hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens oppdragelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hestens oppdragelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

vatican

» VIP

Skrevet - 21/07/2004 :  04:32:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville bare få med en liten ting her.

Mitt inntrykk i noen tilfeller er at hestene også blir påvirket av personligheten til eieren (å da snakker jeg ikke om håndteringen av hesten ).

Jeg bör vel forklare litt mer: har ei venninne som er en problem person hun gjö som hun vil altid uansett alder (hun er voksen nå ) hun har altid hatt ekstremt mye energi, er aldri redd for å pröve nye ting, og har altid kommet opp i vanskeligheter og problemer med alt.

Det som har värt resultatet med de hestene hun har er at når de ble kjöpt har de värt late, hatt dårlig psyke, dårlig selvtillit og lignende atferder.

Resultatet etter at hun har hatt dem er at de som var late har blitt full av energi noen har fått igjen selvtilliten og hun har aldri hatt en hest over lengre tid som har värt redd og nervös. Nå har dette a hestene har forandret seg ofte skaffet henne store problemer, men det har også värt positive tig med dette.

Så for meg ser det ut til at kanskje hestene blir mer påvirket av vår personlighet enn det vi tror eller overhodet tenker på.

mvh lene
Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 19/08/2004 :  20:21:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
mn du må ver forsiktig me ka du snakke om her... den ene ponnien min har blitt mishandla. å då funke ingen smekk..ponnien blir redd, du må tenke sånn... en hest som har blitt mishandla uten grunn har faktisk en grunn til å bli en problemhest.. mn den andre ponnien min e bare frekk i tryne, mn d hjelpe ikje me et lite smekk...hjelpe ikke me longsjepisk eller gult kort heller!!! hun er bare rett og slett dum tvers gjennom... så du må tenke på hestens fortid før du sier noe. får du en hest som har blitt banka mye..så kan du ikke banke den.. ponnien min var problemhest før...men jeg var kun snill...samme om dn steilet på mg eller prøvde å spenne...eller om at jeg måtte sitte i boksen i to timer før dn tåret å komme bort å la mg ta på ham.. mn nå jeg holdt på slik i et halvt år så stolte han på mg til slutt selvom jeg bare hadde vert snill.. å trengte ikke å banke den selvom dn steilet og sparket. nå har jeg fått en superponni som kan hoppe hus... bare for atjeg var snill og lærte den og stole på folk igjenn...mn den andre ponnien vet ikke va respekt er!!!så du må ikke si at det er så lett at du trenger bare ett par smekk.....ponnien har gått baltic,mn hun kan finne på å diske seg i 1m for det..vi har prøvd me longsje pisk og sporer, måtte dra henne over en vanngrav og....jheg sto bak me longsjepisk å en mann dro på andre sidn...mn respekt ikke faen! så du kan ikke si at det er så lett å få respekt av en hest som har bestemt seg... så du må tenke deg om før du snakker.. den ene hesten er redd,dn andre hesten frekk... banker du dn redde blir det bare verre.. dn frekke.....blir det ikke bedre...hu er bare dom rett igjennim Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 19/08/2004 :  20:41:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jada, eligj, kan ikke sammenlignes 100%, men hesten er jo ENDA mer følsom i munnen visstnok enn våre underarmer er!!! JEG tror faktisk at denne testen kan bevise hvordan bittet er i hestens munn sånn noenlunde... Og selv om DU mener trinse er best og ingenting er som et *mildt og tjukt trinsebitt* tror jeg du skal prøve dette på deg selv... Hva er problemet med stang? Så lenge stang blir brukt med vett og forstand, er det bedre å putte i munnen på hesten en trinse uten vett og forstand...

Opprinnelig postet av Stormy

du seie nå at trinse er sterkere enn stang, hvordan kan du si det når du har sagt at du ikke kan bruke trinse for hesten din er så sterk, hvorfor bruker du ikke trinse istedet når det er mye sterkere? å hvorfor setter di ikke trinse på problem hesten istedn for stang? nettopp for stang er mye sterkere!! så egentlig motsier du deg slev her
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2004 :  22:55:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, Supreme Magic, det Stormy sier her (for jeg regner med det er henne) er at på en hest som er hard i munnen så er det bedre å ri den på stang for å slippe å hale og dra i kjeften på den, som man må på et trinsebitt. så, på den måten, blir det mildere mot hesten å ri den på stang enn det hadde vært på trinse.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2004 :  01:45:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ponnien har gått baltic,mn hun kan finne på å diske seg i 1m for det..vi har prøvd me longsje pisk og sporer, måtte dra henne over en vanngrav og....jheg sto bak me longsjepisk å en mann dro på andre sidn...mn respekt ikke faen!

Say no more. At noen kan finne på noe sånt syns jeg er rart... Det er ikke oppdragelse, men å lage et kjempeprosjekt som vil ta evigheter nåe man kansje kunne tatt det på 15 min? Hjelper ikke å denge løs på en respektløs hest, den bare ler av deg uansett. De må du lure. Jeg tror ikke denne hesten er dum, jeg tror kansje den er ganske så smart... Og smarte hester krever smarte løsninger. Tror aldri du vil få den hesten til å gi deg noe respekt i det hele tatt, for det virker ikke som du har gitt den noe respekt... Skal du ha respekt må du gi respekt

Kopi av melding:
du seie nå at trinse er sterkere enn stang, hvordan kan du si det når du har sagt at du ikke kan bruke trinse for hesten din er så sterk, hvorfor bruker du ikke trinse istedet når det er mye sterkere? å hvorfor setter di ikke trinse på problem hesten istedn for stang? nettopp for stang er mye sterkere!! så egentlig motsier du deg slev her

Klart stang er sterkere en trinse, men som kristy sier, poenget var ikke det, men at det er bedre å kunne ri rolig og greit på stang enn å hale og dra og tverre på hesten på trinse! Dette er det jo selvsagt delte meninger om, men men. Jeg KAN altså ri hesten min med trinse, men unngår det når jeg rir tur, nettopp pga dette Da burde det være skrevet så alle kan forstå det.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2004 :  19:11:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, enig med stormy; de som ikke gidder og er "dumme" er faktisk de som er smarte! De skjønner jo at de klarer å slippe unna og er sterkere enn mennesker! Og respekt er vel er nøkkelord her ja.. :)
Hege Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 21/08/2004 :  00:31:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Dette har blitt en helt usannsynlig lang debatt som har vært innom x antall emner og problemer hvor like mange personer har like mange forskjellige meninger! Jeg må si jeg er stolt av meg selv som faktisk har giddi å lest hele sulamitten!

For det første (her var det mange ting jeg kan si meninga mi om gitt!):
Jeg må si jeg ble litt satt ut av det ene innlegget til Julie91 hvor hun sa "overse en hest som angriper deg med blotta tenner" om enn med litt andre ord enn det jeg brukte her nå. Her har jeg et svært godt eksempel! Vi har en ponni som nå er 27 år, men sprek som en fole. Vi fikk han for snart tre år siden, og han var da det som kan kalles "keen, mean killing machine", kort sagt: han prøvde å drepe alt og alle som sto i hans vei. Skulle vi gå inn i boksen hans og ta han ut burde vi helst være to, han slo med hodet, glefsa, prøvde å vende til rumpa, u name it, hva som helst for å få oss vekk. Vi korrigerte han pent hver eneste gang, tenkte først i vår snillisme og uerfarenhet med sånne hester at "stakkar, han har nok vært mishandla". Så etter en stund så kom jeg på å sjekke fortida hans, og det viste seg; han hadde vært rideskoleponni i mange år med manglende tilsyn av voksne. Altså, han hadde fått bestemme alt, og smart som han er gamle ringreven, så fant han jo fort ut at ved å skremme alle ungene vekk så slapp han å jobbe! Selvfølgelig var dette en enkel og grei løsning for ham! Da bestemte jeg meg for å sette hardt mot hardt: jeg ga ham en real karamell _hver eneste gang_ han gikk mot meg, vek ikke en tomme! Før hadde vi veket litt unna, på hestens "språk": underkastet oss. Jeg vil ikke kalle dette mishandling på noe vis, selv om noen helt sikkert vil påstå det etter å ha lest dette. Hva gjør lederhesten i en flokk dersom en av lavere rang gjør opprør? Jo, han setter opprøreren kraftig på plass EN GANG! Det er bedre å korrigere kraftig en eneste gang enn å småpirke mener nå jeg. Jeg merket raskt en radikal endring, han kom ikke imot som før, men var heller ikke redd, han bare nølte litt, og denne nølingen ble han selvsagt belønnet for i brede lag. Han fant fort ut at hvis han oppførte seg bra og kom imot oss med en positiv holdning fikk han plenty av det samme tilbake. Dette tok bare noen få dager, allerede den andre dagen merket jeg en liten nøling, en liten vridning i ørene, det var nok til at jeg var kjapp fram og klødde han på nakken og snakka pent til ham. Og jøss, hesten klikka ikke han, tvert imot, han nøt den positive oppmerksomheten. Det er vanskelig for en hest som forbinder all menneskelig kontakt med ubehag å være blid, men han har forandra seg.
I dag er Prince fortsatt sur på ukjente unger, MEN han har respekt for oss som holder på med ham, og han kommer travende når vi roper på ham med ørene FRAMOVER! Han har heller ikke forsøkt å angripe noen i boksen, bite eller sparke etter dette. Jeg tar dette som et klart tegn på at vi dengang han var farlig (og det tør jeg med ganske stor sikkerhet påstå at han var) gjorde det riktige ved å sette ham på plass.
Nå er jeg av den typen som absolutt ikke er tilhenger av å straffe hesten fysisk for alt og ikkeno, langt derifra, men jeg er streng, og det av den grunn at jeg ønsker at hestene mine SKAL se på meg som en leder og ikke bare en person som gir dem mat og stell. Jeg føler at jeg får respekt av mine hester, og gir dem det tilbake. Jeg har vært på kurs i NH med Peer W. Vogel, og har lest masse bøker om NH og prøver å oppdra hestene mine etter disse prinsippene uten å gjøre dem om til "porselenshester" for det. Jeg er som mange andre her enig i det aller meste som kommer fra Cowgirlchris, man må kunne irettesette hesten sin uten å være "slem" av den grunn!

Over til noe helt annet: Bitt-debatten
Wanda fungerer ikke bra på trinse, punktum. Greit, mange her mener nok trinse er det mildeste og beste, MEN det fungerer som sagt så alt for mange ganger i debatten her fra før av ikke like bra på alle hester. Wanda blir urolig i munnen av trinse, kaster hodet opp og ned og nekter å godta hånda mi, selv om jeg så langt derifra rir med hard hånd, tvert imot! Da jeg enda red på rideskole fikk jeg alltid de overfølsomme fullblodsene fordi jeg har så myk hånd. Hun vil rett og slett ikke akseptere trinsa. Tennene hennes er blitt sjekka, og ingenting er i veien der, den passer bare ikke hennes munn. Med tredelt er saken derimot en helt annen! Hesten går jevnt og stødig til tøylen uten særlig press fra min side, og hun er helt rolig i munnen. Etter å ha prøvd og feilet i flere måneder og kommet fram til at tredelt er best for min hest kan ingen her bare komme å si at trinse er best, for det er det nødvendigvis ikke.

Phu, da har jeg skrevet mye mer enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt, men dette var altså mine tanker om saken!

Anniken

Gå til toppen av siden

Tyrona
» VIP

Skrevet - 22/08/2004 :  16:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang bitt bruk å sånn... Tor ( døla gampen min) hater delt trinse. Han gir virkelig utrykk av at detta er et søppel bitt til han,mens tre delt trivs han med. Bittet ligger rolig i munnen og han er utrolig lett og følsom på akkurat det bittet. Why Love derimot står og gaper til bittet og venter på å få å hodelag for vi skal på tur.(extrem turvillig hest) Hun har travbitt. Jeg kan ikke utale meg om kandar,pessoa og pelham bitt å sånn fordi jeg aldri ridd med no sånt før. Som stormy eller Tone eller hvem det no var sa før her; syns det er bedre og bruke et bitt som du ikke trenger og ta i så mye med, enn et trinse bitt du dreger hue av hesten med.
Men la hesten ha et ord med i laget. De viser så gjerne hva de mener om diverse ting bare vi vil se det

som noen sa før Skal du få respekt må du gi respekt.

Marit Why Love og Tor

Redigert av - Tyrona den 22/08/2004 16:06:07 Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 24/08/2004 :  20:43:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
smart hest krever smarte løsninger?? fortell mg heilt enkelt ka dn smarte løsningen e...dn fins ikke i hessen hode...vinner ene dagen,disker seg neste...sånn er hun bare...vant kvalifiseringa til glava diska sg i glavaen.. hun er kanshe smart..mn dum også.. det hjalp faktisk med di dumme løsningene våre...hun hopper vann flott.. nå... mn skal faen ikke ha henne for det.. å vis du vet bedre enn en av norges beste trenere så vet ikke jeg..han trener lixom nesten alle klubbene her i norge..så vis hans "dumme løsninger" eg dumme så vet ikke jeg..hun er en dum ponni...sånn er d bare...by høyt nok får du henne...så skal vi c hvor langt du kommer med henne.. hun er bedre enn ALLE sprangponniene i norge å kunne flått godt EM mn...vis hun er i humør... ok tok kanskje litt feil med det trinsegreiene... leste det ikke helt skikkelig å dn andre ponnien min er laget av porselen så ikke klag på¨det...han er livet mitt...å jeg tar så godt vare på live mitt som mulig så viss det betyr bobledekken...gjerne to,belegg,kopper, ha tilsyn når han går ute, ikke tulleri,ikke la dem stå på beite for att di kan skade seg,så har porselenshesten min det flott Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2004 :  23:16:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
*kremt*
Det er gratis å skrive bokstaver her, så alle, inkludert "supreme magic" er velkomne til å skrive norsk og ikke sms-språk.

En liten korreksjon jeg har lyst til å komme med; hester disker seg ikke. Det er det dommeren som gjør... Og i veldig mange tilfeller er det rytterfeil når hester vegrer eller ikke treffer hindrene korrekt...

Hester kan, som oss mennesker, ha gode og dårlige dager. Hesten kan f.eks. ha sovet dårlig fordi den f.eks. er på et ukjent sted eller deler stall med bråkete og urolige hester. Den kan få en liten strekk i en muskel den ene dagen som slår ut for fullt den neste.
Rytteren kan gjøre tabber og feil som stresser opp hesten og gjør den usikker og får den til å bli litt satt ut. Det er litt VEL enkelt å skylde på hestene etter min erfaring...

Fins det dumme hester? Ja, på den måten at de er hjerneskadde pga fødsels-skader, har sykdommer som påvirker tankeevnen eller rett og slett er genetisk og arvelig mindre intelligente. Men slike hester er KONSTANT dumme. Og ingenting man gjør kan påvirke dem til å bli smarte nok til å lære noe. Fordi de mangler lære-evne. Å si at en hest er dum men lærer av at man pisker den til å gjøre noe man ønsker er en selvmotsigelse. Var den dum ville den ikke prøvd å finne løsningen på hvordan den kommer unna pisken...

Selg ponnien din. Det høres smart ut.

Lykke til!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2004 :  22:15:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Treneren din er sikkert kjempeflink supreme magic, men selv du må da innrømme at å denge ponnien er LITT feil? Du hadde nok ikke likt å bli SLÅTT til å gjøre noe du heller, tenker motviljen hadde tatt deg da

Enig med Line, det er nok smart å selge ponnien din.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2004 :  12:31:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig har jeg aldri sett en super spranghest blitt "denget" over et hinder... Da er det enten ikke en super spranghest, eller så er det slik det som regel er; rytteren gjør noe galt! (eller så kan den jo ha vondt el.l.). Men ikke "angrip" en hest når du ikke vet hva grunnen er!! Mange flinke trenere med merkelige metoder.. Geir Gulliksen er mye å trener her i Trondheim, og jeg har aldri sett han "denge" noen over vanngrava. Det man gjør er å la "vanskelige" hester følge etter en som hopper vann uten problem.
Hege Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 26/08/2004 :  18:28:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja me prøvde å la na følge etter noen over vanngrava...prøvd det.. å jeg denger ikke løs på ponnien heller.. å hun er faktisk hjerneskada...å når den ponnien vegrer er det faen ikke min feil altså!!! hun stopper mer når jeg treffer perfekt på steget enn når jeg ikke gjør det..
å jeg skal senne henne tilbake jah.. å hun hopper ganske flott på trening!! stopper aldri...mn på stevner er det verre.. hun er en super sprangponni... hun hopper bedre enn steps corry well og alle andre av dem dr million ponniene..mn hun er dum...det fins minst en dum ponni å d er min mn er sinnsykt gla i henne for det om.. hun hopper flott vann nå...mn hun kan finne på å stoppe på ett kryss på 60.. å jeg driter i hva geir gjør egentli...jeg tror amund eide vet deet ganske bra jeg.. å jeg skrive koss faen jeg vil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/08/2004 :  19:01:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uffda..."A bad hair day"..? He,he.

Det er et gammelt godt ordtak i hestefag-språket som sier: "Hesten blir hva DU gjør den til.." Alt har med holdninger å gjøre, jeg sier ikke mer..

Og at du ikke kan skrive så folk forstår det, bør du ta opp med lærer,n din..

Nei ærlig talt lille venn, slapp litt av, jeg ville vært mer bekymra for blodtrykket mitt akkuratt nå hadde jeg vært deg, enn hesten faktisk.....

Redigert av - xxxx den 26/08/2004 20:04:30 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2004 :  00:43:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
"When I was Young, I knew it all. Now I am old, and have learned to know how little I know..."
Intern "oldies spøk" oss gamle hestedamer imellom... ;-)

Line....

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.