hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens oppdragelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hestens oppdragelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

xxxx

Skrevet - 09/02/2004 :  01:41:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

julie91...(jeg regner med at du er født i 91 på bakgrunn av signaturen din),og derfor tror jeg at du trenger noen år til for kanskje å lære av mer erfaring som du da trolig har fått.

Jeg gidder ikke engasjere meg i å prøve å lekse opp for deg hvorfor du har feil og vi har rett...DETTE MÅ DU ÅPENBART FINNE UT AV SELV,"tHE HARD WAY"...I mellomtiden kan du jo sette deg ned å titte på hester som går sammen på feks.beite,og se hvordan de oppfører seg mot hverandre.Jada,de nusser og koser hverandre hele tiden...
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  14:41:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
de nusser og koser hverandre hele tiden...

Ja ikke sant!!

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2004 :  01:29:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
de nusser og koser hverandre hele tiden...

Ja ikke sant!!

Opprinnelig postet av Lille-My

Min lille Rosin nusser og koser mye hun... men så er hun på grensen til nymfoman da.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/02/2004 :  12:11:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Ja,ikke sant...
Gå til toppen av siden

Tyrona
» VIP

Skrevet - 17/06/2004 :  20:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Måtte bare komme og grave fram dette gamle emnet
Ganske moro å lese meninger til folk...

Hestene mine klare grenser om hva som er lov og ikke... Synes dette ordtaket er ganske luggumt: SÅ MYE MAN MÅ, SÅ LITE SOM MULIG.
Bruker dette mye i omgang med hest.

Tror så avgjort det finns hester som gjerne har kommet til og angrepet et menneske! Og den metoden om å ignorere biting osv... tror ikke den funker på unghingster akkurat

Sorry for at jeg måtte skrive noe så toskete i et gammelt emne

Hilsen Marit, Tor og Why Love.
Gå til toppen av siden

MartineNN

» VIP

Skrevet - 21/06/2004 :  23:35:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmz....det JEG mener (alle har jo forskjellige meninger da...) er at MANGE, og da mener jeg MANGE hesteeiere har SVÆRT liten peiling på hest. å Spesielt hestens adferd!!!!! Mange tror at så lenge du kan ri, og stelle hesten er det nokk, men sånn er det bare ikke!! Hesten er et dyr, et flokk dyr....å burde kansje behandles deretter!!
Min erfaring er at hesten "tar bedre imot" med "dens språk" enn med slag og roping. Jeg har sett hester som har blitt "brutt ned" av slike eiere, di har ingen livsgnist lengre....

Man må rett og slett sette seg inn i adferden til hesten, hestens språk. Dette er moro, gøy og lærerikt! Å husk, du blir ikke flink på 1-6 dager, dette tar lang lang tid, men gud det er moro!!
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 22/06/2004 :  16:50:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Mange morsomme innlegg her :)
Jeg mener at en hest burde ha såpass oppdragelse at den kan ta del av hverdagslige ting som f.eks utslipp/inslipp, fôring, pussing etc. Dette kan sammenlignes på lik linje som folkeskikk hos oss mennesker. Ei på stallen sa forleden til meg at hun var så glad for at hennes fire årige hoppe kunne håndteres (leies, børstes etc) av alle. Da kunne hun dra hjem med god samvittighet og vite at hesten oppførte seg som den skulle.
En hest burde ha respekt for oss, på lik linje som vi burde ha respekt for den. Det er f.eks mange hester som liker å stå og kose seg med kraftfôret sitt i ro og fred. Da burde vi som mennesker respektere dette og ikke buse inn med børster, masse venner etc.
Fant igjen et ark med Hestens Bud, tenkte jeg skulle skrive inn det:

1: Gi meg tid til å forstå hva du forlanger av meg
2: Gjør meg tillitsfull, du er hele livet mitt
3: Snakk med meg. Selvom jeg ikke forstår ordene dine, så blir jeg glad over å høre stemmen din
4: Husk at jeg aldri glemmer hvordan du er mot meg
5: Før du gjør meg noe vondt: Husk at bena mine kan knuse deg, men jeg bruker ikke styrken min mot deg
6: Når du blir irritert på meg fordi du har mye å gjøre, så tenk på at jeg kanskje har vondt i magen, sto for lenge i sola eller er trett og lei meg
7: Ta deg av meg når jeg blir gammel, husk at du også blir gammel en gang
8: Vær hos meg når jeg har det vanskelig. Alt blir lettere å bære når jeg har deg
9: Ikke bli sint om det er noe jeg ikke klarer, jeg gjør så godt jeg kan

Vakkert, hva? Liker disse budene veldig godt. Hehe. Men ja, jeg mener en hest burde ha oppdragelse noe alà menneskelig folkeskikk. I stallen er det f.eks jenter som slår og skriker med en gang hesten går et skritt til høyre/venstre i boksen, vaskespiltet etc. Hesten hopper jo nesten ut av sitt gode skinn i redsel! Hesten min skal stå rolig, men med ordet ¨rolig¨ mener jeg ikke dønn stille. Som mennesker skifter jo hester stå/sitte-stilling. (sitte-stilling gjelder kanskje ikke hester : p ) Men som med mennesker trenger jo hester forskjellig håndtering. Min hest trenger bare et knips for å skjønne at han gjorde noe galt, mens det er ryttere jeg kjenner som må blåse seg opp å skrike høyt for å få hesten til å reagere. Jeg leide forresten inn en av hestene på stallen i overigår. Jeg ble så irritert at jeg trodde jeg skulle dø. Hesten er 10 år, og burde lært seg å gå pent når noen leier. Han løp rundt meg, hoppa, steila og sparka. Det var hester både foran og bak, men alikvel tok han helt av. Jeg hang jo etter og jeg hadde lite å stille opp med akkurat der og da. Han hadde ikke respekt for meg i det hele tatt, og slikt kan jo bli skummelt. Han mente vel ikke å være slem, men han ville inn. Alikevel synes jeg at han burde klart å oppføre seg bedre. Min hest er 8 år, og uansett hvor sulten han er, eller hvor mye han vil inn så oppfører han seg ihvertfall ordentlig.

Tenkte jeg skulle være litt bad girl å dra opp igjen den bitt saken: Min hest var noe så innmari sterk i munnen i vinter. Han la seg på bittet og jeg hadde veldig lite å stille opp med. Jeg red han da på Pessoa og jeg brukte den midterste ringen. I tillegg til lite respekt ute på tur, så kunne han løpe meg ned i boksen uten å ense noe! Jeg flyttet han på ny stall uka før påske og VIPS! Etter andre dressurtimen hadde jeg en helt ny hest. Det at han var hard i munnen satt i hodet, ikke i kjeften. Jeg rir han nå på tredelt trinsebitt, og uansett hvor mye han tuller på tur så har jeg kontroll. Etter dressurtimene har han lært seg standard prosedyrer, noe som hjelper meg i alle situasjoner. En ting, dere som mener dere ikke klarer å stoppe hesten deres med trinsebitt om den løper ut; har dere noengang prøvd, eller er det bare noe dere antar? Jeg mener nå det at med riktig ridning så klarer alle hester å bli ridd på et mildt bitt. (Nå får jeg vel høre tenker jeg meg ;)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 22/06/2004 16:53:44 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  11:02:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei, Kristine. Du skrev:
Kopi av melding:
En ting, dere som mener dere ikke klarer å stoppe hesten deres med trinsebitt om den løper ut; har dere noengang prøvd, eller er det bare noe dere antar? Jeg mener nå det at med riktig ridning så klarer alle hester å bli ridd på et mildt bitt. (Nå får jeg vel høre tenker jeg meg ;)

Jeg prøvde. Hadde trinse på hesten min i over ett år, og den løp ut med meg akkurat som den lystet uansett hva jeg prøvde på. Prøvde i et helt år å ri dressur på en parkeringsplass med dressurboka i brystlomma og tunga rett i munnen. Ikke mye effektivt, dessverre.
Han var svært godt muskelsatt og låste nakken, tok bittet og dro... Selv da jeg slapp ene tøylen og DRO hodet hans til meg, fortsatte han å løpe. Uten å se så mye av hvor det bar hen... Jeg var pissredd for å ri hesten min, men satte meg like fordømt opp hver dag... Jeg bodde midt på landsbygda uten ridebane og hadde ingen å spørre. Når jeg spurte gamle ridelæreren min, sa han at jeg IKKE måtte bruke stang, for da ble hesten hard i munnen. Jeg skulle heller komme til ham med hesten en dag, så skulle han hjelpe meg litt. Han bodde 1,5 mil unna, og det var langt å ri. Men jeg dro allikevel. Hesten stakk ut da jeg red dit, og jeg fikk vrengt den opp en sidevei ved å kaste vekta mi til side og dra HARDT i tøylen samtidig. Hesten stanset ikke før han sto med nesa i en bergknaus inne på en gårdsplass. Jeg snudde og red ned igjen til veien, og satte på ny kursen mot ridesenteret som nå var 100 meter unna på andre siden av fylkesveien. Og hesten tok ut igjen, da han så hester som stod ute der. Vi smatt over imellom bilene, og dundret inn på ridesenteret i flat galopp. Heldigvis var det vinter, og en diger snøfonn ble redningen da hesten løp rett inn i den. Og så var ikke ridelæreren min hjemme, og ingen visste når han kom hjem...
Ergo var det å snu nesa på tornadoen hjemover. Han løp ut på ny da vi red en bratt og svingete vei ned mot en annen fylkesvei vi måtte ri langs et lite stykke før stallen min. Jeg hoppet av, da jeg ikke turde mere. Hesten løp rett hjem til stallen, mens jeg fikk sitte på med en snill bilist.

Vel hjemme salet jeg av og tok bussen til nærmeste hesteutstyrsforretning. Hvor jeg kjøpte Pelham stang.
Problem solved. Kort og greit. Hesten løp aldri ut med meg igjen, men ble myk og følsom på tøylene, og jeg red ham bare på setet og tøyleforflytning på 14 dager. For nå kunne jeg "matche" styrken hans...

Nå er dette snørrogfjoksti år siden, og jeg var bare 16 år. 4 års daglig omgang med hest var ikke nok til å gi meg erfaring og kunnskap til å løse dette problemet. Det hørtes SÅ enkelt ut når folk sa til meg at jeg måtte trene hesten på lydighet og følsomhet på tøylen. Og dette med at hesten kunne bli hard i munnen av stangbitt??? DUUUHH!!! Hva var det han allerede var, da??? Han var livsfarlig og umulig for meg å kontrollere...

Moralen er vel at småjenter ikke skal få velge seg hest fordi den ligner på Silkesvarten... Og at ei jente på 15-16 ikke fikser alt...

Line, som i dag bare rir på trinse... ;-)

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  20:45:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Huffda! Den episoden hørtes absolutt ikke noe allright ut :( Hesten min var på lik linje like sterk, og jeg har heller aldri prøvd å stoppe han med trinse om han løp ut. Men jeg bare merker det nå, etter at jeg har ridd endel på bane, at han fint kan kontrolleres med trinsebitt. Det var bare derfor jeg lurte, men jeg skjønner jo at i slike tilfeller som her så er det ikke like greit.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2004 :  01:53:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
kristine-:

Feilen veldig, veldig mange gjør når det gjelder bitt er å bruke de feil! En annen like stor feil er å sammenligne hele verdens hester med den man selv eier! Jeg har ei nydelig fjordhoppe, som i ridebanen går med tredelt,, og er meget lydhør og fin. Men så fort hun kommer ut av banen våkner lokomotivet i henne, og det stakkars tredelte og mine signaler har null funksjon om damen skulle finne det for godt. Hesten går på bane øvelser til LA.

Det er ei dame med mye motor, men som har veldig varierende dagshumør... Er hun daff, rir vi ut på trinse og hacamore, er hun hissig og tøff, må vi være ordentlig stygge og putte på en pelhamstang. På sprangbanen går det mest i kimblewick/jaktkandar, men hender det er for snilt... La meg presisere at jeg ikke sitter å tviholder på hesten, men har den som en ekstra brems just in case.

Altfor mange mennesker undervurderer hestens intelligens, og fatter ikke at hesten faktisk KAN være stiv i trynet fordi det passer den. Mange hester blir vrange og stive i trynet fordi det ikke passer dem å være enig. Andre fordi noen har ødelagt dem... Noen hester kan læres om, andre ikke... Hester er ulike individer, men det er det dessvere få mennesker som forstår...

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/06/2004 :  21:32:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Sier meg ikke uenig i noe av det du sier, er fullt klar over at en hest kan skifte personlighet med en gang den er utenfor f.eks banen. Men, jeg vet om mange hester som har blitt utmerket lettere å håndtere ute på tur nettopp fordi de har blitt ordentlig trent på bakken. Så jeg mener ikke at det nødvendigvis er slik med alle hester, men det skader jo absolutt ingenting å prøve. Man taper jo ingenting. Jeg forstår at hester er ulike individer, akkurat som oss, men jeg mener at det som oftest går ann å gjøre noe med ting i de fleste tilfeller
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/06/2004 :  04:14:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Lenge siden jeg har vaert innom her naa, og synes det var gooy aa lese igjen. Siden den gang har jeg hjulpet mange paa stallen med sine hester. Hester som loop ut paa tur, hester som nektet aa gaa pent, hester som ikke ville loofte beina, hester som var redd ditten og datten, og hester som var redd folk. Har aldri brukt noe vold mot disse hestene. Disse tilfellene har ikke vaert ekstreme heller, og det boor ikke vaere noodvendig med vold. Synes fortsatt at hesten er stoorre og sterkere enn deg, og ofte tar etter folk, saa derfor maa man vaere forsiktig med hvor sterk straffen er, hvis ikke risikerer du at hesten slaar tilbake. Naa snakker jeg ikke om unghester, eller hingster. Det har jeg for lite erfaring med. Men GENERELT har jeg aldri moott en hest som jeg ikke kunne haandtere med mine "snille" metoder. For eksempel, en hest som ikke vil leies, som leies med kjetting leietau i kjeften, vil laere seg at "det er alt du kan gjoore?" og drite i det. Mennesker er smartere, og det boor vi bruke. Vi er ikke hester, saa kanskje vi ikke skal oppfoore oss som dem?

Kanskje det blir litt repetisjon her, men lurer paa hva dere mener om akkurat dette:
Om man dasker til hesten av all sin makt naar hesten ikke staar helt bom stille(noe jeg ser paa som en veldig veldig liten uoppdragelse), hva skjer naar hesten gjoor noe skikkelig galt som aa bite eller sparke? Da faar den "bare" ett dask. Da kanskje du faar ett sterkere spark tilbake, hva gjoor du da?? "straffen" ble ikke akseptert, og hesten tester litt, men du har ingen ting mer aa stille med. Hesten vinner jo? Det er IKKE bra! Jeg tror det er lurere aa spare sine stoorste vaapen til naar hesten VIRKELIG gjoor noe veldig galt, for eksempel om den skal teste deg litt. Om du en dag virkelig maa krangle litt med hesten, har du MYE mer kraft i det lille dasket, for hesten ikke forventer det. Da vil den vel tenke: "Iiiik! Det var litt vondt! Hun slo meg!!!! Huff, jeg skal aldri gjoore det igjen". Den andre responsen du hadde faatt i det foorste tilfellet ville vaert: "Jaha, saa hun skal proove aa slaa meg igjen naa... det gjoor hun bestandig... Hva saa? Jeg er jo mye sterkere!"
?

Men, jeg er enig i at en uoppdragen hest er en farlig hest. Derfor maa man oppdra den. Oppdragelse har lite med straff og vold aa gjoore.

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  10:44:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, Cathy, det er helt riktig. Oppdragelse har lite med straff og vold og gjøre. Men samtidig har vi jo alle hver vår oppfatning av hva vold er... Konseptet straff funker ikke med hest i det hele tatt, for det innebærer et krav om at hesten må forstå hva den straffes for. Og det gjør den ikke. Korreksjon blir noe annet, for der skjer det en reaksjon fra vår side i dét hesten gjør det den ikke har lov til. Dette kan være at den går fram når den skal stå, klyper oss i baken når vi står med ryggen til, eller andre velkjente ting. Korreksjon innebærer at vi handler konsekvent og til rett tid og med rett styrke på korreksjonen. Rett styrke avhenger av hesten selv og hvor følsom den er for press. En følsom hest kan reagere på at du snur på hodet og ta det som en korreks den responderer på. En ufølsom hest er den som ikke enser deg og ikke gir deg oppmerksomhet og respekt. Da må du bruke større bokstaver så hesten enser deg...

Skulle leie en hest av den siste typen. Hesten bare vaset avgårde og tråkket meg nesten ned og enset ikke mine små signaler om at dette ikke var bra. Da jeg stanset og vendte meg mot den, gikk den rett på meg. Jeg tok tak i grima og ba den rygge, men den var som en bergvegg. Da la jeg på press med hele meg. Kropps-språk og stemme og brukte leietauet mot brystet dens. Den rygget etpar skritt, og jeg roste og gikk fram igjen. Stoppet igjen, og hesten gikk på meg. Jeg tverrvendte og dro til hesten i en eneste bevegelse og den tok et skritt bakover. Jeg fortsatte å be den rygge med kropps-språk, stemme og små rykk i leietauet. 4 skritt bakover, og jeg roste. Så gikk vi fram igjen. Jeg stanset, og hesten stanset straks. Og holdt avstanden. Jeg roste, og vi gikk videre.

En annen hest gjorde det samme med meg, og jeg stanset, snudde på hodet og så på den over skuldra mi, som jeg løftet litt samtidig. Hesten bråstanset og vendte hodet vekk fra meg. Den tok korreksen og visste at den ikke hadde lov å gå meg ned, og at dette var fra meg et signal om at den gikk for nært. Dette var en hest som forstod mine signaler og var oppmerksom på meg.

Å få hestens oppmerksomhet er altså første bud for å kunne håndtere den. Har du hestens oppmerksomhet skal det vanligvis mindre signaler til for å få den til å forstå. Den første hesten hadde lært seg å neglisjere mennesker, derfor trodde den ikke på meg når jeg ba den om noe. Antagelig kommer dette av inkonsekvent håndtering og dårlig timing på signaler fra folk som håndterer den til vanlig. Den andre hesten var våken og oppmerksom og vant til å lystre/vike for press.

Jeg starter alltid på trinn/styrke 1 når det gjelder press, men må i enkelte tilfeller hoppe rett til 10 om hesten går rett på meg eller gjør noe annet som kan skade meg. Så starter jeg på 1 igjen neste gang. Det skal som regel ikke mange omgangene trening til før hesten responderer på trinn/styrke 1...

Mvh Line, som ikke vil ha uoppdragne og farlige hester...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/06/2004 :  11:40:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Moralen er vel at småjenter ikke skal få velge seg hest fordi den ligner på Silkesvarten... Og at ei jente på 15-16 ikke fikser alt...
Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Det er vel kanskje det viktigste som er nevnt i denne debatten. Rett hest til rett rytter.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2004 :  00:21:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men GENERELT har jeg aldri moott en hest som jeg ikke kunne haandtere med mine "snille" metoder. For eksempel, en hest som ikke vil leies, som leies med kjetting leietau i kjeften, vil laere seg at "det er alt du kan gjoore?" og drite i det. Mennesker er smartere, og det boor vi bruke. Vi er ikke hester, saa kanskje vi ikke skal oppfoore oss som dem?

nåja... spørs helt...

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.