hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens oppdragelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hestens oppdragelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  17:16:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Je vil bare tilføre noe til Muler-bitt diskusjonen (har ikke giddet å lest alt, så det kan hende noen har påpekt dette tidligere). Ang denne testen er jeg enig i at bitt plassert på underarmen vår ikke kan sammenlignes helt og holdent med hvordan det ligger i hestens munn, men det man imidlertid kan få svar på utfra denne testen er om bittet klyper. Bitt blir, som alt annet utstyr, slitt ved langvarig bruk, og kan da få rifter og hakk, noe som kan klype på hestens tunge når man beveger bittet, og akkurat dette kan man få en indikasjon på når man utfører testen.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 08/01/2004 17:40:09 Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  12:48:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Du skal huske på at en hest er et dyr, akkurat som menesker er menesker, hester er skapt for og leve i naturen, og når vi har fanget dem og tatt dem under vår ledelse synes jeg ærlig talt at vi skal respektere dem. Det finnes ikke en hest som vil noen noe vondt, det er bare det at hester er byttedyr av natur, dersom de føler seg det minste usikker, så ser de seg ikke tilbake for og finne ut hva som er galt. mangen av tilfellene som er blitt diskutert her går i utganskpunktet ut på at hesten er redd, og det skal man vell ikke straffe den for? du kan gi en hest juling vist du vil, men hva er meningen med det? hesten lyer deg fordi den er redd deg og ikke tør noe anet, det er bedre vist hesten lyer deg med egen vilje! et tips til hesteopdragelse er dette: Dersom hesten finner på noe tull, for eksempel biter etter deg, skal du gå unna, og overse den, når den gir seg skal du rose den masse, men så snart den begynner igen, så bare overser du den. da forstår heten at du ikke har planer om og gjøre den noe vondt, og hetsen vil stole mye mer på deg. så klart, vist du rir og hesten bare dasser rundt, så kan du gi den et rap med pisken, men du skal ikke bli voldelig mot den heller! tenk litt på hestens natur! Håper dette er til nyte for mangen andre!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  14:16:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
...Klipp.... Det finnes ikke en hest som vil noen noe vondt, det er bare det at hester er byttedyr av natur, dersom de føler seg det minste usikker, så ser de seg ikke tilbake for og finne ut hva som er galt. mangen av tilfellene som er blitt diskutert her går i utganskpunktet ut på at hesten er redd, og det skal man vell ikke straffe den for? ...Klipp....
Opprinnelig postet av juliej91

Oj, då..... Finnes det ikke en hest som vil noen noe vondt???? Nei... Akkurat... Så når en hest kommer mot deg med åpen kjeft og drap i blikket, så vil den altså bare kose?? Eller??? Eller kanskje den er redd? Ja, veldig... Veldig redde hester flater ører til deg, truer deg, sparker etter deg osv... Da skal vi altså bare gå vekk (lystre hestens kommando) og BELØNNE... Akkurat... Start-tanken din er sikkert god, men ett eller annet sted i filosofien din har du gått deg bort... Håper du kommer velberget hjem... Og aldri treffer en dominant Alfa-type hest...

Og det med å rappe til en daff hest?? Okidoke... Gjør det, du... Jeg vil personlig prøve å finne ut om noe feiler den fysisk, hvordan kunnskapsnivået er, om utstyret ligger bra (en hest kan reagere på feil ved utstyret med å bli seig og motvillig) og hvordan vi har det med respekten... Er alt i orden, så daffer ikke hesten rundt med deg hvis du ber om noe annet... -Er nå min ringe erfaring om saken...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  19:27:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Det er din mening... Så klart ville jeg lagt merke til vist en vanligvis rask og lydig hest hadde trengt en rapp for og gå frme i trav osv. da, alvorlig talt! Men nei, det finnes ikke en hest som går løs på deg og vil noen noe vondt uten at den føler seg truet! Det er min mening om saken, men alle har forskjelige synspunkter!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  20:24:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Igjen så må jeg si meg enig med Line altså. Det finnes virkelig hester som mer enn gjerne vil skade deg. Om du er av en annen oppfatning så kjenner jeg eieren av ei uhåndterbar hoppe du sikkert kan få hilse på. Han har hatt den hesten hele livet, og den har aldri blitt utsatt for å bli bortskjemt, det feiler den ingenting og den har aldri blitt utsatt for noen avstraffelse i noe format. Den hesten er klin tullete! Legger heller ikke 5 i mellom for å sparke eller bite.

Om hestene mine skulle finne på å bite etter meg er det å trekke seg vekk siste tenkelige mulighet. Jeg kommer etter, og da er jeg forbannet. Vil aldri godta at en hest setter sine mindre "små og søte" tenner i meg. En hest jeg går unna, det er den som sparker - men kun for å finne en forlengelse av armen min så jeg kommer vekk fra treffsonen. Kaldblodshoppa vi hadde tidligere gikk jeg aldri inn til uten pisk. Den fant plutselig ut at sambo hadde mer enn hva godt er av respekt, og utnyttet seg av det. Den hadde imidlertid "glemt" at sambo var ikke alene. Det gikk såpass langt at den tok igjen når man korrigerte den. Den sluttet med det!!!

Angående daffe hester vil jeg nok gi dem en oppkvikker som regel. Men nå har jeg stort sett ridd mine egne, samt "ihjelridde = sjenkeldøde" når jeg jobbet litt på en rideskole. De få gangene det har dreid seg om helsemessige problemer har vi merket det på andre måter, gjerne i måten hesten beveger seg på, holder hodet på, om den plutselig har begynt å legge seg på bittet o.s.v.

I all korrigering av dyr gjelder det at man gjør det i rett øyeblikk. Man tar ikke 5 minutters tenkepause for så å korrigere dem. Der syndes det mye, og det skaper nok mye frustrasjon for dyr rundt om. I øvrig holder jeg meg unna hestens hode om jeg dæljer til den.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  22:44:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Juliej91:

Lurer på hvilke erfaring du snakker av? Er også enig med Line, som har en tendens til å få ting forståelig ned på arket;)

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 12/01/2004 :  00:15:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til julie91:
Filosofien din begynner så fint, men som Cowgirlchris Line sier; Et eller annet sted har du gått deg bort!

Kopi av melding:
et tips til hesteopdragelse er dette: Dersom hesten finner på noe tull, for eksempel biter etter deg, skal du gå unna, og overse den, når den gir seg skal du rose den masse, men så snart den begynner igen, så bare overser du den. da forstår heten at du ikke har planer om og gjøre den noe vondt, og hetsen vil stole mye mer på deg. så klart, vist du rir og hesten bare dasser rundt, så kan du gi den et rap med pisken, men du skal ikke bli voldelig mot den heller! tenk litt på hestens natur! Håper dette er til nyte for mangen andre!

Opprinnelig postet av juliej91

Uæææ!! Never try this at home sier bare jeg! Si meg Julie, tror du virkelig selv på det du sier her???

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  01:52:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Juliej91:
Mulig at enkelte hester som er fullstendig nedbrutte psykisk kan bli bedre av at man overser dårlig oppførsel. Men det er nok fåtallet. Hvis man bare går unna og ikke korrigerer hester som steiler, biter og truer, så vil nok de fleste hester oppfatte den personen som en pingle, og seg selv som sjefen. Da kan det bli vanskelig å få hesten til å stole på deg og lystre deg etterhvert....
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  10:38:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Til Juliej91:
bare lurte litt på om du skriver det du skriver fordi du mener det, fordi du vil provosere fram svar eller fordi erfaringen din tilsier at det er sånn?
Hvis det er det du mener så må du passe deg for ukjente hester... det finnes dem som er ute etter å ta deg uten å bli nevneverdig provosert. Hester er dyr og vi kan ikke kontrollere hva de tenker, føler eller hvordan de reagerer. De kan jo også være sinslidene... akkurat som hunder, mennesker og andre dyr.
Ta vare på deg selv!

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  15:40:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Det er min mening, men alle trener hestene sine forskjellig!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  16:32:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ja, alle trener forskjellig. Det er derfor noen av oss har veloppdragne og trygge hester - mens andre trenger hjelp for å få det.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  17:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Juliej91: har du egen hest, eller rir du på rideskole??
Rideskolehester er noe annet enn privathester, en skolehest er satt skikkelig på plass, den vet at den ikke skal bite, sparke eller slå. Gjør den det er det nok ikke ment som noen skikkelig trussel.
Det du sier om at du bare skal gå unna og overse hesten når den biter, ville ikke prøvd det med min egen hest. Da vet hesten at den kan bite etter deg for å få deg til å gå bort. Du har tapt, hesten er over deg i rang!!
Min hest har jeg satt på plass endel ganger, han har fått smake pisken av andre grunner enn at han er daff! Han var ganske ille på flere måter, men ved litt "juling" er han nå en nesten normal hest, som faktisk kan brukes. Men så må jeg si at det å sette en hest som har gjort noe galt, som å sparke eller bite, på plass kan føre til at du utfordrer hesten. En hest som gjør noe slik, har ikke respekt ovenfor eier/steller. Har hesten prøvd på å jage deg vekk fra sitt område f.eks boksen, og du tar igjen, vil hesten se på det som en trussel, en utfordring og da kan det katastrofale skje. Så det er ikke altfor lett å vite når du skal straffe en hest. Men det læres etterhvert!!

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  18:02:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kjære Julie; kan du gjøre det gigantiske bildet ditt litt mindre, tror du?
Det tar enorm plass og gjør at dem som ikke har adsl bruker laaaang tid på å laste ned siden...
:-)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/01/2004 :  23:40:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slutter meg til Cowgirlchris;
Julie91, vær så snill å reduser størrelsen på signatur-bildet ditt!! Det er utrolig irriterende!!

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 05/02/2004 :  12:45:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jovist fins det hester som vil vondt. Ofte er det på grunn av mangel på respekt/dårlig oppdragelse, men det finnes også de som er det av natur, forventer at alle levende vesen (mennesker og hester), skal underkaste seg, de må være leder på død og liv.

Selv en hest som er trygg som en hest kan bli, kan ha en natur vi ikke ser.
Molly er en snill hest som de fleste kan håndtere. En gang på beitet satt det en katt, og Molly gikk mot den rolig med senket hode uten å virke det minste aggresiv. Så ca 4-5 meter fra den hopper hun opp i luften, stekker ut fremhovene og lander lynraskt der katten satt og ante fred og ingen fare. Hadde katten reagert et sekund senere hadde den vert død. Snille Molly vill at denne stakkars uskyldige katten skulle dø.....

Dette var kansje litt utenfor hovedtemaet, men det jeg vil frem til er at hester ikke alltid er de uskyldige vesnene vi tror, og vi bør aldri "sove" når vi omgås dem.
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.