hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens oppdragelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hestens oppdragelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 07/01/2004 :  00:22:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd baade traver og fullblodser. Jeg vil ikke bruke stang paa dem, det blir for dumt synes jeg. Da boor man heller foorst roe ned hesten fra bakken, gjoore litt tilittstrening, og saa naar du rir dem, bytte til ett mildere bitt! Martingal har jeg brukt, for sikkerhetsskyld, men kun paa tur. Saa Stormy, jeg synes ikke stang er den beste loosningen. Dessuten er det slik at travere og fullblodser gaar FORTERE og slaar hodet opp naar man drar dem i munnen. Om hesten stikker, er det beste aa gjoore aa se foor det kommer(det er ikke SAA vanskelig naar man kjenner hesten), og sette den i gang med noe annet. Om hesten skulle loope ut, hjelper det lite med ett sterk bitt om hesten stjerne kikker, og blokkerer deg ut. I noen tilfeller bruker jeg one rein stop, man altsaa da mest med skjenkler. Og dette kommer fra en som har ridd travere og fullblodser stortsett hele livet, men bare er snart 16.

Bare fordi noen har tredve aars erfaring, betyr det ikke at de er flinke. Her paa stallen har vi en som har 32aars erfaring, han kaller seg trener(utdannet berider), men er ALT for streng med hestene, og hestene er livredd han. Jeg overdriver IKKE! Han sliter dem i munnen, pisker dem naar de snubbler, og gjoor ting de ikke er klarfor. Og selv om han har 32 aars erfaring, er det faa som lar han trene hesten demmes!

Jeg mener de aller fleste hester kan rides med ett mildt bitt, saa lenge man trener dem fra bakken foorst. Sterkere bitt looser ikke problemer, de utsetter de. Jeg er enig med eligj, bare i en noe mildere tone;)

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  00:54:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
...

Cowgirls: Det høres jo ut som du lyktes med ditt "stangeksperiment", og godt er det.. Men jeg må jo si at jeg fremdeles holder på at du sannsynligvis burde hatt en helt annen hest, fordi det med litt uflaks kunne gått riktig ille. Uansett: Kanskje var dette et av de tilfellene hvor det var helt riktig å sette hardt mot hardt. Jeg sier ikke at de tilfellene ikke finnes. Jeg sier bare at jeg har sett at en del hjelpemidler er overbrukt, og at det faktisk ofte viser seg enten å ikke ha ønsket effekt, og kanskje til og med virker mot sin hensikt.

...
Opprinnelig postet av eligj

At jeg burde hatt en annen hest?? Ja, er du RUSK!!
Men, som femtenåring hadde jeg INGEN forutsetning for å kunne ta en sånn avgjørelse... Hesten var køla svart, høyreist og flott, og ei jente med "silkesvarten"-griller (Penny og Wendy fantes ikke da...) kunne jo ikke motstå en sånn en... Og med foreldre totalt uten snøring, så ble det jo kjøp, da...

Grunnen til at jeg sier at den valgte metoden den gang (pelham) KANSKJE var den rette, er at det er gudsjammerlig mange år siden jeg hadde ham, og dermed har jeg heller ingen måte å få prøvd noen annen metode ut på... Men, basert på min nåværende kjennskap til Kaldblodshest, vil jeg ikke holde det for utelukket at han faktisk TRENGTE å møte hardt mot hardt for å bli den oppmerksomme, greie og lydige hesten han tross alt ble på de 7 årene jeg eide ham... Jeg var ikke unødig hard mot ham jfr de metoder jeg bruker i dag, og han fikk en tilhørighet til meg som nok delvis var basert på at han var "alene-hest" og jeg var mye sammen med ham, samt at jeg var KONSEKVENT på de ting jeg krevde lydighet på.
Ren flaks at det gikk bra... Mitt lave kunnskapsnivå tatt i betraktning...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  00:54:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
DET JEG PRØVER OG SI, en gang til for de som ikke får det inn:

NOEN hester er faktisk veldig greie, uansett bitt, i banen. Men på tur blir de ofte giret, og klar for en skikkelig energiutblåsning! JEG bruker som sagt 100 ganger, stang, fordi det PASSER hesten min UTMERKET! Hun går MYE bedre med STANG, og LIKER bittet GENERELT bedre enn TRINSE(nei, hvem skulle tro at det gikk an???) FOLK som NEKTER for at HESTER kan være STIV I TRYNET,sånn uhelbredelig, bør gjerne strebe etter å få evnt. stelle/ri en SKIKKELIG hest med EGNE meninger, og som er litt TØFF i trynet, sånn at de kan skaffe seg litt bredde på "ERFARINGEN" sin.

Beauty: Jeg er bare 18, men har ridd i så mange år, og trent så mye forskjellig, at den teorien kan man bare droppe med en gang...
Ang treneren min: hun har bukt med MANGE oppgitte problemtravere, som har hatt enten problemer med HODET eller andre ting. er VELDIG kjent, hun er et helt normalt menneske, som ikke tvinger en hest med mindre hun vet den kan, men nekter.
Hun kan iallefall mye mer enn både meg, deg og eligj. Og har noen utrolig gode resultater dressurmessig på et par av traverne... Det er ikke fordi hun ikke kan... Eller???

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  00:55:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
De fleste = alle?

Beklager, er ikke enig. Ja, de fleste hester kan nok ris på et mildt bitt med rett trening. Problemet enkelte ikke ser ut til å skjønne er at det er ikke hvem som helst som kan utføre slik trening. Så vidt jeg vet er ingen her proffer i hestetrening, og helt ærlig tror jeg det er begrenset med virkelige problemhester de fleste her har vært ute for.

Det viktigste er fortsatt hva rytter gjør. En myk hånd på stang er fortsatt bedre enn jernhånd på trinse. Og jernhånd er det mange som har, selv om de ikke er klar over det.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/01/2004 :  10:33:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Var ikke dette en diskusjon om hestens oppdragelse!? (som jeg faktisk fant det interessant å lese)
Hvorfor må folk da absolutt diskutere bruk av bitt!?

Ellers er jeg høyst enig i at grensesetting er en viktig del av det å ha hest, og som noen andre her har nevnt : Tusen takk Line for at du viser oss at NH muligens ikke bare er misforstått galskap etc.

Og bare en liten ting: vet vi ikke alle at Stormy påstår at hesten hennes kun går på stang, og hun kommer aldri til og forandre mening på det, og vi vet vel også at Eligj mener at hesten til Stormy absolutt burde gått på noe helt annet...dere har tross alt diskutert dette ganske mange ganger før!!! (dere må gjerne få fortsette, men kan dere ikke helle diskutere hesteoppdragelse her!?)

Guro (som bare blir litt oppgitt..)
Gå til toppen av siden

Bings_berta

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  14:35:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBings_berta  Svar med kopi av melding
Hææregud!! Hva er problemet? ALLE hester er FORSKJELLIGE!! Kanskje hesten som Stormy rir passer med stang! Dere trenger ikke å bli så sinna :s hehe =p Hestene som jeg rir går med mange forskjellige bitt! Noen funker bedre med trins enn andre! hehe!
Mange klemmer fra Lill Tove og Frisco! (Som går best med ett kombinasjons bitt, vanlig trinse og over nesa) Det funker veldig bra på akkurat han! For det går først i bittet så går det over nesa!=) Det er det han trives med!

"Lev Livet NÅ! Det kommer Ikke I Reprise!"
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  17:31:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Var ikke dette en diskusjon om hestens oppdragelse!? (som jeg faktisk fant det interessant å lese)
Hvorfor må folk da absolutt diskutere bruk av bitt!?

Ellers er jeg høyst enig i at grensesetting er en viktig del av det å ha hest, og som noen andre her har nevnt : Tusen takk Line for at du viser oss at NH muligens ikke bare er misforstått galskap etc.

Og bare en liten ting: vet vi ikke alle at Stormy påstår at hesten hennes kun går på stang, og hun kommer aldri til og forandre mening på det, og vi vet vel også at Eligj mener at hesten til Stormy absolutt burde gått på noe helt annet...dere har tross alt diskutert dette ganske mange ganger før!!! (dere må gjerne få fortsette, men kan dere ikke helle diskutere hesteoppdragelse her!?)

Guro (som bare blir litt oppgitt..)

Opprinnelig postet av Guro

Joda, sporer av som vanlig dette... . Men for å ta oss litt i forsvar da... ofte er jo bitt relatert til manglende oppdragelse, eller?

Ang. Stormy så går ikke hesten hennes kun på stang - men fungerer best på stang i enkelte situasjoner. Dette er helt sikkert noe Stormy har prøvd ut, og vi kan ikke avgjøre hva som fungerer best på hennes hest. De fleste av oss har aldri ridd den, ei heller sett den "live". Så vidt jeg har forstått så går hesten med stang på "farts"-tur, og går ellers ofte med trinse. Hesten trenger ikke være ødelagt i kjeften av den grunn - sannsynligvis ville den blitt mer ødelagt av å gå med trinse på tur, i og med at man da tydeligvis må "ta" mer i den.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/01/2004 :  17:48:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg er klar over at hesten hennes går på stang på tur og andre ting (type tredelt syns jeg å huske) på bane...poenget mitt var bare at det skulle være unødvendig å bli uenig om det _hver_ gang vi diskuterer ting (eller i dette tilfellet dere diskuterer ting og jeg leser dem i grunnen )

Og Vixi, er ikke et bitt mer et spørsmål om eiers tanker enn om hestens oppdragelse!?!?
Jf: Stormy sier at hesten hennes er helt fint oppdratt (noe jeg tror på), og den går på en stang på tur, mens om bitt ene alene var et spm om oppdragelse, ja da ville vel alle normale godt oppdratte hester ikke behøvd annet enn grime og sytråd!?!?
(Noe du med andre har konkludert at er feil *mobbe,mobbe*)

Derfor håper jeg at dere har mer fornuftige ting å si utover her...
Føler meg ikke veldig kompetent til å delta i den opprinnelige debatten da mitt liv med hest stortsett har begrenset seg til rideskoler og hestepasser/fôrrytterroller, hvor min del av oppdragelsen har hatt mindre å si!

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  19:36:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ha ha.. ofte = alltid?

Vi har med andre ord veldig få oppdratte hester i Norge (og det tror jeg jo faktisk er tilfelle). Satt litt på spissen... det blir jo da graden av oppdragelse det blir snakk om, store variasjoner rundt om. Oppdragelse innebærer for meg også grunnleggende dressur... da kommer man jo igjen inn på bitt, aksepten av det o.s.v. Tror ofte oppdragelse kan ha noe å si ang. hvilket bitt hesten går på.

Jeg jobber ikke over uker og år for å overbevise hesten om at jeg sjef. Jeg bare er sjefen... og skulle jeg få en hest i fremtiden som legger avgårde på tur - da får den et skarpt bitt neste tur, og full brems. Har lært av mine feil... samme med hester som ikke går frem (de beryktede sjenkeldøde vel og merke) - nekter den å gå, da får den to tette - og går neste gang. Nå håndterer jeg ikke unghestene mine på den måten, de har aldri blitt vrang-lært, og da løser man problemet på andre måter.

Ser ikke noe galt i å benytte seg av hjelpemidler for å løse problemer - det er derfor de er der. Alt med måte - og det går begge veier. Uansett, den typiske "dillingen" i BÅDE håndtering og ridning skaper frekke hester. En trygg og harmonisk hest er ikke frekk...

Redigert av - vixi den 07/01/2004 20:27:07 Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 07/01/2004 :  20:52:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Faustinos ungdom var det helt normalt å putte på ham Pessoa med tøylene i nederste ring dersom man skulle på tur med andre hester. Han var hingst lenge, og har store problemer med å se hester løpe foran/forbi/fra ham. Skjer det, stikker han. (Eh, vel...stakk, da. :P)

Så samtidig med at jeg red høy(-ere) dressur på banen med full kontroll og trinsebitt i myk hestemunn, red jeg på tur med en gær´n villhest som fikk totalt black-out innimellom.
Og selv om kontrollen aldri var totalt mistet, gav det meg ekstra sikkerhet å ha et skarpere bitt.
For man skal ikke glemme sikkerhetsaspektet i å velge et skarpere bitt når det er nødvendig. Det kan være bittet som avgjør om du får kontakt med den løpske hesten eller ei, og det har betydning når du nærmer deg den sterk trafikkerte veien. Og om ingenting skjer på turen, så har man jo sånn sett ikke brukt bittet. :)

Selvfølgelig er det et problem dersom noen bruker slike bitt hele tiden, enten det er av motehensyn, eller fordi de ikke orker å legge tid og krefter ned i skikkelig grunnleggende lydighetstrening.
Der synes jeg Stormy høre ut til å gjøre det rette, ved å variere bittet etter situasjonen. Det høres helt fornuftig ut i mine ører, spesielt med tanke på hvilke hester hun rir.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/01/2004 :  21:24:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her ble det sagt mye, mest fra Strormy, som jeg ikke gidder kommentere engang. Jeg vil bare gjenta en ting, nemlig det jeg mener er det VIKTIGSTE i denne mylerdiskusjonen:

Jeg synes ikke folk skal engste seg for å bruke trinsebitt etter å ha sett dette myler-eksperimentet. Grunnen til det, er at jeg mener at man ikke kan trekke konklusjoner på grunnlag av et slikt eksperiment, hovedsakelig fordi man tester et bitt på en kroppsdel som er totalt forskjellig fra den kroppsdelen bittet er beregnet for.

Grunn nummer to, som egentlig er enda bedre, er at trinsebittet har vært brukt i så utrolig mange år av så utrolig mange dyktige folk! Mange hundre års erfaring fra ridning av hesten har kommet frem til trinsebittet, og det er brukt over lang tid nå. Man har enormt med erfaring med dette bittet, og det er det bittet som hovedsakelig anbefales for nybegynnere såvel som erfarne ryttere, og for unghester av de aller fleste instruktører, og i de aller fleste bøker som dreier seg om dressurridning. Det er riktig som Stormy sier, mine 15 år med erfaring er ikke mye, men jeg har tross alt en solid ryttertradisjon som er enig med meg i akkurat dette.

Dette er altså et argument for at trinsebittet IKKE er smertefullt når det brukes riktig, og at det er et bitt som er vanskelig å bruke feil (iom at det anbefales for nybegynnere). Det er ikke et argument for at dette bittet passer for alle i alle situasjoner, og at det er det BESTE bittet. Det finnes ikke noe "beste" bitt, men det finnes noen bitt som egner seg godt for mange ryttere og hester, og trinsen er et av disse.

Jeg har forresten ikke noe i mot tredelt, bare så det er sagt. Det er også et velbrukt bitt, og det er vanskelig å bruke feil. Ingen vektstenger, kjettinger og andre ting som kompliserer funksjonen.

For n'te gang så mener jeg altså at Stormy kan bruke hvilket bitt hun vil, men som HOVEDREGEL så mener jeg at man bør prøve å holde seg til de enkle bittene som er milde. Først og fremst fordi sterkere bitt ikke alltid løser de problemene man har, ikke fordi hesten nødvendigvis har vondt.

Til slutt så synes jeg det er ganske tåpelig å uttale seg om meg og min erfaring på den måten som "noen" gjør. Hvis det er interessant å vite det, så har jeg ridd veldig mange forskjellige typer hester, noen som har vært ganske uridbare for å si det sånn. Det innkluderer blant annet travere, eks-travere, en fullblodsgalopphest, varmblods ridehest, fjording og faktisk en araber eller to. Jeg har stort sett vært i hestemiljøer hvor det har vært mye "hummer og kanari" av hester, så jeg er ikke bortskjemt med hester med "silkemunn". Men jeg har sett mange tålmodige ryttere som har fått til det utroligste med ganske dårlige, i noen tilfeller håpløse, utgangspunkt, og det synes jeg er verdt å legge merke til.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  21:41:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ingen normale bitt er smertefulle hvis de brukes riktig, men skal være enig i at såkalte skarpe bitt er lettere å bruke feil.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/01/2004 :  22:28:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tips: Arwen har nå flyttet bitt-diskusjonen til

http://www.hestemarked.no/mix/topic.asp?TOPIC_ID=2030
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  01:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester er forskjellige, og mange har forskjellige meninger om hvilke metoder man skal bruke, slik er det og slik vil det alltid være i hestemiljøet. Men det fine er hvis alle kan samarbeide og veksle erfaringer, det er iallefall min måte å bli en bedre hesteeier på!

Hesten min har en enormt sterk vilje, men grunnleggende og konsekvent horsemanship fungerer fint på henne!
Det kjipe er, noe som faktisk skjedde i dag, at uvitende (eller bedrevitende) ungjenter ler av det jeg gjør, mens de faktisk sitter der med sine umulige hester (som de selvfølgelig duller med).
Det skumle er at de av og til prøver å etterligne noe av det jeg gjør, uten at de har noe som helst peilig på hva de driver med.. Prøver man å forklare, vil de ikke høre..
Synes bare det er synd at folk ikke er åpne for andres forklaringer og meninger..

Dette ble vel litt usammenhengende, men måtte bare få ut mine frustrerende tanker!!

Hege Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  13:40:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei, Hege. Ser du er ganske ny her, med tre innlegg bare foreløpig.
Velkommen! Håper du finner mye vettugt her inne, og at du også bidrar med innlegg og tanker man ellers bare går og grubler på for seg selv.

Jeg har ofte erfart det samme som deg; at enkelte uten egentlig interesse nok til å gidde å finne ut hva-hvorfor-hvordan bare "aper etter" for å halvhjerta prøve å få et bedre resultat av håndteringen sin. Og når det (selvfølgelig) ikke går, så rakker de ned på måten jeg gjør ting på og forkaster det som tull og tøys. Sånn er det, dessverre. Og vi får ikke gjort en døyt med det.
Sånn for meg selv i det stille har det hendt jeg himler med øynene og mumler "Mot dumhet kjemper selv Gudene forgjeves"... Og noen ganger må jeg rett og slett snu meg vekk, fordi det jeg ser irriterer meg grenseløst...he-he...

Og så har vi de som ber om hjelp, da... Hesten springer av gårde med dem, går dem ned eller vil ikke stå stille, etc. etc. OK, jeg kan selvfølgelig vise dem hva man gjør og snakke meg både varm og svett og tørr i munnen om hvorfor og hvordan og dra inn hestens normale språk og adferd osv... Men... de var jo egentlig ikke ute etter det... Det de ville ha var et TRYLLEORD som de kan hviske til hesten og PRESTO, der har de en ufattelig lydig og oppmerksom hest... Og når de skjønner at det ikke finnes noe slikt, så blir de faktisk litt snurt og sure...! Og så snakker de nedsettende om NH og meg personlig. *sukk* Jaja... Resultatet er ihvertfall at jeg faktisk ikke gidder å dra og hjelpe folk med hestene deres lenger. Det er simpelthen ikke verdt anstrengelsen og bensinpengene...

Greit nok, folk får de hestene de vil ha... Og selv når de ikke vil ha den hesten sånn lenger, så er de ikke innstilt på å anstrenge seg en eneste kalori for å endre på ting...

Hjertesukk fra Line...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.